lørdag den 26. juli 2014

Et kig ud af køkkenvinduet og glorie de dijon

Når jeg står i køkkenet i disse dage, er det hvad jeg kan stå at kigge på, jeg kan praktisk taget stå inde og plukke blomster. Det er første gang jeg har dahlia, red skin, og er i blandede farver, købt i absolut sidste øjeblik hvor jeg fik 3 knolde for en tier i plantorama. Det er også første gang jeg er virkelig tilfreds med det helhedsindtryk det giver af kummerne, og det er en succes der helt sikkert skal gentages, også med denne type, et andet sted har jeg også dahlia, med grønt fliget løv og blomsten viser sig at være rosa med hvid, dem er jeg knapt så begejstrede for, sådan helhedsmæssigt, de kommer måske med en anden dag.




Den der står i den grålige krukke er en kinesisk koriander, den er svær at give vand nok, og vokser med en fart der siger spar to, den må klippes ned, har ikke afprøvet den i maden endnu, bare det at smage på bladene føj, faktisk minder den i udseenet om en eller anden stueplante jeg ikke lige kan komme på.
 Her kommer rosinen i pølse enden, min darling, rose glorie de dijon, jeg er helt pjattet med den, og duften uhmmm, dog havde jeg forventet farven var en smule anderledes. Hun er oppe i en højde på ca 1 1/2 meter, og står nu med mange knopper, klikker du på etiketter kan du se mere om denne historieske rose, som er den første af sin art her på stedet.
glorie de dijon

glorie de dijon
Og hvor er jeg glad for at have fundet haveglæden, kan faktisk næsten ikke beskrive hvor jeg glad jeg er for det, og hvor stor en nydelse det er at gå rundt og nyde egen have, men måske du kender den glæde og stolthed der ved din egen have?

Ha en dejlig weekend
Anette

20 kommentarer:

  1. Sikke et scoop med tre smukke dahliaer for en tier! Glorie de Dijon er en meget smuk rose. Mht. haveglæden har jeg det præcis som dig, og sætter hver dag pris på at kunne nyde haven, men planlægningen og drømmene er ligeså stor en del af det. Processen giver ligeså meget, som det at nyde det færdige resultatet, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var det, havde godt nok forventet der ville være en prisnedsættelse, men dette var bare vildt, så der blev til lidt ekstra gode "ting":-) Ja sådan er det også her Susanne, det følges meget godt ad, nyder alle dele ved det at have en have, og den evige "forandring"

      Slet
  2. Ja, du kan tro at jeg kender glæden ved egen have! Og det er tydeligt at du glæder dig over din. Dine billeder fortæller det :-) Og dejligt at du vil dele din smukke have med os andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og sikke en glæde:-) Og det er så dejligt at have et sted at dele.

      Slet
  3. Kan også kun nikke genkendende til dine ord om haveglæde - og glæden over denne blogverden ikke mindst, hvor man kan følge ligesindede og glædes med dem og inspireres!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja blogverdenen er skøn, er glad for jeg opdagede den, nyder den også dagligt, og inspireres meget:-) så fornøjeligt.

      Slet
  4. Smukt ser det ud. Rosen changerer lidt mellem fersken og gult som en del andre gule roser, og det kan jeg rigtig godt lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så gode til at sætte farver sammen, blomsterne:-) Og der er også lidt forskelle i blomsterne, alt efter hvor de sidder på planten, eller også er det murens røde genskind der giver dem der sidder helt tæt på mere glød.

      Slet
  5. Åh ja, jeg kender også den store, store glæde ved en have, at følge årstidernes skiften, at lægge planer og at se det hele vokse op. Sikke dejlige billeder og et skønt blogindlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde helt glemt andre årstider, her i varmen;-) Åhhh ja årets gang er dejligt, TAK!

      Slet
  6. Kære Anette jeg tænker, hvad laver du dog indenfor, hvorfor er du ikke ude......Pjat jeg driller bare, DET ER SKØNT at have noget kønt at se på indefra og ikke mindre fra køkkenet, der opholder vi os trods alt en stor del af tiden :-). Jeg er ikke i tvivl om at du elsker din have og jeg elsker min, når jeg siger det, siger min altid nej, du elsker mig og det er også sandt, men så længe det kun er haven jeg er utro med, så går det nok :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. hæ hæ, tror også at det går an at være utro med haven, for så får manden ofte sådan en glad kone, med lidt blomsterstøv i håret. Husker ikke hvor jeg læste det, men når vi beundre blomsterne/planten, stråler de mere;-) Og hos Marie(http://hortofilia.blogspot.com/) læste jeg for en stund siden at det slog hende at vi haveejere er små forelskede i vores haver og blomster:-)

      Slet
  7. Hej Anette.Dejligt fra din skønne have.Og sådan som du beskriver haveglæde tror jeg vi er mange der har det.
    Er også rigtig glad for min have.............bare det at kunne gå ud om morgenen og se hvad der er sket siden dagen før.
    Sikke et kup med tre dahlia for en tier.
    Smuk rose..............kan godt forstå at du er glad for den.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det er sådan en stor fornøjelse at trippe ud i haven om morgenen, noget af det bedste. Ja vildt billigt for de dahlia,da jeg kom til butikken den dag var den oversvømmet flere steder og områder lukket lidt af, det regnede ned i knoldene.
      Rosen er den første jeg virkelig har sat mig ind i, med historier og vækst mm, det er som et start skud på rosen erfaring, og et nærmere studie, og en stor begejstring.
      Ha en rigtig god dag
      Kram fra Anette

      Slet
  8. Godt du lige nåede at få nogle dahlia, og hvor ser de skønne ud.
    Du kan tror jeg kender den glæde haven giver, og ønsker at endnu flere ville få øjnene op for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og de er til stor nydelse, har aldrig set så berusede brombasser før, og sommerfuglene sidder næsten fast:-)
      Tror også at flere får øjnene op for haven, som i mange "kredse" har været en pligt og stressfaktor, den begynder nu at forandre sig, sådan føles det når jeg kigger rundt og taler med folk i det nære. Et bette eksempel, et par der bor her i nærheden, har gennem nogle år lavet haveforbedringer, med flis og kanter, udryddet de villige stauder, de kom her og så forvandlingen i min have, og den er jo i begynderfasen, men de bed mærke i det utrolige dyreliv og farvefloret, og spurgte om jeg ville lave deres have:-)
      Og dine udsendelser virker Anette, at se dig og din mand og den ro i udviser samt glæde ved havelivet, den smitter, jeg nyder dem hver gang, tak for det!

      PS havde et hyggeligt besøg i går, som viste sig at være din moster:-)

      Slet
  9. Hej Anette du kan tro jeg nyder haveglæden i denne sommer, især er den god når livet er svært som vi oplever med vores datters sygdom. Skønne Dahlia rigtig flot og Glorie de Dijon er bare fantastisk. Jeg har haft to, men de er begge gået ud. Men har ikke opgivet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina!
      Ja haven er god til at få tankerne fokuseret på noget helt andet og fordybe sig for en stund, så det føles forfriskende. Mener at have læst et andet sted omkring jeres datter, men er en anelse usikker. Hvad fejler hun? du behøver selvfølgelig ikke at svare.....

      Glorie er et skønt bekendtskab, men også noget anderledes, i begyndelsen ville den ikke noget, lignede en der lige netop overlevede, en anden rosenkyndig, fortalte masser af vand, og den har nu fået ti liter dagligt, men den gør mig stadig nysgerrig, for undres over løvet som er meget anderledes, men er efterhånden blevet enig med mig selv af det må være sådan det skal se ud.
      Hilsner fra Anette

      Slet
    2. Hej Anette Vores datter lider af en alvorlig anoreksi , vi har været ved at miste hende. Det er en helt igennem frygtelig og modbydelig sygdom. Vi håber , at vi kommer helskindet igennem. Sådan en sygdom belaster nemlig hele familien.

      Tak godt med lidt råd omkring Gloire de Dijon. Fortsat god søndag.

      Slet
    3. Hej Tina!
      1000 tak for at fortælle, og det berøre dybt, og godt hun er her nu! Ja det er en frygtelig sygdom, som tager sin tid. Ønsker med jer, at I Alle kommer godt og hele igennem. Med venlige hilsner Anette

      Slet