onsdag den 4. marts 2015

Opfølgning på pil, buksbom, bålplads og mus

Så er det bare at vente, som et barn til juleaften, jeg fik afsluttet mit pileprojekt i weekenden, og sikke en følelse der opstod, har sjældent følt sådan en tilfredshed, da det allerede nu ser langt bedre ud end forventet.
 

 
Her er det kastanjeportalen, der leder ned til den kommende bålplads. Jeg har tidligere vist bålpladsen og buksbommen her, men var ikke helt tilfreds med placeringen af den ene halvdel af buksbomhækken, så den del holdt flyttedag igen, og danner nu en indgang til bålpladsen, selvfølgelig skal den ikke stå alene for op af det stykke hæk længst tv kommer der yderligere hækstykker bestående af sargents æbler, dog på den anden led;-) mere om det til den tid.
Jeg mangler stadig at få bålpladsen rettet til, når det er sket, skal der plantes rød kornel rundt om den. Jeg forestiller mig et fantastisk syn også om vinteren, yderligere er de gode i dekorationer. Jeg regner med at det kan skabe en form for sammenhæng med pilen og deres strittende adfærd.
Tidligere stod den fejlplacerede buksbom her, nu er der plantet et stykke aronia hæk, samt et par frugttræer, som jeg var nød til at flytte. For enden af støttemuren er der plantet mere buksbom, som rammer terrassen ind ved drivhuset.
set fra bålpladsen

Det er første år med tulipaner, jeg har sat ca 250 stk i orange gule og røde farver i de tre store kummer vi har. Jeg finder dem allerede nu utroligt lækre.
I går var jeg ude for at klippe stauder ned og grave mere græs af, og opdagede dette syn under fuglenes fodre plads, en mus der hygger sig, og har lavet en fin lille gang ind under stubben. Er glad for den blev væk da jeg arbejdede og tog billeder af det;-)

24 kommentarer:

  1. Tillykke med pilehaven :-) Det er heldigvis ihærdige planter, som hurtigt kommer i gang.
    Det skal nok blive et flot skue med dine tulipaner. Jeg har også sat omkring 300 tulipanløg.
    Åh de mus (selvom de er meget søde at se på).......... , vi har nogen der hygger sig i jorden under fliserne ude ved skraldespanden :-(
    Skraldespandene er flyttet, fliserne taget op, så håber der snart kommer ro på, så jeg kan få lagt nye fliser i ens størrelse. Dem der lå der har de tidligere ejere vist fundet efter tilfældighedsprincippet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak:-) Tror også jeg blev noget inspireret af at læse om alle de bloggere der sætter mængder af tulipaner, vores står i kummer fordi det kunne jeg bedst overskue dem, uden at komme til at grave dem op. Flabede mus, de skal slet ikke være ved skraldespanden, men god anledning for jer til en opdatering:-)

      Slet
  2. Hvor ser det fint ud - dejligt at du er færdig med pileprojektet, og rød kornel om bålpladsen lyder som en skøn idé! Jeg håber, du viser os dine tulipaner, når de blomstrer, og billedet af tulipanskuddet er bare så flot :-) Her er der også mus (skovmus) ved fuglenes foderplads. De er dygtige til at finde ud af, hvor der er mad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha Gitte! Så i vinters en rundkørsel fyldt med rød kornel, og samtidigt skinnede solen, skuet var helt igennem fantastisk, og vidste at sådan et område måtte jeg have her, tænkte at det ville forstærke bålpladsen med farven. Nej det er ikke let at gemme mad for mus;-)

      Slet
  3. Sikke en masse projekter du har i hovedet. Jeg kan godt sætte mig ind i din følelse af tilfredshed ved at kunne sætte flueben ved et af dem.Vi har jordmus i skovhaven, hvor de laver store huller ned i jorden, og ved faktisk ikke, hvad vi kan gøre ved dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er lidt projekter, men de er til at overskue:-) tilfredsheden opstod på mange planer, for efter min målestok har jeg været meget nøjagtig med felterne, og lagt der med en tommestok, altså et meget sjældent syn, og det giver en sådan yess jeg kan oplevelse, manden mente nu jeg kunne have brugt den lidt bedre, men så kunne han selv have gjort det;-) Havde aldrig hørt om jordmus før, så måtte slå dem op.

      Slet
  4. Kære Anette
    Det ser lovende ud Anette! Bliver spændende at se, når det er vokset lidt til..
    Jeg har også en del jordmus... sådan er det.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMajken!
      Tak, nu håber jeg bare at alle stokkene tager fat. Som jeg skrev til Marie, så havde jeg aldrig hørt om jordmus før, så der er kommet en ny museart ind i min bevidsthed;-) Her er også en del musehuller, så håber katten kan tage lidt mus.
      Kram fra Anette

      Slet
  5. Det skal nok blive godt med rød kornel rundt om bålpladsen, lige nu nyder jeg meget den røde farve på mine korneller. Jeg er ellers ikke vildt begejstret for dem, da de rodskyder sig, men det er flot lige nu.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tror også det bliver flot, og håber at jeg kan holde dem på plads, for slår græs helt op til kanten, og regner med at bruge godt af dem når de har fået fat, men nu skal de jo lige plantes først;-) Din kornel dukkede forøvrigt op da jeg søgte på dem:-)

      Slet
  6. Hej Anette.Du er da ret flittig i haven for tiden................og flot skal det nok blive når alle pilene
    vokser op.Og rød kornel bliver da et flot skue ved din bålplads.
    Her har vi ingen mus.................men det er jo også en villahave.
    Jeg glæder mig også til alle mine tulipaner blomstre.................det bliver et dejligt syn.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja ved ikke helt hvad der sker, men du milde jeg nyder at være ude, humøret bliver løftet, og når jeg nu ved hvordan jeg vil have de store rammer, så er det meget sjovere. I er heldige i ikke har mus, for min svigermor bor også i et villa kvarter, og der sidder musene og spiser på hendes foderbræt, hun er utrolig bange for mus. Glæder mig også til tulipanerne, tror faktisk det er dit forslag med tulipaner i mine kummer:-)))
      1000 tak også en rigtig god dag til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Hej Anette
    Hvor ser det allerede nu fantastisk ud :o) jeg glæder mig så meget til at se det når jeg kommer over til dig.
    Jeg forstår godt hvis du venter lidt med at få jævnet jorden på bålpladsen, den er alt for tung at arbejde med i øjeblikket efter alt det vand der er kommet.
    Jeg kender ikke rød kornel, så jeg måtte lige ind og Google..det bliver da så flot.
    jeg er ikke den stor tulipan ekspert, men mine jeg lagde det første år (for 2 år siden) spirer da gladelig igen i år, der er så noget med der måske ikke kommer blomst på ? hvis ikke så må løgene bare op :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Hvor godt at høre, glæder mig til at vise det, og hilse på dig:-)) håber billederne svarer til virkeligheden, jeg bestræber mig i alle tilfælde på det.
      Vi har blot sandjord her, så den er ikke så tung, men bestræber mig på at sprede de tunge opgaver lidt ud.
      Jeg er heller ikke tulipan ekspert, men har hørt at de fine nye farver, kommer frem med mindre blomster 2. gang, men jeg må høre hvad din erfaring bliver.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  8. Jeg synes også at det er en god ide med rød kornel, det er så dejligt at se på om vinteren. Jeg synes at det ser hamrende godt ud med den kastanjeportal og bliver godt med udsigt til pileområdet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg/vi elsker også vores kastanjeportal, træerne rummer hver i sær sådan en dejlig historie. Og kastanjetræer er et rigtigt barndomstræ med mange gode minder, for mig og ved også mange andre:-) Det er rigtig dejligt at det store område nu bliver til en have!

      Slet
  9. Hej Anette, det ser rigtig spændende ud, glæder mig til at se det vokse op, tror det bliver vildt godt. Er spændt på hvordan rumvirkningen bliver, dejligt utrationelt :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Tak skal du have, tror også at det bliver morsomt at gå rundt/sidde mellem pilene, og lytte til lyden det må give når der er lidt vind:-) eller at forestille sig børn der render rundt der;-)
      Kærlige hilsner Anette

      Slet
  10. Det ser rigtig godt ud !!! Du har en fantastisk have, der er i levende udvikling og forvandling- liv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, 1000 tak! Og jeg er helt pjattet med det!
      Mon du har set dette link: https://www.dr.dk/tv/se/planteriget/planteriget-den-foelsomme-plante, som Marianne på den helbredende have delte i går, ved godt det er et lille sidespring, men har stor trang til at dele:-) det er sådan en god lille 30 minutters udsendelse, hvor vi bla får lov at høre planternes lyde.

      Slet
  11. Sikke heldig du er, det bliver super flot. Det er et stort arbejde du allerede har gjort. Glæder mig til at følge udviklingen.
    Udsigten fra haven er jo bare helt fantastisk, bare det var min.
    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have:-) ja udsigten er skøn og vi planter så den vil være synlig mange steder, og fra de forskellige niveauer.
      1000 tak, også en rigtig god weekend til dig:-)

      Slet
  12. Det ser da rigtig godt ud! Et helt ny udtryk i haven med de geometriske figurer - det skal nok bliver et rigtig flot rum i haven. Jeg glæder mig til at se mere til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Frede! Er også selv ret vild med det rum, og i tiden render jeg og kigger til om pilene nu også tager fat. Jeg viser helt sikkert mere derfra, så dejligt at du har lyst til at kigge med.

      Slet