tirsdag den 13. maj 2014

Min første historiske klatrerose, og lidt af det vilde i min have

Endnu et kig til det der også kendetegner min have, her er det vild kørvel, rejfran, sæbeurt(tror jeg, lyserød og velduftende) en sommerfuglebusk-empire blue, lyslilla syrener, nogle græsser fra engen, bregner. Th på øverste billede er der en vild knopurt, hvis jeg husker rigtigt, smed bare blomsterhovederne der. Det er yderligere vores fodre plads til fuglene, som ses fra vores udestue/indgang samt køkkenvinduet, og flere fade med vand og sten er der i området. Stubben satte jeg der sidste år som en lille kaffeplads.

Så til et helt andet sted på grunden, med en mindre terrasse, her er plantet en kaprifolie, heck american b. og nu med min første historiske rose, var omkring tre forskellige, den ene ville ikke blive høj nok, den anden kunne først skaffes til efteråret, og jeg valgte så denne som jeg glæder mig utroligt meget til, i potten ved siden af er det en gråsten rose. Du kan se lidt af terrassen  og begyndende forberedelse her



billedet er lånt herfra
Med naturglade hilsner, og en god dag
Anette

16 kommentarer:

  1. Wau. Den rose kendte jeg ikke. Den er da helt fantastisk smuk. Jeg glæder mig til at følge med og se, hvordan den udvikler sig. Det ser dejlig frodig ud i den have.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Blev også noget betaget af den;-) var jo omkring din Teasing Georgia, men den ville ikke blive høj nok efter beskrivelserne. men det satte til gengæld et studie i gang. Tak også en dejlig dag til dig:-)))

      Slet
  2. Der ser skønt i din have, og jeg glæder mig til at se din klatrerose og din klematis med blomster. God idé med fadene med vand og sten - den idé tager jeg straks til mig!
    Rigtig dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig også som et lille barn til at se rosen:-) kaprifolien er pink og gul, købte den pgu af farverne, den stod faktisk et andet sted først, men ville intet, så den holdt flyttedag og kvitterede straks! Der er noget at glæde sig til med de vandbade, fuglene her er helt pjattede:-) Tak også en skøn dag til dig Gitte!

      Slet
  3. Den kendte jeg heller ikke, men den er da smuk og det bliver så flot med den røde mur som baggrund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Dorthe, havde en del overvejelser med farver og mur:-) Ha en rigtig god dag fra Anette

      Slet
  4. Flot rose - jeg kender den heller ikke. Jeg har de del engelske roser - er vild med de fyldte roser, og dem der dufter....
    Der er gjort klar til at den kan vokse sig stor og flot...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne! Det er jo et helt studie for sig med de roser, opdagede jeg da jeg begyndte at søge, elsker også at de dufter! Og engelske roser er så smukke:-))) ser faktisk lidt sjovt ud med den lille rose, og det store net, vi kalder det optimisme stativet;-)

      Slet
  5. Meget smuk klatrerose. Husk at pleje den godt i starten- masser af vand!
    Held og lykke med den!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak JetteMaiken, det vil jeg gøre, selvom det virker lidt underligt for mig, når jeg kigger på rosen som helhed. ha en skøn dag

      Slet
  6. Åh hvor godt, du huskede stubben til at sidde på og drikke kaffe ! Siddepladser er vigtige i haven :) En meget smuk rose !

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan kun være enig med dig Miri, elsker siddepladser rundt omkring, uanset hvor små de er, fra stubben der kan jeg se hele forhaven og gavlhaven, et dejligt syn at sidde med sin kaffe. Tak! ønsker dig en god dag!

      Slet
  7. Hej Anette.Det bliver da supergodt med den nye rose og kaprifolien..........når det hele blomstre.
    Altid spændende med nye blomster til haven.
    Har også et par stubbe som jeg skal have placeret .............men har jo ikke så meget plads som dig.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det er rigtig spændende, har aldrig prøvet at glæde mig så meget til en plante, som til den rose, den har en meget central plads i/ved gårdspladsen, en herlig følelse. Skønt med sådanne stubbe, for mig gør de en stor forskel, har også et par stykker med fuglebade(fade) på. Rigtig god fornøjelse med "indretningen". Og mange tak også en god dag til dig, Kram fra Anette

      Slet
  8. Meget smuk rose, som jeg aldrig har hørt om før! Dit "vilde" område ser dejligt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Jeg havde heller aldrig hørt om den men søgte historiske roser på nettet, og blev lidt små forelsket i den:-) Mange tak!
      Hilsen Anette

      Slet