torsdag den 10. juli 2014

Køkkenhaven med porrealle og lidt andet

Vi kom lidt sent i gang med køkkenhaven i år, faktisk så sent at manden valgte at så det meste af det til, en total uvant situation, for det plejer at være mig der bestemmer det hele, viste det sig, for egentlig var jeg slet ikke klar over det;-) men jeg fik lov til at få min porrealle, og så i cirklen af grannerne, havde sådan et fantastisk syn på min nethinde. I den er der sået majs blandet med sennep, og i yderkanten er der dild. Men tror det er duerne der har ædt de fleste af majsene, så de er eftersået, de skal nok blive store, men tror ikke at vi får meget høst ud af det, og senepen er næsten afblomstret, ikke alt går som planlagt, langt fra når det gælder køkkenhaven, erfaring må der til, og ved at jeg går til det med lige stor iver hver gang.

porrealle

stykket fra en anden vinkel, måske du kan se majsene;-)

Her er det en vild kaprifolie, den blev plantet sidste år, og se den er i blomst, med duft, havde faktisk indstillet mig på at det ville tage år inden den blomstrede, det har jeg nemlig læst mig til, når det drejer sig om vildarten, men her passer det altså ikke her:-)))
Og dette billede måtte med, vi roder en del i disse dage, her er fjernet den store gamle og fine buksbom, til fordel for min nye lille butik som skal afløse campingvognen, yderligere er der gravet ud, også andre steder som ikke vises i dette indlæg.
Min opgave de næste par dage er at få sat lidt system og skik på tingene, for har valgt at holde åbent i weekenden, så må jeg igen være lidt kreativ, for vil gerne at det virker lidt hyggeligt.
Ha en skøn torsdag
Anette

20 kommentarer:

  1. Din plan med majs, sennep og dild lød ellers som en interessant og anderledes idé, og jeg kan også godt lide din porreallé! Sikke et stort og flot drivhus, I har. Det har du da ikke vist før? Det bliver spændende at se din butik, når den er færdig!

    SvarSlet
    Svar
    1. For en stund tilbage havde jeg en fane blot med drivhuset, men har valgt at fjerne den, for det er så rart at kunne vise tingene her og nu, det er 22 kvm og bygget af min mand og vores lokale tømmer, vi fik det sidste forår, og en fantastisk investering, nyder specielt frodigheden nu:-) Men viser det indvendig en dag, gjorde også det også her i foråret :http://anettesflora.blogspot.dk/2014/03/kkkenhave-og-drivhus.html ,dog uden planter. Glæder mig også utrolig meget til butikken, og at vise den her.

      Slet
  2. God arbejdslyst med den nye butik. Det er så spændende!
    Faktisk burde alle have en porreallé ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, og glæder mig helt vildt:-) Ha ha ja alle burde have en porrealle, den blev skabt pgu af pladsmangel(første gang sidste år), og blev vældig glad for den.

      Slet
  3. Skøn køkkenhave med plads til at lege og prøve ideer af :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i Miri, og det er sjovt:-)

      Slet
  4. Din køkkenhave ser dejlig stor ud :-)
    Nej ikke alt bliver som man gerne vil i en køkkenhave. Mine porrer er stadig meget små, ved ikke hvad jeg gør galt, det var det samme med porrerne sidste år, måske du har et godt råd ?
    Noget andet som også driller er mine squash (troede de var 100 % driftsikre). Planterne ser flotte og sunde ud, og de blomstrer flittigt, men squashene begynder at råde i enden når de er omkring 15 cm lange ??? Jeg har prøvet at søge på nettet omkring problemet, men blev ikke meget klogere af det, da der er alt for mange bud på, hvad der kan være galt.
    Heldigvis er der også rigtig mange ting der lykkes, og som vi dagligt nyder godt af :-) I dag skal vi f.eks. dele den første frilandstomat, som er modnet (dem har jeg i krukker).

    Det bliver vildt spændende for dig med din nye butik :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er den, manden har planer om at gøre den større, næste år, men jeg er nu ikke helt med da det er mig der rengør, men måske den alligevel bliver det, der er jo muligheder i det;-)) Næhh, ved ikke hvad det er med porrene, men vi har den tre forskellige steder, og det ene af stederne er de ganske små, der står sammen med morgenfruerne op af drivhuset, der er jorden ikke bearbejdet, der er også nogle i et af højbedene det er der de er størst, de har samme jordforhold, vi har ikke gødet. Men dem ved drivhuset har ikke fået så meget vand i starten, så må se om det virker at vande mere. Har aldrig haft squash Så godt dine flotte tomatplanter, skønt at høste den første, det er altså lidt specielt:-) håber den smagte godt.Og dejligt at noget af det vi render og laver lykkedes og kan nydes stort:-)

      Ja meget spændende

      Slet
  5. Hej Anette
    Dit pile flet er rigtig flot- det giver meget stemning til haven!
    Jeg har ingen køkkenhave kun krydderurter og masser af blomster.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak JetteMaiken! Også dejligt med urterne og alle blomsterne. ha en skøn dag hilsen Anette

      Slet
  6. Hej Anette
    Hvor ser din køkkenhave godt ud.... Jeg har prøvet til i flere år, men har nu opgivet. Tror vores jord er for "knollet"... Det ser fint ud hos dig..!
    Spændende med den nye butik - jeg må forbi dig en dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      1000 tak! Vi boede også på en lerknold engang, ganske enkelt udfordrende at have køkkenhave, bare det at skulle grave kartofler op var en kamp, tror det var vores første erfaring, og at det ville have taget længere tid end den vi boede der for at få jorden gjort rigtig brugbar, til det formål.
      Du er i alle tilfælde meget velkommen når du kommer på disse kanter:-)

      Slet
  7. Sikke en dejlig stor og frodig køkkenhave I har, Anette, og hvor er det smukt at se, hvordan du bruger pil i din have. Den idé vil jeg tage op her - tak for inspiration.
    Rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Gitte, rigtig god fornøjelse med pilen. Stativet der ville jeg ikke have til at slå rod så satte lidt i bunden af den, som jeg fjernede en god stund efter, nogle gange kan de være meget villige:-) 1000 tak også god weekend til dig

      Slet
  8. Hej Anette.Superflot køkkenhave du viser.............og sjovt med en porrealle`.
    Ja !!! det er ikke alting der lykkes i en køkkenhave...............i år er det vores kartofler..........og ved godt at det er tørken.Men vi kan ikke vande det hele.
    Rigtig spændende med din nye butik...........glæder mig til at se hvad du har fundet på.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak, ja det kan være svært at vande nok, her burde også gødes. Vi har også måttet efterså en del, da der var så mange bare pletter, men her i anden omgang kommer det, også bønnerne:-)))
      Og glæder mig til at vise butikken, og indrette mig:-)
      Ha en skøn dag kram fra Anette

      Slet
  9. Hej Anette
    Hvor ser det godt ud i jeres køkkenhave. Vi kan desværre ikke have en køkkenhave, da sneglene spiser alt hvad vi planter. Det er så klamt:(
    Ha' en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh!
      1000 tak! Vi er også på snegle jagt, en morgen var de her pludselig og havde startet fra en ende af med salaten, og efeuen havde ikke flere blade, totalt ulækre bæster, specielt når de viser sig i hobetal, hvilket dog ikke er sket her i år.
      Også dejlig weekend til dig:-))

      Slet
  10. Hej Anette dejlig stor skøn køkkenhave, min er blevet nedlagt forbindelse med opførsel af Orangeriet. Det blev ikke rigtig til så meget andet guf forretning for snegle. Men har bibeholdt krydderurter samt tomat/ agurk i Orangeriet.god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina!
      Ja den er dejlig stor, og nyder det lige så meget som alt det blomstrende. Ja sneglene er noget forslugne. Også dejligt med urterne, tomater og agurker, en stor nydelse at guffe det i sig bare fordi det lige er der:-)
      Tak også en god søndag til dig.
      Regn-glade-hilsner fra Anette

      Slet