torsdag den 3. april 2014

Blomsterkvinde og blikmand på "arbejde"

Så kan jeg snart komme i gang med at lægge sten på den viste sti, og ved nu hvordan den skal være

For mindre end et år siden var dette stykke blot græs og snebær, her er nu plantet en hel del stauder og flere småbuske, yderligere er der en af de elskede clematis(vitalba) op af asketræet som også har et pilehjerte, samt en multi blue op af nedløbsrøret. Troede sidste år jeg havde nøje styr over hvor og hvad der er plantet på stykket, men, sådan er det ikke, må vente og se, og jeg glæder mig endda mere nu hvor tingene begynder at komme op. Faktisk handler det ikke så meget om hvad der er plantet, men mere den følelse/ udtryk det kommer til at give
 Her er det et af hundens mange stykker legetøj, har aldrig haft en hund der er så glad ved legetøj, og han elsker at få nyt, denne er dog ikke ny, men finder det morsomt at den står i haven
Stykket her har også undergået en stor forvandling, her var også græs for under et år siden, kan jo godt se det ikke ser smukt ud nu, men det kommer, her er der stort set også fyldt med stauder og lidt buske, nogle af stauderne er også det der kaldes ukrudt, men holder meget af det, også må jeg endnu engang se hvilke erfaringer det giver, for igen det er, helheden og følelsen jeg går efter. Som en lille overraskelse til min mand, sår jeg gul sennep, en af hans favoritter, jo jo manden er ikke havemand, men han har også flere favoritter
målet indvendig tværs over er 37,5 cm højden er 4,5 cm
Så gjorde min blik mand det igen, lige inden aftensmaden kom han med denne fine ottekantede bakke, den er håndlavet, og i ren zink,(dog ikke nødvendigvis materiale fra rehinzink, det var for at fortælle lidt om  zink), hvor blev jeg glad:-)
kumquats
Planten har haft lidt hårde kår, den mistede alle bladene i et gigantisk haglvejr i 2012, men i år er den fin igen, kan næsten ikke få nok af den duft den sætter ud via blomsten, henrivende
 Zinkbakke 32 cm fra hjørne til hjørne og 4,5 cm høj
 tror han havde lyst til at lege, for der kom en bakke mere efter aftensmaden, hvor jeg glæder mig til at vise dem i butikken i dag
vasen er i butikken
Bakkerne skal have lidt vand og vejr, så de mister den utroligt blanke overflade, men jeg kunne ikke vente med at vise dem:-)

Med naturglade hilsner fra en der er på vej i haven, igen:-D
Anette

8 kommentarer:

  1. Håber du også nød anden afdeling af havetiden :-). Bliver spændende at se helhedsindtrykket. Lige nu er der vist ikke mange haver som overordnet set er i fuld flor. Vi går alle rundt med forventningens glæde. Som bare bliver større når man som du har nye bede på vej.

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Birgitte!

      Glæder mig også usigeligt til at se hvordan det ser ud i sin helhed, håber yderhækken som består af syrener og snebær tager ved så der kan blive lidt læ, men mon ikke, de plejer at være villige.-)

      Ha en rigtig god dag
      Hilsen Anette

      Slet
  2. Hej Anette
    Hvor er det spændende med alt det, der venter. Det er et stort område, du er vel at etablere. Jeg er sikker på, det bliver fint, når stauderne kommer i gang. Jeg har også lagt et lille græsområde om til et bed. Men jeg har endnu ikke bestemt mig til, hvad der skal plantes. Der så mange planter jeg ønsker mig, men så lidt plads.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh!
      Ja det hele er så spændende, også at anlægge nye bede, og at det kan være svært at vælge med de mange ønsker, sådan er det også her;-) glad for du fortalte om rosen, her for nogle dage siden!
      Ha en skøn dag
      Hilsner fra Anette

      Slet
  3. Er sikker på at din have kommer til at se dejlig ud og vores haver skal heller ikke ligne hinanden. Jeg kan godt lide, når man har sin egen stil og det kan ses. Det er et stort stykke arbejde I har været igang med, altid dejligt med nye projekter. Kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!

      Ja det er dejligt med forskellighed, og at blive inspireret rundt omkring, og omsætte det og kende sine grænser-formåen og temperament, for hvad der fungere og er muligt, så glæden ved det bevares:-)

      Ja der ligger et rimeligt stykke arbejde bag, og et utal af murbrokker er kommet til syne og fjernet, men det har været så lærerigt og givende!
      Ønsker dig en skøn dag
      Hilsen Anette

      Slet
  4. Det er altid godt, når man endelig bliver enig med sig selv om, hvordan man vil anlægge et område.
    Det bliver spændende at se, hvordan din forhave udvikler sig, og hvilke planter du vælger :-)
    Det arbejde du har været igennem med at fjerne sten, er det der venter os i vores have nu, det tager noget tid.

    SvarSlet
  5. Hejsa Vivi!
    Ja alle de brokker der gemmer sig, i begyndelsen var jeg så irriteret for hvert et spadestik jeg tog, blev spaden stoppet af en sten, men er endt ud i at det nu er en fornøjelse at få dem fjernet.
    Har grebet tingene noget anderledes an end dig, men baggrunden er jo heller ikke den samme.
    Det lille stykke forhave, begyndte som en ide, og der blev gravet, og plantet, så udviklede ideen sig videre, og der blev gravet og plantet, med igen en udviklende ide, osv osv. Det eneste der holder formen er stien, som er blevet så smal at det kan kaldes en sti:-) Som nu ligger og venter på at jeg lægger marksten, de bliver lagt et lille stykke under niveau, med skrå kanter, har lavet en lille prøve.
    Ha en rigtig god dag
    Hilsen Anette

    SvarSlet