mandag den 13. juni 2016

Tante Grøns have- et vidunderligt univers, der efterlader spor

Hvordan begynder man når ordene står i kø sammen med billederne. Må vel bare lukke op for sluserne og sige det kan godt være det bliver et af de længere indlæg. Karen Ida og jeg tog turen til skønne Mors, gpsen en gammel dame drillede, men to damer på 50 og + kunne selv mærke at nu nærmede vi os desteniationen, sommerfuglene begyndte at indfinde sig i maven, og det føltes i alle tilfælde for mig som at være barn op til juleaften:-)
At larst we meet, lød velkomsten fra Tante, det var meget gensidigt, og medfulgt af et stort kram. Det vrimlede med glade og forventningsfulde havefolk, som en hønsegård hvis jeg skulle lytte til datteren, ihhh altså hvor er det her spændende. Og vi spredtes rundt i haven for at få vores egne oplevelser og indtryk.Men inden da-

1000 1000 tak vidunderlige Tante Grøn og Syrenprins for at åbne dørene og havelågen for os. Og Tusinde tak til Jette og Linda for at  være igangsættere, og 1000 tak til alle skønne havebloggere og ig´ere for at gøre det muligt, at det lykkedes. det var så dejligt at møde alle, også selvom det var umuligt at nå at snakke med alle , men mon ikke vi når det;-)
her er tonen slået an, smalle og frodige stier, hyggelige kroge


Frugt bakken, jeg er vild med frugt bakken, det er som om at det er derfra, al inspiration er hentet til haven, som en sommerlet og vild frodig buket, en af dem børnene plukker med lange stængler;-) ingen bekymring, bare danse rundt i en sommerkjole med strut, snuse ind og mærke, føle friheden og skønheden
.


og hende her poserede, flyttede sig først da jeg fjernede kameraet<3


Det er simpelthen så smukt, over alt, hvor er du bare go Jytte. Ja jeg ved det kræver dygtighed, sans indlevelse/følelse for at opnå noget der minder om en blandet og vild buket, lidt af det og lidt af det, så lidt mere af det, der skal også være variationer i højderne, det skal være vildt uden at være rod, det kræver en balancekunst, og en evne til at kende sine planter, hvornår nok er. Et punkt jeg selv lige er nået til, for et er at man gerne vil have frodighed og mangfoldighed, et andet er at alle blomster jo er så fine, at det kan være svært at nænne at rydde ud i overfloden.

det her kunne vi altså ikke stå for, man opdagede det først et stykke nede af bakken, det er en hule med siddeplads

 Der var smalle stier,  de dukkede op i flæng, det handlede om at træffe et valg, lade sig selv gå på opdagelse, rundt omkring var der siddepladser, de virker som magneter, og mange skulle prøves af




det gav sus i maven at vende sig om og kigge, det er så betagende





ihh åhh næhhh se nu der var mange af mine ord da vi gik rundt


Vi gik ikke ad denne sti som ligger i yderkanten, vi blev enige om at det var den forbudte sti, jo jo kom ind i et univers af eventyr
love this one
Jeg er vild med spordekorationen, den siger mere end 1000 ord, og man kan summe længe over de spor der sættes. Jeg ved at der i mig er sat mange gode og nye spor efter den dag, både i forhold til haven, havefolkene syren prinsen og selvfølgelig Tante Grøn:-))))) Tak for en vidunderlig dag!
Med blomstrende hilsner Anette

36 kommentarer:

  1. Det var en helt vidunderlig dag, Tante Grøn og Syrenprinsen er nogle fantastiske mennesker 💚 Som har en skøn skøn have som er svært at sætte ord på. Dyb respekt til det de går og laver i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis sådan har jeg det også Maria:-)))) og ved at det vil rumsterer i en god stund her, for både fornøjelsen og fordøjelsens skyld<3

      Slet
  2. Det er en meget skøn have. Dejligt at se så mange glade have mennesker, og sætte ansigter på dem. Det var en dejlig dag, og håber vi kan gøre det igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var altså helt utroligt Gitte, og mon ikke det kan lade sig gøre med en ligeså god ommer:-) Sidder og tænker på alt det fine blomsterstøv du fik i håret af de lækre oliven;-)

      Slet
  3. Dejlige billeder fra en skøn have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en SKØN have Ege! 1000 tak:-) og hyggeligt at hilse på dig her.

      Slet
  4. Hej Anette
    Der er blevet hygget igennem i den dejlige have, lige din stil med det vildsomme. Godt vejret var med jer.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Ja det var altså noget så hyggeligt, og min første gang sammen med så mange haveglade mennesker:-))) Ja det ved du jo at jeg er vild med det vilde. Det vejr kunne jo have været hvad som helst, men stemningen er lidt højere når det er lige tilpas, hi hi.
      Kram Anette

      Slet
  5. Oh hvor var jeg glad for at se dig Anette, endelig .....I dejligt forum..dine billeder er godt gengivet
    Kun glade ,mennesker, godt vejr I de bedste rammer....
    Super dag til dig...Krammer...fra. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så gensidigt Grethe, smiler over hele femøren:-)) du så knald godt ud, både med briller og kasket!
      Mange tak og en super dag til dig, med en go krammer fra Anette

      PS er det ikke utroligt at vi alle bare måtte kramme, jeg forundredes over al den varme, hvor var det godt<3

      Slet
  6. Hej Anette.Tusind tak for sidst.Dejligt endeligt at mødes.Men ærgerligt at vi ikke nåede at snakke lidt mere.Det må blive en anden gang.
    Men sikke en dag vi havde i en fantastisk have og masser af dejlige havemennesker.For ikke at snakke om et supergodt vejr.Så bliver det da ikke meget bedre.
    Dejlig dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Også mange gange tak for sidst til dig:-) ja noget mere snakken må vi have til gode, er sikker på der bliver en næste gang et eller andet sted:-)))
      Ja det var simpelthen så hyggeligt at mødes med så mange dejlige havefolk, og jeg kan sidde og undres over hvor let det var at snakke og være sammen, varmen og hjerteligheden, fra "nye" mennesker, det er et herligt univers at være en del af.
      Tusind tak også en dejlig dag til dig.
      Knus Anette

      Slet
    2. Og rammerne var PERFEKTE:-))))

      Slet
  7. Tusind tak for sidst, hvor var det en dejlig dag og hvor var det skønt at få hilst på dig, det må vi gøre om en anden dag. Tante Grøns have er helt særligt og du har virkelig fået den fortættede stemning med i dine billeder.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. I hjertelig lige måde Ulla, ja det må vi altså gøre om, nu ved jeg jo også at du bor, næsten, lige om hjørnet;-)
      Tak, ja det er en særlig have/gave at opleve<3 den summer stadig, og kan mærke den gav mig det pust, jeg ikke vidste jeg manglede.
      Knus Anette

      Slet
  8. Tak for i går, Anette! Det var en dejlig tur, og det var så hyggeligt at følges med jer på trods af GPS damens luner :-) Per var også helt vild med den skønne, rustne jernkurv, jeg købte hos dig - og til alle jer, der læser med: skynd jer - så mange af de fine kurve er der heller ikke tilbage ;-)

    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Også tak til dig Karen:-) ja den gps dame var altså lidt underligt, Kim sagde at hun aldrig havde opført sig så sært før, hun syntes åbenbart vi skulle have en lille tur ud af det:-)))det fik vi også og den var både god og hyggelig!
      Ej hvor er det dejligt at høre, nej der er ikke mange tilbage, måske jeg snart skal have snakket med smeden inden han drager på ferie.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  9. Søde Anette.

    Tusind tak for alle dine smukke ord. De gør mig simpelthen bare så glad. Jeg er rigtig rigtig glad for endelig at have mødt dig. Det var også utroligt skønt, at møde alle I andre i blog- og IG gruppen. Så meget hjertevarme og glæde over at ses, var utroligt livsbekræftende. Jeg er tilbøjelig til at give din smukke datter ret m.h.t hønsegården. Men hvilken hønsegård, - med lutter lækre, smukke, lattermilde og hjertelige høns, der bare klukkede og kaglede af velvære:o):o) :o)


    Jeg elsker, at du sammenligner haven med en vild, let og frodig sommerbuket, kære Anette. Det er nok i bund og grund også det, jeg har forsøgt at lave. Du har så evig ret i, at det med vildskaben er en hårfin balancegang. Her i juni bruger jeg rigtig meget tid på, at reducere i THE JUNEJUNGLE. Alt vokser eksplovsivt frem til Sankt Hans, og for at den ødsle beplantning ikke skal ende i ren anarki, tynder jeg kraftigt ud, når det kammer over. Efter Sankt Hans går det i sigselv og havens vildskab bliver helt naturligt tæmmet en del.


    Det er så sjovt, at se hvor forskellige motiver, I har fokuseret på. Du har nogle spændende vinkler på mange ting, og jeg er altså rigtig rigtig glad for, at I opdagede min hemmelige hule:o)I har haft øjnene med jer.

    Af hjertet tak, Anette. Hils din søde datter. Knus og kærlige hilsner og tanker fra Kong John og hans kone

    PS: Tusind tak for den smukke gave og hils din handymand og sig, at jeg blev meget meget glad for hans fine stykke håndværk.

    Flere knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde skønne dejlige Tante Grøn, det er en stor fornøjelse også at have mødt dig, du har med dig selv, og din have, det jeg skrev i kortet sat spor i mig, ved også at du har gjort det i mange mange andre.
      Jeg kunne fylde et langt indlæg med roser kun til dig, men føler det måske vil være lige i overkanten;-) Er kommet hjem med fornyet energi og friske pust i forhold til egen have, ihh så dejligt at få noget med sig man slet ikke vidste man havde brug for
      Pyhhh, havde mine overvejelser om det gik an at sige det højt, og sammenligne din/jeres have med sådan en buket, som er noget af det smukkeste, og mest sanselige jeg kan komme på, når det ikke lige skal proppes i munden.
      Tusinde tak for dine erfaringer med sådan en have, lige det jeg havde aller mest brug for nu. Håber min hånd er klar til den store tur med saksen i haven i morgen.
      Både Ida og jeg er vild med din hemmelige hule:-))) vi havde det sjovt med også at sidde i den og tage billeder, latteren kom helt af sig selv:-)
      Selvfølgelig er det Kong John, undskylder at tiltale ham som prins:-)))) glæder mig til at se syrenen jeg købte med blomst i næste år, han sagde det var en af hans favoritter, og sjælden, det er min første sjældne plante:-)

      1000 tak for knus og kærlige hilsner fra Ida og Jeg, altså Ida var også begejstret for din have, hun blev som barn igen.
      Stort knus herfra også med kærlige hilsner til Kong John og frue og Kim takker for de fine ord.

      PS Det var altså vildt hyggeligt og vildt utroligt at møde så mange varme og snakkesalige mennesker på en gang, det tror jeg ikke helt jeg har oplevet før, jeg har nu heller ikke tidligere været sammen med så mange have"tosser" på en gang

      Også lidt flere knus fra mig


      Slet
    2. PS der fordøjes og fornøjes stadig :-))

      Slet
  10. Å så vakkert der var! Nydelige vakre farger og flotte blomster. Av og til oppleves litt magi i vakre hager; jeg føler du opplevde det her! Vakre bilder og fin tekst. Kjenner meg igjen i beskrivelsen din når vi har så mye å si at vi bobler nesten over :-). Klem og klem fra Birte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var utroligt VAKKER(er vild med det ord:), og man kunne føle magien i Tante Grøns have, det er lidt som at komme i et barnligt modus:-)))
      Ihh hvor herligt, og tusinde tak for god kommentar og klem, stort klem tilbage fra Anette

      Slet
  11. Jeg må sige det igen Anette, for har lige skrevet til Linda om jeres fælles tur.
    Hold da nu op en have. Den er i sandhed en drøm. Er fuldstændig betaget af alle dine smukke billeder.
    Ville have ønsket at være med. Kan godt forstå det har sat sig sine spor og mange ting er sikkert tilføjet ønskelisten.

    Rigtig skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er simpelthen en vidunderlig drøm af en have Charlotte, og kan godt forstå du gerne ville have været med, men det er ikke altid let at være flere steder på en gang.
      1000 tak for de flotte ord omkring billederne, de var lette at tage, bortset kameraet absolut ville drille, så for at få et billede i kassen måtte der zoomes ud og ind nogle gange inden det ville udløse et billede, men hvor der er vilje er der vej;-)))
      1000 tak og en rigtig skøn tirsdag til dig.
      Med gode hilsner Anette

      Slet
  12. Altså Anette, du er bare så god il at udtrykke dig i ord og billeder, det er fuldstændig på den måde jeg også havde det og jeg måtte gå en tur alene rundt og suge det sidste af stemningen til mig. Det var som om man var landet i en kæmpe forårsbuket.
    1000 tak for smukt selskab af dig og Ida og tak for kaffe på vejen op.
    Stort Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak søde Linda:-))det er altid hyggeligt at have besøg af dig og prinsessen:-)))
      Kan godt forstå du måtte gå for dig selv, for mig er det også der de fleste indtryk kommer uforstyrret ind, med mindre jeg går med Ida;-) Ihh ja som at lande i en kæmpe buket, sådan var det.....
      Stort knus

      Slet
  13. Sikke en fin reportage fra en smuk, smuk have - og masser af godt selskab, kan jeg forstå! Skønt vi må være med her!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Frede, og utrolig dejligt du ville være med:-))

      Slet
  14. Kære Anette
    Tusind tak for dine smukke billeder. Jeg nyder virkelig at læse om dit første møde med Tante Grøn og hendes have, for jeg ryger lige lukt tilbage til minderne om da jeg så haven første gang sammen med Tourtøserne.
    Jeg nyder at gå på opdagelse i det vilde sammen med dig og datteren - øj, hvor er det dejligt! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth!
      Smiler over det hele, hvor er det dejligt at stryge tilbage i den slags minder:-)))) Tusinde tak for at gå på opdagelse med os.
      Kærlige hilsner Anette

      Slet
  15. Hej Anette
    Iiiiihhh hvor er I heldige ... jeg besøgte tante Grøn sidste år. Fantastisk have.... Det er da vist gået min næste forbi - hvis det har været arrangeret herind i Blog-verdenen ???
    Hhhmmm men jeg er vist heller ikke så flittig i tiden...
    Skøn have...
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Føler mig også rigtig heldig, tænk dig det lykkedes. Ja det er arrangeret på Jette mit lille gods blog, og Linda fra Casa rosen. Og jeg har delt begivenheden på min insta. Men det er altså ikke let at være med alle steder.
      Husker godt dit besøg sidste år, ja så smuk en have:-)
      Knus Anette

      Slet
  16. Kære Anette, dejligt at se billeder fra Tante Grøns have og det sjove er ( puha, håber ikke nogen bliver sure på mig nu ), at netop som Tante Grøn skriver, så har du taget anderledes billeder og det nyder jeg, ikke at de andres ikke dur, det gør de! Men du har generelt en anden tilgang til det med at fotografere, det har jeg vist også fortalt dig før, jeg holder meget af din måde, den er så sanselig 😊. Nu ved jeg at dit hoved koger, ha ha, det er godt, det er jeg sikker på at du får rigtig meget ud af 😊. Glæder mig til at se om noget af din inspiration fra Flade flytter ind hos dig, jeg vil prøve at holde øje ;-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      Ej det kan da ikke gøre nogle sure, har nemlig også set mange gode billeder, og har selv nogle der minder om dem på lager:-)
      Jo du har sagt det før, og jeg sætter stor pris på rosen, og at du kan mærke sanseligheden i billederne:-) Måske de anderledes vinkler hænger sammen med en bygningsfejl;-)
      Tænk du vidste det kogte her;-))))er ret spændt på hvad de sprit nye oplevelser føre med sig, men et er sikkert i dag skal jeg have tæmmet forhaven, eller i alle tilfælde begyndt på det, bæver lidt;-)Men jeg fik med mig et nyt syn da jeg så Tantens frodige lækre have, og det gav mig en forståelse! Herligt:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  17. Kære Anette. En rejse af den sanselige slags, er startet. Jeg bliver da nød til at se den have :-) og nyde turen gennem haven, på samme måde, som du har allermest sanset og nydt. Ikke blot formår du at fortælle om turen på fantastisk vis, så vi stille bliver nysgerrige og vil se og mærke mere...Men også via dine billeder, som fortæller deres eget sprog om en frodighed. Dejligt at du deler. Hvor ville jeg gerne have været med, men lige nu er der bare så meget her på gården, som skal passes, så næste gang.. Tak for god energi og fortælling. kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete!
      Det tror jeg da også du er nødt til:-) tror også at de fleste af os, om ikke alle, er klar på sådan en ommer næste år. For det er altså en vidunderlig og utrolig smuk have, med et par skønne havenisser/måske mere feer, som bor der, sikke et univers de har skabt,
      Jeg føler en helt fornyet energi med egen have, som at få noget med sig man manglede, men ikke helt kunne sætte ord på.
      Ja er klar over at i har nok at se til i år, rigtig god fornøjelse med forberedelserne, mon ikke de så småt er i gang.
      Så meget velbekomme en fornøjelse du havde lyst at kigge med, og ikke mindst kunne mærke det.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet