søndag den 12. april 2015

Vækst overraskelser og udvikling

Skønne April:-)
kastanje i knop

I efteråret købte jeg tulipan løg i blandede farver, se lige den med de stribet blade, dem er der otte af i alt, det var en skøn overraskelse, og den første i blomst:-)
Den anden dag fjernede jeg volden omkring bålpladsen, det var noget af en lettelse, og det forandrede planerne endnu engang, for pludselig så det hele anderledes ud. Snakkede med min svigermor om det, hun lo og sagde at sådan er det bare :-)
jeg er vild med den buede gren i billedet, nænner ikke at save den af;-)

Hen over de næste år reduceres vores udsigt ned over engene, bonden som har stykket har plantet poppel, som gror ca 1/2 meter om året, den skal høstes hvert 9 år. 
Fra den øverste del af vores grund er faldet ca 5 meter ned mod marken, så vil stadig kunne se noget, yderligere vil det give en god læ fra nordenvinden, forventer også at der bliver mere fugle og dyreliv.
en sammenplantning i butikken


denne(der er flere) kom frem sidste år og helt af sig selv, en som ved hvad det er for en?
en ny hjemmekøbt akeleje

en selvsået hornviol

sidste forår fik jeg en kasse blandede løg, her er det den første i blomst:-)


spirea, sikke en farve

denne er samlet op i engen sidste år

indsats fra gruekedel med lidt vildt fra et vandløb og en åkande

Jeg har sået klokkeranker, denne står inde, og den anden står i drivhuset, er spændt på at opleve dem her.

Med forårshilsner
Anette

22 kommentarer:

  1. Det er nok godt nok med lidt læ, selvom det tager lidt af udsigten, til gengæld får I mere fugleliv, det er ikke så skidt.
    Din plante tør jeg ikke gætte på, jeg kan kende den, synes jeg, men kan ikke komme i tanke om, hvad det er.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tror faktisk heller ikke det bliver så ringe med de poppel, og bonden holder træerne nogle meter fra vores grund, det bliver ret spændende at følge. Planten er opklaret som en filtbladet kongelys, har efterfølgende været inde for at studere og læse lidt omkring den, og den er velkommen:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  2. Lovely, spring flowers.
    Have a beautiful weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 thanks Monika, and a really nice weekend to you too:-) Love from Anette

      Slet
  3. Jeg kender også planten, men ved ikke hvad den hedder. Havde den på et tidspunkt, men da jeg ville flytte den - den har pælerod - døde den. Hvis jeg husker rigtigt, får den gul blomst, bliver temmelig høj og minder om en Verbascum - kongelys - bare i en større udgave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Og tak for dit svar, har fået opklaret planten længere nede i kommentarerne, og det er en kongelys:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  4. Hej Anette.Det er bare sådan en smuk udsigt du har over markerne.................................og træet i blomst gør det endnu smukkere.
    Er spændt på hvordan det går din klokkeranke.........................har selv en klematis i mit drivhus.
    Den grå plante kunne også minde om en sølvsalvie.Prøv at google den.
    Rigtig dejlig søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tak:-) og elsker synet af mirabellerne der står der i landskabet og lyser op, bliver helt blid. Har også haft en clemastis i drivhuset, men vågede det ikke i længden, men måske jeg skal forsøge igen...... Er også spændt på hvordan klokkeranken vil arte sig, har set den på så mange haveblogge at turen nu måtte komme til mig:-) Har googlet sølvsalvie den er lækker, men bladene og alt andet minder alligevel mere om kongelys.
      1000 tak også en rigtig god søndag aften til dig!
      kram Anette

      Slet
  5. Din ukendte plante kunne godt være en filtbladet Kongelys. Du laver jo ellers det mest fantastiske af grene, så jeg kom til at grine lidt da du skrev at den gren var fredet.
    God søndag til dig.
    Hilsen Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Rita, googlede den og den minder meget om den type kongelys i nuværende stadie, den satser jeg på! Uha mange grene bliver fredet, af mig, gennem tiden også i skoven, for beundre dem så meget, men i dag skulle en af mirabellerne beskæres, og haps haps, der kom en god nu y formet kæp til;-) 1000 tak også en god søndag aften til dig!

      Slet
  6. Kære Anette
    Dejligt at følge din have. Skønt foto fra vandbaljen...
    Spirea har en fin varm farve.
    Planten du ikke kender er en kongelys- har mange af dem i haven.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken!
      Det er jeg meget glad for at høre! Det var så underligt at stå der og kigge i baljen, og pludseligt opdage noget helt andet end vanligt, tak for at inspirere!
      Og jeg vil glæde mig til at have kongelys i haven, sært de er kommet for har ikke set nogle på mine ture rundt i lokalområdet, men sådan er det måske når områder frigøres for græs...
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Jeg hælder til at det er en filtbladet kongelys, som Rita også skriver.
    Kastanjeknopper er superskønne som de står lige nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også nu, tak for at hælde i den retning;-) Ja kastanjerne er bare kastanjer, så lækre og fyldt af kraft, og hvis alt går som anvisninger siger skal de vise blomster inden for 2 år:-)))

      Slet
  8. Ja, det er for sent at spille smart og fortælle at jeg genkender den ukendte plante - for jeg er for sent på den, kan jeg se ;-) Nej, den buede gren må du ikke fjerne! Og jeg tror da at det bliver charmerende med poplerne - og læ er jo en god ting :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Om det er for sent at spille smart? er glad for at så mange genkender, bladene er skønne og glæder mig til den blomstre her:-) Tak for at se den gren, når man står tæt på er det som at kigge gennem et vindue, og elsker det. Ja læ kan vi godt bruge, i alle tilfælde når vinden er kraftig i flere dage;-)

      Slet
  9. Kære Anette
    Den buede gren fik mine tanker hen på en gyserfilm, fin det er den. Hvor er det altså smukt med alle de hvide træer.
    Kongelys, det er det helte sikkert. Den bliver kæmpe og inden du få set dig om så har du den i hele haven :o) Heldigvis er de nemme at rykke op hvis man ikke er til den slags.
    Jeg har også sat blå Klokkeranke, de er lige flyttet over i en større potte og ud i drivhuset. Det ser de ikke videre glade ud for så nu er det spændende om de overlever :o)
    Kram Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda!
      Sidder her og ler stort i forhold til gyseren, men kan se hvad du mener når jeg kigger efter:-))) Ja det er fantastisk med alt det hvide nu, havde gået og fulgt forløbet, også var de der bare, næsten pludseligt;-)
      Tak for at du også ser det er kongelys, glæder mig til at se dem her på matriklen og opleve hvordan de arter sig...
      Spændende om dine klokkeranker klare sig, x fingre for det går godt:-O
      Kram fra Anette

      Slet
  10. Skønne billeder - hvordan det nu bliver omkring bålpladsen? Udsigten forandres, men jeg synes, det lyder spændende med popler - de giver læ og er vel smukke på deres måde. Sikke en smuk primula du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-) Jeg ved det faktisk ikke helt, tror jeg igen skal gå/sidde og kigge på det. Tror også det bliver spændende med popler, og den lyd der kan komme fra bladene når det blæser, om nogle år;-)

      Slet
  11. Skønt, livgivende, dejligt, forår, sol, glæde, forventninger, nyheder, liv, overraskelse, farver, blå himmel.............................FORÅR....
    Kh Margit

    SvarSlet