onsdag den 8. oktober 2014

Nysgerrighed, køkkenhave, mad og billeder

Er det nu også normalt......
For andende år har vi grønkål, første år åd sommerfuglelarverne dem natten over, sådan føltes det i alle tilfælde, jeg hev dem op. Senere læste jeg en artikel om, at det skulle man ikke gøre, men bare lade dem stå og se ufatteligt sølle ud, så ville de senere på året, komme igen og i fred for larverne. Så i år glædede jeg mig over alle sommerfuglene der vrimlede omkring mine kål, og gik bare der og ventede til de begyndte at æde, selv spiste vi også af dem i vente tiden. Så skete det, at de endelig gik om bord, og de så trælse ud, igen gik jeg og ventede i nysgerrighed på at de ville sætte nye skud. Se lige hvor lækre de er nu, specielt jeg nyder spisen, både rå og stegt på panden i olivenolie, lidt smør, frisk chili og hvidløg fintsnittet også lidt salt og citronsaft, guf for mine smagsløg og for synssansen, kan også finde på at snitte andet "grønt"i.
Her er det radiser som er sået sent, og sikke en nydelse, kæmperne smager langt bedre end dem man kan ha held med om sommeren. I aftes skulle jeg lige prøve at lave syltede radiser, jeg fandt opskriften ved et tilfælde her ,har først smagt dem her til morgen, og de kan anbefales:-P

uhmmm
De to billeder over er sommersåede radiser, som jeg ville lade gro for at opleve udviklingen, og ih du milde hvor er de smukke i blomst, og de er først begyndt at synke i højden nu, og den frugt de sætter smager helt fantastisk som en mundhapser, eller i salaten.



I aftes fik butikken døre og vinduer i. Skiltet købte jeg på et loppemarked søndag aften, og siger dig manden er vild med det, han har hængt det op her midlertidig, for som du måske kan se mangler der beklædning, men må vente til elektrikeren har været her. Faktisk er det lidt skørt med det skilt, for det var pludselig væk, troede det var blevet stjålet, har lidt tyveri på hjernen i disse dage, for mens manden passede butikken i en time i søndags, da fik vi stjålet en fin gammel kikkert, af nogle gamle krejlere, og jeg skulle opleve mig selv blive helt utrolig gal, og alle mine fordomme blev luftet, så kom det ud, for smilede stort da jeg til morgen opdagede at det var min mand der havde taget skiltet og hængt det op;-)

Det var mens jeg hentede denne rejsekuffert til butikken kikkerten blev stjålet. Kufferten står i vores gang, til butikken er klar.
Her er endnu et af de sædvanlige motiver
Ønsker dig en dejlig dag
Anette

22 kommentarer:

  1. Åh hvor er den eventyrlig, den kuffert, hvor har du skaffet den fra?

    Og interessant viden ang. grønkålen. Jeg har opgivet overhovedet at prøve kål, da det virker for besværligt alt i alt.

    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene!
      Hyggeligt du kigger forbi:-)
      Det var også det eventyrlige der talte til mig, gad vide hvilke rejser den har været på...
      Jeg fandt den på årets sidste loppemarked ved Bauhaus i Randers i søndags.
      Hilsen Anette

      Slet
  2. Jeg synes også, at det er interessant at høre om både kålen og radiserne. Det vil jeg prøve til næste år. Ved du om det også gælder for andre slags kål?
    Og dejlige billeder fra din have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet!

      Begge dele er i alle tilfælde en stor succes her, prydværdien i radiserne er ikke at kimse af, og at kunne spise frugterne er da en ekstra gevinst :-)
      Ved ikke om andre kåltyper kan det samme.
      Mange tak:-),.

      Slet
  3. Jeg gør som dig mht. grønkålen, og derfor er grønkål også noget af det nemmeste at dyrke, og efter de har fået frost, smager de endnu bedre. Smukke billeder, du viser af haven. Sjovt skilt! - Ærgerligt med tyveriet af kikkerten, og jeg kan godt forstå, du blev gal!

    SvarSlet
    Svar
    1. Er også utroligt glad jeg faldt over den artikel med grønkålen, ville have været træt af at fjumre rundt med net, her er jeg nu spændt på om de når at få frost, for spiser af det dagligt:-)
      1000 tak Susanne, skiltet købte jeg på et privat oprydningssalg:-)

      Slet
  4. Hvor ser det vildt dejligt ud det hele, en fantastisk kuffert du har :-), glæder som sagt mig til at se det færdigt :-). Kan godt forstå at du bliver gal over at nogen stjæler fra dig, det er noget vi desværre må leve med, men er totalt uforståeligt! Godt du lærte det om grønkålen og spændende med radiserne :-). Slutteligt et skønt skilt, altid rart med noget humor, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er noget så irriterende at skulle forsøge at acceptere at der render tyve rundt, og at det desværre kun bliver mere tiltagende.
      Radiserne vil også have en fantastisk effekt i blomsterbedene:-)
      Ja humoren er slet ikke til at undvære:-)

      Slet
  5. Jeg elsker grønkål, at se på dem og spise dem...
    Det er også megasundt!

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMaiken!
      Ja det er helt skønt på alle mulige måder, at at det er sundhed der spises er bare en ekstra gevinst:-)
      Huske at vi som børn skulle spise grønkålssuppe med kartofler i, det var en af de retter jeg absolut ikke brød mig om, dejligt at ens smagsløg forandre sig, for i dag er det svært at undvære.

      Slet
  6. Det var spændende at læse om dine erfaringer med grønkål - og også at radiser kan syltes, det vidste jeg ikke :-) Sikke nogle dejlige billeder fra din have, og hvor er mønsteret i solsikkerne dog flot :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste heller ikke det med radiserne før til den anden dag, der er et lille men ved dem, for holdbarheden er blot på tre dage. Jeg lavede blot af den opskrift der er linket til, og den går fint an til tre dage:-)
      Ja solsikkemønsteret er fascinerende, 1000 tak Gitte:-)

      Slet
  7. Sikken nogen historier du disker op med i dag og rigtig fine billeder. Kufferten er flot og 2 km til centrum, ja det er jo ikke langt :) Godt det kun var manden, som havde taget det.

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) siger dig at jeg lo af mig selv da jeg opdagede, og så hvor det hang, vi siger her at det blot er to meter;-)

      Slet
  8. Flot grønkål, ærgrer mig lidt over at jeg ikke fik sået nogen i år, for jeg ville gerne have haft nogen til hønsenes vinterfoder.
    Superflot skilt. Hvor bliver det dejligt, den dag du kan flytte ind i butikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har blot hønseerfaring fra min mor, og æggene får den mest fantastiske farve:-) god vintermad!
      Ja det bliver helt vildt dejligt Anette, nu kan jeg se en ende på byggeriet og glæden bare bobler:-)))

      Slet
  9. Smart med grønkålen og så blev både du og sommerfuglene glade :) jeg er enig i kufferten er for lækker men hvor er det skændigt med tyveriet! Skiltet passer perfekt med de 2 m; butikken bliver så flot. Haven tar sig dejlig ud i efterårs dragt. Det er en skøn tid nu med alle de varme farver og bladmønstre som man bliver ekstra opmærksom på.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose!
      Ja ikke også, så deler man gladelig, og får endda opleve det fantastiske liv de skaber:-) Ja det er en helt igennem skøn tid, skulle i går lave en bårebuket, og var ude for at samle grønt ind, diskuterede lidt med mig selv om det gik an at sætte gyldne egeblade i, blev enig i at det gjorde det.
      Ha en rigtig god dag:-)

      Slet
  10. Hej Anette.Dejligt at forretningen nu har døre og vinduer..................for vejret er jo noget regnfuldt lige nu.
    Her har vi ikke grønkål.................manden kan ikke tåle det.Men dejlige porre-gulerødder og bladselleri er der da i vores højbede..
    Skønt skilt og en pragtfuld gammel kuffert.Surt at folk stjæler..................man bliver bare SÅ vred.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja sikke et vejr, i dag lyner og tordner det fra morgenen, så dejligt at sidde inde:-)
      Tror da jeg må prøve bladselleri næste år, en af mange favorit spiser. Ja finder også kufferten ret så skøn, gad vide hvilke historier den rummer......
      Mange har spurt om der ikke bliver stjålet, jeg har hidtil kunnet svarer nej, det kan jeg desværre ikke mere.

      1000 tak også rigtig god dag til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  11. Hej Anette.
    Jeg var slet ikke klar over at man kunne sylte radisser. Tak for tippet.
    Det ser ud til at blive en fin butik du får dig der - og nu med døre og vinduer.
    Så fin en gammel kuffert. Jeg er vild med ting der har en historie med sig.
    Rigtig god dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonni!
      Og de er en succes, men af en grund er holdbarheden for syltede radiser blot 3 dage. Sådan har jeg det også med de gamle ting, de tilføre i alle tilfælde mit hjem noget som jeg godt kan lide.
      1000 tak også en rigtig god dag til dig:-)

      Slet