torsdag den 23. juni 2016

Blomster blomster også lige lidt flere blomster:-)


Havde planlagt et lidt anderledes indlæg end det der kommer nu. Det skulle have handlet om meget af den visdom jeg hentede hos Tante Grøns have. Men de nye tiltag venter til efteråret, så det vil først være næste år det kan ses-nøgleordene til den tid er en vild sommerbuket, og det betyder for mig at jeg skal til at omrokere. Det det vil betyde for forhaven er- at når jeg klipper eksempelvis geraniun ned, så bliver hullerne ikke så store som de er nu, hvor der flere steder er større grupper, her nemlig lige klippet ned, og ikke smart når det både har været slangeurt og geraniun klods op af hinanden. Hmm må se hvad erfaringer jeg får mig til næste år.
rosenresli
 Det er en utrolig sund og meget lækkert duftende slyngrose, den står hos os i en del skygge og er først lige begyndt på sin blomstring. Jeg kan godt lide det lidt løse hoved, den springer så flot ud, og generes ikke af regn. farven er dog ikke helt som jeg havde forventet.
lykkefund
Her er det vidunderlige og sødmefyldte Helena Lykkefund, og hun er en sand hjerteknuser, og smelter en med sin sødme og duft. Insekterne er ligeså vilde med hende som jeg.
vild kaprifolie, wow som den har taget fat i år, har to vilde af slagsen der, og de blomstre forskudt, hvor heldig kan man have lov at være
chinatown, også en slyngrose, jeg er vild med den rose, den står på hushjørnet op af nedløbet, jeg forventer den klare sig der, sidste år stod den op af asketræet,

Kender du det som ny i denne slags havekunst, ja den eskalere jo en del når man træder ind i en verden af havebloggere. Jeg har gået og været så spændt på om der nu er noget eller nok der blomstre, også hen over året, og jeg kan endelig se at det vil der være.
Her er min første rose, har faktisk to. de blev både købt på navnet, Leonardo da Vinci, men også det fyldige hoved, og farve. Dengang troede jeg at alle roser duftede, men det gør de altså ikke, man skal i alle tilfælde snuse godt efter. Til gengæld er den overvejende sund
leonardo da vinci
Noget andet jeg har fået med fra Tante Grøn, er at reducere the junejungle, ihh hvor jeg elsker de ord, de passer som fod i hose på resten af mine filosofier. Selvom jeg sælger gamle ting, ja så er jeg altså ikke samler. Så jeg har reduceret i forhaven, og det føles for mig som en sand lettelse, tror også at stauderne vil stå mere selvsikkert, og ikke vælte så let. Det gav mig klarhed!

cardinal de richelieu en historisk rose der bliver lidt over en meter, og engangsblomstrende, med skøn duft

Valmuerne her har jeg fået af Margit med bloggen Bruuns Have, tænk engang hun har selv har fået dem af Claus Dalby, før han fik rigtig travlt
op af muren gloire de dijon- en langt fra sund rose, men den er smuk og dufter fantastisk, overvejer dog at den skal holde flyttedag

mangeblomstret rose/mariebær
Og til sidst rosenhækken af mangeblomstret roser, hunderoser eller mariebær. det er en simpel og kraftigt voksende rose med den skønneste duft, vi sidder meget på den terrasse hvor de er. Hver af de otte planter har fået en stolpe at gro op af. Og snart skal jeg i gang med grensaksen igen. Billede kunstner bliver jeg aldrig, men hvor jeg elsker at skabe billeder i haven.
Med blomstrende hilsner Anette

PS måske det allerede er en vild sommerbuket, men den kommer til at se lidt anderledes ud;-)) dette var en redigering.

20 kommentarer:

  1. Hvor ser der dejligt frodigt ud hos dig. Flotte roser.
    Ja det er lige med at finde ud af hvordan man synes det ser bedst ud, heldigvis er det netop det der er det skønne ved stauder og andre blomster, at man kan flytte rundt og finde på nyt hele tiden :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Lene:-)
      Ja det er så sjovt at lave have:-) i begyndelsen troede jeg at når stauderne stod et sted, så var det der de skulle blive,hi hi som om det sker andre steder i huset/matriklen;-) men man bliver jo bidt af det, og der kommer hele tiden ny viden og ideer til.
      Dejlig dag til dig, med venlige hilsner Anette

      Slet
  2. Der er altså bare så skønt i din have Anette, frodigheden er slet ikke til at tage fejl af. Jeg er så spændt på at se hvad det er du har fundet inspiration i oppe ved Tante Grøn. Ja man kan da slet ikke andet end blive inspireret i hendes have.
    De der hunderoese, ved terassen den faldt jeg godt nok for da vi drak kaffe der sidst, desværre så går det ikke med sådan en rose i min lille have. Men skøn det er den altså. Jeg ville ønske at jeg havde den evne at få det hele til at se lodt vildt ud, men det kommer i stedet til bare at se "pænt" og ordnet ud. Så jeg prøver at lade mig inspirere af dig.
    Rigtig dejlig dag og stort knus fra Alma og mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Linda, da du var her havde jeg ikke lavet så meget ved haven i en måned, har rendt til behandling for en træls skulder. Så egentlig var det lidt grænseoverskridende at vise den frem fra sådan en vild side, men det virkede heldigvis bare som en befrielse, at du følte dig til pas selvom den var mere ukrudt end nødvendigt,tak for det! Kan sige at det ikke var planter som enkeltindivider jeg havde kig på, men ellers er jeg spændt på hvordan det kommer til at virke.
      Dejligt at du også kan finde noget inspiration i vildskaben, men mon ikke den omsættes så den passer til din drøn romantiske kolonihave:-P
      Tusinde tak og i lige måde, kæmpe knuser fra Santa og mig:-))

      PS efter episoden med Alma og Santa vil naboerne længere henne og jeg til at øve vores to hanhunde i at være sammen, som børn var de nemlig venner

      Slet
  3. Hej Anette
    Det ser kanon ud i din forhave, det er et flot ord du der har lært hos Tante Grøn, at reducere, jeg går ud fra, du har delt stauderne. For nogle år siden delte Claus Dalby flittigt ud af sine valmuefrø, jeg har også mine fra en anden blogger, der har fået dem fra ham. Så her kunne jeg også have været med og foræret dig masser af frø.
    Rosenresli har en farve, som gør at den ikke er nem at sætte sammen med andre roser, det erfarede jeg også, da jeg købte den, men den dufter godt.
    Kram fra fru Høneballe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Høneballe!
      Wow tusinde tak, faktisk bliver jeg rørt over alle de roser jeg har fået fra jer<3
      Ja det er et simpelt og virksomt ord, og du har ret jeg har delt stauderne mange gange for at få gang i den drøm jeg pludselig fik af en have. Er faktisk imponeret over hvor villige de er til at blive delt.
      Hvor hyggeligt at de valmuer er kommet så vidt omkring, det var før jeg opdagede hans blog.
      Ja den er speciel i farven, min står som ene rose, men stauderne passer heller ikke sådan lige i farven, tænker der må noget gult til på et tidspunkt, kan ane et snert af orange nu hvor den er helt udfoldet.
      kram fra fru Nielsen

      Slet
  4. Wow siger jeg bare for din have går godt i den skønne natur du er omgivet af . Personligt er jeg glad for at have Anne Just som mentor dvs. Hun var i Haven og gik med en tang som var indrettet ret praktisk for når hun så noget i bedene som ikke skulle være der kunne hun nemt lige gå ind og Wupti var den rod væk. Sådan tror jeg man bliver nødt til at begrænse vækster på...ellers bliver det virkligt vildt...så vildt kræver sin quinde at kunne se...flot have af format..du har.
    God havedag...kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak skønne kvinde-og som svar til det svar du gav mig på din blog, så er det altså ikke let, at få snakket igennem med alle på sådan en dag i tantes have.
      Må altså snart finde de udsendelser fra Hune med Anne, den tang lyder smart:-) Det var også den have der tog mig med storm, og det var også mit første bevidst planlagte havebesøg, altså i Hune.
      Igen tusinde tak for dine rosende ord de varmer godt Grethe. Og det sjove er at dem som har fulgt haven her tæt på, tror at den nu er vedligeholdelse fri.
      Også en god havedag til dig
      Kram Anette

      Slet
  5. Sikke en fantastisk have du har Anette. Har før sagt det, men siger det glædeligt igen. Fantastisk have! Så frodig, så blomstrende og så naturlig at kigge på. Du forstår virkelig at skabe glæde i din have. Jeg vil helt klart sige at du er billede kunstner og skaber de smukkeste rum/billeder til glæde og gavn for alle os andre.
    Meget inspirerende for både krop og sjæl.

    Rigtig fantastisk dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde vis af mange mange tak Charlotte, nu er det mig der må sige wow, og bliver ufattelig glad for at min have kan virke på den måde! Så tager dine ord til mig, og gemmer dem i <3
      Også en fantastisk sankt hans aften til dig. Her er der traditionen tro regn, men har altså også sin charme:-)
      Med kærlig hilsen Anette

      Slet
  6. Hvor er din have dog frodig og grøn og med et væld af farvestrålende blomster. Du har en kunstnerisk åre, når det gælder om at sætte blomster sammen - på en gang både afstemt og dristigt.
    Kaprifolien er en af mine favoritplanter.

    Hilsen Elna






    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Elna:-) når man nu er glad for farver og blomster, har aldrig tænkt på at det er dristige farvevalg, men du har nok ret ;-) er glad for at du også finder harmonien i det.
      Ja tak til kaprifolie, her holder både manden og jeg af den, vi har også plantet en humle i den cirkel, og venter på den tager fat.
      Hilsner Anette

      Slet
  7. Kære Anette.
    Jeg elsker din have, hvis man kan skrive det sådan, stauder der står i farvede bølger, hvor der så skabes en lethed igennem bedet. Jeg ville kunne have den evne at sætte tingene så der skabes det lidt vilde, men utrolig styret, for det må det være ellers ville det ende i kaos.
    Roserne er skønne, ved nogen kærlighed ved første blik, men så bliver man lidt forundret, og andre varer kærligheden i mange år.
    jeg er spændt på hvad du vil i forhold til Tante grøn måde.
    knus
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Det kan man da godt sige, mange tak:-) De klinte og valmuer der danner bølger har fået lov at komme hvor de lyster, og jeg har fjernet overskuddet, så der var plads til det andet som ikke er i blomst endnu. Det er nok noget af det sjoveste jeg til nu har prøvet, og der jeg fik ekstra blod på tanden da jeg så Tantes have, som søsatte ting jeg ikke helt kan sætte ord på, det fordøjes og omsættes.
      Der er en vældig fin balance mellem frodighed og kaos, sidste år var det hele ved at ende i kaos pgu af tætheden visse steder, og en vild græs. Der er stadig bare pletter når man kigger ned.
      Roser er vidunderlige, ved ikke helt hvad min favorit er, eller måske er det jacquilien du pre:-)))eller, eller, ej kan ikke vælge;-)
      Knus Anette

      Slet
  8. Det er en dejlig frodig, farverig og blomstrende have du har:-)
    Jeg er spændt på at se, hvad det er du vil ændre på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Vivi:-)Det der skal ændres er at visse ting skal deles mere ud, men kan godt mærke at det kræver et større overblik, så det må ligge og modne.

      Slet
  9. Hjelpe og trøste meg for en vakker hage; nydelige blomster og vakre hager. I din hage ville jeg funnet fred og ro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh Birte hvor lyder det godt, og tusinde tak:-)) Dejlig weekend og klem fra Anette

      Slet
  10. Hej Anette.Det er bestemt nogle dejlige billeder du har skabt i din skønne og frodige have.Ville ønske jeg havde noget mere plads til store bede.
    Men der er jo forskel på en villa have og en landbohave.
    Og hvor er det dejligt at vi kan lade os inspirere af hinanden..........det er noget af det bedste ved at blogge.
    Heldigvis bliver man aldrig færdig i ens have.Der er altid nye ideer der skal afprøves.
    Rigtig dejlig dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Mange tak:-) Ja der er bestemt forskel på mange områder ved forskellige str haver, kan ,vel, nøjes med at skrive, der er fordele og ulemper ved alt;-) Men jeg er og bliver en bondeknold, hi hi:-)
      Da jeg begyndte på haven her troede jeg, at jeg "bare" skulle have noget der var en have, med lidt forskelligt, men gud ske tak og lov for at ens lyster forandres, og man inspireres- det er altså sjovere.
      Tusinde tak også en rigtig dejlig dag til dig!
      Knus Anette

      Slet