tirsdag den 30. december 2014

Gamle kendinge i nye klæder også i 2015

Det er en tradition at jeg pakker julenisserne og andet pynt ned 1. juledag, jeg har gjort det langt de fleste år siden 1988, hvor vi holdt vores første jul som husejere, dengang i Herning. Jeg gør det fordi jeg ikke magter at se på pynten mere, jeg gør det fordi jeg elsker at rokere rundt, jeg gør det fordi jeg elsker 1.juledag hvor vi er alene her hjemme, og dorsker hele dagen det giver mig en fornyet energi.
Og de gange adventsdekorationen har været den på gamle bakke, har den fået nye klæder og har kunnet fungere frem til påske. Men i år er det en rigtig krans, og jeg kunne ikke nænne at den skulle ud, så jeg pillede enen af, og fjernede resterne af de 4 lys,  bandt nogle flere barkstykker, noget mere vindheks og flere husløg på, fandt et par høje stager, som fik sløjferne fra kransen, satte gamle sirupsflasker med hyacinter i, og brugte et par saltkar med lys, for at få den gamle købmandsdisk til at "lyse" lidt ekstra.
Jeg er vild med disken, den er stor og står centralt, og det er der al pynt kan ses i vores hjem, det er vores husalter, og står skud for utallige opstillinger. Vi hentede den på Fyn for et par år siden i snestorm, det var så hyggeligt. Den er lavet af  genbrugstræ fra år 1900, og bygget  i 1980, af en snedker på Fyn, han fortalte at de 7 han havde lavet. stod spredt rundt i landet, må lige sige at den er lige pæn om det er for eller bagside.
Jeg ved allerede nu at kransen med lethed kan tilføres løgvækster, enkelte snitblomster i reagensglas, men det bliver på et andet tidspunkt.
Jeg har nogle småplaner om at afprøve gamle kendinge i nye klæder, i tiden der kommer. Jeg vil lave en slags tørrede dekorationer, med grenmaterialer, og måske lys, og jeg skal nok vise det her på bloggen. Frøet blev plantet af en ung kvinde der var her, hun fandt ikke de dekorationerne jeg havde specielt julet, hun udtrykte at det var fine og anderledes og gode gaveideer.

I sommers mødte jeg en kræmmer der ikke længere gad det kræmmerliv, han inviterede mig hjem i sin garage, hvor han havde mængder af glasting, vel og mærket gammelt glas, noget man ellers kan rende rundt efter i umindelige tider for at opnå det til en pris hvor det kan sælges videre. Siden jeg stiftede bekendtskab med alle de glas ting er de stødt og roligt kommet ind under huden, og begejstringen får en ekstra nøk når det tages i brug.
Dåsen er ikke gammel, den er købt hos Ideen fra Feen, som ikke ligger 17 km herfra. Jeg har altid haft en svaghed for dåser, også engle, men de er i fåtal her, for de ligesom ikke rigtigt passer ind til mit temperament.
Og hvis du har været så heldig at have haft juleferie, håber jeg du har nydt den, og fået ladet batterierne op. Jeg har nydt min og en af de bedste julegave jeg fik kom dryssende i løbet af natten til den 25 december, og glæden var til at tage og føle på, der var så smukt hvidt over alt, og nærmest magisk. Billedet under er ikke fra i år med 2012, det er vist før her, men mon ikke det kan tåle en gentagelse.....
de tage du kan se i baggrunden er vores
1000 tak for året der gik, det har været et utroligt skønt år med masser af oplevelser, både her på bloggen og IRL.
Ønsker dig alt det bedste  nu og i 2015:-)))
Mange hilsner fra Anette

22 kommentarer:

  1. Hej Anette Kan godt forstå, at I er glade for jeres købmandsdisk, den er rigtig smuk og så gør det ikke noget, at den er fin til dekorationer ;-). Det er en smart ide med en sådan forvandlingsdekoration, bruge og genbruge. Det har været en fornøjelse at besøge din blog i 2014. Håber på endnu flere besøg i 2015. Rigtig godt nytår til dig og din familie. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina!
      :-) og det er en fornøjelse at du kigger forbi, og noget jeg sætter stor pris på! 1000 tak og et godt og glædeligt nytår til dig og dine. Kærlige hilsner Anette

      Slet
  2. beautiful pictures !!! I want a nice healthy year, dear greetings from angie from Germany

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks dear angie, I wish you a healthy and happy new year. Greetings from Anette

      Slet
  3. Det ser vel nok dejligt ud på købmandsdisken. Gammelt glas er jeg også rigtig glad for, det kan noget, som det nye ikke kan.
    Vidunderligt vinterbillede, det tåler mange gentagelser :-)
    Godt nytår. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange Tak:-) ja det har du ret i, jeg kan faktisk ikke helt sætte fingeren på hvad det er det kan, men kan se at meget af det nye er inspireret af det gamle, jeg er i alle tilfælde utroligt glad for at stifte bekendtskab med det:-)
      1000 tak også et fantastisk nytår til dig og dine! Kram fra Anette

      Slet
  4. Jo jo det er godt med en gentagelse af det fine billede, det er så flot, og vi kan alligevel ikke huske, om vi har set det før :)
    Godt nytår

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du nok ret i det med ikke at kunne huske, for man kan bare begejstres gang på gang, om det er en blomst som man har set hundrede gange, så er glæden ved den lige stor:-)
      1000 tak Lisbeth, også et rigtigt godt nytår til dig og dine, 1.nytårsdag-kram fra Anette

      Slet
  5. Godt nytår :)
    Glæder mig til at føle dig i det nye år.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Miri også et rigtigt godt nytår til dig og dem du holder af<3 Og jeg er glad for at du også vil følge med her:-)

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå at du er glad for købmandsdisken, det er et oplagt pyntested. Det ser fint ud med opfriskningen med blomster og lys og dejligt at du kan genbruge kransen:-)
    Jo det er et smukt foto udefra med sol og sne - jeg synes at vi var heldige at få sne om ikke til jul så i hvertfald meget tæt på.
    Rigtig godt nytår, det bliver spændende at se hvad det nye år bringer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ja hvor var det dejligt og heldigt at sneen kom! Ja det er spændende med sådan et helt nyt og ubrugt år, netop i dag er jeg fyldt af optimisme om at det bliver et utrolig godt år. 1000 tak Lisbeth, og det bedste til dig og dine i dette nye år:-)

      Slet
  7. Din gamle købmandsdisk med pynt er bare så flot og sikke en smuk plakat!
    Og wow, det er det dejligste snelandskab - det havde vi også her i går, men nu er det tøvejr.
    Godt nytår, Anette! Jeg glæder mig til at følge dig også fremover :-) Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have Gitte, er også vældig glad for plakaten, vi genså filmen her for nogle uger siden, godt at få den opfrisket:-)
      Her er alt sneen også væk og i dag er der god vind, men du milde hvor må jeg også ud at gå mig en god tur.
      Og et rigtig godt varmt og lyst nytår til dig og dine.
      Kram

      Ps sætter stor pris på at du vil følge med her fremover:-)

      Slet
  8. Hej Anette.Ja !!! sådan en skænk er bare rigtig god til at pynte på...............pg det forstår du til fulde.
    Rigtig smukt landskab du viser.....................og dejligt at du har nydt julen.
    Har også fjernet julepynten.Men har ladet lyset udenfor blive lidt endnu.
    Er rigtig glad for at følge din dejlige blog..........bliver altid inspireret.
    Ønsker dig en rigtig god nytårsaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak for dine gode ord! Og jeg skatter vores omgivende landskab højt, det er til stor fornøjelse året rundt. Billedet og motivet er et af mine ynglinge, dette er taget med mit gamle kamera.
      Jeg sætter også stor pris på at du følger med her, tak for det!

      Nytårsaften var stille og rolig og vi nød det i fulde drag. lige bortset fra hunden som er meget bange for al den larm der er ude.
      Rigtig godt og lykkebringende nytår til dig og dine.
      Kram fra Anette

      Slet
  9. Typisk for mig lægger jeg mest mærke til det flotte vinterbillede, du slutter med. Jeg fjernede julepynten i går - fik ikke lov før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha:-) Du lyder næsten som min mor, hun måtte heller ikke fjerne pynten, men hun smuglede lidt ud med passende mellemrum...
      Rigtig godt år her i 2015

      Slet
  10. Kære Anette
    Jeg fjerner min julepynt 2. juledag, så skal der friske blomster ind.....
    Vidunderligt snebillede, sne pynter fantastisk!

    Godt Nytår til dig!
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMaiken!
      Ja der er næsten ikke noget bedre en friske blomster indendøre nu, det er næsten som mad;-) Ja sne pynter, og er så smuk når den ligger urørt. Nu er alt væk, jeg finder det hele lidt sjasket...
      1000 tak også et rigtigt godt nytår til dig:-)

      Slet
  11. Jeg ventede til 3. juledag i år med at tage pynten ned og smide juletræet ud. Jeg glæder mig til at følge din blog i det nye år. Godt nytår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt forfriskende at få pynten væk:-) Også et rigtigt godt nytår til dig og din familie!

      Slet