onsdag den 19. februar 2014

På tur i haven


Gik mig igen en rundtur i haven, min have er i anlægsfasen, grunden er ca 2800 kvm.

Hele 2013 var havens år for mig, en ganske særlig oplevelse på mange måder. Vi fik vores drivhus, og jeg min køkkenhave, som jeg tidligere har haft gode erfaringer med, og holder meget af!
Selve planlægningen og såningen var der ingen problemer med, dog har vi høstet mængder af grønne erfaringer, og mange velsmagende grøntsager. I år udevides køkkenhaven den en smule, og jorden bliver bedre bearbejdet. Området rummede for et år siden, ca. 70 granner. Vi tilførte, dengang, ingen former for naturgødning, eller gødning generelt, blot ekstra jord, jeg ville bare så og så og høste, jeg glædede mig sådan, og havde helt glemt andre erfaringer fra 10 år tidligere;-)

hvidløg den 18-2-14
For ca et år siden begyndte vi også at kigge efter små træer/buske til haven.
Vi bestilte 50 bjergfyr, som med tiden kommer til at fungere som støjværn, ud mod vejen, yderligere kommer der en gruppe et andet sted på grunden.
er den ikke bare kær, billedet er fra i går
Vi fik også en læhegnblanding bestående af: el, slåen, sargents æble, mangeblomstret rose/mariebær, aronia og bærmispel, de små barrodsplanter kom i april, hvor frosten lige netop var gået af jorden.
mangeblomstret rose, billedet er også fra 18-2-14
Vi, manden og jeg havde besluttet, hvor læhegnsplanterne skulle stå. Der fulgte en opskrift med til hvordan de skulle plantes, og i hvilken rækkefølge. Min mand er god til at følge opskrifter. Jeg selv, jeg sov ikke ordentligt i flere dage, for følte at den opskrift modsagde en del af mine ønsker, og den stred imod min lyst. Og jeg var bævende bange for at lave fejl, gik igennem en vældig udvikling i mig selv.
Jeg blev afklaret, og vi plantede dem i øsende regnvejr, efter opskriften.
Planterne skulle i jorden, og jeg kunne jo flytte rundt på dem, alt det jeg ville, når ideerne opstod, om det så tog nogle få år. Valget af planterne som sådan betvivlede jeg ikke
Jeg gav slip!
I mellemtiden havde jeg opdaget Inge Futtrups side, så Claus Dalby, side og derefter de danske have blogs, jeg følte mængder af inspiration og passion, 1000 tak.
Jeg var også begyndt på blomsterhaven, og havde utallige oplevelser med omrokeringer og udvidelser i  2013, og følte en skøn energi: ideer-udførelse- nydelse.
Efter at have haft en del stress og frygt gennem årene, og en  psykisk nedtur i sensommeren 2012, havde jeg også lært en del om mig selv, mine lyster, og hvad der passer til mit temperament.

Min have har i flere år været den omkringliggende natur, og den har altid begejstret mig.
Min blomsterhave består nu af lidt af hvert, både det vilde og de "rigtige haveplanter", og det bliver forhåbentlig en dejlig blanding af alle farver;-)
Går ikke så meget op i navnene, om end det er sjovt at vide hvad det er for noget jeg har plantet, og høre andres erfaringer.
Jeg fik også flyttet næsten alle de små barrodsplanter, igen, de skaber nu rum flere steder på grunden, det kan ses her  Yderligere er der også billeder fra min blomsterhave på samme link.

18-2-14
Dette vildnis ligger bag drivhuset, og kom til syne, og fik lys da grannerne blev fældet, se hvad der kom frem sidste sommer.
martagon lilje
Og på min rundtur i går, fik jeg øje på disse et styk inde i vildnisset. Der er to vældig store områder med dem.


Kan ikke se hvad det er for en type løg, er der nogen der ved?


Disse er så fine som dekoration, de skal vige pladsen for nogle rhodendron, når tid og pengepung er til det. Stenene er der også planer for.


Et tilbageblik på mit have år!
Nu begynder det nye og jeg glæder mig!

Ha en dejlig dag
Anette

3 kommentarer:

  1. Læ og rum i haven er meget vigtige. Det hele bliver mere spændende, når ikke alt kan overses fra et sted. Spændende blomsterskatte der dukkede op.
    Jeg synes de grønne totter ligner krokus der er holdt op med at blomstre, fordi de står for tæt. Sådan nogle var der i min have for knap 30 år siden. Jeg gravede dem op og skilte dem ad , så blev de plantet ud igen, og begyndte at blomstre igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak det må jeg prøve, kunne godt bruge flere forårsbebudere, faktisk ligner de også nogle der har arbejdet sig godt ned i jorden! Er lidt spændt på og der dukker flere dejlige skatte frem i det område, når vi får ryddet op der! Og det med rum, glæder mig til at kunne sidde uforstyrret, rundt omkring:-)

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet