onsdag den 10. september 2014

Slottet, Lotteruphus antik og have 2. og sidste del

Som lovet kommer haven der tilhøre Lotteruphus, jeg har taget lidt mere end 150 billeder og det er virkelig svært at udvælge du kan få mere information om stedet HER.
I tidligere indlæg,HER, viste jeg den først sete passage for at komme om i haven og efterfølgende det lille hus,billedet under er i forbindelse med det og ved gavlen. Her er vand som risler og en helt fantastisk intim siddeplads med plads til at meditere hygge eller noget helt andet.
Hele haven er omkranset af en skovsti med kæmpe træer, forestil dig at gå der med dit hjertes udkårende:-), eller som jeg den dag, alene,  også der er der tilpas med pynt at kigge på, dette er helt "naturligt pynt" ikke noget højtråbende, men nok til at jeg opdager og studere. Gennem hele stiforløbet er der udgange til den store have, hvor der også er en mængde siddepladser også under tag i form af pavilloner og lysthus, disse ligger også i yderkanten og danner sammen med træer og huse ramme omkring græsarealet, som også rummer flere øer.
Dette er det første jeg ser når jeg kommer til den store åbne plads, og jeg er helt igennem vild med det syn. jeg imponeres altid af de mennesker der formår at formklippe også derefter holde formen, ænderne ligger ved en lille dam, med en utrolig smuk fontæne, dette er også i forbindelse med en siddeplads. træet bag ænderne er en birk der er klippet, fik fortalt at den skal have med saksen 4 gange om året, og at den nu er så fast at stigen kan stå op af træet uden af falde ind til stammen. Billedet af ænderne kommer med af nogle gange for der dukker andre motiver op alt efter fra hvilken vinkel jeg står i. Og jeg nyder at tage billeder:-)


Sådan en siddeplads er helt igennem fantastisk, jeg har set dem tidligere, men denne gang live, og sikke en ro der kryber sig over en når man sidder beskyttet på den måde, det er noget jeg vil skabe herhjemme også. Jeg så to af den slags pladser i haven, men ved at jeg jo ikke har set alt, det kræver flere besøg.

Jeg er vild med at der er brugt gamle stubbe og trærødder rundt omkring, det gør det hele ekstra levende, også for kryb og fugle. Et andet sted står der en, tror det er en gammel hyld der ikke er liv i mere, men  den står der og ligner en skulptur. Jeg har ikke taget den med i dette indlæg lyset var for ringe.


Fra skovstien kan du komme længere ned i skoven, hyggeligt

På min vandring rundt i haven så jeg ikke mange blomster, det gør at jeg ser og oplever noget andet. Fik fortalt at de følte, at nu var fundamentet, det grundlæggende på plads i haven, og at de var begyndt at indføre blomster i form af hortensia, men at sneglene havde ædt størstedelen, så nu skal der studeres i hvad de små bæster går udenom.

set fra skovstien, med kig til bålpladsen


kuglerne er som en rød tråd gennem vandringen via skovstien, her er de i flok




se hvor smukt "hun" passer ind i det gamle træs struktur


Jeg er vild med den måde træet er brugt på, men også formen, kuglen under hænger også i det



Bålpladsen som har givet mig et par ideer, i forhold til det forsinkede, man sidder i alle tilfælde rigtig hyggeligt og rart dernede;-)










Jeg må altså lige have dette billede med af huset som er rammet ind i efeu, og med den store blyindfattede rude, det ligger i et hjørne af grunden, og nok ubemærket når stedet er lukket for besøgende, men finder det så skønt og når jeg tænker på at det er et slot jeg besøger, bliver jeg ekstra glad:-)))

Jeg fik selv mængder af inspiration til egen have, om end der er i noget mindre målestok(2800kvm), jeg er stadig på ideplan, men også opbygning med den del af vores grund der vender mod mark skov og eng, den del jeg gerne vil have til at harmonere med den omkringliggende natur, men også lige give et tvist af noget.
Måske jeg skal have det ind med skeer når der tales om point of view, og blikfang der gør det interessant at se en have, små overraskelser sådan hist og pist, hvordan det virker på folk, eller også er jeg bare ved at vide hvad der harmonere med mit temperament på hjemmefronten, for jeg tror det nu er feset ind her;-)

Det er altid en stor fornøjelse og spændende udfordring at skulle vise en andens have.

Ønsker dig en dejlig dag
Mange hilsner Anette

14 kommentarer:

  1. Jamen, det sted MÅ jeg da bare se. Tak for inspiration og fine billeder, Anette!

    SvarSlet
  2. Sikke et fantastisk sted og dejligt at du deler din oplevelse med os! Tak for skønne billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er skønt, velbekomme:-) og rigtig god dag!

      Slet
  3. Inspirerende billeder du viser af haven. Man mærker også tydeligt, at haven har givet dig selv masser af inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre! Ha en god dag:-)

      Slet
  4. Selv uden blomster er det en smuk have og anderledes. Tak for turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er den bestemt, velbekomme:-) og ha en dejlid dag!

      Slet
  5. Tak for turen. En spændende have med så mange gode ideer. Jeg er helt pjattet med ænderne i buksbum. Desværre er jeg ikke god med en saks, så den ide kan jeg ikke snuppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme:-) Ja de er så lækre de ænder, den ide gør jeg heller ikke efter, ejer slet ikke tålmodigheden til den slags, så er det lettere at klippe blomster;-) men der var et par lærk på ca 125cm, og de var klippet mere efter mit temperament, og tror også jeg kan holde en rimelig form. Ha en god dag:-)

      Slet
  6. Som jeg skrev ved dit sidste indlæg, DER MÅ JEG HEN.......:-)

    SvarSlet
  7. Hej Anette.Ja!! så er jer her igen...............en begravelse.............fødselsdag i Horsens..............og et par dage i Flensborg,har taget al min tid,Men dine frøer sendt................bedre sent end aldrig.
    Og hvor er det et spændende sted du har vist i to afsnit.Det har jeg noteret hvis jeg kommer på de kanter.
    Kan godt forstå at du bliver inspirereret når du oplever sådan et pragtfuldt sted.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Det lyder som nogle blandede dage du har haft. 1000 tak hvor jeg glæder mig til at så de flotte lupiner, gætter du må have adressen herfra bloggen;-)
      Ja det er skønt at blive inspireret, jeg er blevet det i de 5 haver jeg har besøgt siden jeg blev ramt af den fornøjelige og kreative ting det er at skabe en have, men jo selvfølgelig også på jeres blogge rundt omkring, hapser lidt hist og pist og omsætter det til mit eget;-)
      Kan blot anbefale dig at besøge stedet, der er skønt!.
      Ha en skøn dag kram fra Anette

      Slet