fredag den 29. januar 2016

Udviklingen af det store grønne område fra 2013-2015

Det bliver nok den sidste afdeling for denne gang, omkring udviklingen og tilblivelsen af haven. Som sagt i andre indlæg har vi ikke billeder fra før 2012, det var året hvor den gamle pcer gik kold. Og egentlig havde jeg heller ikke trangen til at tage billeder af haven, for der var ikke nogen i en årrække.
Billedet over er fra 2012, på det tidspunkt havde vi fældet og ryddet op i området(området er større end det du kan se på billedet) gennem nogle år, dengang var der ingen udsigt, bare mængder af birketræer og krat. Grunden blev gjort nogenlunde jævn så der kunne spilles bold, og hoppes på trampolin., eller slås telt op.
Min have var mere i i den omkringliggende natur, som dengang bugnede af lækkerier, meget af floraen er forsvundet de seneste år, af en uvis grund, da noget af det er fredet og andet paragraf 3 områder.
Som sagt tidligere, blev drivhuset startskuddet til at gøre noget ved resten af grunden, bunken med grene er fra vores tidligere granskov, der hvor der nu er køkkenhave og drivhus.
Vi valgte at hegne hele grunden ind da vi havde fået en ny hund, som ikke lige kunne modstå fristelserne af vildt på marken, eller folk på vejen.
Mens vi planlagde drivhus kiggede vi også efter beplantning til ud mod marken. Det blev en læhegns beplantning fra Aarestrup planteskole, og den blev plantet efter opskrift og forskrifter i april 13.
Men efter plantningen sov jeg ikke om natten, alt i mig gjorde oprør ved at have plantet det hele ud mod marken. Og jeg begyndte at søge mere viden omkring de forskellige planter, og blev mere og mere glad for dem, har siden udviklet et særligt forhold til de planter, kan vel kalde det kærlighed;-)
Ideerne piblede frem med de småplanter vi havde plantet de forkerte steder, men kender mig selv godt nok til at vide at ikke alle ideer er lige brugbare og slap det hele igen, men du vil kunne læse længere nede at ikke alle ideer er lige gennemtænkte.
Og planterne var jo kommet i jorden og ikke større end at jeg ville kunne flytte dem, også efter et par år hvis det skulle gå sådan, det gjorde det nu ikke, og har bestilt flere hjem fra planteskolen siden:-)
Hvor heldig er man så lige at have fødselsdag i april når lysten til at skabe en have begynder at røre på sig. Det første jeg drømte i dette område var en frugt og bærhave, og vidste klart hvor den skulle være. Det er det du kan se bagerst i billedet med de hvide duftende blomster, måske det skulle hedde frugt lunden. Min drøm var også en hængekøje som skulle hænge i træerne, og bagerst i billedet er de eneste egnede træer til det formål.
Jeg har altid arbejdet i linjer, ved af erfaring at i den slags kan man skabe alt muligt. Og da jeg plantede de første hække brugte jeg noget som pejlemærke, det kunne være et træ eller en kantsten, et eller andet der gav mening i mit eget system, eller en udsigt jeg gerne ville have.
På billedet over har jeg også forsøgt mig med en opstilling bagerst i haven, for at holde lidt fokus også på grunden, for når der ikke er andet end småplanter så søger blikket automatisk ud, noget jeg arbejder med for at kunne have udsigt på flere udvalgte steder, hvordan den bliver fremover aner jeg ikke, for bonden har plantet poppel på stykket. Opstillingen var så ikke noget for mig, i alle tilfælde ikke på det tidspunkt, dengang virkede det mere som rod på mig.
Når man skaber kommer ideerne frem fra mange steder, disse skal også afpasses med temperament, lyster og formåen. På den måde bliver haven et meget personlig anliggende.
Min følelse af området, eller den følelse jeg gerne vil udtrykke i, også, det område, er frodighed, saftigt grønt, bregner inspirere mig, sammen med skovfølelsen, med lysninger og steder til at hygge, og det hele meget naturligt, og ikke alt for friseret. Et andet af pejlemærkerne er at jeg absolut ikke gider have en have jeg skal stresse over.
Og som du ser på billedet over er der et tomt rum, jeg anede ikke hvad jeg skulle bruge det til, jeg smagte på flere ideer, men de var ligesom ikke rigtige
Men så skete det jeg var så heldig at få nogle pil af Rita, fra blomstertøsens have, for jeg drømte om pil, men anede ikke hvor de skulle være, og der var flere ideer oppe at vende, for det skulle ikke bare være en mark med pil,, og ikke bare til at skære af, og nogle ideerne troede jeg mere stærkt på end andre.
I januar sidste år opdagede jeg Kjeld Slots Ellipse have på nettet, det gav mig sådan en underlig følelse, noget jeg skulle smage på, jeg syntes ikke det var smukt, men mere det var yderst interessant, som et sted jeg kunne sidde og filosofere, eller krybe i barnehøjde og forestille sig hvordan det ville være at færdes blandt dem, og jeg følte det var så interessant, at jeg omsatte ellipserne til firkantede felter med pil. Og den anden dag høstede jeg dem for første gang:-)))
I maj sidste år kom allen til vores matrikel, en rønnealle, du kan læse lidt omkring nogle af tankerne her, og yderligere se den fra modsatte vinkel.
Et kig nede fra Rønneallen op mod køkkenhaven, vilde margueritter har fået lov at brede sig, sammen med andre vildarter, op mod aroniahækken som danner skel.
Billedet her er taget fra pilestykket, trængte lige til lidt frodighed. Kongelysene er kommet til af sig selv, sjældent er noget beundret så meget, den første er først ved at knække nu, det er da imponerende.
Måske du husker vores gamle bålplads som jeg troede var en super ide i januar sidste år:-) ja den blev flyttet i sensommeren ind i frugtlunden, det er et perfekt sted om aftenen, og jeg visualisere så godt jeg kan hvordan det er at sidde omkring bålet, at lave bålmad der når træerne og hækken er groet til, og solen rammer lige netop den plet, og vi sidder med tæpper omkring og holder ferie, for det er ren ferie at lave bålmad. Der skal selvfølgelig ske lidt i forhold til siddepladser og bålmekanik, men det kommer. Og jeg har lidt løse ideer omkring mængder af påskeliljer i det område, faktisk dukker de op midt i bålpladsen kan jeg erfare i år, og jeg aner ikke om det er nogle der har lagt der fra før vi købte stedet her i 2005, eller om det er nogle af dem jeg selv har plantet.
Her er også et par nye tiltag og siden billedet er taget er der kommet en stump hæk mere til, og nu i år står den af opblødning på alle de lige linjer, noget jeg har været i tænkeboks over en stund. Min mand siger nemlig at det hele er blevet lidt firkantet, hi hi, han har ret, men jeg ved at det er nødvendigt for mig at have rammerne så nogenlunde i orden før jeg begynder at lave uorden;-)
Her er et andet af vores skrupler, for den del af haven hænger ikke sammen med huset, vi har en gårdsplads imellem, og i den kommer der med jævne mellemrum store lastbiler ind med materialer til mandens blikkenslager virksomhed, så der kan ikke plantes eller skabes noget i den, og det er udelukket at lægge svæller ned for at indramme gårdspladsen. 
Jeg er begyndt i det små, og vi har snakket om at lade græsset komme op til en flisebelægning vi har langs huset, yderligere har jeg plantet et par småhække af buksbom ved kanten af belægningen.
Men jeg bæver lidt, for rallet er praktisk og man kan gå tørskoet, og gårdspladsen er nu ved at være meget lidt arbejdskrævende da det meste ukrudt er håndluget væk, men til nu får det lov at brede sig stille og roligt, hele familien hepper på græs i gårdspladsen, pgu af den stemning det vil skabe.

Jo det er sjovt og dejligt at skabe noget med levende materialer:-)

Om du var med hele vejen, så vil jeg slutteligt ønske dig en rigtig skøn weekend
Med naturglade hilsner
Anette



38 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Du kan tro, jeg var med hele vejen, jeg synes, det er spændende at læse om din tilgang til haven, fordi du hele tiden mærker efter inde i dig selv, sådan noget kan jeg ikke. Jeg fik heldigvis hjælp i begyndelsen, derfor er det blevet så flot en have, men spændende den måde du har gjort det på. Det er jo rigtig godt at mærke efter. Jeg synes i øvrigt, at det er blevet rigtig flot, giv det en chance til sommer og se, om det nu også er nødvendigt at bløde det op, når først det vokser til, ser det hele nok anderledes ud.
    Nu kan jeg bedre forstå din interesse for vores gårdsplads, af hensyn til de store lastbiler kan du nok ikke have et træ i midten, det kunne ellers være flot. Jeg hælder lidt til at lade den være som den er, for du har ret, hvis det ikke er så arbejdskrævende, er det en god ting.
    Kram og tak for historien

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Hvor godt at høre, tak for det. Og det med at mærke efter i mig selv stammer fra det at have "slået koldbøtter" nok. Ja tænker også at planterne bløder op med alderen, så er der det med at vente;-)
      Ja det ville være så rart med et træ midt i gårdspladsen, men så stor er den ikke, men har fået lov at plante et par træer oppe ved fliserne.....tænkte nok det ville give mening at se hvorfor jeg var interesseret i jeres gårdsplads, synet betager mig, men må se hvad der sker her.
      Velbekomme:-) Kram

      Slet
  2. Bent spørger om bilmærket på den sidste? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Til Bent, det er Ford Popular fra 1954, den første af slagsen der kom til dk med rattet i den rigtige side, kendere siger at den udfra nr pladen at bedømme kommer den fra Fyn:-) men den er solgt.

      Slet
    2. Tak for det. Ja nu kan jeg jo ikke se nummerpladen, for jeg kendte jo dem fra Fyn :)

      Slet
    3. Velbekomme og det tænkte jeg jo nok:)

      Slet
  3. Jeg elsker at læse om alle dine tanker omkring udviklingen af din have. Her er det mere tilfældigheder der har været bestemmende for hvordan det er kommet til at se ud. Det har bare udviklet sig stille og rolig...alt det med store tanker kan jeg slet ikke finde ud af.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg altså super glad for at høre, mange tak:-) I mit tilfælde er det nok planterne der er lidt tilfældige, det der er ved hånden. Men sjovt er det at vi gør tingene på forskellige måder.
      Mange tak også en god dag til dig!

      Slet
  4. Hej Anette, Tak for turen rundt i haven - du har da noget plads at lege på må man sige. Sjovt at høre dine overvejelser og valg undervejs. Kender jo godt det med at gøre sig mange tanker, som for nogles vedkommende HELDIGVIS ikke blev realiseret. Men der er jo derfor vi har en kreativ hjerne så vi kan forestille os ting og prøve ideer af i vores hjerner.

    Når det er sagt, så kommer man nok heller ikke uden om at eksperimentere og prøve af. Især når man har med levende materiale at gøre, for der er så mange faktorer der spiller ind, at man ikke kan forudsige alt, men må se om det vil vokse og trives og udvikles som man ønskede det.
    Og nogle gang slipper tålmodigheden bare op og man vil prøve noget andet! Nogle gange skal man stå lidt imod denne trang, jeg tror bla det kunne gælde opblødningen af det "firkantede". Du nævner selv Ellipsehaverne, og de haverum fungerer netop så fint fordi der er en klar og tydelig ramme at spille op imod. Når du slipper det vilde og naturlige løs, som du viser i forhaven, så vil rammerne holde sammen på det hele. Det er i øvrigt særligt vigtigt når du har det store åbne landskab som bagtæppe.
    Nå, det blev en længere smøre... god weekend herfra!
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik Havehjerne!
      Herligt med dit "efternavn":-)
      Her elskes også at eksperimenter, uden det ingen erfaring eller oplevelse af hvad det er "jeg som person" trives med i egne omgivelser, og er jo vældig spændt på om planterne/det jeg har gjort med dem, lever op til forestillingerne, dog kan jeg allerede nu se at pilestykket giver andre udfordringer end lige først antaget, det handler om str;-)yderligere er grunden(2800 kvm) også i niveau, og det er jeg spændt på om giver den tiltænkte oplevelse.
      Nu har både du og Lisbeth nævnt lige at se tiden an med eventuelle opblødninger, hvis jeg kunne tegne seriøst ordentligt var en tegning kommet ind med de løs-ideer jeg har, for de er indenfor rammerne, de fleste af dem;-)men kender alligevel godt den med tålmodigheden i visse henseender.
      Jeg nyder at læse dit lange skriv, det sætter ting i perspektiv jeg ikke helt havde tænkt, så mange tak for det!
      Også god weekend herfra
      Hilsner Anette

      PS når ellipsehaverne åbner igen er det et most at se irl, for mit vedkommende, har jo læst at du har set:-)

      Slet
  5. Det slår mig, når jeg læser din beretning, at haven altid er et spejlbillede af de mennesker, der bor i huset. Der er en tid til boldspil og bålplads og en tid til pilehøst og planteglæde.
    Rammerne betyder rigtig meget for, hvordan man indretter sig. Vi har mange store, gamle træer, så hvis vi ikke havde "tomme rum",ville vi føle, at vi blev kvalt i planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine betragtninger er fingeren på pulsen, uanset hvordan det ser ud. Vores tidligere omtalte "naboer" har ingen børn, og får det ikke, men har alligevel været med på den "minimalistiske" bølge, nu er det nærværet og haven der spiller ind, igen, men på en anden måde.
      Så når jeg læser bekymringer om det at få folk i haven har jeg tillid til at det kommer, hvis tid er, ellers er det bare noget andet.....
      HELDIGE JER! Vi skatter også de få fine og store træer der er tilbage, forstår godt hvad du siger, 1000 tak for kommentaren Marie!

      Slet
  6. Kære Anette
    Åh hvor er det en smuk natur I omgiver jer med. Men selvfølgelig skal der læ til og det kommer så med hækkene. Nu er de jo plantet i rette linjer og vinkler og du har en rønne allé også i lige linjer.
    Det kan være svært at se hvordan jeres gårdsplads helt ser ud, og med sammenhængen, men jeg synes godt du kunne forstærke udtrykket evt. med skarpe linjer af ret store rektangulære fliser i overgangen imellem græs og ral og evt lave en eller to gangstier på tværs eller skråt igennem gårdspladsen imellem haven og huset og værkstedet (butikken)
    Tag med google map op og se det hele lidt fra oven og kik på de linjer som du normalt ser når du går rundt i haven.
    Forsat god fornøjelse med tankerne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå-ja undskyld jeg ikke lige tog i betragtning at I/din mand vil bløde op, jeg synes at buskede pil og selvsåede kongelys bløder op og kan godt lide de overordnede stramme linjer som indhegner rummene;)

      Slet
    2. Kære Lisbeth!
      Vi er altså utroligt glade for den omkringliggende natur. Og vi glæder os til at kunne finde lidt læ rundt omkring, tror også det vil hjælpe på udtørringen af sandjorden.
      Det med fliser er nu ikke en dum ide, den er tænkt her også, der er bare den hage ved det at gårdspladsen er lavet efter alle kunstens regler til tungere transport, så det vil kræve et arbejde uden lige, og noget jeg ikke selv lige kan gøre på en tilfredsstillende måde, men vi må se, for det vil se godt ud.
      Kan også mærke at jeg har fået formuleret forkert i forhold til opblødninger for det vil mest være i form af bunddækker, noget stedsegrønt af en karakter samt lidt fint-blomstrende, det som du selv siger med kongelysene, og dog har jeg et par halvcirkler i tankerne, men nu må jeg se til den tid.
      Tak for kommentaren, og 1000 tak:-))
      Hilsner fra Anette

      Slet
  7. Så spennende å se utviklingen på området!
    Det har vokst seg så flott til og mange flotte trær har du plassert også.
    Pil er så fint å ha,jeg lager ikke mye men det er et gøy materiale å jobbe med.
    God helg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Godt at høre! Jeg er også spændt på hvad jeg får brugt pilene til, om det måske endda engang kunne blive til et kursus i pileflet, for fascineres altså også stort af pileflet, og dem der virkelig kan.
      Takker også god helg til dig:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  8. Jeg kan ikke lade være med at misunde dig de smukke omgivelser, haven har. Vi har kun udsigt til naboernes tage! Det er så spændende at læse, om alle de tanker du gør, om havens indretning. Når jeg ser billeder fra din have, kan jeg kun sige, at resultatet er blevet meget vellykket. Du har vist en god mavefornemmelse.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi elsker altså også vores omgivelser, men har så også en periodisk trafikeret vej til den anden side, vi håber fyrretræerne vil tage lidt af støjen om nogle år.
      Altså 1000 tak Elna:-)

      Slet
  9. Så smuk en have du har fået lavet Anette. Det er som i en drømme verden. Utrolig smukt og idellyrisk. Du kan være så stolt af dig selv og din kunnen. Elsker det billede med din alle. Den røde bil og huset i baggrunden. Åh det er forår og sommer for mig. Får sådan en god fornemmelse når jeg kigger på det billede og drømmer mig langt væk:)

    Rigtig skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Charlotte:-) er også stolt af det, det er sådan en givende "affære" at kunne skabe frodighed og lege samtidig.
      Hvor herligt, godt at læse, husker stadig den aften jeg tog det billede, ej hvor vi hyggede med bålmad, der var bålpladsen nede for enden af alleen:-)
      1000 tak også skøn weekend til dig!

      Slet
  10. Kære Anette. Tro på din indre fornemmelse!!! Lav struktureret, hvis du har brug for det, blød op, hvis det skal til.... Men mærk efter i dig selv, hvad der føles rigtigt, det er vel det allervigtigste! Det er spændende at se hvordan du har indrettet rummene i din have, og det vil sikkert være spændende at følge dig og din have fremover. Jeg glæder mig i hver tilfælde til at se den udvikling din have får, og tror at den vil skabe inspiration i den have, som jeg skal i gang med. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete!
      Du kan tro jeg mærker efter, mens jeg vender tingene, og går gangene i haven. Hvor er det dejligt hvis jeg kan inspirere lidt, og det vil være mig en stor fornøjelse fortsat at dele det der sker, så godt du har lyst at kigge med.
      Rigtig god fornøjelse med haven, må du ha det sjovt med det:-)
      Kærligst Anette

      Slet
  11. sikken en tur, jeg er så imponeret over det flotte arbejde I har udført. Jeg nød hvert et billede og gik også tilbage for at se mere grundig på dem. Det er skønt at se hvordan du har taget den omrking liggende natur med ind i haven så der er skabt en vis harmoni og ro over arealet. Utrolig flot. Og tænk på hvordan det vil udvikle sig over årene, det hele kommer op i den ønsket højde så dannes der dejlige lukkede rum i det åbne.
    Jeg glæder mig til mit besøg her engang i året.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirsten, du så er god til at kigge og sætte ord på det du ser, det er rigtig dejligt at læse, 1000 tak for det. Det er spændende hvordan det udvikler sig, noget jeg seriøst har svært ved at forestille mig helt, for gad vide om de indre billeder kommer til at svare til den ydre virkelighed til den tid, må bare vente i tålmodighed;-)
      Jeg glæder mig altså til at få besøg af dig:-)))
      kærlig hilsen Anette

      Slet
  12. Great post!
    Have a niceweekend!
    Hugs from Portugal
    Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much Nina! Nice weekend to you too:-)
      Hugs from Anette

      Slet
  13. Imponerende og meget flot indlæg. Fine havebilleder.
    God weekend til dig!

    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde vis af takker JetteMajken, det er utrolig godt at høre:-)))) har forsøgt at tage de billeder der ligner bedst mulig, men det er altid lidt svært.
      Også en rigtig god søndag til dig!
      Med solskindshilsner fra Anette

      Slet
  14. Hej Anette.Spændende at læse hvordan din have har udviklet sig gennem de sidste par år.Du lægger mange tanker og stor passion i planlægningen.
    Du kan være meget stolt over alt det du har fået lavet i jeres dejlige have.Kan godt misunde dig lidt med al den plads og skønne natur i har.
    Men er er nu glad for min villahave.........har jo to dejlige skove i hver ende af byen.Spændende hvad i finder ud af med indkørslen.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Ja der kommer da en del tanker frem, og jeg er så utrolig glad for at jeg fik begyndt på at lave en have, tænk at kunne skabe med levende planter, ja du ved hvor skønt det er:-) 1000 tak, jo jeg føler både stolthed og taknemmelighed.
      Kan godt forstå du er glad ved jeres villahave, for den er der absolut også mange fordele ved, og at bo i nærheden af skov er skønt.
      Den indkørsel er jeg også lidt spændt på;-)
      Mange tak og en skøn søndag til dig, her skinner solen.
      Kram fra Anette

      Slet
  15. Det var et spændende indlæg :-)
    Hold da helt op, hvor har i nået meget. Det ser dejligt ud med alle de haverum, hvor man bliver nødt til at bevæge sig rundt for at se det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Vivi:-)Og igen tak:-) glæder mig til at få oplevelsen af det at bevæge sig rundt mellem rummene, har også en ide om at det må skabe ro, og intimitet, bare det at kunne sidde uforstyrret glæder vi os til.

      Slet
  16. Så fint med grønne områder, det skaper dyreliv og vi trenger alle det.

    God søndag til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det har du ret i, det er en af de helt store ekstra gevinster der er ved det:-)
      Mange tak også en god søndag til dig Marit

      Slet
  17. Hej Sæde Anette
    Så er jeg tilbage på Bloggen og hvor har du altså været flittig med at lave gode indlæg, med indhold der fanger og får have delen af hjernen til at vågne lidt.
    Tillykke med de nye gummistøvler ;o) de findes ikke bedre og man kan næsten sove med dem på om natten.
    Og tillykke med du vandt den flotte gave :o) fra Frede.
    Og så har du købt bogen om tante Grøn, den må jeg altså også have og jeg SKAL op og besøge hende i år..skal vi følges ?
    OG så har jeg virkeligt nydt at læse om dine tanker og arbejdet med haven.
    Når man har set den i virkeligheden så forstår man det store arbejde du har lagt i den og på så få år. Den have emmer af kærlighed og omsorg lige som alt andet der omgiver dig.
    Den med gårdspladsen den kan jeg godt se er noget låst af at der skal kunne komme tung transport ind. Jeg syntes nu den binder haven godt sammen med resten..:o)
    stort kram fra Linda

    SvarSlet
  18. Hej Søde Linda
    Godt du er tilbage:-) tror der skete noget med mine fødder siden vi talte om vidunder-støvlerne her i foråret, for de er altså ikke til at komme af igen, man føler jo man springer rundt let på tå:-)
    Det er utrolig givende at sætte ord på nogle af de havetanker der har været, og den med gårdspladsen tror jeg jeg har fundet en meget simpel og naturlig løsning på, for har besluttet at græsset ikke får lov at brede sig meget mere, det er godt at lufte ideerne, og få respons-rart at høre du syntes det hænger meget godt sammen irl.
    Tante Grøns bog havde jeg længe kigget længselsfuldt efter, den er meget anbefalelsesværdig! Og nu kan jeg/vi se mere af hendes haverier på instagram, det sætter tingene i et endda større perspektiv.
    Ja lad os følges ad til mors, for jeg må altså også se haven irl, det er nærmest en længsel:-) håber den også bliver åbent for os i år!
    Skøn dag til dig Linda!
    Stort Kram tilbage fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså Linda, glemte at sige 1000 tak for alle de søde ord:-)))))

      Slet