tirsdag den 11. marts 2014

Køkkenhave og drivhus

Her er noget af det jeg glæder mig usigeligt til i dette haveår......

Et lille kig i køkkenhaven som den ser ud nu, hvis vi får en fræser skal hele stykket fræses, jeg håber, men ellers må jeg i gang med spaden, manden jeg bor med er nemlig ikke til havearbejde uden motor;-)

 Pileflet-agtigt stativ, der er plantet kaprifolie, i hvilken farve aner jeg ikke. Engang skal cirklen af gran-stammerne, som står med rod, blive til en hule, regner med at der også skal plantes humle der. I år er planen at majsene skal stå i midten af cirkler, og der skal være en anden spiselig vækst i den ydre række. Sidste år var der blomsterkarse!
på nært hold

rabarber, elsker synet af bladene, men også blomst
 Det er første gang jeg har plantet hvidløg, de blev plantet i efterårsferien, er det ikke bare fantastisk
Elsker arbejdet med jord og planter, generelt, her er det jordbær, havde ganske få planter sidste år, to kom i drivhuset, aldrig er der set magen til kæmpeplanter, frodighed ud over alle grænser, og de gav mange børn som nu står her
 Her ligger Santa, min vidunderlige og sjove følger
Se hvad jeg fandt midt i oprydning og klargøring af køkkenhave, de pastinakker som ikke nåede at blive til noget sidste år, ligger nu her og gør sig til, begejstringen var stor, og ihh og åhh, hvor er de altså søde, de får lov at ligge lidt længere, må jo følge udviklingen;-)
De sidste porre blev gravet op i dag, skulle omdannes til suppe, på nær denne, må se om den vil give mig en smuk blomst :-)
Lavede også en porrealle sidste år, du kan se den her
Stokroser står ved endegavlen af drivhuset, sidste år havde de majs som selvskab, hvad der kommer i år ved jeg ikke netop nu.
Vi har 4 højbede, dette er den med krydderurterne, den røde potte rummer mørkbladet mynte, for de er nogle banditter til at overtage alt!
 Vi kom sent i gang med køkkenhaven sidste år, og jeg kunne ikke opdrive løg. Så jeg såede, disse er resterne fra sidste år, vi har brugt dem som forårsløg, ganske lækkert.
Stenen i bedet med løg bliver brugt til at sidde på og drikke kaffe, og fundere, lægge planer, og dette er udsigten, endnu, regner med at aroniaen gror sig noget højere.
Ved ikke om du kan se de små knopper der titter op, det er buske af en art som jeg absolut ikke husker noget om nu, de står i en af højbeden, og har slået rødder, de skal flyttes, må have lavet mig en lille børnehave;-)
Krybende benved står også i højbedet, og nu med rod, de skal jo også flyttes
 En børe fyldt, og godt jeg ikke havde taget den store, den bliver altid så tuuunnggg

 Buksbom stiklinger, som har slået rod, yesss!
 Fik sat havemøblerne ud, og lidt endnu, er masse af plads
Er så vild med konstruktionen, derfor  er disse to billeder ekstra store
Vi har 4 tagvinduer som åbner af sig selv.

Fornøjelig tirsdag
Anette

14 kommentarer:

  1. Hvor er det et skønt og kæmpestort drivhus du har, tænk alle de fantastiske planter der kan være :-) Køkkenhaven er også et must her, der er ikke noget bedre en hjemmedyrkede grøntsager. Kan godt forstå du glæder dig til at komme i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. :-D har ikke vovet at sætte planter i drivhuset endnu, det har jeg jo set at du har gjort;-) men ihh, ja det kribler, og der tages tilløb.. TAK!

      Slet
  2. Sikke et fantastisk stort og lækkert drivhus - bare det var mit! Jeg har hverken køkkenhave eller drivhus! Desværre. Køkkenhave har jeg haft, men da jeg stod med 3 små børn under 4 år blev det lidt rigeligt, og så overtog manden pasningen af køkkenhaven - hvilket var lig med den blev pløjet op og inddraget i marken (fælles beslutning!), man er vel effektiv landmand :-) Den kommer igen og forhåbentligt bliver der også plads og tid til et drivhus - gerne ligesom dit :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tre små under 4 år, ja der må have været en del at se til, let at forstå valget! Sidst vi havde køkkenhave, nu en del år siden, dengang måtte jeg også vælge at den blev omdannet til mark, af samme grund, blot kun med to børn;-)
      Men glæden ved at få den igen er nu ekstra stor, og børnene er mere eller mindre flyttet hjemmefra, men i guder de nød alle afgrøderne sidste år!
      Held og lykke til dig:-)))


      Slet
    2. Ja, ungerne bliver hurtigt store - jeg tror nok, jeg kommer til at arbejde på et drivhus før køkkenhaven - det har været et ønske i mange år, men det har tidmæssigt ikke været realistisk, meeen det kan ikke vare længe nu! Har I selv konstrueret jeres drivhus?

      Slet
    3. Da vi skulle have drivhus vidste vi at det skulle være et af træ og søgte rundt på nettet. Vi snakkede med vores tømmer, han søgte også rundt, da det også var nyt for ham, at bygge drivhus. Han har lavet konstruktionerne. Ellers er opsætning og andet foregået i samarbejde!
      Dejligt at det ikke vare så længe endnu:-D
      Det er absolut en stor fornøjelse at være med drivhus, der kan selv min mand være havemand, han kan slet ikke lade være;-)

      Slet
  3. Sikken et drivhus, det er flot, og der er plads til meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth, det er 22 kvm, vores tømre og min mand sagde at det ikke kunne laves mindre;-) må give dem ret, i år er der allerede fyldt med mere, når vejret bliver til de vækster!

      Slet
  4. Det er da et fantastisk sted du har. Og drivhuset må give masser af muligheder for spændende projekter og planter ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laleh, er også utrolig glad for det! Ja det rummer mange muligheder, er nybegynder, sidste år fik jeg i drivhuset lavet en hel del nye og grokraftige lavendler, og de buksbom der er vist. Altså hvor følte jeg mig stolt, da jeg tog lavendlerne ud af potterne, og så det fine rodnet.

      Slet
  5. Så deilig og innholdsrik kjøkkenhage du har. Klatrestativet ditt er kjempefint. Jeg ble veldig inspirert til å prøve noe lignende :) Skulle ønske jeg hadde et drivhus. Ditt er veldig flott. Skjønner godt at du liker konstruksjonen i taket. Stilig!
    Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min.
    Jeg må nok også kikker meg mer rundt her hos deg :)
    Ha en fin ny uke
    Hilsen Gerd Ellen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde Gerd:-) Så også en vældig interessant konstruktion i dit indlæg fra den 29 januar, fik sådan en lyst til at "bygge" en sådan! Også en dejlig uge til dig.
      Hilsen Anette

      Slet
  6. Waw for et lækkert stort drivhus :-)
    Det ser godt ud med dine hvidløg, jeg ville have sat nogen i efteråret, men åludselig løb tiden fra mig, sådan kan det jo gå. Håber du fortæller om resultatet, jeg har nemlig ingen erfaring med dyrkning af hvidløg.
    Din Santa ser dejlig ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Vivi, er også vældig glad for det hus, netop nu er jeg mest til afgrøder i drivhuset, må se hvad det udvikler sig til;-) vil med glæde fortælle om resultatet af hvidløgene. Må sige det var lidt underligt at de stod der og skød i dec 13, og vældig fascinerende! Ja Santa er skøn, må sige som også du, og så mange andre, hunden eller hvilket dyr, er en kæledægge, og en helt anderledes og mere opmærksom oplevelse nu hvor børnene er voksne, en fornøjelse:-))) god aften til dig, fra Anette

      Slet