tirsdag den 12. juli 2016

En , to, tre:-)

Det har drillet en stund det kamera, men den anden dag gik det helt død, og det er næsten ikke til at undvære i tiden. Jeg håber det kan laves og til en fornuftig pris. Jeg plejer at tage mange billeder af det samme motiv, men har en god stund nu skullet være heldig, at der bare kom et klart billede.
Jeg har haft to ideer til indlæg på det sidste. Det første om delvis tilfældige sammensætninger af blomster og farver. Den slags motiver dukker op over alt i tiden og jeg beundre det stort. Jeg har fundet ud af når jeg planlægger og forsøger at være på forkant med tingene fungere de ikke for mig, har det langt bedre med det spontane, inden for rammerne;). Havde en længere samtale med en om det den anden dag. Jeg fascineres altid af dem der kan det med at planlægge, udregne og måle op, med styr over tingene. Og hun stod der og ønskede at hun kunne give slip på alle hendes udregninger. Tror endnu engang at vi kom frem til at vi elsker vores forskelligheder.
Her er det hamp hanekro(den gule og lilla), sammen med selvsåede kornblomster og en anden en som jeg ikke ved hvad hedder, den var en del af en sommervildt blanding for et par år siden, og den kommer sporadisk rundt omkring. Jeg nyder denne sammensætning, vildskaben og det florlette, en sommerbuket. Og det hele har sat sig selv sammen, jeg har bare sørget for at de forskellige elementer er kommet til matriklen gennem de sidste år, pladsen har de selv fundet, løbende er der fjernet uønskede vækster.
22 kvm drivhus
I sidste indlæg fortalte jeg om køkkenhavens lyksaligheder, og at det ville involvere et indlæg omkring afgrøderne i drivhuset. Dette var det sidste billede, inden kameraet lukkede helt ned. Tomaterne har jeg selv sået i år, og tre forskellige slags, de blev sået lidt sent, med solens hjælp kan vi snart smage de første:P Agurkerne har givet nogle stykker, men pludseligt ville planterne ikke tage i mod vand, det er rettet op på igen, og de er ved at komme sig. Chili og peber er sunde og fine, snart kan der høstes. De grønne druer er imponerende og meget meget smukke i år, de blå er mere sparsomme. Yderligere er der pelargonier, som jeg har overvintret for 2 år, de er i rødlige og rosa farver, og mit første forsøg med pragt snerlen, havde nok forventet lidt mere blomsterrigdom.
Vender tilbage så snart kameraet er fikset.
Sommer hilsner
Anette

29 kommentarer:

  1. Uha Anette jeg håber da virkelig du får det kamera fikset for vi kan ikke undvære dine dejlige indlæg. Lige gyldig om det er kaos eller orden ser det forrygende ud.
    Håber vi snart ses...det må da lykkes engang at finde en dag hvor vi begge kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita:-)) kørte ind med det i dag, og det drejede sig om at jeg måtte købe et nyt objektiv, og de havde lige det hjemme jeg manglede, og til den pris jeg ville bruge på en evt rep. Det er sådan en fornøjelse at det virker igen. Håber også snart vi ses, men en dag må det da kunne lykkedes:-)

      Slet
  2. Hej Anette
    Det ser fint ud med forskelligheden i din have, hos mig er der også meget tilfældigt, selvom man ikke tror det. Vi kan jo være heldige med tilfældighederne ligesom du er.
    Jeg sår også selv mine tomater dog med forskellig succesrate. Mine blev smidt ud af pavillionen, da der var blogtræf, så det varer lidt, inden de er modne, men de lykkes fint med at komme op, når jeg har sået.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Tak skal du have:-) nej jeg havde ikke haft en tanke for at din have var tilfældig, for du har ret i, at den ser planlagt ud.
      Men tænker også lidt at alle haver må være lidt tilfældige, hvis man har noget selvsåede, eller lige en tom plads;-) havde faktisk skrevet det, men valgte at slette, alt er jo lidt dobbelt:-)
      Anede slet ikke du brugte at så, men så dine tomater på Heikes blog, de så utroligt godt ud. Lidt over halvdelen af frøene kom, planterne er meget kraftige.
      Knus Anette

      Slet
  3. Hej Anette, dybt suk..hvor vil jeg gerne kunne få det vilde udtryk i haven du har, der hvor det bare vokser ind i hinanden og gør en større enhed.
    Det er du så fantastisk god til. Nu er jeg jo glad for roser, så det er med at finde nogen naboplanter der ikke kvæler dem.
    Jeg tror gerne at det har taget dig en del år at lave den smukke helhed du har og det er jo lige fra det tidlige forår,til sent på efteråret din have den blomstre flot.
    Håber snart dit kamera bliver i orden igen så vi kan nyde din have.
    Bløde knus fra Alma og mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Mange mange tak:-))) kan så sige dig at havemelde ikke er den bedste sammen med roser;-) men det har du jo set her. Tror mine er et par meter i højden, og jeg går for at befri roserne med jævne mellemrum, men roserne har det godt.
      Om du aner hvilke dilemma jeg har været i, for ville også gerne have mange roser, har savlet og sukket og mærket efter hvad det er jeg helt præcist vil. Tror det bliver slyngroserne, de passer med alt det andet jeg gerne vil udtrykke i haven. Også må jeg ellers prøve mig frem:-)
      Kameraet er allerede i orden, har skrevet svaret til Rita:-)
      Tusinde tak for de bløde knus, sender et par stykker retur fra min firbenede ven og mig<3

      Slet
    2. upser, syntes nu ikke selv der er så meget om foråret, endnu;-) og forhaven begyndte jeg først rigtigt på i august 13:-)

      Slet
  4. Kære Anette Det er et skønt udtryk du har i bedet. Min have er heller ikke tegnet og planlagt men opstået indraget stykker af den store græsplæne lidt ad gangen. Men det fungerer nu meget godt, men jeg flytter også tit rundt på planterne. Men de er søde og tålmodige, så de finder sig i det. :-). Håber, at dit kamera kommer sig, så vi fortsat kan nyde dine billeder. Der er godt nok dejlig stemning i drivhuset. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Tusinde tak:-))
      Det er spændende at anlægge haven, men endnu mere spændende er det når alle de nye bare stykker skal fyldes ud, det er de huller der er mest spontane hos mig, altså sammensætninger og farver, så dejligt når noget duer. Alle rammer/rum har jeg nok tænkt lige rigeligt over, inden et nyt er kommet til, og noget er slettet igen.
      Men hvor har du ret i at planterne er søde og tålmodige, hi hi så genkendeligt:-)))
      Mange tak igen;-)))
      Fortsat skøn skøn ferie til jer!
      Knus Anette

      Slet
  5. Vildt eller planlagt - tja, jeg vil rigtig gerne have begge dele, men selvom man planlægger, får planterne jo alligevel altid det sidste ord. I år, f.eks., vokser de sig utroligt høje, mens de andre år næsten ikke bevæger sig ud af stedet. Der er desuden mange planter, som har en specielt høj stjerne hos mig, og de skal ikke drukne i et (ellers fortryllende) hav af vilde og selvsåede planter. Men det forhold til planterne har jeg på fornemmelsen, at jeg er ret alene om i bloglandia. De fleste bruger vist planterne som redskaber eller virkemidler i haveindretningen - og elsker dem uden tvivl lige så højt,som jeg gør, bare fra en anden vinkel.
    Alle tiders at dit kamera let lod sig fikse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie!
      Let at forstå;-) Nogle er også så villige her at de tyndes ud i, måske endda helt fjernes, men ved jo nok der er forskellige tolerance tærskler.
      Jeg beundre din viden, din interesse, fordybelse, nænsomhed og beundring af stadier og look, utroligt meget, og elsker at kigge med hos dig, og lytte til din VISDOM!
      Men du har ret der er flere måder at anskue planter på.
      Mit hjerte banker, ekstra, for de vilde, en grund jeg ikke helt selv forstår, men har tænkt over:-)
      Ja det var en lettelse med kameraet:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  6. Det ser dejligt frodigt ud rundt om dit hus, og drivhuset ser ud til at have en perfekt størrelse :-)
    Styrret eller tilfældigt, her er det lidt af begge dele. Selve grundplanen er meget styrret, nogle steder også beplantningen, men andre steder i haven er det mere tilfældighederne eller pludselige indskydelser der får lov at råde ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak!
      Det er vældig godt udtrykt Vivi, altså sådan som du gør, i din have, det er rammende:-)
      Da jeg sad og skrev, var jeg, og er stadig, vældig optaget af de tilfældigheder der viser sig at være gode. Da jeg skrev poppede så mange modsigende ting frem, noget styret, noget tilfældigt og noget bestemt klart på forhånd, at jeg valgte at koge det ned til det jeg var fokuseret på her og nu:-)
      Egentlig er jeg ret nysgerrig efter om man kan skabe en blomstrende have på sådanne "tilfældigheder" med de der selvsår sig, hvor de vil, også ellers luge ud i det man ikke gider, eller det der er for meget. Træer får ikke lov til så meget for så havde vi boet i en mark af ahorn, bøg og eg;-)

      Slet
  7. Godt dit fotoapparat fungerer igen, så vi kan se flere billeder. Haven er så frodig på billederne. Meget virker tilfældigt, men der ligger nok en styrende hånd bag. I vores have er rammerne tegnet ind på en tegning. Det samme er beplantningen i nogle af bedene. I andre bede vokser det hele uhæmmet og helt uden plan. Jeg kan lide begge dele, men jeg er mest til det styrede, det tager sig godt ud på alle årstider. Men hvor er det godt, at haver er forskellige.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      Det er jeg også glad for, en befrielse med et nyt objektiv, skød løs da jeg kom hjem, for der var det stoppet med at regne, for en meget kort bemærkning;-)
      Spændende at høre om din have, som jeg beundre stort, den er så fyldt med ro og behag.
      Men du har ret i at det er godt, at vi vælger at lave vores haver forskelligt, det INSPIRERER og tvinger en selv til at træffe valg og mærke efter.
      Tak for hilsen-hilsen tilbage fra Anette:-)))

      Slet
  8. Tenk å sitte i ditt vakre drivhus og nyte et glass? Nydelig vakkert rundt deg. Nyt sommeren videre kjære du. Klem fra Birte

    SvarSlet
    Svar
    1. Både noget i et glas og en kop er godt i drivhuset:-) især i tiden med regn! Hvis du en dag kommer på de her kanter er du meget velkommen Birte:-)) 1000 tak og i lige måde! Klem fra Anette

      Slet
  9. Hej Anette. Jeg kan rigtig godt lide det lidt "vilde"look din have har. Jeg har prøvet flere gange, når jeg har lavet et nyt bed, at sammensætte det efter farver. Men der går altid "koks" i det. Nu planter jeg mere efter hvad jordforhold og skygg/sol planterne kan lide. Og heldigvis passer farverne jo sammen alligevet :-) Så dejligt et drivhus du har, den sofa er da skøn.

    Kh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      Mange tak. Hi hi, ville prøve at lave et rødligt område med krukker(har aldrig tidligere haft en farveholdning), men disciplinen gik fløjten, aldrig har jeg haft sådan et farverod som i år, det er der blevet brugt for meget krudt på, nu er der rimeligt skik på det igen. Næste år køber og sår jeg efter mine gamle principper:-)
      Dejligt at høre om hvordan du gør:-)
      Er ret glad for sofaen,man kan også ligge i den;-) købte den på et marked sidste år, det er vist den eneste ting jeg har brugt penge på til møblering af drivhuset.
      God dag!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  10. Åh gad godt være bedre til det tilfældige og til det styrede! Det ser så smukt ud hos dig, frodigt og farverigt. Jeg styrer farverne, men kommer ikke altid i mål med sammensætningerne - men ting kan jo heldigvis flyttes. Jeg er så vild med din iderigdom og det spontane - det gad jeg godt have lidt af. Dit drivhus er da helt vildt lækkert, smukt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Har aldrig været en god og langsigtet planlægger, men jeg beundre meget andre kan-planlægge planter eller andet ned til mindste detalje, og så stå fast ved det. Jeg har forsøgt mig med den kunst i år, og den fungere ikke optimalt, medmindre det er en arbejdsplan:-)
      Det er altså rart vi kan flytte rundt på planterne, tænk hvis alt bare var så rigtigt første gang;-)
      Jeg syntes du gør det rigtig godt, og den have du har/skaber passer utrolig godt til jeres sted/oase, i har så mange smukke store træer, gode fundamenter, der anslår tonen. Jeg savner nogle gamle træer!
      1000 tak Frede!

      Slet
  11. Kære Anette.
    Hvor er der smukt og farverigt i dine haver. Hvis vi engang kommer på disse kanter, vil jeg meget gerne se dine haver og din butik. Der ser vildt hyggeligt ud. Tak for kigget.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elaine!
      Tusinde tak:-) I er hjertelig velkommen, kaffe/the er der altid, og brød hvis jeg ved det i forvejen.
      Viser med glæde mine haver, har egentlig aldrig tænkt at haven består af flere, med de er der jo:-) og selvfølgelig butikken!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  12. Så fantastisk din stor hagen. Herrlig med fargerike blomster som kan vokse litt vill.
    Ahh veldig koselig med drivhus på kjølige og regenværsdager. Og stor er egen avling.
    Takk for vakre bilder. Sommerklem fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for dine skønne ord Viola:-) ja det er utrolig hyggeligt at sidde i drivhuset, især når det regner.
      Nu har jeg lagt din glædesfyldte og hyggelige blog på min blogliste:-) så kan jeg bedre følge med i når du ligger noget op.
      Sommerklem tilbage fra Anette

      Slet
  13. Ganske simpelt forfærdeligt hvis ens kamera står af.....
    Det er jo på ingen måder til at undvære.....
    Må virkelig rose dit drivhus. Sikke en sjæl og charme det har.
    Smukt står de grønne planter.
    Har slet ikke nået at sætte agurk og tomat i år. Ærgre mig vildt nu jeg kan høre i begynder at høste.....

    Rigtig skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det duer altså ikke, så er så glad for at det bare var et nyt objektiv der skulle til:-) Tak for rosen, i aftes spiste vi fødselsdagsmad dernede, det er super hyggeligt med sådan et "uderum".
      Syntes at denne havesæson har været en del anderledes end den plejer, og tiden ilet afsted.
      1000 tak også en fortsat god fødselsdagsweekend til dig og dine kære!

      Slet
  14. Åh nej...håber snart dit kamera virker igen. Jeg er holdt op med at bruge mit gamle pocket-digicam og nøjes med mobilkamera/Ipadkamera.

    Sjovt hvad du skriver om opmåling/ikke-opmåling...Langt størstedelen af min have er anlagt ved hjælp af bambuspinde...Jeg måtte opgive at tegne...prøvede...men det fungerede ikke.
    Det sjove var så, at da jeg skulle omlægge forhaven dette forår, ja, der sad jeg og tegnede (efter mål) i vinters...men det skyldes måske at forhaven er en ikke specielt stor firkant, så det ikke var så besværligt.
    Planteplaner har jeg dog ikke lavet. Da forhaven var klar til planter, flyttede jeg rundt på potterne til jeg var tilfreds.

    Vi har også høstet de første tomater...og ikke mindst bønner...næsten 400 gram har vi allerede spist - og de smagte fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det virker igen:-) jeg har jo nok tlf, men bryder mig ikke om de billeder det tager, andet end det er til instagram-som jeg kun har på tlf.
      Det er altså sjovt at høre hvordan andre gør når der skal anlægges have, det lyder som om vi bruger lidt af hvert, både med planlægning/ikke planlægning.
      Tegninger, suk, jeg har tegnet meget, men aldrig målfast, mere for at se hvordan stregerne ser ud sådan lidt fra oven, om man kan se en linje eller et mønster-ellers har jeg også sat pinde og lagt pap ud for at få en fornemmelse og et overblik, men kun af store liner-for gør som dig når det gælder staudebede.
      Uhmmm, du er heldig, her er bønnerne først lige gået i blomst, elsker friske bønner.
      Hilsner og god dag til dig Esther

      Slet