mandag den 25. juli 2016

Det hele er jo ikke så ringe endda:-)

Min forhave er under forvandling, der bliver tyndet ud flyttet rundt og klippet ned, nogle af vildbasserne skal fjernes helt, og andre reduceres. Egentlig er det sådan jeg normalt fungere når noget skal afprøves, ifht stilarter mad med mere, for derefter at finde den balance jeg trives med. Alt er jo ikke lutter romantik og ihh så godt, og smukt, hvis du skulle være det mindste i tvivl;-)
I dag er omdrejningspunktet vores store terrasse, som ligger centralt for køkkenet. I år har jeg plantet kaktus dahliaer i blandede farver, i kummerne, og de er indenfor den sidste uge begyndt at vise blomster.


Th i billedet min første nerie i ca 25 år, Jette med bloggen mit lille gods gav mig lyst til nerie. Og tænk Elaine så min kommentar hos Jette, og tilbød mig en laksefarvet nerie stikling, den står nu godt i køkkenvinduet, så jeg kan holde ekstra øje med den. Igen tusinde tak Elaine!


kig fra terrassen og ud af en af åbningerne, det er et af de områder der fungere optimalt, efter mit hoved, her er lige klippet slangeurt ned.
krystalhulen i midten af billedet fik jeg af min mand i 1999<3

Til kaktus dahliaerne igen- hvor havde jeg fortrudt da de begyndte at komme over jorden, sneglene, også vinbjergsneglene, åd løs, planterne knækkede ved roden, de blev fyldt af lus, de blev helt enorme de planter, vil gå så vidt som til at sige jeg næsten hadede det valg jeg havde truffet. Men de fleste har overlevet, og synsmæssigt går det an.

Det her er kummen foran køkkenvinduet, dahliaerne skød så hurtigt de væltede, men skyder nye skud op fra stammen. Synet er altså ikke helt tilfredsstillende, men det er alligevel sjovt at se hvordan den skyder op fra den liggende "stamme"
Da jeg så den første blomst smeltede mit hjerte og utilfredsheden blev vendt til mildhed og sødme. Endelig kunne jeg ånde lettet op.
farven på den højeste af dem er simpelthen så sød
her er det to lærk, plantet samtidigt med under en meter imellem, men der må have noget efter roden på den ene, for det er langt bagefter, og har været det siden jeg så dem med nåle på første gang. Det er planen at de skal formklippes, og holdes godt nede i højden, og ellers danne en lille hæk-bonzai lignende ting

Overdækningen(10 m lang) er beregnet til brænde, og opbevaring af mine materialer, så som jord krukker+div sjov. Måske du kan se der er en blåregn bag de gamle kæppe. Det var en sølle lille pind der knapt var liv i, købt til under 25 kr. Jeg plantede den bare, direkte i sandet, tror den har fået vand en enkelt gang, og den har så godt ved nu, at den mødes med druen.
I det tidlige forår pudsede min mand  muren op, som havde nogle frost skader, efterfølgende fik den en hurtig gang maling, derfor tofarvet mur. Vi skal have frisket hele huset op med maling næste forår. Billedet var nu mest for at vise indretningen:-)
Jeg holder ufatteligt meget af det store terrasseområde, også selvom en del har drillet i år. Men tror der er fod på det hele igen, vejret kan da næsten ikke blive værre end det der har været til for en uges tid siden.
Men ved i hvad, det er dejligt at mødes med mennesker, denne gave fik jeg af Susanne i lørdags. Vi havde ikke set hinanden siden foråret hvor hun også kom med gaver til mig eller rettere dyrene. Susanne begyndte med at være kunde her, husker stadig hvad hun købte den første gang. Siden er hun kommet med jævne mellemrum, vi taler så godt sammen, så nu drikker vi altid kaffe, og snakker. Det er så hyggeligt, igen tusinde tak for gaven og besøget, vær sikker på at jeg hygger mig ligeså stort som dig.
Ha en skøn ny uge
Blomstrende hilsner
Anette



33 kommentarer:

  1. Hej Anette! Sikke dejlige billeder - og skønne opholdsteder du har - kan godt forstå du er glad for den store terrasse - jeg pønser også på at købe et par Nerier men er i tvivl om de kan klare frostvejr - er netop kommet hjem fra Frankrig hvor de jo findes i rigt mål og de er så smukke og kan jo blive kæmpehøje hvis de får lov. God sommer til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Mange tak skal du have:-) Lyder skønt med ferie i Frankrig! Jeg ved ikke det med nerien, men tror nu ikke den vil kunne holde til den danske vinter. Den nerie jeg havde for 25 år siden havde også en rimelig størrelse, og stod ved stue temperatur året igennem-og gik først til ved en flytning/mangel på pleje i den periode.
      Mange tak også god sommer til dig:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  2. Hej Anette.Nej !!! det er bestemt ikke så ringe endda.
    Virkeligt dejlige billeder fra din forhave og terrasse.
    Synes ikke lige du har vist billeder fra din terrasse.
    Dahlia kan godt drille lidt........men er da ikke til at undvære de smukke blomster på denne årstid.Mine hvide er bare blevet helt enorme. Dejligt at du også har fået en lille nerie fra Eliane.Fik to men kun den ene overlevede vinteren........er nu ca. 35 cm.og har blomstret fint.
    Lyder hyggeligt med Susanne der kommer på besøg til en snak og en kop kaffe.
    Også en rigtig dejlig uge til dig. Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tusinde tak, som du nok kan læse har der været en del utilfredshed her ifht bla dahliaer, det er første gang de har teet sig på den måde. Overvejede egentlig om det skulle være fordi jeg i år har valgt at afprøve en anden sort, dem der har været tidligere, har været red skin, men det er det nok ikke alligevel, og du har ret de er ikke lette at undvære.
      Syntes det er hurtigt din nerie har blomstret, men dejligt at vide, at det kan være sådan.
      Ja det er utroligt hyggeligt, bliver så glad hver gang hun dukker op:-)) hun kan ikke kommentere her, der er noget galt med systemet i tiden, men sådan er det jo af og til.
      Tusinde tak, og i lige måde
      Knus Anette

      Slet
    2. Ps har vist terrassen tidligere, men ikke ofte.

      Slet
  3. Ja det ser godt ud det hele også dine dahlia, selvom sneglene var over dem i starten Godt du fik reddet dem. Jeg har også fået nerie fra Eliane, mine har overlevet skønt den ene er blevet luset. Blomstre gør de nu ikke, men jeg gør nok noget forkert.
    Terrassen er bestemt ikke så ringe endda.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lisbeth:-))) de for......snegle, de har aldrig været i kummerne før. Hvor er det altså hyggeligt at vi er flere der har den Nerie, husker at de kan være lette til at få lus, som regen noget med ujævn vanding når det gælder flere typer af stueplanter, og tror ikke du har gjort noget fejl, ifht til blomstring.
      Den er ret rar at være på, nu hvor rågerne holder ferie, og det føles som en luksus at sidde der og omgive sig med frodighed.
      knus Anette

      Slet
  4. Sikke et skønt sted I der har - frodigt og blomsterrigt! Det ser rigtig dejligt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Frede, selve terrassen fik vi lagt i tror det var 2012. Egentlig syntes jeg den var for stor dengang, men nu har vi fundet ud af at udnytte den ordentlig:-)

      Slet
  5. Frodigt, charmerende og hyggeligt. Det er de ord der falder mig lige for, når jeg ser dine billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tusinde tak Vivi- som du udtrykker det, er sådan jeg gerne vil have det-så dejligt at det også opleves sådan:-)))

      Slet
  6. Kære Anette. Det er dog en helt fantastisk have og terrasse du har. Der er helt eksotisk frodigt overalt hos dig. Og de smukkeste farvesammensætninger.
    Ja, dahlia er ikke nemme, når der er snegle på spil. Vinbjergsneglene er hårde ved dem, gnaver dem over ved roden på et øjeblik. Nogen af dahliaerne skal støttes af en pind, andre kan klare sig selv.
    Ja, Jettes nerie er helt usædvanlig, at den allerede har blomstret. Du kan klippe toppen af din nerie og plante den ved siden af den du har, så skyder den tre nye grene og bliver mere fyldig. De kan ikke tåle frost og de er meget giftige, men er jo yndige, når de blomstrer.
    Ønsker dig en dejlig uge. Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elaine!
      Tusinde tak for de skønne ord:-)
      Vi er blevet lidt hårde ved også vinbjergsneglene, dem der sidder i krukker og kummer lever ikke så længe. Dahliaer er også kommet for at blive her, selvom de skal have lidt hjælp:-)
      Tak for fif med nerien, vil klippe toppen af, og få den til at slå rod:-) Vidste heller ikke de var giftige.
      Mange tak også en dejlig ny uge til dig
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  7. Du har så smuk og interessant en have Anette.
    Det er så lykkelige billeder du viser. Fyldt af glæde og varme.
    Jeg elsker alle dine blomster og ville ønske jeg havde samme gå på mod med blomster som du. Men er bare ikke for god til at passe og pleje dem. Så det vil aldrig kunne blive sådan et flor som dit.
    Nyder virkelig dine billeder så meget.

    Rigtig skøn tirsdag til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte!
      Tusinde 1000 tak for dine skønne ord, de gør mig utrolig glad:-))))Sådan tænker jeg også når jeg kigger med hos dig, der er mange ting jeg gerne vil lave, og prøve. Men må vælge hvor energien skal lægges, med 24 timer i døgnet, for kan ikke nå alt, ikke hvis det skal føles tilfredsstillende. Så BEUNDRE:-)
      Tak:-) må din tirsdag aften rigtig dejlig
      Knus Anette

      Slet
  8. Kære Anette. Hvor er det et super smukt terrasseområde du og din mand har fået lavet, det emmer af ro og skønhed. Jeg kan mærke mit hjerte falder helt på plads ved synet. Bliver nød til at besøge dig og din butik ved lejlighed. Det er simpelthen flotte billeder. Lige nu er der gang i andre projekter her på gården, så jeg må blive hjemme og sørge for mad og drikkevarer, kunne eller lige have kørt væk i min lille bil, for at se din have... Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete!
      Husker da vi skulle have lavet selve området, da havde jeg lige lagt mængder af sten, og en to tre så måtte jeg fjerne dem igen, for mig er det jo den pureste skat, og de skulle nødig have endt sammen med alt jorden der blev gravet af. Vi er også ret vilde med resultatet, og i dag er det stornydt, med minder om hvad der var og hvad det er blevet til. Jeg vil glæde mig til at vise dig rundt på hele matriklen-og indtil da rigtig god høst. Tusinde tak for dine skønne ord, de varmer langt ind i kroppen!
      Hilsner Anette

      Slet
  9. Skøn (høj)sommer have du har og sikke et liv du kan leve der på terrassen. Snegle - af dræbervarianten - ha også været igang her. Synes egentlig ikke der var så mange, men efterhånden har de gjort store skader på dahliaer og stort set alle de slags indianermynte jeg har sået i foråret. Æv! Men heldigvis er der så meget andet der kan give glæde i stedet, så jeg prøver at glemme det lidt... :-)
    Fortsat god sommer, hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Henrik Havehjerne:-)
      Livet leves godt på terrassen i disse stunder, man føler sig altså noget forkælet, ved at være omgivet af frodighed og farver.
      Her har heller ikke været så mange snegle som der plejer, så vi troede vi kunne slappe lidt af ifht til bæsterne, men de er vist avanceret i år og æder mere end de tidligere har gjort, eller også er de i bedre form;-) Nogle gange må man fokusere på noget af alt det gode, for det er der heldigvis mest af.
      Mange tak og i hjertelig lige måde
      Sommer hilsner Anette

      Slet
  10. Gk kjære Anette, Huset ditt har en farge som passer til din vakre fargerike hage og at du får gaver er det fordi du fortjener det! Du gleder mange med din fantastiske raushet og positive innstilling. En glede å følge deg! En vitamininnsprøytning. Vi har mye sommerregn her på fjellet men godt med ferie! Klem fra Birte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde og mange tak for dine utroligt søde ord Birte, hvor gør de mig glad, og giver samtidig lidt stof til eftertanke!
      Vi har også fået mængder af regn en god stund nu, men heldigvis er der også tørvejr af og til, og i dag er der sol:-))) Ha fortsat en rigtig god ferie på fjellet:-)))))
      Klem og kram fra Anette

      Slet
  11. Kære Anette Jeg synes at din terrasse ser helt forrygende ud, sikke en frodighed. Supergodt at Dahlia lykkedes til sidst. Hvor hyggeligt sådan med besøg, så dejlig med nogen man falder så godt i hak med.
    Vil også lige informere om at . Jeg har skiftet navn på bloggen til tinathorsby.blogspot.com. Undskyld ulejligheden. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Tusinde tak:-) siden jeg har vist dahliaerne i kummerne, er de vokset med lynets hast, og helt enorme i både højde og tykkelse på stilkene, og flere af blomsterne er større end min hånd. Må sige det er imponerende:-))))alt det skete mens jeg var på ferie, jubel...
      Det er ingen ulejlighed, det er altid en fornøjelse at høre/se nyt fra dig, så din blog adresse er skiftet ud. I øvrigt TILLYKKE med dit nye "navn":-))
      Knus Anette

      Slet
  12. Jeg kan godt forstå, du holder af terrassen, for der virker hyggeligt og intimt med smukke kig til haven:) Jeg kan godt lide dine blomsterkummer. Hvad er de lavet af?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Susanne! Blomsterkummerne er bygget op på et skellet af træ, og min mand som er blikkenslager har lavet indvendige zinkkummer med dræn/fintmasket net, den udvendige side er beklædt med sort zink.

      Slet
  13. Hej Anette, det er da et dejlig terrasseområde du har. Det er så skønt at kan gå lige fra køkkenet og ud på terrassen. Min terrasse udenfor køkkenet er ikke særlig stor, men bliver brugt flittigt af min mand og jeg, når vi skal have en lille pause i havearbejdet. Jeg læste for mange år siden en skøn havebog og der stod bl.a at der skulle være plads til en stol og et lille bord ved køkkendøren.Den dag jeg læste dit forrige indlæg fra Karens B og B ringede min søn for at sige at han lige kom forbi sammen med hans kæreste og lille Mark på 4 mdr.Jeg havde lige frosset en hel del solstikbær (store solbær, nogle kalder dem også Jostabær, kender du den ?)Så jeg bagte den dejligste( og hurtigste) kage.Tak for opskriften Karen. Jeg vil også prøve med f.eks hindbær og brumbær.
    Kærlig hilsen
    Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      Det er kloge ord du har læst, sådan må det altså være når det kan lade sig gøre. Vi skal dog nogle få skridt igennem den gang der er på billedet, men det er altså også let. Kender slet ikke solstikbær, men de lyder lækre, elsker nemlig solbær:-P Hvor lyder det skønt du har afprøvet Karens opskrift, den falder også i min smag, for bager meget sjældent kager, så de må meget gerne være lette-selvom jeg elsker at jonglere i køkkenet. Her er den dog ikke afprøvet endnu.
      Kærlige hilsner og god dag fra Anette

      Slet
  14. Det er virkelige skønne billeder du viser,deter meget inspirerende,især det sidte foto er jeg helt vild med. Hygge til dig/jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde TAK Leila, og bliver da glad ved at det opleves inspirerende:-) Så herligt- det er også mit favoritfoto, og har da også vist det på bloggen her for ikke så længe siden, og på div sociale medier. Nu er lavendlerne klippet og druen studset.
      Hygge og kram fra Anette

      Slet
  15. Meget spændende og interessante billeder du viser fra din have. Det ser rigtig godt ud :)
    Nogle af mine dahliaer står heller ikke helt lige - den eneste grund til de ikke er væltede, er da fordi de har andre at støtte sig opad. Må huske at give dem støttepinde INDEN de skyder i vejret.
    Hav en dejlig weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. :-))) mange tak Esther, så dejligt at høre! Her havde jeg sat pinde op inden planterne var kommet op over jorden, men disse dahliaer er denne gang helt enorme, og pindene jeg har stukket i burde jeg bare fjerne igen, og erstatte med nogle ordentlige kæppe inden det er for sent, men de står endnu.
      Tusinde tak, kom hjem fra ferie fredag aften, så det er godt at være hjemme igen. Ha en skøn skøn søndag:-))))

      Slet
  16. Your garden is very beautiful !! That's a great place to relax !!
    Greetings

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you so much dear Ela:-)))) indeed it is a relaxing place! Greetings Anette

      Slet