fredag den 7. august 2015

Når roen kryber på en

Ferie er det heller ikke blevet så meget til i år, blot et par dage, den ene på Samsø og den anden i Ålborg, hvor vi oplevede tall ship race. Men du milde jeg er blevet god til at tage den slags stunder ind, være i nuet og faktisk føle det er ferie. Men oplevelsen af ferie kan også opstå uden at have ferie:-)
Vi fik gravet ud til bålplads omkring februar, jeg har planeret ud og fjernet jord, også er der ellers ikke sket mere, tingene har det med at ligge stille til en ordentlig løsning er fundet, for mit påhit var ikke funktionelt. Men vi kan alligevel lave bål og spise bålmad, og har trods sommervejret gjort det adskillige gange, noget vi begge nyder, jeg kalder den slags stunder for ferie, da roen kryber på en:-) Billedet over er taget nede fra bålpladsen. Og alleen er jeg rigtig godt tilfreds med.
fra samme sted med mere zoom, fordi jeg nød kigget den aften
Her er det nogle af pilefeldterne(12 ialt) som jeg plantede i begyndelsen af marts, de vokser ikke just med raketfart, nogle er gået ud og skal efterplantes i det tidlige forår. De er svære at tage billeder af da de flimre og er tynde. Er meget spændt på at opleve dem når de har godt fat.
billedet er taget fra rummet med pilene, og igen de tre selvsåede kongelys
Den anden dag var der dømt lidt kransebinderi på havebordet, selvom jeg har flere steder at lave den slags, så elsker jeg at stå netop der, rodet er kærkomment, og grenene ligger der stadig....
krans af bark,røn,rejfran,lærk

enkelt krans af harehaler, efeu og lærk, brillerne ligger der da de skal af når noget skal ses tæt på;-)

Santa
Efter aftensmaden den anden dag satte vi os ud med vin, og jeg også med en blok;-) ved i at når man har brugt pcer i så mange år, at det er en helt ny oplevelse at skrive med pen igen, jeg blev overrasket over hvor grim min håndskrift var blevet, den muskel må trænes op.



Billederne over er taget fra stolen, luften var lun og sommerlig, nyder i den grad sådanne aftener, og lyset var så fantastisk, at jeg var nød til at rejse mig for at se om det nu også var flot andre steder:-)
måske jeg skulle kalde dette for den første rosen terrasse;-)

Jeg har som tidligere fortalt,  fået en stor sending dahliaer foræret, og de er så småt begyndt at blomstre, det er de røde op af drivhuset. Solsikkerne der står midt i det hele er selvsået, jeg har dog tyndet ud i dem. Bønnerne lykkedes i år:-)
Her er det solsikker i "bur", fuglene elsker køkkenhaven, de elsker at sidde på jernstængerne, og de elsker når jeg har åbent i butikken, at sidde på alt de finder egnet, og jeg nyder at de flyver op når jeg kommer, så pyt med et par klatter hist og pist;-)
Chippendale rosen er forførende smuk, dufter himmelsk, og er sund i løvet, her er den slet ikke helt udsprunget, og når den er, kan den ikke holde sit eget hoved, derfor pinde og snor.

Jo jeg elsker vores sted, og kan fint holde ferie her, når det er sagt er det også dejligt at komme ud af døren, få nye indtryk, og bagefter komme hjem med fornyet energi;-)
Sommerhilsner
Anette

16 kommentarer:

  1. Hvor er det dog smukke billeder fra din skønne have og fra dit kransebinderi - du har så mange gode ideer og er fantastisk til at føre dem ud i livet! Det kniber lidt mere for mig :-) Her er det kun lyserøde slyngroser, pæonvalmuer og mamelukærmer, der lyser op lige nu. Men hvor er det dog skønt med en have :-)
    Kram og rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte. Det at have en have er noget af det dejligste, for mig er det lig med frihed, har prøvet at undvære en i en kort periode. Din have lyder altid skøn, behagelig sval og frodig, og dejlige blomster du har. Også en rigtig dejlig weekend til dig, kram

      Slet
  2. such a wonderful garden. I like it very much, aspecially the wonderful house. it looks so typical danish. Beautiful flowers and a sweet dog!
    greetings from Hamburg
    susa

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Suza!
      Thank you very much for your lovely comment. I have never thought about our house is typical danish, funny to read:-)
      Greetings from Anette

      Slet
  3. Sikke billeder! Flot kig op gennem alleen, og dine pil har da fået struktur, så man får fornemmelse for rummet. Kransene ser superlækre ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i at man kan få en fornemmelse af rummet med pil, havde besøg af naboens svigerdatter den anden dag og hun kunne også se gangene(er ofte lidt hjemmeblind og havde nok selv en forestilling om at de var lidt kraftigere nu, heldigvis kan jeg ikke bestemme alt;-) 1000 tak det er dejligt at binde den slags kranse igen:-)

      Slet
  4. Kære Anette, hvor skønt med en lille rundgang. Og sikke nogle flotte kranse, dem skal du vist til at lave flere af, så blive fingermusklen også trænet. :-)
    Dine små felter af pil og rækkerne af træer, skaber gode linjer og på sigt også rum vil jeg tro. Pil er en herlig plante, og nogen gange kan de være lidt svære at få til at slå rod, men det er heldigvis om igen, det skal nok lykkes. Er det en bestemt slags pil du har sat?
    Og bålstedet skal jo nok komme på et tidspunkt hvis det virkelig er noget man vil have. Det er i hvert fald rigtig hyggelig.
    God dag og weekend til dig.
    kh
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Ja du kan tro jeg skal binde flere kranse, hvis det kunne hjælpe på skrivefingrene så burde jeg have den smukkeste skrift i miles omkreds, i alle tilfælde i efterår og vinterperioden;-)
      Troede at pil var såre enkle, at det bare ville gro, men har efterhånden hørt og fundet ud af at sådan er det ikke altid, jeg har plantet 6 forskellige slags:-) rød belgier, black maul, vimitalis, bleu, gul alba og til sidst dix., stiklingerne er fra Blomstertøsens have i Bording. Det er planen de skal høstes en gang om året, men må se om de ikke lige får et ekstra år, her det første :-)
      Ja det er hyggeligt med bål, ser det også for mig om vinteren, men der tror jeg manden springer på sofaen:-)
      1000 tak også en rigtig dejlig weekend til dig.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå at du elsker jeres sted. Der ser så smukt og hyggeligt ud!
    God weekend - og giv Santa et kærligt klap fra mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak også rigtig god weekend til dig. Santa siger mange tak:-)

      Slet
  6. Hyggelige billeder fra jeres paradis. Noget sol og stille vejr, så må ferien hjertens gerne holdes hjemme i haven for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Lyder som en god ferie:-)

      Slet
  7. Hej Anette, hvor er der altså også bare skønt hjemme hos jer. Der er altså ikke noget som at holde ferie hjemme med lidt smutture ud af huset, det må jeg jo sande efter at have gjort det samme i år. Hvis man nu elsker den plet man bor på, hvorfor så tage væk fra den når den er smukkest.
    Dejlige Santa, han kan garanteret også bedst li du er der hvor du plejer at være :o)
    Pilen er godt nok vokset meget siden jeg så den, det ser alt vildt godt ud, det gør dine kranse også..især den med briller :o)) hi hi
    Og så kan jeg jo skimte dit fuglehus, jeg glæder mig meget til at se mit :o) jeg sender dig en sms.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Må jo nok erkende det samme som dig, sommerferier ser anderledes ud med en have, og et rart sted at bo, og dk er jo næsten ikke større end man kan komme langt omkring på et par dage:-) Santa har aldrig været i hunde-pension, nu er han snart 5 år, det ville være synd, heldigvis vil de to unge gerne passe ham:-)
      Tak, sad på stolen og tog mængder af billeder, det var sjovt at se noget andet gennem linsen.
      Lyder godt med sms:-)
      Dejlig dag og kram fra Anette

      Slet
  8. Hej Anette.Hvor er det et dejligt indlæg fra din skønne have.Og fint med billeder fra en anden vinkel.
    Jeg synes nu dine pil er vokset godt til....................og din alle`ser bare godt ud.
    Jeg er også meget glad for min have .Men skal også ud på nogle ture ind imellem.
    Vi har jo så mange dejlige steder her i vores lille land.
    Er ved at gøre klart til vores vejfest.......................og vejret ser ud til at være med os.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Du rammer ret så præcist når du skriver fra en anden vinkel, jeg forsøgte også, for havde først tænkt at indlæget skulle handle om det, da mine forældre har guldbryllup, og det sætter lidt følelser i gang;-) men roen kom inden jeg nåede så langt:-)
      Dejligt du så det!
      Elsker også vores land, og ja man skal ud af døren engang imellem, specielt når det meste af tiden er hjemme.
      Rigtig god vejfest i dette skønne skønne vejr!
      Kram fra Anette, tak også god weekend til dig:-)

      Slet