mandag den 19. januar 2015

Pil, planer og din mening

Jeg har været så heldig at få disse pil af Rita, Blomstertøsens have i Bording, og de har navne, mon jeg bliver nørd af det, det er ikke sikkert, men det føles godt, og jeg det giver et smil på læben:-)
Fra venster: rød belgier, black maul, vimitalis, bleu, gul alba og til sidst dix.
 Jeg har længe gået med planer om et pilestykke, og jeg har ikke bestilt andet end at flytte rundt på dem i hovedet, men den anden dag da jeg havde pilene i hænderne, var der kun et par flyt og så føltes det som om ideen var der. Her har jeg lavet delene af en tegning, stykket er 4x4, og der vil jeg have pilen, centralt og nederst i langstykket som det ses på billedet under. Først skal der graves, så bankes stolper i, derefter sort plastic, og til sidst pilen . Planen er et indhegnet stykke, men evt en lille siddeplads i midten, måske kommer der ral ovenpå plasticen. Pilen høstes hver vinter!
Sidder du med en mening om ideen, så sig endelig til, uanset arten:-)
Her er et lidt bedre billede af stykket, det er fra efteråret 13, siden er der plantet flere frugttræer. Åbningen til området er ved kastanjerne, og pilen kommer lige ud derfra og et godt stykke nede, som det nok kan fornemmes. I år bliver året hvor der skal plantes andet end frugttræer, og jeg er spændt og glæder mig, jeg har gennem lang tid kigget rundt på forskellige blogge for at finde inspiration til et harmonisk stykke, og der er mængder at finde:-)




Og hjerterne kan jeg godt snige med, jeg er stadig vild med at binde den slags, men der må lidt pauser til i binderiet, for jeg får af og til ondt i binderarmen. Buskbommen som ses lidt af her, er stor og lettere skaldet, da jeg har brugt en del i efterårets binderi, og ikke været nænsom med hvor jeg klippede, da den skal flyttes ned på det omtalte stykke, om end jeg vil savne den lidt der pgu af alle de fugle der gemmer sig i den, og vrimlen der flyver ud når jeg kommer om til butikken hvor den står, så skal den vige pladsen for 5 træer på stribe, da jeg gerne vil have lidt ro, åbenhed og ordnede forhold i det område.

 Bare fordi jeg nød dette syn i aftes, så måtte det med:-)

Med hilsner Anette



12 kommentarer:

  1. Glæder mig til at se det hele IRL en af de første dage. Uha det er mine kragetæer det er galt med...nr. 4 Pil hedder Bleu. Håber vi ses snart.
    Knus Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at vise det:-) sært nok gættede jeg på at der stod bleu, men vedblev med at skrive blev, og slog det ikke engang op;-) nu retter jeg det i indlæget.
      Kram fra Anette

      Slet
  2. Kære Annette
    Pil er fantastisk hyggelige- så det skal nok blive dejligt...
    Imponeret over alle de sorter , der findes. skønt med nye projekter..

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMaiken!
      Er også vild med pil, og dejligt med det spil der er i farverne. Ja det føles godt med sådanne projekter, og ganske spændende:-)
      kram fra Anette

      Slet
  3. Hvor er det spændende med dine planer om at dyrke pil! Jeg glæder mig til at se det hele i virkeligheden :-) Pil er jo fantastisk - den kan blandt andet også bruges i rodzoneanlæg til spildevandsrensning.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg glæder mig, for det har været en most i et rimeligt stykke tid nu, der hvor det i begyndelsen skulle være har manden planer, og det er ikke planter;-) Har også fulgt sådan et projekt lidt på sidelinjen i forhold til spildevand hos en efterhånden passioneret og garvet øko bonde, tidligere var han bare en passioneret bonde med alt hvad sig dertil høre, så dejligt at folk tør våge noget andet, sidst vi talte, måtte manden ud for at svinge hakkejernet;-)
      Kram

      Slet
  4. Dejlige planer om pil - det vil jo være fantastisk at være selvforsynende fra haven i så mange forskellige pil! Jeg glæder mig til at følge projektet her på sidelinjen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det har du ret i, noget vi kan li! Jeg fandt lige sådan en inspirerende hjemmeside;-) Dejligt at du kigger med. God dag til dig Frede!

      Slet
  5. Hej Anette.Spændende med dit pileprojekt......................det må være dejligt at kunne høste pil til alle de spændende ting du laver.
    Hvis din store buskbom skal flyttes ville jeg klippe den i facon................evt. opstamme den
    Har med helt formklippet og opstammet næsten alle mine buskbom.
    Her sner det stille og roligt....................gør det også det hos jer i det jyske?
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det er spændende, også at kunne forsyne sig selv lidt, men der går nok et par år inden jeg kommer til at høste, for de skal "formeres" nogle gange. Pil er fantastiske at lege med. Buskbommen kommer også til at blive delt, da den er kæmpe, håber den vil overleve en flytning, og det med at opstamme den lyder som en god ide, den trænger til foryngelse. Men det kræver øvelse i det at formklippe, og lidt ekstra tålmodighed. Jeg kan se du er virkelig god til det.
      Jeg var uden internet i går, men det sneede også en del af dagen, og alt blev så fint:-) nu er det forsvundet igen.
      1000 tak også en rigtig god dag til dig:-) Kram fra Anette

      Slet
  6. Hej Anette, jeg har pt ingen forslag, men mon ikke du får det hen af vejen, vil vente spændt på hvad du kommer i tanke om. Mange flotte pil :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      :-) ja ideer har det med at udvikle sig, specielt når de siges højt!
      Ha en skøn dag
      Hilsner fra Anette

      Slet