lørdag den 19. december 2015

Noget med at alt ikke er som det plejer

Det er altså en underlig december, intet er som det plejer, jeg har haft overskud og tålmodighed til noget jeg aldrig havde troet, og mere end blot kransen under.
Jeg har følt mig godt med i hele december, og en dag formåede jeg at kede mig, ja du læste rigtigt, keder mig ellers aldrig. Og tog jeg et stykke hegnstråd beviklede det med brunt flora tape, fandt et par lærkegrene som jeg bandt sådan løseligt på, og pludselig stod jeg der med limpistolen og begyndte at lade en krans blive til af småtterier og lim, jeg hyggede mig med stort, med det langsommelige arbejde.
En dag hvor jeg igen keder mig, vil jeg lave en krans mere, og den skal være til mig selv.

Noget andet er også forandret, og det handler om vores juletræshistorie. De første mange år skulle træet være i rødgran, for det er for os begge et rigtigt juletræ, det skulle kun pyntes med hjemmelavede hjerter og stjerner i papir, sådan var det til vi fik børn. Senere igen flyttede vi til dette sted og vi havde vores egne juletræer i nordmannsgran, altså vi havde ikke plantet dem, de var her, så da ændrede grannen i stuen karakter. Min opfattelse er at bruge det der er ved hånden, og lave noget ud af det, hvis det er muligt.
Jeg har altid været glad for naturen, og har altid behandlet den sådan, og jeg kom i en face i livet frem til at vi ikke skulle have et juletræ, det var rent spild at fælde et træ bare for en enkelt aften. Den holdning måtte dog revideres, den går ikke med børn eller sammen med barnlige sjæle, og den går heller ikke at lave om på julemenuen har jeg også måttet erfare.
For et par år siden opdagede jeg at det var et hit med høje slanke og grimme juletræer, de tog mig lidt med storm, i forhold til det skæve de kom med, vi har dog aldrig selv haft sådan et, jeg har det stadig sådan lidt med det at fælde et træ for en enkelt aften.
Forrige år inden jul havde vi en storm der tog flere store granner i vores område, for enden af markvejen lå der sådan et, og jeg havde forelsket mig i toppen, det skulle være vores træ til jul, datteren hjalp mig med at slæbe det hjem, og jeg begyndte at kreere et juletræ. De to unge mennesker sagde det var grimt, faktisk havde de aldrig set noget grimmere. Vi diskuterede, og det endte ud i at sønnen lagde det op på et amerikansk forum, han ville bevise at det var grimmere end grimt;-) 
Amerikanerne tog det med storm, aldrig havde sønnen fået så mange likes, og tilhørende kommentare, han var måløs, og undrede sig, og revurderede sin opfattelse. Du kan se vores træ fra forrige år her 
Datteren ville vide om vi ikke skulle have sådan et grimt træ igen i år, og heldige mig, for Gorm havde taget flere store træer lige nedenfor marken, de havde dog ikke så smukke toppe, så jeg har klippet de bedste grene af og skabt et ud af dem, slet ikke som det vi havde sidst, men det gør ikke noget.
Der er også andet der ikke er som det plejer, jeg har allerede købt alle julegaverne, og de er pakket ind, jeg har ikke oplevet julestressen i år, heller ikke i butikkerne, jeg har fået gjort gennemgribende rent, altså det plejer jeg ikke at gøre før efter julen...... noget jeg ved midt i alt dette som er så dejligt- at det ikke er som det plejer, det er ikke at forvente det samme til næste år......
Så jeg vil bare nyde at der er ro på nu, det giver faktisk en del god energi:-)
Ha en skøn weekend.
Julehilsner Anette


30 kommentarer:

  1. Kære Anette.
    Hvor dejligt at læse at du har overskud, er på forkant med tingene og endda har muligheden for at kede dig.
    I den her weekend hvor vi er taget en tur i sommerhuset for at slappe af, at være sammen og evt også kede os, så kan tankerne alligevel ikke slåes fra, der laves lister, der ringes og bestilles diverse ting. De sidste dag fra nu til den 23 er nærmeste planlagt på klokkeslæt med aftaler både i min store kalender og den på mobilen, der er noteret alt muligt,
    Aldrig har jeg dog været så sent på den.
    Hvorfor kan jeg ikke sige - ved at jeg har en del at se til på arbejde og jeg er helt brugt når er hjemme, men sådan plejer det at være. Men pyt jeg når nok det jeg skal og jul bliver det uanset om mine lister holder eller ej,
    Men dejligt at læse at der er en som man kender der er med og har ro i sindet
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Syntes nok jeg kunne gætte du var ankommet til sommerhuset på dit sidste indlæg med den skønne stilhed, håber du kan koble lidt af sammen med din mand.
      Det lyder som noget af et program du har dig, så godt det snart er jul;-)
      Nyder det også stort!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  2. Så fint du skriver! Når jeg ser ditt juletre tenker jeg det en gentleman som bukker og ønsker velkommen inn! 0 julestress. Jeg liker det! Ønsker deg en riktig fin helg! Klem fra Birte som har startet juleferien på fjellet

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Birte, kan lide din beskrivelse af vores juletræ:-)) 0 julestress yess:-)))
      1000 tak, også en rigtig god juleferie på fjellet, som lyder rigtig godt.
      Klem fra Anette

      Slet
  3. Hej Anette...
    Sjov historie med juletræet - og skønt med alle vores forskellige traditioner... Og må det være dejligt at være godt med i december, så juletravlheden undgås....
    Sådan er det desværre ikke for mig i år - jeg skal først ud at købe gaver på mandag... :( Men det bliver jo heldigvis jul alligevel
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Det er altså også rigtig rart, jeg har tænkt om der er noget jeg har glemt;-) Rigtig god fornøjelse med dine gaveindkøb, og selvfølgelig en god weekend.
      Knus Anette

      Slet
  4. Hvor er det dejligt at være i god tid. Her er der heller ingen stres.
    Sød historie med juletræet.
    Julehilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette!
      Ja det er altså så rart at være med, og en helt anden måde at gå julen i møde på:-)
      Julehilsner Anette

      Slet
  5. Sikke en skøn historie om det 'grime' juletræ, der tog amerikanerne med storm :-) Og dejlige billeder, Anette - du har så mange skønne ideer!
    Ønsker dig en rigtig god weekend. Jeg skal i Tivoli og jule med Bella :-) Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da af noget når der står at det tog amerikanerne med storm, hi hi, og ikke lige så forventet, for på det forum handlede det om indretning, og de har jo store forhold i forhold til os...
      1000 tak Gitte og det lyder altså som din tivoli juletur bliver noget så skøn<3
      Kram

      Slet
  6. Hej Anette
    Godt du er på forkant, dine juletræer er nu ganske flotte, dem kan jeg godt lide. Vi skal ikke have juletræ i år, jeg synes også, det er lidt spild for en enkelt aften, man kan jo godt hygge sig alligevel.
    Kransen er da bare flot, tænk hvad der kan komme ud af kedsomhed ;)
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Det er skønt at være med:-) Dejligt at høre... min bror er lige kommet til morgenkaffe, og han kan trods sin store modstand mod det for få dage siden, nu alligevel godt lide det, sidder og smiler.
      Ja man kan nu godt hygge uden træ i stuen. Det er faktisk ikke så ringe at kede sig lidt, 1000 tak!
      Kram Anette

      Slet
  7. Hej Anette
    Jeg elsker dit skæve juletræ, og jeg synes dit pynt passer så fint til. Hos os er juletræet altid en rødgran, det er ligesom det mest rigtige, og jeg synes det fremhæver pyntet. Dejligt at være godt med og have tid til at nyde det.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      Hvor dejligt at høre, planen var at der kun skulle papirpynt på i form af stjerner og hjerter, men den laminerede nisse måtte altså på også pludseligt lidt andet også;-) rødgran er så skønne og tætte, og de minder om "bonde/natur-jul", love it.
      Hilsner Anette

      Slet
  8. Svar
    1. Yess, det er altså så skønt Miri:-))!

      Slet
  9. Søde Anette, jeg er vild med din krans og dit skæve juletræ :o) her har jeg heller ikke i mange år haft juletræ af gran, men i stedet et hvidt plastiktræ :o) I år er der ikke kommet så meget som en enkelt nisse op, jeg har nemlig valgt at stå af på alt det juleri. Og hvilken lettelse :o))) December er i stedet blevet brugt til at hvile ud i og gå lange ture. Så nu glæder jeg mig til det julen handler om. Som for mig er at være sammen med mine nærmeste og have overskud til det :o)
    Stort Julekram fra Linda
    PS. jeg har er også færdig med gaverne og har været det længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      :-) det er jeg glad for at høre! Wow et træ med stil og sne;-) Det lyder som et klogt valg-da kan julen altså ikke andet end blive nærværende:-)og maden god:-P
      Stort julekram med julehilsner i fra Anette

      Slet
  10. Hej Anette.Ja !!! jeg er også vild med din smukke koglekrans..........den er bare fantastisk.
    Her holder vi da fast i vores jul med alle de traditioner som vi holder af.
    Og tror da ikke at manden ville synes om sådan et skævt juletræ........men sjovt er det.
    Er ved at bage småkager og klare de sidste ting inden vi får besøg fra Jylland.Der er jo ret stille på bloggen i disse dage..........men tror der kommer gang i den i det nye år.
    Men dejligt at høre at du er rigtig godt med med alle dine juleindkøb og andet.Jeg lader mig heller ikke stresse.........selvom manden er forkølet på anden uge.
    Rigitg dejlig søndag tl dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak for de rosende ord omkring koglekransen, må tilstå jeg også selv er rigtig glad for den.
      Næhh, det træ røre lidt ved det traditionelle, kan ikke fortænke at mange finder det ikke så kønt, hi hi hi, og det kan jeg faktisk også godt lide.
      Det er dejligt at høre hvor glade i er for traditionerne, og kan gøre dem uden at det bliver stresset-eller pligt, det har jeg for år tilbage erkendt at det kan jeg ikke, men har lavet mig nogle som jeg kan have det godt med og som mine nære også kan med.
      Det lyder som en hård omgang snot din mand har fået sig, rigtig god bedring med ham. God fornøjelse med bagningen, og det hyggelige besøg der er i vente.
      Mange tak også en dejlig søndag til dig!
      Kram Anette

      Slet
  11. Sikke et herligt juletræ med X-faktor... Og koglekransen vil du kunne nyde mange år frem, hvis du passer på den årets øvrige 11 måneder. Jeg lavede koglekrans for to år siden - og ja det er et arbejde der kræver, men glæden efterfølgende er stor:0) Og så er der lidt luksusfornemmelse omkring sådan en koglekrans:0)

    Julehilsner fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka!
      Mange tak:-) Jeg er altså også lidt stolt af at have lavet den, og overrasket over hvor skønt det var, så den der luksusfornemmelse, ja det er lige præcist sådan det føles. 1000 tak for kommentaren!
      Julehilsner fra Anette

      Slet
  12. Sikke da en smuk koglekrans - ikke værst at kede sig med det resultat! Tak for din juletræshistorie, jeg synes dit juletræ er smukt - det kunne jeg vist også godt finde på, når ungerne er fløjet fra reden, for lige nu går den ikke! Pigerne går så meget op i traditionerne - og det er en tradition, når vi har gjort det én gang!!! Så er det blevet til 'plejer' og 'vi ska' da også....' Heldigvis stikker det ikke så dybt, og de kan godt overtales til lidt variation!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede!
      Kunne jo gå hen og blive lidt forfalden til kedsomhed en gang i mellem, uanset de gamle ordsprog;-)
      Ja kender det er lidt svært med børn i huset, at lave om på alt for meget, specielt piger, du ved måske jeg har en af hver. Datteren vi har foreslog faktisk det skæve træ som en gentagelse/plejer, hi hi, hun er 23, men juleelsker med stort J, så der sker meget med de unger, og det er så skønt at opleve, kan jo nok se du også elsker det:-)))
      Julehilsen og god dag fra Anette

      Slet
  13. Dejligt med overskud. Nyd det. Der er næsten forår i luften, det er godt nok mærkeligt... Jeg vil ønske dig en god jul samt et fantastisk haveår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er:-) ja det er noget mærkeligt med det vejr, her er tulipanerne kommet over jorden. 1000 tak også en rigtig glædelig jul til dig, og et helt nyt og fantastisk haveår:-)

      Slet
  14. Herlig!
    Skjeve juletrær og konglekranser...det er bare så riktig:)
    Litt kjedsomhet kan gi utslag i de mest flotte kreasjoner...du besviser det!
    Takk for alle dine herlige hilsener dette året...setter stor pris på å ha deg som bloggvenn!
    God jul ønsker jeg deg:))

    SvarSlet
    Svar
    1. :-)) Hej IngerMarie
      Begge de voksne børn er nu kommet hjem for at fejre jul, og det skæve træ har fået top karakter af dem begge:-) også 1000 tak for alle dine skønne hilsner her, dem er jeg rigtig glad for!
      1000 tak, og glædelig jul til dig :-)

      Slet
  15. Kære Anette.
    Glædelig Jul til dig og din familie.
    Jeg holder meget af at følge med på din blog, men får alt for sjældent lagt en hilsen. Du fortæller så dejligt og ærligt om stort og småt. Din "kedsomheds-krans" er meget smuk....som dine andre kranse er det.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elaine!
      Det er jeg utrolig glad for at du fortæller, og at du ligger en hilsen når du føler for det gør mig glad:-) Mange tak, det er ret sjovt at lave kranse.
      1000 tak også en fortsat rigtig glædelig jul til dig og din familie.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet