tirsdag den 7. april 2015

Mest om forsøg i køkkenhaven

Hvor jeg elsker denne tid hvor køkkenhaven skal sås til, det er yderligere det haveprojekt som manden og jeg er fælles om, det gør det i sig selv ekstra særligt. 
I går blev der sat kartofler, men ikke på den vanlige måde.
først i billedet hvidløg som blev sat i oktober

For en stund siden så jeg en udsendelse med bonderøven, han lavede højbede kun med jord, og den ide sad fast i mig og måtte afprøves, for sikke de fordele jeg kunne fantasere mig til. Jorden er fræset godt igennem flere gange, og gødning fræset med ned sidste gang. Her har vi lavet to riller tæt ved hinanden, uden at træde på den lækre bløde jord, kommer kartoflerne i med passende mellemrum, og skraber jord op omkring så vi får faste gange på hver side, og en slags højbed i midten.
For mig er det vigtigt at der også er prydværdi i køkkenhaven, at jeg sår og planter efter hvad jeg tror ser skønt ud sammen. Her er det grønkålene fra sidste år som jeg har fjernet fra det rigtige højbed, og plantet ud i et højbed bygget op af jord, vil lige sige at de har meget lange pælerødder, så der skal graves dybt. De står der fordi jeg har en forventning om at se dem i blomst i år, mens kan jeg jo stadig spise af dem;-) Håber de overlever flytningen.
De umiddelbare fordele jeg føler der kommer, er at der kan plantes tæt, og at planterne lukker godt af for uønskede vækster, når de er groet til, så jeg på sigt kan nøjes med hakkejernet mellem rækkerne, yderligere er jorden løsere og jeg bilder mig ind at frøene lettere slår rod.
Min mand er blikkenslager og har designet tagrender på drivhuset, derfor står de sorte baljer på hvert et hjørne




det er tidligt for en hund der elsker at sove længe;-)
Jeg har planer om at hele køkkenhaven i år skal bygges op på denne måde, og jeg glæder mig stort, yderligere tror jeg også der bliver plads til lidt mere, deriblandt blomster til snit:-)))

Med madglade hilsner
Anette

14 kommentarer:

  1. Herligt billede af Santa, som da vist trænger til en lur.
    Måske skulle jeg også se at få nogle kartofler i jorden. Arbejder på højtryk for at få køkkenhave bedene tømt for blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en stor lur, og når han rejser sig for at komme ind og putte igen skal der lige strækkes godt, også luntes der;-) Det er i alle tilfælde skønt med nye kartofler, men det nås jo let at lægge dem endnu. God arbejdslyst med tømning af bede:-)!

      Slet
  2. Hej Anette.Hold da helt op en dejlig køkkenhave du har.....................og så godt Søren Rye og khans kartoffelbed.
    Vi har jo også lagt dem i vores højbede......................og lige nu ligger der fiberdug over.
    Smart med tagrender i drivhuset..............for vandet er jo dyrt.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tak, og du kan tro vi er glade for den, det var den og drivhuset der gav lysten til at anlægge resten af haven:-)
      Jeg har aldrig set Søren Rye lave sådan et bed, men har heller ikke set alle udsendelser med ham. Fandt inspiration af Frank, Bonderøven.
      Vi overvejede også at lægge dug over vores fordi jeg så du have gjort det, hi hi også af samme grund jeg har tulipaner i kummer:-)
      Ja vand er dyrt, finder det også som en smart løsning, men gad godt andet end de sorte baljer, men det kommer nok en dag.
      1000 tak og en rigtig dejlig dag til dig.
      Kram fra Anette

      Slet
  3. Kære Anette
    Dejligt med fælles projekter...
    Spændende med en køkkenhave- de er så hyggelige og ofte meget frodige...
    Jeg har ikke overskud til det, det kræver diciplin..

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMajken!
      Ja det har du ret i, og i haven føles det som roen sænker sig. Ja det er godt at kende sig selv:-)
      Hilsner og kram fra Anette

      Slet
  4. Det ser skønt ud i din køkkenhave, der er store fordele ved højbede, hvad enten de har rammer omkring eller ej. Du skal nok få plads til meget mere end tidligere med højbedsprincipperne. Er sikker på din køkkenhave vil bugne som aldrig før i denne sæson.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette!
      Tak skal du have!
      Har da også vældig store forventninger til køkkenhaven i år, som er i dens 3.sæson, og jorden er ved at være arbejdet godt igennem, yderligere er det første gang med gødning er spændt på det med forventningerne;-) Men føler også at højbede er en super ide!
      Skøn dag til dig!

      Slet
  5. Det er simpelthen sådan et dejligt sted, I har Annette. Meget inspirerende :-)
    KH Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for de skønne ord Lisbet:-)
      Kærlige hilsner fra Anette

      Slet
  6. Det ser godt ud :-)
    Hvor er dine hvidløg blevet store. Jeg fik først stukket nogen i jorden for en månedstid siden, så nu må jeg se hvad de bliver til.
    Jeg vil også have sat kartofler en af de nærmeste dage, men der var lige et lille drivhusprojekt der skulle være færdig først. Uha, uha den kære tid ;-)
    Spændende om dine grønkål klarer flytningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi!
      Hvidløg havde jeg også sidste år, de havde en lidt kneben og mørk plads, fedene blev meget små, er spændt på om de bliver større i år, når de har fået et helt højbed for sig selv;-) Ja der er mange ting i foråret, heldigvis kommer kartoflerne alligevel, om de er lagt nu eller om en måned, vi har aldrig været så tidligt på den som i år. Jeg er vild med dit drivhus, og måden i gør det på!
      Jeg har flyttet andre grønkålsplanter, de står i en krukke, og har overlevet nu i 14 dage, men kan godt mærke det er et følsomt affære..

      Slet
  7. Fantastisk!!
    For en flott kjøkkenhage og så stor plass du har!
    Heldig du er som har en blikkenslager i hus...det er så mye flott å lage:)
    Takk for din hyggelige hilsen...og god helg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Det er skønt med al den plads, har også købt mange frø i år, spændt på om der alligevel er plads nok til det hele;-) Ja der er meget spændende at lave i både zink og kobber, måske du kan se han også har beklædt hele drivhuset med zink på alle ydre flager;-)
      Velbekomme også tak for hyggelig hilsen her og rigtig god søndag:-)

      Slet