søndag den 4. oktober 2015

Simple planter er der flest af, og et hjerte

Har ofte vist dette område, og luftet flere ideer, og ikke alt bliver som først antaget, faktisk syntes jeg selv at det er blevet meget bedre, og nu er jeg tilfreds.

Nogle gange har jeg tænkt hvorfor pokker sige tingene højt, når jeg gang på gang har ændret ideerne kort tid efter, til fordel for nogle bedre, måske det bare godt at lufte lidt funderinger....
Alle hækplanter er en del af en barrods læhegnsblanding vi købte og plantede efter opskrift i foråret 2013. Planen var at de også skulle fungere som et blandet hegn. Men jeg var ikke tilfreds og begyndte at søge nærmere ind på de forskellige buske, og opdagede til min store glæde at de fleste af dem kunne bruges som hæk, og også uklippet, så de er gravet op igen og delt ud som rumdelere. 
Jeg nyder i den grad at komme til at kende de forskellige planter, en af dem er aronia som i disse dage drikkes som en vitaminpille uden sukker, den river lidt i mundhulen, men hvordan var det ikke med levertran som barn;-) vil sige at dette er langt bedre.
 
Den mangeblomstret rose, den med mariebærene var også en del af beplantningen. Sidste år så jeg den stå dårende dejlig og overhængende i en have, og hun havde ingen problemer med at holde den i formen eller på plads. I Claus Dalbys bog romantiske haver læste og så jeg, at den i en af de besøgte haver var brugt som en slyngrose. Har nok en lille forkærlighed til de "simple" planter generelt.
 
Endnu engang pilefelterne, denne gang er alle kanter stukket af, og de er lettere at se, specielt på billeder
I sidste indlæg omtalte jeg nogle nye bede, men undlod at fortælle om beplantningen, hvorfor mon;-) for den blev nemlig lavet om da jeg havde gravet dem ud;-)
Jeg har plantet bærmispel i begge felter, det ene med tre stk og det andet, som er større med 4. De skal have en underbeplantning, og overvejer roser i hvidlige eller gullige nuancer, de skal ligne vildroserne, med åbne blomster og støvdragere, samt være hårdføre/sunde og maks 150 cm høj, og til dem en  bund-dækkeplante der tendere over i det vilde, har tænkt bregner, for de kan findes i skoven
den med de lækre røde blade i baggrunden er et pæretræ

her skal der fjernes en hækplante så stien bliver lige, dette er halvt vejs ned af alleen tv, forsøger at få langstrakte kig flere steder


På billedet over var min nyudgravede bålplads, den fungerede absolut ikke efter hensigten, den var alt for dyb, og når maden skulle vendes skulle det gå lidt tjept for ikke at få svedet benene, den er nu efterhånden blevet fyldt op med alle de græstørv jeg har gravet af. En lettelse, for siden den blev gravet i januar har jeg ikke været rigtig tilfreds, og den har lagt hen. Faktisk er det godt for mig at slippe tingene helt, for pludselig en dag, ved jeg af erfaring, at en ny og meget bedre løsning er klar.
her ses den nye bålplads i frugthaven, håber at få den indviet en af dagene


billedet er taget oppefra køkkenhaven, hækken her er aronia

ud af et helt brev frø blev det til en men fin rævehale
glorie de dijon står med 3 blomster nu
og jeg har overgivet mig til efteråret, det er så smukt, den med de røde blade er en ukrudt, har dem flere steder, de får små fine lilla blomster, breder sig godt, men er meget nemme at fjerne
hjerte af birk

Ha en god søndag
Anette

21 kommentarer:

  1. Ja en noget anderledes have har du, og anderledes idéer har du også, men det vigtigste er, at du er tilfreds. Det kan jeg høre på din tekst, at du er. Det er godt at prøve sig frem, og fint at forandre mening under vejs. Det bliver ligesom du vil have det, ingen tvivl om det. Aronia er en dejlig efterårsplante - smukt løv og sunde bær. Bærmispel er også køn både forår og efterår, efterårsfarver er et vigtigt islæt i haven.
    Hvis jeg må anbefale dig et træ, så må det være Sorbus Dodong / høstrøn, den må du have, hvis du ikke allerede har den, den er så smuk.
    Kram fra et tåget Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Ja du har læst rigtigt jeg er ganske godt tilfreds, det kom da jeg havde flyttet lidt rundt på nogle træer, og begyndte at fylde den første bålplads. men det huer mig ikke at blive ved med at flytte træerne, men kan læse at det åbenbart er normalt:-) Ja aroniaen brillere nu, den er for lækker, og Sorbus Dodong må jeg huske, var inde for at læse lidt omkring den, og har den perfekte plads. den er lidt et synonym for dig;-)
      Ja hvor var der tåget i går, rendte på marked og knævrede til kl 15 hvor solen brød frem her, hvor var det skønt.
      Kram fra et igen tåget Stevnstrup Anette

      Slet
  2. Jeg er lidt spændt på dit pilestykke når de tager rigtig fat. Jeg tror det bliver svært at slå græsset mellem firkanterne. Min række af pil har et trådhegn til den ene side som de er lige ved at vælte i øjeblikket og hænger langt ind over et køkkenhavebed i den anden side...er sikker på du nok finder en løsning, hvis det bliver for træls at slå græs mellem dem. God søndag til dig.
    Knus Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Har tænkt det samme som dig i forhold til pilen, men venter og ser tiden an til næste år.
      1000 tak og en dejlig mandag til dig.
      Kram fra Anette

      Slet
  3. Interessant at høre om din have - planlægning, idéer som bliver gennemført og andre, der bliver ændret. Det er ofte sådan, tror jeg, at når man tænker tingene/planerne højt, sker der en proces, hvor man kan se tingene tydeligere! Så bliv bare ved med at skrive om dine tanker, selvom de ikke bliver gennemført. Jeg synes, det tegner rigtig, rigtig godt med din have, og jeg er også vild med lange kig!

    Rønnen "Dodong", som Lisbeth anbefaler, har jeg også, og jeg må tilslutte mig hendes anbefaling. Den er bare så smuk her om efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, det glæder mig det du skriver, for kan af og til blive lidt træt af mig selv når jeg igen og igen forandre planerne, det er så rart at høre det er en normal proces, og oplever pludselig at det er den der er den skabende;-)
      1000 tak:-) en dag stod jeg i bunden af haven og snakkede, og oplevede pludseligt et andet meget langt kig der går gennem den nederste del af grunden, men ikke vist her i dag, men hvor var det dejligt at opdage:-)

      Slet
  4. Dit hjerte af birk er bare så flot, og så er jeg vild med ideen med aronia, som du bruger som vitaminpille uden sukker. Din have er dejligt vild lige som min :-)
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte:-) søgte efter opskrifter på aronia saft, de fleste kamuflerede det lettere sure bær, og jeg fandt ingen opskrift der tiltalte mig, så jeg koger bare bærene med en sjat vand i bunden af gryden, faktisk mere end 30 min, derefter bliver det siet og presset gennem et klæde. Så et til to snapsglas hver morgen;-)
      Kram og dejlig dag:-)

      Slet
  5. Kære Anette.
    Det ser rigtig spændende ud. Jeg kan god lide den ide om at kunne se ned i gennem dele af haven, fordi jeg synes det giver dybde i haven.
    Det enkele og naturlige er ofte så flot at det slår det forædlet.
    Selvom de højt tænkte tanker forandrer sig under planlægningen, så synes jeg det er dejligt at du deler dem med os andre. Det er det der giver inspiration for os der kigger med :-)
    Kh.
    Kirsten
    Sød rød krans i hjertet. der er meget symbol i dette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Mange tak, det er jeg glad for du fortæller. Og jeg havde end ikke tænkt at den proces med at ændre planer kunne inspirere;-) måske jeg skulle tage de briller på der syntes det er sjovt, for det er det når man tænker processen igennem, men også forfriskende:-)
      Kransen er af røn, de har en fantastisk effekt set på afstand, for de skrumper jo, tidligere hang der andre birkehjerter i, men de er solgt.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  6. Hej Anette.Ja !!! man gør sig mange overvejelser undervejs nå man planlægger nye tiltag i haven.
    Og det uanset om man har en stor have som din eller en alm. villahave som min..

    Det hjalp med kantningen af de små firkanter i din pilehave.................det skal nok blive godt.
    Men er da vild med de to billeder af frugthaven og det med udsigten.
    Hvis du kan lide rosa blomster kan jeg anbefale Pink Ferry roser som bundække...................de passer næsten sig elv................og bliver ikke så høje.
    Fine hjerter du viser.Skal selv i gang med nogle kranse.
    Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja det har du ret i tror heller ikke overvejelser kommer an på størrelse, for man vil jo gerne have det der passer til ens temperament, som også forandre sig undervejs, o mere man har det mellem hænderne.
      Ja det hjælper gevaldigt med tydelige kanter, elsker det når det er gjort, men må indrømme at jeg ikke havde tænkt den del ind da jeg lavede felterne;-)
      Tak og rigtig god fornøjelse med dine kranse.
      Og en rigtig dejlig mandag til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Det ser spændende ud, det du har gang i :-)
    De planter du kalder "de simple" skal vi bestemt ikke underkende, mange er faktisk flotte og tillige med nemme at få til at gro.
    Jeg er vild med det flotte hjerte, du har bundet. Jeg skal vist på jagt efter nogle birkegrene ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Vivi, absolut ikke for at underkende havepassionerede eller planter, men det er rart at høre det fra en som dig, der har styr over rumdelinger og div.
      Hjertet er kæmpe stort, det er først formet i hegnstråd, derefter er der bundet et godt lag halm omkring, og igen stivet af med kraftige pil, også igen er der bundet birk omkring. Har lavet mange og i forskellige størrelser, nogle er formet direkte af birken, mens andre kun har en tråd som base. God jagt:-)

      Slet
  8. Jeg synes, det er spændende at læse om dine haveplaner og de tanker, du gør dig omkring haven. Jeg er også selv meget glad for de planter, du kalder simple. De gror frodigt, men uden at gøre så meget væsen af sig. De lange kik er smukke, og de er i den grad med til at give en have karakter. At flytte rundt på planterne er vist en del af processen at skabe en have. Og det er da spændende at sætte planter sammen på nye måder.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      Altså hvor er jeg glad for at have luftet, for derefter at opleve at i som læser med finder det interessant/spændende at planer forandre sig, opdager jo det er ganske normalt, har bare haft svært ved at flytte for meget på træerne..
      Siden jeg blev "rigtig" bidt at haven, kom der så mange nye tanker og overvejelser frem! Du har ret det er rigtig spændende at lege med nye sammensætninger, noget jeg har hapset med fra mit oprindelige fag, de steder det var tilladt.
      Hilsner fra Anette

      Slet
    2. PS i forhold til det gamle fag, nu kan jeg heldigvis selv bestemme:-)

      Slet
  9. such a beautiful garden! I love it.
    best regards from susa

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much Susa:-)))
      Bedst regards from Anette

      Slet
  10. Kære Anette
    Sidst jeg var på din blog glemte jeg at sige, at din header er flot!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken!
      Hvor dejligt du kom forbi og fortalte. Jeg har en del ynglings billeder der er en tre år gamle, dette er et af dem:-) føler også det siger lidt om bloggen. 1000 tak!
      Kram fra Anette

      Slet