mandag den 7. september 2015

Kritiske haveøjne, blomstergaver, og fascination

I år har været mit første rigtige have år med det at have en tæt blomstrende staude have, jeg har studeret, observeret, og følt efter, om den slags have jeg har anlagt nu også passer til mig, og har været mere kritisk end vanligt.


Jeg begejstres over alle farverne, og kan se at der er noget i blomst det meste af året, og jeg elsker alle planter, farver roder ikke i mit hoved eller min optik. Men væltende stauder, sære sammensætninger af bladformer, og ting der ikke kan holde til det vejr vi efter sigende skal opleve meget mere af i fremtiden, det roder i mig og gør ondt at se på, jeg vil have ting der svare til de forhold vi lever under.
Jeg er vild med min stensti, og bliver blød og mild når jeg kigger på den, den er også let at have med at gøre, men der er et men, for den er ikke praktisk at bevæge sig på, den har et sving der er for skarpt. Og pt kan jeg ikke bedømme hvordan den visuelle oplevelse bliver når småbuskene gror op, så jeg slår koldt vand i blodet;-) måske det er fint at farten bliver sænket der, når bilerne ude på vejen kommer susende. Hmm, egentligt er det sært at jeg lavede en snoet sti når jeg i det store hele er tilbøjelig til lige linjer, faktisk undrede det også sønnen da jeg lagde den, datteren tog den med storm;-)
I går var en af de dage hvor jeg var kritisk med haven, træet du ser står i forhaven, og det skal fældes, hækken og stauderne vil ikke gro der, yderligere tager det meget lys inde i huset, og lukker området lige rigeligt af. Det blev dog ikke fældet i går, men jeg fik luftet nogle kritiske tanker, også har det hele det med at fremstå i et andet lys,;-)
billedet er fra en morgen for nogle dage siden, lyset var helt utroligt, og det begyndte at regne
en ny solhat, de kan lide vores sandede jord, og kan holde sig oprejst
 Nøkketungen skulle ikke kunne lide sandjord, men her gror den fint, dog æder sneglene bladene, men den står oprejst

pink annabelle, ved ikke om de sår sig selv, men der er kommet en plante mere, de skal have en anden plads, så må jeg se om den vil holde sig oprejst, den har stået lidt klemt da jeg troede den var død

det her fungere, hen over hele året:-)


Jeg fik for meget lang tid siden tilsendt nogle frø fra Fru Høneballe, rød kvan som nu endelig er kommet op, så jeg i går, men sammen med var der fontæne græs, der viste sig også at være timeviser blandt græsfrøene, har du kigget dybt i timeviseren? den er nærmest neonblå inde i midten, fascinerende. Tak fru Høneballe:-)

Da vi havde rigtig godt vejr, med sommer, fik jeg tilsendt 7 små planter fra Rose, rød havemelde, de 4 har overlevet, de står ikke det blivende sted, da jeg gerne ville kunne holde godt øje med deres overlevelse, så jeg kan så dem. De er helt fantastiske i farven, og glæder mig til at se dem i samspil med stauderne, tak Rose:-)
fascination
de tre kummer a 2 meter hver
Altså altså den chippendale rose bliver bare skønnere og skønnere, i begyndelsen kunne den ikke holde sine hoveder, men nu er grenene groet kraftigere og det er slet ikke noget problem mere, den fascinere mig dagligt.
Jeg er normalt ikke til pynt uden mening eller anvendelse, eller et element af naturlighed, giver det mening? for mig gør det;-), men den sidste stund har jeg kigget lidt på den slags, og der er sneget sig et par figurere ind, den anden er en fløjtespiller som står i stuen. Havehjælperen her står ude, kunne ikke stå for ham:-)
Her er det en af de meget fascinerende naturfænomener, en dobbelt regnbue som vi kunne se danne helt perfekte buer, fra den ene side til den anden.
Med solskinds hilsner
Anette

37 kommentarer:

  1. Jeg vil gætte på, at du fik yderligere afklaret nogle ting ved at lave dette indlæg. Når jeg herser og regerer derude, tænker jeg sommetider, at jeg nok i virkeligheden er den eneste, der kan se forskel på før og nu; men andre gange er forandringen så stor, at andre også kan få øje på den, f.eks. som hvis du fjerner det træ, du har fået kig på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt gætte Marie, for sådan plejer det at være, nogle ting er gode at lufte inden der skrides til handling, i går var jeg klar på at grave alt op og starte forfra, pyhhh. Og det næste har du nok også ret i, for nogle ændringer er svære at sætte finger på, men det føles vel....vil jeg tro.

      Slet
  2. Hej Anette
    Jeg synes som din datter, at de stensti er flot. Træet er så vidt jeg kan se en lind, kunne den beskæres noget, og dermed få et længere liv? Opstamning og beskæring er somme tider godt, vi gør det nu i august september ved vores træer, for i løbet af sommeren er de løbet løbsk især med alt det vand, de har fået i år. Tænk over det og fæld, hvis du ikke kan holde det ud :)
    Staudebedet som fungerer godt, ser rigtig flot ud. Havemelde kunne du også have fået ved mig, normalt sår den sig selv, så det behøver du ikke have ulejlighed med, men du må hellere gemme frø. Dejligt ser det ud med timeviser og fontænegræs, godt du havde held med det.
    Chippendale er smuk, som den står der.
    Kram fra fru Høneballe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Høneballe, det klinger altså så godt at sige sådan:-)
      Tak:-) træet er en Ahorn, og et par år siden det sidst blev klippet, vi har også snakket om muligheden at beskære det kraftigt, men har læst at det er det samme som at give det en dødsdom nu hvor det har en anselig alder, sidst det blev beskåret blev det fyldt med utøj, og det har fået en delvis flækket stamme, det var dog om foråret.....nu afhænger dette projekt af Kim, men vi tænker os om, tak for at fortælle, må se hvad der sker når manden står med saven;-)
      Timeviseren var en overraskelse, kendte den ikke, og græssen gror som den er betalt for det, siden billedet er taget er den blevet meget kraftigere:-)
      Du må også sige til hvis du ser noget du kan bruge her, eller hvis ikke din græs dukkede op.....
      Glæder mig til melde eventyret.
      Kram fra fru Nielsen:-)

      Slet
    2. Hej igen
      Ups jeg glemte at gøre billedet stort, nu kan jeg godt se, at det er en ahorn. Så væk med den, sådan en kan man hurtigt få igen. Så har jeg ikke så ondt af det, men havde det været en lind, ville jeg synes, det var synd, nå det har du nok gættet.
      Timeviseren er så sød, jeg har et par stykker stående, de kan godt give frø, fontænegræsset er også ved at komme frem, bare lidt sent.
      Melderne bliver helt sikkert flotte hos dig mellem alt det andet.
      Kram :)

      Slet
    3. Åhh ja havde det været en lind:-) jo det havde jeg gættet:-) godt dine græs kom frem.
      og lige en kram mere:-) og tak!

      Slet
  3. Jeg kender godt den der kritiske følelse, hvor man nogle gange tvivler på, om man har valgt rigtigt! Jeg synes også din sti ser hyggelig ud, men jeg har også problemer med at 'visualisere', som min haveveninde Britta tit minder mig om, når jeg f. eks. planter for tæt. Jeg har aldrig hørt om Timeviser, men den er meget smuk! Dine kummer fungerer også godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne 1000 tak for at fortælle om dine oplevelser, det er rart at det er genkendeligt. Og det med tætheden, pyhh, øvelse gør vel mester;-) jeg havde heller ikke hørt om timeviser før, det var en bonus overraskelse, for jeg siger dig jeg undrede mig over den "sære græs"hi hi :-)))

      Slet
  4. Dette sære græs med blomster i er da helt vidunderligt, tak for ideen. Kritiske øjne hører vel også til her i efteråret, genkender det fuldstændigt og netop det med stauder der vælter, puha det har været for meget i år, det skal der kigges på ellers skal alt jo efterhånden støttes af og det virker forkert. Måske skulle vi lave et forum, hvor vi kan skrive hvad der ikke vælter, det var måske nemmere end at selv at erfare det, det man læser på skiltningen og nettet passer altså ikke altid, ihvertfald ikke de haver der er vindomsust og det er både din og min. Bliver spændende at se hvad der sker, vi snakker om måske flere hække, for at lave læ. For som du siger, vejret er i den grad under forandring, kh Margit
    PS. Min japanske tidsel står i strid modvind og den vælter ikke, derimod flere græsser som ikke burde vælte....

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, ideen kom nu fra Lisbeth, men tror ikke hun vidste at der var sneget sig timeviser med, nu kommer de til at høre sammen:-)
      Jeg bryder mig faktisk slet ikke om at være så kritisk, for det er jo levende planter, men må erkende at jeg er det;-) Kan også mærke at jeg ikke er til uanede mængder af staudeholdere, eller opbindinger, men selvfølgelig har nogle fået en kæp, nok alt med måde da der også er andre ting jeg gerne vil, men det kender du også:-)
      Jeg elsker at læse om de erfaringer forskellige bloggere har gjort sig, og din japanske tidsel er både flot og noget der passer ind her:-)
      Tror også det giver mere ro at arbejde sammen med vejrforholdene, læ må også kunne hjælpe en smule på udtørring, og spændende med jeres planer.

      Slet
  5. Kære Anette.
    Som andre kender jeg godt den følelse du beskriver og nogen har jeg også lyst til at fælde, hive op, grave og så til (græs), men ofte så prøver jeg at vende det om. Hvad ville der ske hvis jeg fjernede det træ - tja mange af de omkring liggende planter vil få for megen blæst, for megen sol mm. så det ender med at jeg ser tingene i et andet perspektiv. For det er vel det som det drejer sig om at se tingene i andet perspektiv. Det kan jo være svært at se skoven for bare træer. De fleste af os planter jo ikke uden direkte plan og ide om hvordan det kunne se ud og nogen gange kommer til at være anderledes end man egentligt havde troet.
    Jeg har meget svært ved at fælde træer for de tager så lang tid om at komme op i en god størrelse, så jeg prøver at leve med det og forandre det som ikke har så stor radikal påvirkning.
    Når jeg kigger på dine billeder, synes jeg at tingene fungerer godt med hinanden. Det er en god atmosfære når jeg står og beskuer dine bede, og der er intet der forstyrrer umiddelbart. Og man vel sige at denne her sommer har jo ikke været helt normalt, fordi der er flere ting som ikke er kommet til sin ret og skønhed. så for mig er det ganske flot.
    Og de små figurer synes jeg da bare er søde og sjove. De giver sikkert en lille aha oplevelse når man lige pludselig ser den.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Det lyder som en god ide at vende tingene, tak!. jeg bryder mig heller ikke om at fælde træer, er lidt urolig ved det, da vi har ikke mange der er i en ordentlig højde endnu, og vi værner om dem der er. Men det viste har jeg gået og tænkt på længe, ved siden af står der en flot ask, begge står tæt, også, op af huset sydside. Skulle nok have taget et bedre billede fra den anden side af vejen..
      Jeg nyder at læse din observeringer og funderinger omkring min have, og der falder lidt ro over det hele ved at lufte det:-)
      Det er lidt sjovt at udforske det med figurere, mit pynt plejer mest at bestå af sten og planter, så der skal lige mærkes efter, men er lidt skør med den lille metal hjælper:-)
      Ha en god dag.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  6. Jeg synes din sti er helt fantastisk og jeg synes ikke det gør noget at man skal stoppe op der hvor du synes den slår et for skarpt sving. Jeg laver sådan nogen 'tønder' af grønt tråd havehegn til at støtte mange af mine stauder og de fungerer rigtig godt men ellers synes jeg jo ikke det gør noget at noget af det vælter på denne tid af året...det gør det jo også ude i naturen.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan næsten mærke at du lige stopper op, måske der skal være et eller andet fokuspunkt der, for at forstærke stoppet,aha, tak:-)har klippet alt det væltede væk, så må jeg se hvad der sker næste år.
      Og en god dag til dig:-)

      Slet
  7. Kære Anette
    Din have ser fantastisk ud! Hvor er det flot med stenstien, den passer skønt til planterne.

    Kærlig sensommerhilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak JetteMajken!

      Skøn sensommerhilsen fra Anette

      Slet
  8. Næh, timeviser..... Den kendte jeg ikke og måtte google.... Hvor er den fin, den må på frølisten!! Og jeg synes din have er rigtig fin.....jeg synes at den lyser af haveglæde og er ikke overarrangeret. Man er nødt til at starte med de planter man synes er fine, og så se om de gider at være der....det er ren ' survival of the fittest :-) træer skal man beholde som udgangspunkt, men en delvist flækket stamme lyder ikke så sundt? Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for sprængfyldte optimistiske hilsner, der tyder på at det her er sjovt, glemte alt det sjove ved det i søndags da min kritiker tog overhånd;-) hilsner fra Anette

      Slet
  9. Jeg synes altså (også) at den sti er smuk! Jeg elsker at den snor sig! Jeg er i øvrigt enig med dig i at planter der passer til forholdene er at foretrække. Jeg kan bedst lide hårdføre, glade planter - i alle farver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak til hårdføre og glade planter i alle farver:-))) ha en skøn dag med solskindshilsner fra Anette

      Slet
  10. Beautiful garden and wonderful flowers.
    best regards from Hamburg
    susa

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Dear Susa:-) happy regards from Anette

      Slet
  11. Hej Anette.Ja !!! man gør sig rigtig mange tanker som havemenneske.
    Jeg er vild med din have.....................og din stensti er da smuk med svinget.
    Den ville slet ikke være det samme hvis den bare gik lige ud.
    Synd med det store træ...................hærger selv om mim db. bøg-store kirsebær og mit gamle æbletræ.Vi betalte flere tusinde for nogle år siden for at få beskåret vores bøg.Og det er først nu at den ser nogenlunde normal ud.
    Jeg er selv i gang med planlægningen af alle mine bede....................har også en del der skal flyttes og deles.
    Haven er i evig forandring.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det har du ret i:-) og tusinde tak.
      Du har nogle skønne gamle træer, og robuste, let at høre i værner om dem, og godt at bøgen begynder at gøre sig godt igen:-)
      Det er altså sjovt at flytte rundt når man har fået en ny ide til at det hele tager sig endnu bedre ud, min mand siger at jeg burde plante det hele i krukker med hjul;-)
      Og det er dejligt:-)
      Og en rigtig god og flot septemberdag til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  12. Det er imponerende som din have har udviklet sig og så på kort tid. Planteglæde og begejstring lyser og ikke mindst kreativ ånd :) Ahorntræer bliver mægtig store så væk med den fra forhaven. Der er mange småtræer som kan komme i stedet hvis det er. Stien synes jeg bestemt er lige som den skal være og indbyder netop til at fortsætte havevandringen.
    Anna Belle i rosa er fin og vidste ikke den fandtes. Den er nem at stiklingsformere, Anna Belle, tog to skudspidser fra den limehvide type fra en venindes forår 2014 og har nu en busk med 25-30 blomster i min have!
    Rød Havemelde ville jeg også som Lisbeth skriver, tage frø af for en sikkerheds skyld som du så kan så i foråret.
    Spændende at få lov til at følge dine overvejelser omkring haven, da det samtidigt får mig til at tænke over min egen på en objektiv måde.
    Kh Rose

    SvarSlet
  13. Ps
    Hel vild smuk morgenhimmel!!

    SvarSlet
  14. Hej Rose!
    Ja det er lidt imponerende når man lige tænker efter, syntes dette år har været meget interessant, tusinde tak for de gode tanker:-) havemelden bliver der taget frø af, for den skal om mellem stauderne, og vække opsigt:-)) Og ahornen kommer væk, det har været en proces at komme til den erkendelse, for både manden og jeg, da den vil åbne meget op for vores hus.
    Når Anna Belle er så nem at formere må det være afklippet der har sat slået rod her, er imponeret over at høre hvor hurtigt du har fået en fin busk, det må jeg gøre efter for har lige en stor ledig balje:-)
    Og jeg er glad for at du du har lyst til at følge med, jeg nyder selvskabet, og at det kan give lidt tanker:-)
    Ha en skøn dag
    Kærlig hilsen fra Anette
    PS ja den var ikke til at stå for og tog mange billeder, dejligt at se solopgange igen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen :)
      Fik ikke lige med i første omgang, at september og forår er bedste tider for at stiklingsformere, og du skal tá skuddene fra grene hvor der IKKE har været blomster på. September kan derfor godt være svær da ihvertfald min busk har blomster på alle grene.
      Hav en skøn dag!

      Slet
    2. 1000 tak for at fortælle, hvis du kunne tænke dig en rosa annabelle- stikling, må du sige til, så kan jeg sende, har lige tjekket, og der er lidt grene uden blomster.
      Tak også en dejlig dag til dig:-)

      Slet
    3. Det vil jeg meget gerne tá imod hvis du kan undvære et par stykker. Jeg er i gang med at opbygge et større hortensia bed, så det vil være så smukt med den rosa iblandt.
      Tusinde tak. Har du min adresse?

      Slet
    4. Spændende med det bed:-) ja jeg har adressen, har faktisk kuverten endnu, måske de bliver sendt i den, går lidt ind for hyggeligt genbrug:-) sender den i morgen, da jeg ikke kan komme hjemmefra i dag. Er glad for at kunne, så velbekomme.

      Slet
  15. Jeg synes din snoede naturstenssti virker rigtig godt midt i alle stauderne :-) Det er jo også med til at gøre haverummet større, når man ikke helt kan se, hvad der venter omkring det næste hjørne.
    Din have ser skøn ud, men jeg er ikke i tvivl om, at den kun kan blive endnu bedre med de overvejelser du gør dig om beplantningen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Vivi:-) Det virker ret godt, for mig, at stoppe op observere og mærke efter. Efter dette indlæg og gode kommentere tog jeg kameraet med på den anden side af vejen, og kunne pludselig se noget jeg ikke havde set fra indersiden af hækken.

      Slet
  16. Kære Anette Jeg kender godt det med de kristiske øjne, sådan har jeg det også i øjeblikket, synes pludselig at der er så meget at lave om i haven.
    Jeg synes også, at din stenstøtter er helt vidunderlig og snor sig perfekt mellem stauderne. Det er ellers et smukt træ du har, ville næsten være synd at fælde. Kunne det som Fru Høneballe skriver beskæres lidt?
    Superflot billeder af himmel og regnbuer, Manfred bare aldrig nok af at kigge på disse fænomener. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Dejligt ikke at være ene om at være kritisk, gad vide om det ikke vil være en proces med at optimere og forbedre jo mere kendt man bliver med sine "ting".......når man også har en trang til at skabe:-)
      Da fru Høneballe opdagede det var en ahorn sagde hun væk med det, lidt længere nede i kommentaren, men du har ret i at det er et smukt træ, og der er et par stykker mere i området.
      Det har du ret i:-) en af de næste dage vil jeg vise et andet fint himmelbillede, som er helt anderledes..
      Kærlige hilsner og god dag fra Anette

      Slet