torsdag den 3. juli 2014

Velkomst og årets hvidløgshøst




Sådan ser det ud i tiden ved vores indgang, som binder værkstedsbygning og stuehus sammen, indgangen er også vores delvise udestue. Foran bygningerne er der ca 2 meter belægning fra bygningen og ud mod gårdspladsen, i enden er en af vores terrasser. Ved vores indgangsparti er der en meget yndet sideplads om morgenen. Stolene er købt på loppemarked for nylig, engang når tid og lyst er til det skal de slibes og have noget olie


For en god stund siden fik jeg fingre i nogle staldvinduer, det var meningen det skulle være til butikken, men da jeg havde stillet et an op af muren, gav det mig en følelse af at det høre til der. I næste uge får jeg nogle vinduer hjem til butikken, ihh, du milde hvor jeg muntre mig med dem jeg har, føler de gør og kan noget. Stammen her er fra en gammel syren, den er vasket og afpillet, og har nu brugt den i forskellige sammenhænge gennem flere år, også inde:-) Pelegonien er dronning Ingrid, og fra ca 2003, det er første år den har blomstret så lidt, alle andre år har den udelukkende været totalt overvældende, og givet liv til utallige børn

Sidste efterår plantede jeg nogle hvidløgsfed fra rema, de eneste jeg kunne få fingre i da. Blev i går opmærksom på at de måtte graves op, da toppen en god stund nu har været vissen. Jeg havde jo drømt om store fede hvidløg, men det blev ikke i år, måske næste år, hvor de også får en bedre plads. Har smagt på dem, og de er stærke.
Her er det udenfor værkstedet, og rosen der blomstre er ikke alene den første rose, som kom til her på matriklen sidste år,som et forsøg, men også en gråsten, den dufter svagt, og trives generelt godt. Den anden er min darling gloire de dijon, du kan se den her. Den havde lidt start vanskeligheder, og så i længere tid lettere død ud, den fik mængder af grønne lus, jeg hørte så at de skulle vandes godt i starten, og jeg vandede så med 10 liter vand om dagen, lusene rystede jeg af. Den begyndte at gro, og har sat en enkelt knob som allerede dufter nu:-)))
Her er en anden terrasse, også op af værkstedsbygningen, som er henrivende fra formiddag, frem til ved 15 tiden, hvis der ønskes sol. Den er indrammet med buksbom, som man lige kan ane mellem morgenfruerne, bag hækken ses der en smule af rosen med mariebær, mangeblomstret rose.

Mange hilsner Anette

16 kommentarer:

  1. Jeg nyder al den inspiration, du giver, Anette - dejligt! Dronning Ingrid pelargonien er vel nok stor og flot, og hulsten på snor er en skøn idé!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad for at høre det, 1000 tak til dig fra mig:-)

      Slet
  2. Hvor ser det bare hyggeligt ud...og nu skal jeg altså snart ha' gjort alvor af at besøge dig.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gør noget ved det Rita, det kunne være rigtig hyggeligt:-)

      Slet
  3. Jeg tror jeg ville trives hos dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler stort, hvor lyder det altså godt:-)))

      Slet
  4. Dine opstillinger hygger om huset og ser godt ud! Min Dronning Ingrid pelargonie vil heller ikke blomstre særlig meget. Mærkeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Susanne:-) ved heller ikke hvad der er med den gamle Ingrid, overvejer om jeg skal skifte jord, eller måske hun bare skal have gødning lidt oftere, eller også er det bare sådan i år. Jeg har lavet lidt nye planter af den og de blomstre helt vildt, og har gjort det en god stund nu.

      Slet
  5. Hej Anette.Ja !! så er jeg her igen............har lige været nogle dage på landet.(Ny. Sjælland) hos familien.
    Men dejlige billeder fra din indgangsparti.Dejligt med sådan et sted at drikke sin morgenkaffe.
    Og dejlige krukker til at pynte................men dit vindue giver lige det sidste.
    Har opgivet at sætte hvidløg............synes heller ikke de blev så store.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Så hyggeligt du er her igen:-) Skønt med en tur på landet. Og mange tak, selvom jeg har arbejdet med blomster altid, så er det først nu at jeg prøver andre planter i krukker end hidtil, faktisk mine første fuchsia i år, og susanne med det sorte øje, og lobelia;-)
      De små hvidløg er lidt besværlige at bruge også, de kunne godt have brugt lidt længere tid, troede faktisk de bare kunne stå til næste år, måske kunne de, men jeg valgte at grave dem op.
      1000 tak også en god weekend til dig, kram fra Anette

      Slet
  6. Hej Anette
    Du er så kreativ og det er dejligt at følge med i dine idéer!
    Stenene med huller i er så fine, som de hænger der på den røde mur!

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, og så dejligt at du kigger ind her, og er glad for også at kunne inspirerer:-) Ha en dejlig søndag eftermiddag

      Slet
  7. Hvor ser der hyggeligt ud ved jeres indgang....
    Genbrug og loppe er ALTID godt - mine ynglings butikker ...!!!! Fine stole du har fundet....
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Susanne:-) ja genbrug er bare et hit, er lige kommet hjem fra marked, skønt med al det sjov og snak, ha også en dejlig søndag

      Slet
  8. Hej Anette, det er en dejlig velkomst man for, når man ser jeres hus, det ser så hyggeligt og romantisk ud. Kiggede også lige på dit tidligere indlæg, jeg syntes dit nye bed i den grad begynder at tage form og ja, man er nødt til at være "lidt" tålmodig med hensyn til nye bede. Jeg flytter også sommetider om på noget i bedene, sådan tror jeg det altid vil være. Er sikker på at det ender godt, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Margit! Ja den tålmodighed, den er der igen, nogle gange får jeg sådan et anfald af det modsatte, det bedste er at jeg nu ikke handler hovedkluns ud i det;-) det er også en fornøjelse at se "tingene" gro. Tror du har ret i det med at flytte rundt på planterne, faktisk er det jo også det der gør det morsomt.

      Ha en dejlig søndag

      Slet