fredag den 16. oktober 2015

En torsdag i oktober med skønt vejr

Rosenresli blev plantet op af butiksbygningen for et par måneder siden, og den står med knopper, gad vide om jeg når at se den springe ud i år.
Bellis et skønt og gavmildt bekendtskab  som står i en krukke sammen med en gul-bladet acer der har smidt bladene.
Honningurten er vidunderlig og duftende, og skøn i buketter, sår man dem lidt hen over året har man som du kan se blomster i dem nu, andre steder har de længe været færdige. De er villige til at så sig selv, men jeg har alligevel forsøgt at samle frø, det er en underlig ulden affære;-) Det skulle være en god jordforbedrende plante, faktisk var det derfor jeg købte dem til køkkenhaven i sin tid.
jo jo det er efterår, og primulaen blomster, og det samme gør martsviolen;-)

bare fordi efteråret er så SMUKT

Det er min første gang med tagetes, har haft et vældig blandet forhold til dem, men i år måtte jeg gøre forsøget, og jeg kan lide dem så meget at jeg har samlet mængder af frø til at så i køkkenhaven næste år og på en bedre plads, når de nu er så opsigtsvækkende får de lov at få hæderspladsen, og danne alle`, noget porrerne har haft æren af de sidste tre sæsoner. Ved du at det er meget let at tage frø af tagetes, og at et enkelt afblomstret hoved giver mængder af tofarvede frø, det er spændende at se hvordan de forskellige "urter" gemmer deres frø.
Her er det et lille udsnit af et af de to nye bede, jeg viste her, de består af bærmispel, påskeklokker og rosen Jacqueline de pre, det er den jeg viser under, den dufter himmelsk:-) glæder mig meget til at følge bedene, kan vel sådan godt kalde det mine første "ordentlige" bede. Tror jeg sætter ajuga repents i bunden, den må kunne bække godt af, og vise sin sødme.


Vi har stadig mange lathyrus i forskellige farver, de viste er nykøbte fra foråret. Jeg ville prøve hvordan det er for mig at så dem i ensfarvede, men de viser sig i mange blåtoner. Har kigget en del på de blå-lilla farver i år, da de gør et eller andet jeg ikke helt kan sætte en finger på.
Her er et hængeparti, et irritationsmoment som jeg endnu ikke har taget mig sammen til at lave om, det er kæppen th, skal have sat en op der bugter sig som resten.
Golden celabration kan endnu, dette er dog den sidste pæne blomst i denne omgang, jeg kan selv se den på oversigts billedet fra forhaven, ovenover, måske du også kan;-)


En sjov solhat, har forsøgt at få billeder af den de sidste mange dage, og først i går lykkedes det mig at få den farve frem på skærmen som jeg ser den. De blomster der sidder nede ved jorden bliver nemlig røde, og dem der sidder højt oppe bliver den farve du kan se under. Måske det er normalt for den slags?

Hvordan jeg kommer til at gribe staude haven an ved jeg ikke helt, altså i forhold til at klippe ned, noget er klippet og det der står der nu syntes jeg er utroligt dekorativt, også er der småfugle fest i vildnisset:-)
cikorie er lidt svær for mig at få frem på skærmen i den rigtige farve, for meget zoom bliver den lys, og på afstand kan den ikke rigtig ses, men den måtte med for er utrolig glad for den
Rigtig dejlig weekend
Hilsner Anette

16 kommentarer:

  1. Skønne billeder fra dig - jeg fik øje på den skønne rose! Din forhave er bare så skøn, jeg er ret imponeret over den store frodighed og vildskab, og så alligevel er der både plan og mening, det ser bare så godt ud, også nu hvor det hele er ved at takke af for i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Frede, og herligt du kunne få øje på den, for jeg ser den selv konstant, også på lang afstand.
      Dine skønne ord:-)) fik mig til at søge lidt tilbage til oktober sidste år, og kan se der er sket en del siden, og jeg husker slet ikke at jeg har gjort noget særligt, hi hi. Må tilstå at jeg også er blevet helt pjattet med det efterårslook.

      Slet
  2. Hej Anette
    Fine efterårsbilleder, det ser godt ud, og det er godt med noget vildnis til småfuglene, så må du klippe stauderne til foråret.. Blå er svært at få frem i den rigtige farve, det lykkes sjældent. Din solhat vil jeg beskrive som rød, men farven er åbenbart anderledes end den du ser på blomsterne ovenover.
    Kram og god dag
    Lisbeth
    Jeg kunne også se rosen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Mange tak. I forhold til vildnisset så finder jeg det helt igennem fantastisk at opleve alt det naturen bringer frem(dyrelivet) ved det at lave en have, det gør den bare så meget bedre, også en af grundene til at jeg bliver lidt mere bidt af det:-))) De to blomster jeg viser af solhatten ligner de farver den har her og nu, men den blev købt som den rosa farve hvis jeg husker ret, ved under alle omstændigheder at den ikke er købt som rød, selvom den er flot.
      Herligt at du også kunne få øje på den.
      Kram også god dag til dig fra Anette:-)

      Slet
  3. Dit vildnis ser skønt ud op af huset. Jeg klipper ned af flere omgange fra nu af og frem til foråret. Det der rådner eller vælter og knækker kommer væk og så får resten lov at stå til næste omgang.
    God fredag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, tror faktisk jeg kommer til at klippe ned som både du og Marie, dejligt at høre hvordan i gør, det lyder praktisk.
      Og god dag til dig Rita:-)

      Slet
  4. Ja, efteråret er smukt, også i din have. Jeg synes ofte, der sker noget finurligt med blomsterfarverne her sidst på sæsonen. Min taktik med nedskæring er den samme som Ritas herover. Hvis der er noget, der irriterer mit øje, kommer det væk, ellers bliver det stående til den store tur til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er da helt enige:-) er utrolig glad for at jeg kan opleve efteråret på egen matrikel, når jeg nu er hjemme så meget. Det lyder som den taktik jeg også vil bruge, den falder ganske naturlig kan jeg mærke, rart at høre hvordan i andre griber det an.

      Slet
  5. Tagetes minder mig om min farfar - han såede dem i store mængder og satte dem enkeltvis i haven. Så stod de der, på rad og række med masser af sort jord imellem! Det var så gabende kedeligt - men der skulle jo være plads til at luge jo! Mit syn på fornøjelse ved havearbejde er et ganske andet: jo mindre lugning jo bedre. Og har også et andet syn på Tagetes - kan ikke udstå lugten! Men der er jo efterhånden så mange smukke slagser - er der mon en stinke-fri? :)
    God weekend fra Havehjernen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Havehjerne!
      Det er også sådan de er i min gamle hukommelse, godt tingene kan forandre sig, egentlig troede jeg det var en blomst sneglene ville gå i, men ikke her, ikke i år. Og jeg er ganske enkelt betaget af den sundhed og den villighed de viser, lugten bemærker jeg ikke,trods det jeg husker de lugter.
      Jeg er heller ikke glad for hakkejernet, men når jeg ikke vil undvære køkkenhaven er det nødvendigt i en periode.
      Mange tak og god weekend tilbage.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  6. Kære Anette.
    Flotte billeder og to dejlige solhatte.
    Er også spændt på din rose om den viser sin pragt. sikkert gør den det, jeg synes at have set at roser godt kan komme med det nogen kalder vinterroser, men om det er bestemte slags roser, det ved jeg desværre ikke. Jeg plejer ikke at fjerne noget af stauderne, da jeg oplever at fugle gemmer sig lidt imellem planter og jeg kan også godt lide at se de forskellige frøstande med frost på, det synes jeg er utrolig flot.
    Jeg kan også mange bedre huske hvor de forskellige ting står når jeg begynder at kradse i jorden om foråret. Men heldigvis skal man da bare gøre det som man gerne vil og har behov for.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      1000 tak skal du have, finder det lidt sjovt at solhattene er på den samme plante. x finger for at rosen når at springe ud, en af blomsterne har i hvert tilfælde potentiale. Jeg har ikke hørt om vinterroser, men det må vist googles. Det er så dejligt at fuglene hygger sig i stauderne, og det er sjovt at høre hvordan i andre gør, tak for det. Det er lidt underligt at man næsten ikke kan huske hvor hvad er plantet, specielt når vi går så meget op i at flytte det til de bedste og smukkeste pladser, måske er det alt det flytteri der gør det svært for hukommelsen....
      Kærlige hilsner fra Anette

      Slet
  7. Jeg er vild med cikoriens blomster. De har den mest vidunderlige blå farve, og så vokser de så dekorativt op ad stængelen. De er så flotte, når de gror på grøftekanten, men måske skulle jeg prøve at have dem i haven.
    God weekend!
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      Ja den cikorie er en fantastisk -sidste år gjorde jeg noget man ikke må, for jeg hev en plante fra grøften op med rod, plantede den, det lykkedes næsten altid for mig på den måde. Den har i år tilført noget højde/skønhed, og er blevet beundret, yderligere sværmer insekter om den til stor fornøjelse. Er vældig spændt på hvordan den arter sig fremover i forhold til at så sig. Spændende om den kommer ind i din have:-)
      Tak også god weekend til dig
      Hilsen Anette

      Slet
  8. Godaften Anette.Skønne efterårsbilleder fra din have.Dejligt vildskab.....................og skønne farver.
    Her bliver de slimede hosta klippet væk om efteråret.De rager ud på flisegangen op til huset.
    Den kæmpestore sommerfuglebusk er også klippet halvt ned.................den er over 3 m høj og står op at hegnet til naboen.Men med al den plads du har er det nok ikke et problem.
    Spændende med dit nye bed.......................har jo læst at du har fået nye roser med bud.
    Sjovt med din solhat.Kan du ha en rigtig dejlig weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Jette:-)
      Tak skal du have, kan godt lide den vildskab, men det vildeste er alligevel fjernet, en enggræs, pyhh hvor den kunne lave et tætvævet og langstrakt rodnet.
      Tror nu også jeg ville klippe hostaerne hvis de lagde ud på min flisegang , eller klistrede sig op af huset, det er ikke så charmerende og kan vel også blive glat.
      Er ret så spændt på de nye bede, men det varer nok nogle år endnu inden jeg rigtig kan se virkningen, og om de bliver efter hensigten.
      Ja den er altså lidt skør, men dejligt at opleve.
      1000 tak også en rigtig dejlig weekend til dig.
      Kram fra Anette

      Slet