søndag den 7. september 2014

Slottet, Lotteruphus antik og have 1.del

Stedet her har jeg kørt en del forbi for år tilbage, og beundret det meget, det ligger i Hammershøj, mellem Randers og Viborg. Det ville sig sådan at datteren og jeg kørte forbi i sidste uge, efter et besøg i Fru Pedersens have i Vemb. Vi kiggede længselsfuldt og drømte om at besøge den have, og dette imponerende og utroligt smukke sted. For få dage siden ville det sig sådan at jeg mødte den ene af dem der bor på stedet, og jeg fik fortalt at der var åben for besøg og handel hver weekend fra kl 12.00-18.00 :-) du han se deres hjemmeside for yderligere oplysninger HER

Det er sådan lidt morsomt dette, jeg kørte ind på gårdspladsen, som er utrolig smuk og er bygget op som det skal på slotte;-)  og jeg anede ikke hvor jeg skulle parkere, spurgte og fik lov at holde her, bilen du ser på billedet er vores. 
Da jeg senere kørte derfra opdagede jeg at der var en p-plads til besøgende;-) hvordan tror du det føltes? Da jeg ville tage billeder af helheden gjorde jeg alt muligt for ikke at få min bil med på billedet, syntes nemlig den ødelægger det perfekte skue, er glad for at jeg har evnen til at le af mig selv:-)

Her er indgangen til noget af et eldorado for haveelskere og antikke smukke og sjove ting. Jeg vælger at dele dette indlæg op i to dele og vil i dag vise  et lille udpluk af  de gamle sager, og fortsætte med haven en af de næste dage.
Går du til venstre kommer du til det lille hus, og til højre kan du gå ned i kælderen under slottet, fortsætter du lige ud kommer du til haven


for mig en behagelig opstilling




det lille hus

et kig i huset

kælderen
Under slottet, er der en lang fordelingsgang, fyldt med al verdens helt utrolige ting, det er som at træde ind i historien, og måtte tage mig selv flere gange i at gå og snakke med mig selv, og sige holdda helt op, aldrig har jeg set så mange ting på et sted, og smukt arrangeret.

et lille køkken


smukke glas i mange farver, uhmmm


blev lidt glad for denne sparegris, men den kom ikke med mig hjem


er det ikke smukt

og dette, smukt håndværk






Her er jeg på vej op af trappen for at gå en tur i haven, og i et hjørne ligger dette hus på billedet under, det er så fint og tiltaler mig meget, huset er også fyldt med al verdens gode sager.
 

Min have vandring ender ved dette hus på billedet under, som ligeledes er fyldt med spændende sager, det ligger i forbindelse med gårdspladsen. Over alt finder jeg meget inspiration, både til mit hjem, butik og ikke mindst haven.






sådan en kunne jeg også tænke mig til min butik

Vil slutte turen i dag med en smagsprøve fra haven. Jeg fik talt lidt med indehaverne, der er over 200 formklippede træer og buske, se lige hvor smukt formerne passer sammen med "pynten" . Yderligere fik jeg et par fif med på vejen omkring det at have en skovhave som vokser frit, men også omkring det med at formklippe og styre, en vældig fin balance, mellem delene. Ja det giver lidt stof til eftertanke, i forhold til egen have.


Ønsker dig en rigtig god søndag
Mange hilsner Anette

18 kommentarer:

  1. Sikke et sted! Sjovt at se! Og sjovt at du parkerede lige foran slottet. Det kunne også være sket for mig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt at vide jeg ikke er ene om den slags:-D Haha

      Slet
  2. Spændende sted, sjov historie om din parkering. Jeg kan godt forstå, hvis du fik lidt røde kinder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja meget spændende sted, og kunne slet ikke lade være med at fortælle den historie, om end jeg følte mig lidt, hmm ved ikke helt hvad jeg skal kalde det, vel lidt som Klod Hans;-)

      Slet
  3. Kære Anette
    Sikke et fantastisk sted. Det kunne jeg godt tænke mig at besøge...
    Utroligt mange lækre ting.
    Tak for synet.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMaiken!
      Det må du prøve en dag:-) har talt med en der er kræmmer(på markeder) i dag, og han er ligeså vild med stedet som jeg, vi var begge enige om at der kunne vi let købe noget der skulle være til os selv i det private!
      kram fra Anette

      Slet
  4. Jeg vil da også sige holdaop til alle de ting og måden de er sat op på. Jeg kan godt lide det lille køkken, hvor jeg kan genkende mange ting fra min barndom i min mors mosters køkken.
    Hvor fint at du fik tips til formklipning - jeg glæder mig til at se haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er noget overvældende, jeg gik i total slow;-) Hvor lyder det som et dejligt minde. Er også spændt på at vise haven:-)

      Slet
  5. Det er jo den rene Alladins Hule! Jeg elsker også den slags steder :-) Vi har noget, der minder lidt om det i Frederiksværk - det hedder Loppefabrikken.
    Spændende også med fif til at formklippe.
    Dejlig søndag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Alladins hule er meget rammende:-) skønt at i også har sådan et eldorado i jeres nærhed.
      Det var nok mere brugen af det formklippede i forhold til det der vokser frit, men selvfølgelig hørte jeg hvordan og hvor ofte der blev klippet på stedet der. Tak, også en skøn mandag til dig:-)

      Slet
  6. Det spændende sted besøgte vi for 3-4 år siden til åben have, og dit indlæg giver mig helt lyst til at gentage besøget.

    SvarSlet
  7. Hej Anette, det er lidt sjovt at du har været der på besøg, Jeg har tit kørt der forbi og haft lyst til at kigge ind, men af en eller anden mærkelig grund er det ikke blevet til noget. Men du har da givet mig blod på tanden, der må jeg helt klart ind og se, det ser jo helt vild og fantastisk ud :-), tak for det. Glæder mig til at se havebillederne :-). Kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Der er noget dragende ved sådanne slotte, og jeg havde heller ikke i min vildeste fantasi troet at der var så mange ting og for enhver smag og pengepung. Rigtig god fornøjelse:-) Glæder mig til at få sorteret i havebillederne og vise dem frem.
      Hilsen fra Anette

      Slet
  8. Det sted kender jeg godt, helt eventyrligt. Har været derinde, engang vi var heldige og der var åbent, hvor vi var på vej over at besøge min moster. Det er bestemt et sted jeg gerne vil besøge igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Let at forstå du gerne vil besøge stedet igen, sådan har jeg det også, og yderligere er der ikke så langt, så det bliver snart igen, for har en her der også gerne vil se det:-)

      Slet
  9. Det ser spændende ud, det er jo et helt museum. Glæder mig til at se billeder af haven også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det godt Tina:-) men det vare nok lige et par dage endnu...

      Slet