mandag den 20. juli 2015

At høste "frugten" og planlægning af næste års høst


Og til morgen er det hele langt flottere(billeder fra igår), vi fik vand i aftes og noget af natten, en sagte en af slagsen. Billedet er fra forhaven og midt for på huset, her er blandt andet rosen Leonardo da Vinci, en virkelig sund rose, lækker hele vejen igennem, men der er ikke noget duft af betydning, man skal stikke snuden virkelig langt ind i blomsten for at få en snært, da den blev købt troede jeg alle haveroser duftede;-). Det kan være svært at se hvad der er i bedet, noget er plantet bevidst andet får lov at komme som det lyster, men der er også violfrøstjerne, det er første gang jeg ser den i blomst her, og den er for lækker, men kræver en opbinding.
Her er et stykke ud mod vejen, jeg har gået og ventet på at se cikorie i blomst, for planten i sig selv er en underlig tingest, en kunde troede det var grønkål, og det kan jeg ikke fortænke hende i når den ses på afstand. Området her skal der ske lidt omrokeringer, rosen golden celebration skal flyttes, og katost deles lidt ud i hele forhaven. Den blev sået i rosa og kom frem som rosa sidste år, og i år er halvdelen af dem hvide? det samme gælder røllike, dem købte jeg som chancerende gul/orange sidste år, og den farve havde de også sidste år, i år er alle ind til videre rosa og hvide? Den hvide vilde var der i forvejen, hvis det skulle have noget at sige?
cikorie

golden celebration

katost-malva

Og i år får jeg se åkanden i blomst, det er altså en særlig plante, den rummer næsten en form for magi, følte mig så heldig da jeg opdagede den:-) I vinters havde den også tænkt sig at blomstre, men kunne ikke bryde gennem isen på vandet.
første dahlia i blomst, redskin


Madame Julia Correvon
Dette er en af de første to klematis jeg købte for 2 år siden, den har været lang tid undervejs, og har fundet ud af at det er en klematis tilhørende gruppe 3, og den skal klippes ned hvert år, man kan vide det når de blomstre efter 1/7 det fortalte Lisbeth-Høneballe da jeg besøgte hende, altså jeg opdager så at det er dem jeg har flest af, det må der gøres noget ved;-) kender forøvrigt ikke navnet, så hvis en ved tager jeg med glæde imod

Her er der planer:-) der er plantet en lille buksbomhæk, bag bordet, som grænser op mod køkkenhaven, men til den gror op, har jeg tænkt mig at sætte et kastanje eller nødde hegn, tror det ville se hyggeligt ud og passe ind i den stil der er. Yderligere er det her jeg skal have mine rosenbede, det ene helt tv i billedet og ned af hvor det ikke kan ses på billedet, det er pletten på vores grund hvor der er sol stort set hele dagen, og forestiller mig at rosenfarverne skal have solens farve, det andet rosenbed skal være op af bygningen i mørkere farver, da solen er der knapt så meget.


her er det vild gulerod, jeg har ikke sået den der men i en krukke i forhaven for to år siden, det er en vidunderlig skærmblomst, og robust

Gårsdagens høst, 10 kg hjemmeavlede jordbær, og der var flere, men gad ikke mere. I jordbærbedet har jeg også lavet et forsøg, ved at lade planterne dække hele stykket, det er praktisk i forhold til ukrudt, for det kan næsten ikke komme op. Men når der skal plukkes bær er det absolut ikke en succes, det er besværligt og man er nød til at træde i bærerne for nå andre, så det skal ikke være sådan til næste år. Bedet er vist i tidligere indlæg.

Jeg har for første gang i butikkens historie haft lukket i en hel uge, og i dag er der åbent igen, det er skønt:-)))
Ha en skøn dag
Hilsner fra Anette


20 kommentarer:

  1. Jeg tror din klematis er en 'Madame Julia Correvon', som jeg selv har plantet på en rosenbue sammen med en lilla clematis og rosen Madame Plantier. Sikke en masse dejlige jordbær! - og ellers skønne billeder af din forhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for svar Susanne, syntes også den ligner meget godt, sætter navn på billedet senere. Ellers lækker farvesammensætning du har lavet dig i din rosenbue:-) Det er skønt med jordbær til fryseren, altid en lækker dessert indenfor rækkevidde. Mange tak:-)

      Slet
  2. Skønne, skønne billeder, Anette, tænk at du har åkander - og tak fordi du fortæller, at klematis, der blomstrer efter 1/7 skal klippes ned hvert år. Sikke en dejlig masse jordbær!
    Kram og rigtig god sommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte:-) har nu bare en åkande, den står i indsatsen fra en gammel gruekedel, så at de kunne overleve vinteren i sådan en, så glæden er stor:-) Velbekomme, ja så er det pludseligt let at vide hvilke der skal beskæres. Ja jordbær er skønne, også i fryseren, det er ren luksus at kan tage dem op hen af vejen;-)
      Også en dejlig dag til dig, kram

      Slet
  3. Hej Anette.Skønne billeder fra din frodige have.Er det ikke dejligt at man aldrig løber tør for nye ideer når man har have?
    Men spændende er det med nye roser og hegn.
    Og ja !!! alle klematis i gruppe tre skal klippes ned tidligt på året.
    Og sikke da en dejlig jordbærhøst du viser.Men nok klogt at have lidt styr på bedene.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak, jo det er, troede at det engang om nogle år ville blive mere begrænset med nye ideer i haven, men kan se på jer der har haft haven længe at sådan hænger det slet ikke sammen, og jeg forstår jer til fulde:-) det er en let regel med de klematisser, og nu da det er næsten den eneste slags jeg har, så er det bare ud med saksen, heldigt min multiblue står sammen med en slyngrose;-)
      Ja den er forbavsende stor, tror vi har plukket omkring 18 kg i alt til nu, så ungerne får med hjem, dejligt at kunne give den slags.
      Tak også en god dag til dig, kram fra Anette

      Slet
  4. Hej Anette
    Susanne kom mig i forkøbet, det er ganske rigtigt den clematis. Det ser ud som en god idé at lave rosenbede der, det bliver flot. Held og lykke med det.
    Jeg kan vældig godt lide vild gulerod og har prøvet at indføre den i min have, det vil ikke rigtigt lykkes for mig, selv om jeg har sat den i det vilde stykke bag bænken.
    Kram fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth! Også tak for dit svar, dejligt at være sikker, så nu er navnet skrevet på:-) Det bliver et synligt bed når man kommer ind i gårdspladsen, et spændende projekt, tak:-) Jeg fandt vild gulerod en sommer og tog frø som jeg smed i en potte, de kom op, og nu i år blomstre de, og endda flere steder på grunden, også et sted med ukrudtsmængder, sig til hvis du får brug for frø, eller jeg kan tage rødder med næste gang vi kommer til Samsø;-)
      Kram fra Anette

      Slet
  5. Smukke billeder, især holder jeg meget af de første to. Cikorie er desværre ikke rigtig min ven, men jeg bliver ved med at forsøge at få den til at etablere sig i et lidt vildt bed. Vi har også prøvet at lade jordbærbedet passe sig selv med de samme problemer, som du nævner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marie, det første har jeg også brugt som baggrund på pceren:-) jeg x finger for at dig og Ciokrie bliver venner. Dejligt at vide at jeg ikke er den eneste der har erfaret det rod i jordbærbedet;-)

      Slet
  6. Det ser smukt og frodigt ud:-) Jeg vil så gerne have Cikorie den er fantastisk med sine klare blå blomster.
    Det lyder som gode planer du har, et hegn af en slags vil skabe rummet indtil hækken er oppe og roser i solen det er også en god ide:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:-) Den må du da have, den vækker opsigt, på mange måder. Er vældig spændt på at skulle have flere roser i samme bed:-) Har lige opdaget at der er en rosenhave og planteskole(lykke Roser) ikke så langt herfra, der vil jeg ud og kigge inden 31/7 for da lukkes der for selve haven.

      Slet
  7. Dejlige billeder du viser fra din have. Det er så fint med alle blomsterne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja det er skønt med alle de blomster, man bliver så glad:-)

      Slet
  8. Overflod, gavmildhed og en enorm glæde og beundring for naturen - disse ord falder mig ind,når jeg læser og ser med på dit indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for dine skønne ord Miri, de gør mig glad:-) Noget af det jeg beundre mest er naturen, med alle dens rigdomme, er sikker på du har det på samme måde;-) Også er det dejligt at kunne dele af sin overflod:-)))

      Slet
  9. Kære Annette,
    I din have er det vidunderligt og farverigt. Alt er så skummende blomstrer, Rose har en usædvanlig farve, har jeg også mallows i haven, er meget sarte.
    Og jeg elsker cikorie farve, er farven på himlen.
    Bedste ønsker og har en dejlig uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. kære Monika!
      1000 tak for din dejlige kommentar. ja cikorie er himmel dejlig :-)
      Også en rigtig god uge til dig.
      Kærlige hilsner og hugs fra Anette

      Slet
  10. Kære Anette Sikke et vidunderligt indlæg, dejlige billeder og farver. Det rene guf. Min datter så med over skulderen, hun var parat til at besøge dig, da hun så jordbærrene. Hvilken høst! Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      1000 tak:-) Hi hi, herligt intet som nye røde jordbær, spist frisk af planten, der er stadig nogle at ta af;-) selvom vi har høstet utrolig mange i år. Jordbærgrøden med fløde senere på året er nu heller ikke ringe til en dessert:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet