fredag den 27. marts 2015

Flere rum, blomster, butik og siddepladser

Så skal der plantes mere hæk, en del af dem står op af muren i baljerne, det er sargents æbler, planterne er utroligt lækre og livskraftige. De har den fordel at de kan stå som uklippet hæk, eller klippet, hvad jeg gør bliver nok en kombination.

Her har vi allerede plantet noget af den. Yderligere ses bålpladsen, det er den forhøjning af jord du kan se. Jeg har gået og kigget på den siden der blev gravet ud til den, det kan du se,HER , og kunne ikke helt finde tilfredsheden i udseendet, så alt det jord der ligger som en vold rundt om skal fjernes engang, vil lige tilføje at placeringen er jeg fuldt ud tilfreds med.
her ser du rummene området rummer;-)


Dette er min første overvintrede påskeklokke, jeg fik den af en pensioneret gartner, som nu hygger sig som kræmmer, jeg har mødt ham på et utal af markeder, og meget ofte har han haft en lille gave med til mig, uanset hvad dens botaniske navn er, hedder den nu Tonny, fik faktisk to, den anden har ikke vist blomst endnu, men navnet bliver det samme;-)
denne er fra Rita, den har blomstret meget meget længe

denne er ny, og rummer et meget kært minde

kan slet ikke få den skønhed med i billedet som der er i virkeligheden, det ligner små perler

en siddeplads, og nu efter næsten 2 år begynder buksbomhækken at tage fat, de ser lidt sjove ud, fordi det er udløbere fra den gamle buksbom
Sådan ser udstillingen/blikfanget ud ved vejen i disse dage, var så heldig at få fat i 11 pindstole, de 4 du ser er de sidste. 
Jo jo foråret er kommet, jeg nyder det, og som sagt mange gange tidligere er jeg dybt taknemmelig, jeg glædes og har helt sommerfugle i maven i forventningens glæde.

Ha en rigtig skøn marts weekend
Hilsner fra Anette

34 kommentarer:

  1. Jeg håber, du får glæde af din nye hæk med sargentsæble, pas på ukrudt og kvikgræs, det ser ikke pænt ud, at det gror op i mellem de små træer. Derfor fjernede vi vores, for vi passede ikke nok på. Den gule påskeklokke er fin, jeg har en svaghed for dem.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også, vi har den allerede flere steder som hæk, indtil videre går det fint med at holde dem fri af ukrudt. Ja den er skøn, er rigtig glad for dem der er her, håber der kommer mere flot løv ved også.
      Tak skal du ha Lisbeth, og det samme til dig:-)

      Slet
  2. Det bliver en fin hæk og et dejligt rum.
    For at undgå ukrudt kan du med succes lægge sort ukrudtsdug (stof) ud, klippe huller til planterne og plante i dem - efter lægge flis over, det vil holde alt nedefrakommende væk og du kan bruge din tid på noget sjovere end at grave græs af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Lisbeth! Vil overveje den med flisen, tænker næsten aldrig i de baner, ellers sår jeg sommerblomster omkring, for bryder mig ikke specielt om at grave græs af;-)

      Slet
  3. Hække skaber væggene i haven og derfor uundværlige efter min mening. Engang håber jeg at komme forbi og se din have og din skønne butik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er af samme opfattelse som dig, nu hvor jeg har opdaget at min egen have også kan være et eventyr:-) Det ville glæde mig meget om du engang kom forbi, tror det ville være hyggeligt:-)!

      Slet
  4. Det lyder dejligt med en hæk af sargents æbler - vi har også den slags buske her, og jeg er vild med dem. Blomsterne er så fine, og så får de yndige bær :-)
    Som Miri håber jeg også engang at komme forbi og se din have og din skønne butik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg glæder mig endnu mere til at se både blomster og bær, når du fortæller om dine. Det ville være så hyggeligt at du kom forbi engang, og er ret glad for at i har lysten til at se det jeg viser i virkeligheden:-)

      Slet
  5. Hej Anette, Ihhh hvor vi altså glæder os Alma og jeg til at hilse på dig, og se det alt sammen. Det er fint med sådan en hyggelig opstilling ved vejen så suser man ikke bare forbi :-) da jeg skulle besøge Rita sidste år var vi lige ude på en omvej, hvor der var hede og meget lang mellem husene :o) men pyt der var smukt og det var da lyngen var lige ved at blomstre.
    Det bliver i nok omkring ved 11 tiden vi er der.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Og jeg glæder mig mindst lige så meget, sætter vandet over når tiden nærmer sig;-) Sådan en vej har jeg også været på for at besøge Rita, da følte jeg mig godt nok lidt usikker, men du har ret naturen er flot langt derude på landet.
      Havde jeg ikke noget ude ved vejen ville folk, som du siger suse lige forbi.
      Vi ses Hilsner fra Anette

      Slet
  6. Hvor bliver det fint med alt det nye du får lavet. Dejligt med lidt gang i salget.
    God weekend.
    Hilsen Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Rita! Ja det er rigtig dejligt!
      Også en rigtig god weekend til dig:-)
      PS ved stadig ikke om vi kommer forbi i morgen

      Slet
  7. Det ser vel nok hyggeligt ud----- God salg til dig....

    SvarSlet
  8. Godaften Anette.Det bliver da helt fantastisk når det hele vokser til.Din plads ser allerede godt ud.
    Hvis du vil have din lille buskbom hæk tæt og fin............så klip nogle stiklinger og sæt i en god jord.Så har du nogle gode plante du kan sætte til næste år.
    Flot billede af Sankthansurten.
    Og god ide med en lille udstilling ved vejen.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Mange tak, glæder mig også til at se hvordan det hele kommer til at virke. Jeg har faktisk allerede lavet små nye planter, det gjorde jeg for et år siden og de har godt fat, havde slet ikke tænkt at plante dem mellem de andre, men det bliver de nu, 1000 tak for at sige det:-)
      Ja den udstilling er god at have ved vejen, og har forsøgt mig med mange metoder, for sætter jeg for meget ud tror folk at det er det eneste der er, så nu har jeg gjort så der ledes ind til butikken;-)
      Tak og en rigtig dejlig lørdag til dig!
      Kram fra Anette

      Slet
  9. Hyggelige billeder både fra haven og fra biksen. Den nye hæk vil komme til at se godt ud og fungere godt i helheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marie! Og er glad for du fortæller og kan se sammenhængen, tak igen:-))

      Slet
  10. Beautiful helleborus!
    Happy spring!
    Elisabeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks Elisabeth, also A happy spring to you :-)

      Slet
  11. Det er så fint, når man deler haven op med hække. Held og lykke med salget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tror på det bliver spændende på sigt at kunne bevæge sig gennem rummene, eller sidde for sig selv:-) 1000 tak og det samme til jer!

      Slet
  12. Kære Anette
    Dejligt forårshumør, du har.
    Elsker din fortællerglæde....

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken!
      Ja det er skønt, og kan jo se ting der sker hverdag i naturen, og jeg er blevet positivt overrasket over de steder jeg har plantet påskeliljer, tænk hvad man kan glemme det;-)
      Og jeg sidder og smiler nu, tak.
      Kram fra Anette

      Slet
  13. Det ser så hyggelig ut hos deg. Tenker det blir veldig koselig med en hekk og nytt hagerom også. Jeg liker så godt at planter blir spesielle fordi de forbindes med noe spesielt. Det gir hagen enda en dimensjon, synes jeg. Julerosene (påskeklokkene) dine er så fine. Jeg må nok vente lenge enda på mine. Her er det fortsatt mye snø.
    Riktig god påske :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Gerd! Holder også af at planterne har en historie med sig af personlig karakter, ja det bliver de ekstra særlige af, er ret vild med din formulering af det:-) Sne er også flot, men er nu glad for at vi ikke har det her nu.
      1000 tak også rigtig god påske til dig:-)

      Slet
  14. Hej Anette Det lyder spændende med en æblehæk, og hvor jeg er vild med den udsigt du har fra haven. Så åbent og skønt. Det kan vi ikke prale af her på Amager. Det er en hel nydelig Påskeklokke samling du har fået dig. Skønt med de smukke blomster i den kolde tid. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina!
      Glæder mig allerede helt vildt over den, nu hvor det sidste er sat. Vi har lige fået af vide at bonden der har jorden bag os (den åbne udsigt) vil plante skov, så om nogle år er der ikke så åbent mere, vi er ret spændte på hvordan det kommer til at virke, for det er heller ikke værst at bo i en skov;-) Amager lyder nu også rigtig hyggeligt.
      Ja blomster må der til, og er også glad for den lille samling.
      Gode hilsner til dig:-)

      Slet
  15. Det begynder rigtig at tage form, det bliver spændende at se det springe ud og følge udviklingen. Når terrassen bliver mere lukket, så får I en dejlig hule, ser godt ud. Påskeklokker kan man ikke få for mange af, dem vil du nyde. Dejligt at mærke forventningernes glæde ved en ny sæson :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Og den anden dag fik vi plantet de sidste stykker hæk, og jeg mærker jo selv rumfornemmelsen, den er ikke så let at vise på billeder, det er som at have bygget et hus og skal til at indrette sig;-) processen er meget spændende! Glæder mig til at kunne sidde i en hule:-) Ja foråret er sprængfyldt af glæder og gode forventninger:-)))
      Gode hilsner fra Anette

      Slet
  16. Mmm...så herlig Anette!
    Nydelige helleborus du deler...og flott det blir i hagen:)
    Flott blikkfang ved veien!
    God påske:))

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for dine dejlige ord Inger Marie, er ret spændt på den del af haven, som for første gang har fået gødning og kalk.
      Tak, også en rigtig god påske til dig:-))

      Slet
  17. Beautiful helleborus pink and white.
    All the best for you.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes they are very beautiful<3
      Thanks Monika, all the best to you too :-)

      Slet