onsdag den 30. september 2015

Lidt tanker

Jeg har lyst til at fortælle jeg har fået en Green Award sammen med 50 andre havebloggere, som de bedste danske haveblogs, det er greenmatch der står bag.
Den korte begrundelse for at jeg også fik en var at til de havde bemærket min legende tilgang til haven generelt, vores køkkenhave samt at jeg også viser det upolerede, at der er plads til fejl, selvfølgelig blev der også sagt at min have er vild og smuk.
Jeg er stolt og beæret ved at have fået en grøn præmiering, det sætter al det have sjov ind i det store billede- at alle gør en forskel, som også er min overbevisning uanset hvad det handler om!

Dette kig fra mit køkkenvindue, og her lever solsikken virkelig op til sit navn:-)
Kigget fra en af de to havedøre, ved spisepladsen i huset, eller rettere min plads, for på mandens plads ses der ud over markerne, eller ud af køkkenvinduet. Gårdspladsen er en fordelingsplads.
Dette er til et af rummene fra gårdspladsen, og mit før omtalte pileområde, jeg kan nu se at det bliver rigtig godt, men nok først næste år, de skal dog klippes til vinter.

Vi byttede vores gamle havetraktor ud med en brugt knækstyret havetraktor, og den kommer let rundt mellem alle forhindringer, for dem bliver der flere og flere af, udtrykket forhindringer er mandens;-). Først for få dage siden tog jeg mod til at prøve den, da manden har travlt i tiden, og græsset var blevet alt for højt og det går faktisk rigtig godt i forhold til i foråret hvor jeg var ved at køre alt ned med den, klipperen sidder foran og den kan nærmest dreje rundt om sig selv.

der er et utrolig rigt dyre og fugle liv i området

hvordan mon det bliver at sidde der når hækken bag gror op

Dette er den mest skattede udsigt,  i foråret plantede bonden popler i de ca 8 tønder land, jeg har svært ved at forholde mig til hvordan det kommer til at virke, de skal fældes hvert 9 år.
vores alle af røn som blev plantet først på sommeren og jeg er ved at grave græs af til simple bede/rumdeling
Nogle ting er der flere tanker bag end andre, når jeg anlægger det store grønne område, er der mange tanker bag, og mange tegninger, og nogle ting er alligevel en ommer. Det er det store langsomme område, det er også sådan væksterne er der, mine visioner er at hele området skal føles roligt svalt og behageligt.

et kreativt anfald fra i vinters
kranse med sankt hans urt, og et par med lyng

blandede efterårskranse
Andre ting som kranse er der ikke mange tanker bag, de er umiddelbare og for mig lette at gå til.
September hilsner med masser af solskind
Anette


30 kommentarer:

  1. Jeg synes det er sjovt at læse om alle dine tanker om haven. Jeg har aldrig sådan haft de store tanker om min have, det hele er meget tilfældigt. Lidt med hvilke materialer jeg lige har fået, sten fliser og den slags og så er der blevet lavet noget ud fra det.
    Kram fra Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du har lyst:-) tror jeg har de tanker fordi det er det store område, men også det der var bart , havde der været noget til at begynde med, havde jeg nok også indrettet mig efter det, men kan godt lide at jeg selv kan fornemme linerne der skabes. Jeg bruger også mest det der er billigt/simpelt at anskaffe når det gælder beplantning, men så tager det også lidt længere tid.
      Du har en skøn og spændende have Rita, og det ærgre mig at jeg nok ikke når at komme til dig mens det stadig er blomster hos dig, vores bil driller stadig, overvejer om vi har købt os en gammel mandagsmodel....
      Kram fra Anette

      Slet
  2. Skønne, skønne billeder! Disen får det hele til at ligne et eventyr :-) Lige som Rita er det spændende at læse om alle dine tanker om haven. Her går det mere på bedste beskub :-)
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte:-)) altså hvor var lyset fantastisk i går, det skiftede mange gange hen over morgenen, og det var svært at udvælge billederne:-) Det er rigtig dejligt at i har lyst til at læse med når jeg skriver lidt. Mit indtryk er at i bor utrolig naturskønt.
      Kram

      Slet
  3. Det ser dejligt ud, dis og edderkopper gør meget godt for vores billeder. Jeg faldt over det med havetraktoren, der er mange forhindringer i min have, men Bent vil nok ikke have sådan en alligevel.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en skøn tid at tage billeder i, og skal da love for at edderkopperne er flittige, selv i biler laver de spind på ingen tid:-)
      Da Kim så muligheden for at få sådan en knækstyret en fik han julelys i øjnene, den vi har er lidt vild, også kommer drengerøven op i både den ene og anden af hankøn, den har også træk på, men grim som noget,;-)
      Kram Anette

      Slet
  4. Dear Anette,
    congratulations, blog is very interesting and beautiful.
    Wreath georgeous!!!
    Hugs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dear Monika!
      Thank you very much, I am glad and honored!
      Have a nice day, hugs from Anette

      Slet
  5. Du kan altså noget med at fange lyset i dine billeder, Anette! De er så smukt disede i dag! Og til lykke med at du er på den grønne liste! (Det er jeg også, og jeg er da også lidt stolt :-))
    Hav en dejlig dag!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-) Kan godt forstå du er stolt :-) også tillykke til dig! Tak og en dejlig dag til dig Nana:-)

      Slet
  6. Nyforelsket er det ord, der umiddelbart falder mig ind, når jeg tænker på dit forhold til din have og din butik, og den tilstand er jo noget så smittende for omgivelserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre:-) for mig er det "stoltheden" over at turde, hvor sært det end kan lyde, og i tilgift giver det et meget bedre fundament.

      Slet
  7. Stemningsfyldt og fredfyldt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøn stemning Lisbet, og periodisk føles disse utroligt smukke dage sådan:-)

      Slet
  8. Kære Anette, tillykke med titlen, det gav mig flere muligheder for at kigge på blogge jeg ikke kendte, jeg er jo også så heldig at være iblandt :-). Noget af det jeg bemærker er at du har sat en hæk op bag din bænk, det giver så megen god mening, dermed for du ligesom et ekstra rum. Det er selvfølgeligt ærgerligt med at naboen har plantet popler, kan godt forstå din bekymring. Dine haverum med pil bliver så godt, har vist sagt det før, jeg følger det spændt, måske er det en ide herhjemme. Ligeledes dejligt at du deler tanker om haven og hvad der tildels bekymrer dig og glæder dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      1000 tak også tillykke til dig:-) tror jeg kender de fleste blogge på listen via danske haveblogs, men det at læse beskrivelsen af de forskellige blogs er inspirerende, og det virker som om greenmatch har lagt et pænt stykke arbejde i det, de har også nomineret 50 spisesteder, med gode råvarer.
      Hos mig satte det en del tanker i gang, i forhold til samfundet/naturen....
      De poppel ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om, men der er også rigtig mange gevinster med dem, så som læ, nye ukrudter, mere dyreliv, men vores udsigt vil blive reduceret, så hvis bænken skal virke der må vi have kikkerten med;-)
      Tror du har ret med pileområdet:-)))) Rita fortalte mig at pil godt kan bruge lidt tid på at etablere sig, og jeg troede at de bare var nogle villige krabater.
      Det er rart at høre at i gider læse om de tanker jeg har med haven, for alt er jo ikke lutter landidyl hele tiden;-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  9. Kære Anette. det er også fortjent og jeg vil sige at hver en af dem har fortjent den udnævnelse. Du gær og plus de andre 49 et utrolig godt stykke bidrag ville egentlig til at skrive arbejde, men valgte det andet ord. I bidrager med at som vi andre har og susler i og det er dejligt at der er plads til de individuelle og mangfoldighed contra ensretning. Jeg holder utrolig meget af at se dine billeder fordi jeg synes at vi på mange områder arbejder ud fra det samme, at være kreativ, tør at være små skør (og nu må du ikke misforstå mig) plus en masse andet.
    Så tillykke min ven
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      1000 tak! Og du har for den sags skyld også fortjent det, tror langt de fleste der har en blog gør det af interesse, og at dele sine "ting" med andre er godt. Og det med mangfoldigheden det er så dejligt, vi kan inspirere og genkende både de gode og mindre gode ting, og få fif.
      Det må da være et kompliment at blive betragtet som små skør:-) Tak!
      Kærlig hilsen og en god dag fra Anette

      Slet
  10. Kære Anette Tillykke med udmærkelsen. Det er flot og dejligt med et sådant skulderklap.
    Smukke disede billeder du har taget af dine flotte rum. Håber at poppel skoven bliver til at holde ud og se på. Jeg elsker dine kranse, virkelig lækre. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      1000 tak, ja det er dejligt med sådan et skulderklap! Ja den poppel skov, godt ting trods alt tager tid, måske man bare langsomt vender sig til den løbende forandring der bliver....
      Ej hvor bliver jeg glad tusinde tak, i dag skal der bindes lidt flere kranse:-)
      Kærlig hilsen og dejlig dag fra Anette

      Slet
  11. Godaften Anette.Skønne-skønne drømmeagtige billeder fra din dejlige have.Der er en helt specielt stemning over alle billederne.
    Og tillykke med den fine udmærkelse......................fuldt fortjent.
    Dejligt som du udtrykker din glæde over din have.Og smukke kranse kan du da også lave.
    Rigtig god aften Knus Jette













    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak, ja den tåge gør det lidt spændende, sådanne billeder kan der ikke tages i dag. Og igen, 1000 tak, jeg blev så glad ved det skulderklap, for naturen er skattet:-)
      Kranse skal der laves flere af, dem der er vist har fået nyt hjem, er lidt overrasket over at jeg allerede har bundet så mange, men hvor er det dejligt at de bliver taget godt imod:-)
      Og en rigtig god dag til dig kram fra Anette

      Slet
  12. Hej Anette, TILLYKKE den plads på listen har du da så rigeligt fortjent. Du er så fantastisk god til at få noget ud af naturen og bruge det i din have og endnu bedre er du så super god til at få naturen ind som et helt naturligt element i din have :o) du er dygtig.
    Jeg har slet ikke fået læst hvordan det gik med dit markede, så nu må jeg vist lige se at få læst op på din blog.
    Endnu engang tillykke :o)
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså kære og søde Linda, jeg labber dine roser i mig, 1000 1000 tak, også for at se det:O) !!Mit marked gik over alt forventning, så det gør jeg igen;-)
      Stort kram fra Anette

      Slet
  13. Beautiful pictures! Your blog is very interesting and beautiful.

    SvarSlet
  14. Kære Anette
    Tillykke med din green award! Skønne tågede billede du viser. Sikke et dejligt sted du har!

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken!
      1000 tak, den er jeg glad for!
      Åh ja elsker vores sted.
      Dejlig dag til dig, og kærlig hilsen fra Anette

      Slet
  15. Det har du da i den grad fortjent, Anette! Det er fantastisk, hvad du har fået ud af din have på ret kort tid - jeg er helt misundelig, men glæder mig over at følge med her, nyde billederne og få ideer.
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 1000 tak Karen, jeg bliver helt rørt! Kender den slags "misundelse" som egentlig er glæde og beundring, det har jeg når jeg ser haver med voksne træer, hække og buske, de giver mig drømmende om hvad der også bliver her engang:-))) dejligt at du har lyst til at følge med og kan få et par ideer. Kærlig hilsen og god aften fra Anette

      Slet