lørdag den 30. maj 2015

Jeg har plantet en alle, og lidt omkring romantik

Jeg har haft mange ideer med området under og mange er sluppet igen, for når jeg fik det på papir eller lagde papstykker ud var det ikke det jeg drømte om.
Pludselig en dag blev ideen klar, hvordan det gik til, jo jeg tog min bror med ned til stykket og fortalte begejstret om noget jeg lige havde set og havde en løs ide om at virkeliggøre. Min bror har absolut ikke forstand på haver eller indretning, han spørger faktisk mig;-) han sagde det bliver alt for meget, nej det du skal gøre er, at lave en alle og sætte stykker med hæk op der og der, og det gøs næsten i mig for havde en stille drøm om en alle, men ikke fortalt til et eneste menneske, eller for den sags skyld tegnet. Når ideerne føles rigtige for mig er der aldrig langt mellem tanke og handling.

Nu har jeg så ikke lige tænkt over at tage billeder af den alle oplevelse der også er når man kommer gennem en åbning i frugthaven, og går op til alleen, man kan sige der er flere aller i en;-) håber det giver lidt mening.
vores egen lille senneps mark, der dækker for en brønd, og et af de to nøddetræer jeg fik i fødselsdagsgave

Romantik, jeg har aldrig betegnet mig selv som romantisk, for mig har romantik altid været meget lyserød og hvid, meget sødt og rent. Ikke at jeg ikke kan lide det, for det kan jeg  hos andre. 
For to år siden fik jeg mængder af lyserøde blomster til min fødselsdag, og ikke nok med det oplevede jeg mig selv købe lyserødt, læs stor undren, og noget nyt at forholde sig til. Men det slutter slet ikke her, for efterfølgende efter  købte jeg stauder i lyserødt, og opdagede at der pludseligt var meget lyserødt i min have, det føles som at tage en fisk op af vandet og se den sprælle, også smide den i igen;-) Nu er der kommet styr på sagerne og mine elskede orange og gule er iblandet, hør mig ånde lettet op, hi hi.
Aller er dybt romantiske, det vidste jeg ikke før den var plantet, de opfordre til at gå gennem hånd i hånd, tosomhed, de kalder nærmest på det:-) men de kalder også på enlig slentren og stille funderinger.
Må nok erkende at haver er romantiske, i alle tilfælde mange af dem, og at jeg har en romantiker gemt, som kan anes;-)
når man kommer ind i indkørslen og kigger th ser man køkkenhaven, der er plantet hæk som du måske kan se, kigger du tv ser du staudehaven/forhaven

Hilsner og med ønsket om en dejlig weekend
Anette

14 kommentarer:

  1. Sikke en god idé at plante en allé og at skabe haverum af forskellig karakter. Min mormor havde en allé af nøddebuske, da jeg var barn, og det var bare så smukt :-)
    Du har så mange gode ideer - dejligt at du deler dem her!
    Rigtig god weekend, kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er utrolig dejligt at have muligheden for de forskellige rum, tak:-) Åhh ja sådan en nødde alle er skøn, vores gamle nabo har sådan en, og der er hulefornemmelse, kan lige forestille mig oplevelsen af at være barn med sådan en:-)
      1000 tak Gitte også en rigtig god weekend til dig, Kram tilbage

      Slet
  2. Det virker som en rigtig god idé med den allé, selvom det er lidt svært at se på billederne. Hvilken hæk har du plantet? Glæder mig til at se udviklingen i haven. Spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Susanne:-) og at du siger det er svært at se på billederne, jeg er jo så hjemmevandt at jeg ikke undgår at se det, i det meste af det område der ses er der plantet stykker med sargents æble hæk, som også går igen andre steder. Yderligere er der et hæk stykke af solbær og ribs mellem frugthave og pilestykke,men niveauet over det "grønne" område er det aronia-surbær, det ses dog kun med en enkelt blomster klase i dette indlæg.
      Hvor lyder det godt, glæder mig også til at vise og selv se hvordan det kommer til at fungere om nogle år.

      Slet
  3. Det bliver flot med en allé - sikke en god ide! tænk, engang brød jeg mig slet ikke om lyserødt, men de sidste par år har det forandret sig - i hvert fald i forhold til blomster i haven! Nu er de velkomne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha Frede, glemte helt at sige alleen fører ned til bålpladsen:-) Det er sjovt når ens "smagsløg" udfordres og forandres, for lyserøde blomster er,også, utrolig skønne:-))

      Slet
  4. Hvor har du gang i mange spændende ting. Godt i har en stor grund, så du har en stor legeplads.
    Din forhave ser forrygende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt at kunne boltre sig, og de store træk er ved at være på plads, det føles rigtig godt. De næste dage står den på køkkenhave, for ukrudtet vokser;-) 1000 tak det er jeg glad for du fortæller, for er nærmest lidt små forelsket i forhaven:-)

      Slet
  5. Hej Anette.Du har da gang i meget i din have......................men en alle`er da bare en rigtig god ide.Spændt på at se den når det hele er vokset mere til.
    Og køkkenhaven skal jo også passes..................og ukrudtet vokser jo med raketfart lige nu med al den vand vi har fået.
    Rosa blomster i haven vil jeg slet ikke undvære.Men er lige så glad for de helt mørke farver,For ikke at snakke om den smukke lime farve.
    Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja der er gang i den rundt omkring, men nogle gange står det helt stille for at den klare ide kan komme frem, og da alleen var klar gav det sådan en ro i mig og i området, tak skal du have!
      Uha ja det ukrudt vokser, specielt i køkkenhaven hvor der er bart jord, så det tager lige et par dage;-)
      Kan godt forstå du ikke kan undvære det rosa i haven, er også selv blevet ret vild med det på hjemmefronten i haven;-) lime er utrolig skøn og saftig, men husker ikke at have den farve i haven endnu.
      1000 tak, søndagen gik med at flytte datteren på 3.sal i Århus, skulle erfare at min kondition er helt fin, hi hi.
      Ha en skøn mandag, kram fra Anette

      Slet
  6. Så mye spennende du har på gang!
    Spennende å følge med videre utover sommeren...og nøttebusk er jo superflott!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Det er en spændende men også udfordrende proces at anlægge de store træk med rum i haven, er også ret spændt på hvordan det kommer til at virke. Elsker også nødder:-)
      Hilsen fra Anette

      Slet
  7. Kære Anette Din alle er blevet flot og så indrammet af kastanie træerne. Det er da skønt med lyserøde blomster, de går jo fint med mange andre farver ;-). Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Tina, jeg er simpelt hen så glad for alleen, den giver sådan en ro i det område, man kan vel godt sige at det er lidt din skyld med den alle;-)
      Ja det er skønt med lyserøde blomster, det har bare taget mig lidt tid at erkende, at jeg faktisk er blevet meget vild med dem;-) og ikke kan undvære dem sammen med andre farver:-)
      Ha en rigtig god dag, med kærlig hilsen Anette

      Slet