søndag den 4. januar 2015

Et indlæg om glæde

Noget har rumsteret siden 1 januar, men det bliver alligevel ikke andet end et bette pip, for i dag er jeg kommet overens med det På vores luftetur den dag, altså hunden og jeg, mødte vi et andet "par" der var ude for at blive luftet, et par vi møder med jævne mellemrum, hun troede jeg kunne leve af butikken nu. Om jeg kan leve af min butik er svaret et nej, ikke nu, om man kan det efter et år, det tror jeg ikke, ikke på den måde jeg er startet op på, om jeg kommer til det? jeg ved tingene tager tid, og egentligt nyder jeg det, også selvom jeg periodisk oplever utålmodighed, så nyder jeg at kunne følge med og opleve det hele, vokse med opgaven, og lade glæden vokse.
Her er en af de andre glæder, jeg fik den til min fødselsdag for  ca 3 år siden, og den har ikke haft det let, en af somrene blev den totalt ødelagt midt i en blomstring, af hagl, mængder af hagl, ja vores område var faktisk på tv, det lille træ led længe. Det står ude fra forår til efterår, og i 2014 blomstrede den atter, jeg er nærmest afhængig af den duft citrus planter udsender. Den stod ude til den havde fået lettere frost af et par omgange, så vågede jeg det ikke længere og den kom ind i vores delvise udestue/gang, og nu er frugterne i gang med at få farve, er det ikke bare helt forunderligt, jeg føler mig stolt, for aldrig har jeg haft så mange frugter på sådan en plante.
Og vores oliven, vi har haft denne i 2 år,  se lige, mon noget af det kunne gå hen og blive til frugt, den er spækfyldt, om der bliver noget ud af dem eller ej, så er synet bare så sødt.
Gad vide om en kat kan blive arveligt belastet, hun elsker blomster, men hun nyder dem på en anden måde end jeg, hun at springer på dem, æder dem, overfalder dem, piller pynten af, roder i jorden hvis der er noget sådant, drikker af vandet.  I disse dage har vi vores leg hver morgen, på spisebordet står der en hvid buket, hun vil æde specielt roserne og inkaliljerne, jeg bestiller ikke andet end at sætte hende på gulvet, morgenmotion, og jeg kan ikke lade være med smile lidt. Hun tager duft af alt hun er i berøring med, og inkaliljer blandet med kat, så hun dufter godt af noget der minder om rosmarin/oregano. På billedet er hun ikke gået om bord endnu, men se hende lige;-)
Sidste billede er fra et hjørne i stuen, bemærk bjergpalmen har også sat blomst, det gør den med passende mellemrum, og når frøstanden klækker springer de små kugler ud over det hele. Planten er købt for snart 9 år siden, da var det en af de små potter i Rema til 15 eller 25 kr, havde ikke i min vildeste fantasi troet den ville blive så stor. Guldranken måtte jeg eje for et års tid siden, vidste du at den står med dråber på bladene og med jævne mellemrum drypper? jeg vidste det ikke, luften i stuen er tør, så det er helt perfekt Jeg nyder dette frodige hjørne, og bag palmen står en god gammel lænestol, som er svær at finde en afløser for. Når solen står lavt er der en særlig stemning, dog ingen sol på dette billede. da det blev taget inden for den første time i det nye år. Keglen med lys står året rundt, forskellige steder i huset. Den store ametyst fik jeg i julegave i 1999 af manden, siger dig jeg blev overrasket og glad:-)

Må det nye år blive et særligt og godt år!
Nytårs glade hilsner
Anette

PS sikke et vejr der var i går, jeg fik helt forårsfornemmelser, og var en del af dagen i haven, forfriskende:-)


22 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Tak for et underholdende indlæg her på morgenkvisten, spændende at læse om både planter og kat. Jeg fik nu ikke forårsfornemmelser i går i det blæsevejr, du må ligge i læ, hvor du bor.
    I dag bliver det flot solskin, det må vi nyde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Velbekomme:-) Vi havde omkring 7 graders varme i går og solskind til ved 15 tiden, og i dag har der været en henrivende sol helt til for lidt siden, men der har været en del koldere, ja solen må nydes:-))) Vi ligger med skov fra tre sider, inden for kort afstand, ikke så ringe endda, og en lille forhøjning mod syd.
      Ha en god aften!

      Slet
  2. Hej Anette Tak for et vidunderligt indlæg, som man bliver glad af at læse. Selvfølgelig vil det være skønt om man kunne leve af sin hobby. Den der giver en så mange vitamin indsprøjtninger i en travl hverdag. Hvis man ønsker det længe nok, har lidt held samt masser af gå på mod og økonomisk mulighed så kan det lykkedes på den ene eller anden måde. Jeg har længe drømt om en blomsterbutik, men det er ikke altid let bare at forfølge sine drømme. Der er mange hensyn at tage. Så er det vidunderligt mens man venter/overvejer at iagttage de små mirakler der sker lige for øjnene af en. Dem du beskriver så smukt og inspirerende. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. He Tina!
      Velbekomme, og hvor er det dejligt at høre:-) Og det er let at se og føle din drøm om en blomster butik, det skinner stærkt igennem i dine indlæg på bloggen, og hvis det en dag bliver virkelighed for dig, det håber jeg, så er jeg overbevist om at får du en utrolig dejlig butik, med en stil der emmer af dig, og din særlige formåen med farver, og sammensætninger, for den er så lækker:-)))
      Havde jeg ikke haft de udfordringer jeg har haft i livet, meget stress- frygt(det værste har lagt sig gennem de sidste år), så havde jeg aldrig våget at forfølge min drøm.
      Og du har ret der er mange overvejelser og en hel del usikkerhed, og tingene tager tid, som du også kan læse ved JetteMaiken og Nanas svar her.
      1000 tak for dine skønne ord, jeg blev så utrolig glad!
      God aften

      Slet
  3. Godt Nytt År og lykke til med din lille bedrift Anette! Takk for at jeg er i din bloggliste! Klem fra en naturdekoratør!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Kari, velbekomme og det er en fornøjelse at have din inspirerende blog på listen.
      Også et godt nytår til dig!
      Klem fra en anden binder:-)

      Slet
  4. Åh, jeg har også haft katte der elskede blomster! Dem jeg har nu er - heldigvis - ikke så blomsterinteresserede. Men, som du siger, de er jo også lidt søde mens de hærger :-)

    Jeg lavede Drømmegaven for over halvandet år siden, og jeg er meget (!) langt fra at kunne leve af den! Jeg tænker af og til på om der er nogen der lever godt af at have butik ...? Men ting kan jo heldigvis godt være sjove og udfordrende uden at kaste penge af sig :-) Fortsat god vind med din butik! Måske bliver DU snart en af dem der kan leve af det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Troede næsten alle katte var vilde med stue-blomster, men nu kan jeg læse at både dine og Gittes katte ikke er så vilde efter dem endda, i er lidt heldige;-)

      Tror heller ikke de små butiksejere får hold i nakken om natten, men kan selvfølgelig ikke vide det....
      Men du har ret det er sjovt spændende og udfordrende, og det er det der driver værket at her er noget man/jeg virkelig kan lide, og den begejstring der opleves når der spores en fremgang, eller at et tiltag er vellykket, den er ikke at kimse af. Yderligere er jeg vild med det kan gøres hjemmefra.
      Tror nu også det varer meget lang tid inden jeg kan leve af det, pyt vi får den mad vi skal ha:-)
      1000 tak Nana og det samme til dig.

      Slet
  5. Kære Anette
    Sikke en dejlig fortælleglæde du har! Jeg har aldrig prøvet citrusplanter, men jeg får lyst til at prøve pga. af duften. Mit oliventræ har givet lidt oliven , men ikke mange....
    Det tager lang tid at få en virksomhed i gang.. Held og lykke med det!

    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMaiken!
      Det er også duften der tiltaler mig, og det er lidt sjovt at kunne lykkedes med den type planter, jeg bruger ikke specialgødningen, den får som alle andre, og endda i samme periode.
      Bliver så nysgerrig efter om de hjemmeavlede oliven overhovedet kan spises. De sidste planter jeg havde oplevede jeg aldrig i blomst, de gik til ved for meget frost.
      1000 tak, og god vind til dig med din butik:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  6. Glæde er det vi skal stræbe efter - det er min holdning og du er god til at samle dine glæder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt at opleve glæde, og der skal ikke så meget til, den har det med at sprede sig:-) Tak for det Miri, du er også et rigtig godt og glædeligt eksempel:-)

      Slet
  7. Du bor så smukt, Anette - jeg elsker også grønne planter indendørs, som jeg kan se du har :-) Og din kat er bare så dejlig! Mine katte er mærkeligt nok helt lige glade med vores potteplanter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte:-) kunne slet ikke forestille mig at bo uden planter, de et fantastisk liv inden døre!
      Som jeg også sagde til Nana, heldige jer at kattene holder sig fra planterne;-) hmm måske kan undskyldningen være at hun stadig er killing.....

      Slet
  8. Glæde og tilfredshed er det bedste man kan have i sit liv. Så kan man jo ikke ønske mere. Rige mennesker er ikke lykkeligere, de slipper bare nemmere om ved nogle ting.
    Det er en stor gave, når man kan se sin egen glæde og være tilfreds. Det er du et rigtig dejligt eksempel på. Jeg elsker at følge din glæde over det du laver.
    Dejligt med planter der har historie og betydning. Frække kat, men noget så sød.
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det har du ret i, det føles så godt at kunne være både glad og tilfreds. Hvor er jeg glad for at høre det, for du er selv et godt eksempel på glæde og passion, også på den gode jordbundende måde, det er dejligt at opleve:-)
      Ja frække kat, nu har vi gang i legen igen;-)
      Hilsner og kram

      Slet
  9. Kære Anette.Jeg synes det vigtigste er at du er lykkelig og trives med din lille butik....................men ved da godt at der også skal nogle penge ind.
    Jeg elsker at læse med på din blog.......................og din dejlige kreativitet..
    Flot citron og oliventræ du har.
    Håber det nye år bliver et rigtig lykkeligt år for dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette!
      Du har ret trivslen skal altid komme i første række, min mand siger det samme, pyt, når bare du er glad for det, så klare vi det.
      Og jeg er utrolig glad for at du læser med, tak! Jeg er også vild med at besøge dig på din blog som er så fyldt af glæde, optimisme og skønne oplevelser 1000 tak fordi du også deler!
      Tak for de gode ønsker, og jeg ønsker dig det samme, et rigtig lykkeligt år.
      Kram fra Anette

      Ps er lidt vild med den slags træer, var tæt på at købe et citrus træ mere den anden dag

      Slet
  10. Dejligt når man glædes over det man har i stort og i småt, det er det der betyder noget eller som Danny Turell sagde mange gange, det er hverdagen der tæller og hvor han evig ret. Selvfølgelig er det skønt med fede oplevelser, men hvis ikke hverdagen fungere, så er det lige meget, det er dem der er flest af :-). Det afspejler dit indlæg også af, dejligt, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Så skønne ord du har lagt ind her, jeg kan også kun give dig og Dan Turell ret:-))) Den mand bringer altid minder frem her, jeg trak ham til eksamen i folkeskolen, og dengang provokerede det mig noget så grusomt. Senere i min søns hippie, eller måske var det punker alderen blev han bragt på bane igen, denne gang var mit forhold helt forandret;-)
      Ha en god dag

      Slet
  11. Her var det mange fine gleder, jeg har også ett sitrus tre men jeg får ikke frukten til å modne men det er jo flott for det.
    Oliven har jeg aldri fått til men jeg prøver nok en gang til for de er jo så flotte.

    Jeg håper du har hatt en fin jul og nyttårsfeiring, Maritklem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret træet er skønt uanset, og blomstre det, så er det bare helt i top. Og ja det er utroligt skønne planter, og ikke så svære endda.
      Julen har været dejlig og nytåret ligeså, håber også dine har været gode:-)
      God dag til dig, Kram fra Anette

      Slet