torsdag den 4. august 2016

Min barndoms have er det ikke

PS den 5/8 kl 12.12 opdatering med link til mit tidligere besøg sidst i indlæget:-)
 
Men kunne alligevel fristes til at kalde Haven i Hune, for barndommens have. Forstået på den måde at det var den der var igangsætteren til atter at udfolde sig kreativt, med en verden af planter og blomster, og meget mere. Første gang jeg så den var i august 13, og den tog mig med den smukkeste storm. Det var som om at den kunne vise og sætte ord på det jeg ikke helt selv formåede i have sammenhæng. En ild blev tændt, og jeg har ikke bestilte andet end at grave og flytte rundt i egen have siden;-)
Første gang jeg besøgte haven var sammen med min mand-og siden den første gang, lovede jeg datteren at hun og jeg skulle se og opleve den sammen. Det gjorde vi så for næsten 3 uger  siden-tænk jer at jeg har haft billederne liggende så længe, uden at vise dem her:-)))
Jeg følte mig så hjemvandt da  vi trissede rundt og stak snuderne i blomsterne, og oplevede den viltre stemning og smalle stier. Som det fremgår af billederne havde vi strålende solskind den dag.
Hvad er det der gør en have særlig, eller netop Haven i Hune særlig? Hvad er det den røre ved? Eller er du berørt af haven deroppe i nord?
Gensynet for mig gjorde at jeg på en måde vidste hvad jeg gik ind til, så og oplevede andre ting end den første gang. Sådan er det vel også i forhold til andre mennesker.
Om end denne have tager en lidt anderledes drejning, da Anne Just jo ikke er en fysisk del af haven mere. Uden at have kendt haven i hendes tid, kan jeg alligevel mærke/se at der sker noget andet, og noget afprøves, men der er stadig enorme mængder af Anne tilbage.
I skrivende stund, og en nylig samtale med Lene, som har bloggen bedstemorshave. Så kan man aldrig vide hvad der sker med ens have eller hus eller noget som helst andet når det overdrages til andre. Tror alle har deres ideer, med hvordan noget skal være, uanset hvor tro man prøver at være mod det der var.
Haven rummer mange elementer og der er noget for både rig og fattig. Samt ting man kan omsætte og gøre hos sig selv.
Måske du har været der og ved at der er hovedveje og biveje, i et harmonisk hele.
Det er vidunderligt at gå rundt mellem de høje stauder, det bringer gamle og gode følelser frem af at være barn, og opleve magien i sådan en blomsterrigdom.



vildbasser er der en del af
Jeg havde en sjov oplevelse med fredløsen her over. Jeg har dem jo også herhjemme og er vild med planten. Da jeg sad og udvalgte billeder kom jeg til billeder fra egen have, og var lige ved at sætte det ind her, men opdagede jo heldigvis, har dem nemlig ikke i de mængder:-)


vi skal den vej

halløjsa, jeg må finde et godt sted til et spejl her herhjemme, man bliver altså så overrasket over at se sig selv:-)
Her er det græsalleen, fra den ene side, ved faktisk ikke om jeg syntes det er pænt, men det er en helt fantastisk oplevelse at gå igennem, spred armene ud til siderne og føl, så ideen summer. De to billeder under er græsalleen fra en anden vinkel



blomster på "bjerge"
lupiner i blomst, lidt af en dejlig overraskelse
Fordi det var så hyggeligt at se den "gamle gartner" stå og klippe visne rosenhoveder af
pgu af de forskellige materialer, som træ jern og planter, en super hyggelig og trang passage
Da jeg så haven i august 13, var jeg begyndt på egen matrikel i april samme år, ganske famlende . Men med god forståelse af at min have skulle opdeles i mindre og overskuelige rum, efter inspiration fra flere kilder.

Vil slutte af hvor jeg begyndte, er totalt vild med den "ting", den rummer så meget, der bare venter på at åbenbares, eller blive antændt....
Dejlig dag!
Glade hilsner fra Anette

PS REDIGERET DEN 5/8 16 med følgende to indlæg fra Haven I Hune som jeg lagde ind i februar 2014-besøget foregik i slutningen af august 2013-før jeg fik blog! 1. del er HER og 2.del HER

22 kommentarer:

  1. Tak for turen Anette, jeg kan se, at du har haft meget fornøjelse af de to gange, du har besøgt haven. Jeg har ikke været der, jeg har jo ikke været ret mange andre steder end i Høneballehaven :) men det er jeg egentlig fuldt ud tilfreds med. Jeg "nøjes" med ture til Jas og til Rhododendronhaven og måske en tur lidt længere væk senere på året.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Lisbeth:-)))Det var egentligt to forskellige oplevelser, sådan alt i alt. Yderligere så jeg alle tøjbutikker både i Hune og Blokhus, ikke mine favoritsteder, men det er hyggeligt at være sammen med Ida om det. Vi spiste også en lækker frokost på et af spisestederne i Blokhus. Hi hi, du er jo også plantenørd, så forståeligt du er at finde på de gode salgssteder, sådanne steder kommer jeg ikke så meget. Din have er så utrolig skøn, og andre haver ligger jo ikke sådan lige "om hjørnet". Spændende hvor langt væk du skal senere på året:-)
      Kram Anette

      Slet
  2. Anne Justs have i Hune satte også for alvor gang i min haveinteresse, og jeg er meget glad for, at jeg nåede at hilse på hende under et halvebesøg et halvt år inden hun døde. Men dine billeder kan jeg næsten ikke genkende. Ikke at det gør noget, at en have udvikler sig - i dette tilfælde til det lidt mere vilde. Faktisk er det vist ved at være en trend for tiden, og tak for det. Nu vil jeg så ikke længere være så ked af, at min egen have på det seneste også med syvmileskridt bevæger sig i den retning (lige som bl.a.Kjeld Slots). Men når det er sagt, kan jeg alligevel bedst lide, at man tydeligt fornemmer strukturen, og at der er pauser mellem kunstværkerne.
    Under alle omstændigheder:
    Happy Gardening,
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jytte!
      Herligt at du har set haven mens Anne Just havde den, det må også have været interessant, også at hilse på hende!
      Det sjove er at jeg har indtrykket af at det jeg har vist mest af her, ikke alt- men mest af- at det var selve grundideen med blomster havet, det visuelle og lidt viltre blomster-billede-syn.
      At du ikke kan genkende noget i billederne, er måske det at jeg tager tingene fra en anderledes vinkel, og ikke de gængse "veje" Jeg fungere generelt meget visuelt/billedligt, mens jeg går på de anlagte havestier.
      Jeg er STOR fan af Kjeld Slot! -uanset om det er hans erkendelser eller ej, så er han rasendes DYGTIG!
      Happy gardening også til dig:-)
      Med hilsner Anette

      Slet
  3. Hej Anette. Tak for turen. Det er efterhånden et par år siden at jeg sidst besøgte HAVEN(!). Der har ikke lige være anledning, og jeg har også været lidt tilbageholdende fordi de første gange var så fqntastiske dejlige oplvelser. Som på din tur: perfekt solskin, lun vind, glade mennesker.... og en frodig have. Men jeg vil egentlig også gerne give den lidt tid til at rykke sig fri af skyggen af Anne Just. Det er ikke negativt ment, men man kan ikke fastfryse en have, den vil naturligt udvikle sig. Og Anne er her ikke mere, så andre må tage alle de daglige beslutninger over liv og død, hvad der til lægges til og trækkes fra.
    Så jeg prøver at styre mig lidt endnu og håber jeg får endnu en fantastisk oplevelse næste gang. For selvfølgelig kommer der en næste gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik!
      Velbekomme:-) havde så svært ved at lave en begrænset billede serien;-)
      Det er ufatteligt gode, åbne og kloge ord du kommer med, og de passer som fod i hose, tak for det!
      Tror også det er vigtigt at give et sted tid, når nye kræfter kommer til.
      Jeg ved af erfaring at det skaber nysgerrighed når nye overtager, og mange historier kan florere, af en hver karakter, en lille reminder til mig selv;-)
      Ja haven må da ses igen, tror også der(måske) vil gå et par år mere herfra:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  4. Hejsa Anette:)
    Jeg har aldrig været i haven og det til trods for jeg næsten er opvokset i nabo byen.
    Man kommer som regel ikke de steder der er nemt vel.......
    Men sikke dejlige billeder, så måske jeg skulle ve haven et besøg.
    Skønt at få et godt kig på dig bag kameraet og din kønne datter.
    Jeg har også et spejl i haven, jo man kan blive forskrækket;)
    Det er jo kun det sidste år jeg sådan er begyndt at interessere mig for haven. Før var det bare udsmykningen jeg gik efter, ikke planter.
    Men dig og alle de andre have blogger har sat gang i noget.......

    Rigtig skøn aften
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte!
      Nej det gør man ikke, det er lidt synd.Vi har også en besøgshave en god spytklat herfra, sidst jeg var der var i 1995, da var den rimelig ny, og ikke åben for publikum andet end et salgssted for juleting..
      Kan varmt anbefale at besøge Haven i Hune, der er fyldt af inspiration, også med simple og lette planter, og man føler det er til at gå til;-)
      Jeg har spejl ved butikken, men at se det i en busk eller et skur, det er altså- så sjovt. Så det også hos tante Grøn:-)tommel op for dit spejl:-)))
      ha ha, ja det er det alle de dejlige blogs gør, sætter noget i gang, det gør du i den grad også her hos mig:-)
      Knus Anette

      Slet
  5. Mon ikke 'tingen' er ny, jeg har ikke set den før. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg mener.... Tak for din dejlige rundvisning i Haven i Hune. Det er altid en oplevelse at se den, men jeg tror desværre ikke, jeg når derop i år. De første 2 gange, jeg så haven, gik Anne der selv, og det gav selvfølgelig besøget en ekstra dimension. Allerførste gang, jeg mødte Anne, var til et foredrag i havekredsen. Jeg glemmer det aldrig. Hun stod der den lille runde, farveglade dame og fortalte og gestikulerede i et væk. Hun havde forsamlingen i sin hule hånd, og mange gange lå vi flade af grin.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna!
      Jeg tror også "tingen" er ny, den figurere ikke på mine gamle billeder..... Min datter ved heller ikke rigtig hvad hun skal mene om den, for den skaber en slags "uhygge" sammen med fascination-det gør den også ved mig, og det kan jeg godt lide.
      Øj hvor er du heldig, bare det du fortæller om oplevelserne af Anne, bringer det store smil frem her-1000 tak!
      Hilsner Anette

      Slet
  6. Hej Anette.Hvor har du taget mange skønne billeder fra Haven i Hune.
    Og hvor er det sjovt at se hvor dine billeder er forskellige fra mine, da jeg var der for 3 år siden.
    For der var der godt nok ikke mange blomster at glæde sig over.
    Men kan jo se at der er sket en del deroppe.
    Dejligt med sådan en tur med din søde datter.
    Er ved at gøre klar til vores årlige vejfest.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Mange tak:-) jeg havde simpelthen så mange billeder at vælge imellem og valgte div bygninger mm fra.
      Det er også tre år siden jeg har været der sidst, dog hen i august, men syntes nu også der var blomster dengang om end mange var på retur. Men vi har selvfølgelig forskellige forventninger og oplevelser af det vi ser, heldigvis-det giver jo mangfoldigheden. Elsker at tage på ture med datteren.
      Du er simpelthen altid så flittig og aktiv, jeg beundre det meget. Rigtig god fornøjelse med klargøring, og ha en fantastisk fest.
      1000 tak og i lige måde.
      Knus Anette

      Slet
  7. Skønne billeder - og anderledes end dem jeg ellers har set fra haven. Selv har jeg ikke set den, synes, at alle de fine besøgshaver ligger så langt væk! Glæder mig til havefestivalen, for der er der en hel del haver tæt på, som åbner dørene - da må jeg på tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Frede:-) Ville også ønske jeg lige kunne smutte rundt og se haver til festivallen, og Vivis have trækker stort-men det bliver vist ikke i år. For den 20 har vi inviteret mange gæster til en sommerfest. Rigtig god fornøjelse og tur til, glæder mig til at se om du viser lidt på bloggen.

      Slet
  8. Jeg har besøgt haven fire gange, og for mig har det været en lige stor oplevelse hver gang. Sidste gang var i år i begyndelsen af maj, og selvom der er mange ting, planter, farver mm., som er forandret, synes jeg stadig, det er en af de smukkeste og mest inspirerende haver, jeg har set. Jeg synes, han (den nye unge mand, som står for det nu - kan ikke huske hans navn) gør det godt:) Denne "ting" du nævner, var der ikke i maj, og jeg ved nu heller ikke rigtig, hvad jeg skal mene. Umiddelbart synes jeg ikke den passer til stedet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bliver så glad af at læse om dine store oplevelser med haven:-) Den unge mand hedder Jeppe-har netop i dag sagt til ham(på insta) at de gør det så godt! Rart at få opklaret det med "tingen", for jeg blev vældig overrasket da jeg så den. Jeg kan let forstå der er mange meninger om den(eller måske bare to;)-og om den passer??? Føler den giver plads til et ekstra element, også med det den symbolisere, i alle tilfælde for mig. Også er den stor:-))))
      Jeg syntes det er utrolig spændende at læse jer forskelliges oplevelser. Vil bare sige tak for at dele dem!

      Slet
  9. Dejlige billeder fra den skønne have i Hune, som jeg selv har besøgt 3 gange, sidste gang var her i maj i år. Og jeg må sige at der er sket meget på bare de par måneder ! Så megen vildskab og frodighed, helt vildt. Jeg synes heller ikke at skulpturen passer ind, den er helt sikkert ny. Men haven har givet os megen inspiration og vil sikkert fortsat gøre det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Ulla:-) ja den er flere besøg værd, den Have, det bliver spændende at følge udviklingen. Ja til at skulpturen er ny, det kunne Susanne også bekræfte, og kan høre at flere ikke syntes den passer ind..
      knus Anette

      Slet
  10. Hei kjære Anette, denne Hagen er vakker men virker utrolig stor. Imponerende må jeg si! Jeg likte speilbildet av datteren og deg. Klem fra Birte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kære dig:-)
      Haven er stor, men virker alligevel meget større end den er, pgu af de mange niveauer-al den ekstra jord der er kørt på.
      Jeg er så dårlig til at blive fotograferet, så det passer mig godt at kunne gemme sig bag kameraet. Men mange tak:-)))
      Klem fra Anette

      Slet
  11. Hej Anette, fine billeder fra Haven i Hune. Jeg så haven for 4 år siden sammen med min mand, mine to brødre og svigerinder. Vi er alle haveinteresseret, mændene er mest interesseret i træer. Der var delte meninger om haven, jeg kunne jo godt lide den, jeg er jo til det lidt "vilde" Nogle syntes der manglede græs. Jeg nød haveudsendelserne med Anne Just og Claus Dalby.Jeg synes også hun var en dygtig maler. Jeg har også et par havebøger hun har skrevet. Anne Just har helt bestemt givet mig haveinspiration.

    Kh. Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      Mange tak, jeg har valgt de lidt vilde billeder denne gang. Det er så interessant at høre de forskellige meninger omkring haven. Min mand havde ikke de store meninger omkring den, men han er heller ikke haveinteresseret.
      Åhh jeg har stadig tilgode at se de udsendelser, måske jeg skulle se om de er tilgængelige endnu, for kan mærke det er en mangel. Har også bøgerne tilgode.
      Mange tak for din kommentar:-)))
      Kærlig hilsner Anette

      Slet