torsdag den 6. oktober 2016

Der er have på hjernen

-vel ikke så nyt endda, men trænger til at vise have inden det meste kommer til at handle om binderi. Så det er et af de længere indlæg. Nogle af billederne er mest pgu af lyset der er nu, vildskab og vellykkede sammensætninger. Man kan næsten ikke undgå at få tingene til at se bare lidt magiske ud. Nogle er lige efter regnen og andre er fra solen i går.
vi har muldvarper i rå mængder
her er også noget af rosenbedet med jacquline du pre, jeg er vild med den rose. Kongelysene skal ikke fremadrettet være i bedet, men de genere ingen nu. Kanten rundt om bedet består af lavendler, i midten af bedet er der en sommerfuglebusk, og sammen med de dele er der plantet forskellige stauder, er spændt på at se sammensætningen næste år
Alle billederne over er fra det bagerste eller nederste af haven, hvor jeg i år også er begyndt at indføre stauder, hortensiaer og roser.  Og jeg har lært et og andet af forhaven, som i år er blevet for vild, mere om det længere nede i indlægget.
Selvom det er vildt er der selvfølgelig også pæne kig. Her er hjortetaks træet i forgrunden rykket op, det er let, så de er harmløse. Astersene er bredt sig godt, de elsker vores sand. De reduceres løbende, det er som om jeg i år har fundet opskriften på at holde vildskab i arve, om end den ikke fuldt ud har været praktiseret, for opdagelsen gjorde jeg lidt sent på sæsonen. Der ligger et pænt arbejde forude.
 Jeg tager skyklapper på og ordner stykke for stykke, ellers er det lidt overvældende;-)
 I år har elefant græssen fået fat, og den ser ud som den skal, sammen med dens naboer, det stykke skal der ikke gøres noget ved,. Udover at jeg har brugt noget af hjortetrøsten i baggrunden, andet sted. Den viste er en vild en fra engen, jeg har også en ordinær, de arter sig stort set ens. Den ordinære staude er dog mere vild i det, men den står også solrigt hele dagen, tror på det er der forskellen ligger....
Her er noget af det første jeg plantede i den del af forhaven der har jordvold. Efeuen har jeg selv klippet op i småstykker, som små stiklinger, og i år på 3 året, har den fået rigtig godt fat, så den skal holdes i arve, noget jeg allerede nu glæder mig til, for holder meget af at bruge både blade og ranker i binderiet. Jo jo græsset er fjernet;-)
fungere absolut som det skal, også elsker de sandjord, det er noget af det bunddække der er under figentræet, sammen med lavendler og asters
På de to billeder over har jeg været på noget af et arbejde. Her var tidligere sæbeurt, plant den ikke mellem dine stauder, dens rodnet er voldsomt. yderligere var der dagpragtstjernen, den er stadig op af højen, og er rimelig let at fjerne, men skal absolut holdes i stramme tøjler, den kan lukke så meget til at ikke andet, udover sæbeurten kan trænge igennem, her var også lidt rejnfran;-) Nu er der plantet forskelligt, der trængte til at blive flyttet fra andre steder. Næste år har jeg en ide om at holde ud at se på den bare jord, for at give stauderne bedre forhold, selvfølgeligt alt med måde, for nysgerrigheden skal også have plads;-)
Her deler jeg hostaer, som havde fået en dum plads;-) Egentlig ved jeg ikke hvad jeg helt skal mene om den brogede hosta med lidt snoede blade, syntes ikke den helt passer i den stil jeg har for mit øje. Men den bliver brugt, også må jeg se om de nye pladser gør noget godt.
dahliaerne i baggrunden. står i kummer, de må lade livet i denne uge, men fra denne vinkel ser det faktisk ok ud
Heldigvis er det ikke alt i forhaven der skal flyttes rundt på. Men det er noget af et puslespil, nu hvor tingene står tæt, men også nu hvor andet er visnet ned. Må se hvor langt jeg kommer i denne uge.
Her er en gang pjatværk, og meget kaos, men af den lette slags. Tidligere rådede valmuerne i området, og de kan sætte de andre vækster langt til bage. Næste år får buskene og roserne bedre kår der, og jeg vil være lidt hårdere ved valmuerne. Den bare stribe jord er en kommende sti.
Den ene af de to Leonardo da vinci- min første rose, som også er ufattelig god, den kan klare den konkurrence den har haft af stauderne, den anden af dem har haft det lidt mere udfordrende, den skal flyttes
ahornen vi fældede i foråret er der stadig meget gro kraft i, den er flere gange klippet væk i løbet af sommeren. Astersen ser jeg for første gang, købte den i efteråret
Og kan yderligere tage ordene til mig som egen levede virkelighed, næste år bliver haven endda skønnere, sådan er det bare, sådan vil det være så længe jeg har en have, og i skrivende stund er jeg vild med det.
Haveglade hilsner
Anette

40 kommentarer:

  1. Jeg holder af at være med i din have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg altså glad for at høre Miri:))

      Slet
  2. Det er skønne billeder du viser,det er sonm at gå på havevandring, Jeg har som dig siddet og klippet Efue i småstykker og fået plante flere hundrede af dem ,god bundække og flot til pynt. Glæder mig til at se din have næste år. Knus fra leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Leila, og hyggeligt at læse:-)
      Det er spændende at skabe bunddække på den måde og opleve det bliver en succes. I sin tid hørte jeg at det ville tage lang tid at skabe et godt resultat med efeu på den måde, så jeg vandede ekstra ivrigt i begyndelsen, det er fantastisk når de tager ved. Vi har dem også i en anden afdeling, der lagde jeg bare lange ranker ned og smed jord over, pletvis. Det fungere absolut også godt.
      Hvor er det dejligt.
      Knus fra Anette

      Slet
  3. Hej Anette
    Dejlig morgenlæsning, jeg fulgte ivrigt med i dine erfaringer. De samme som jeg også har gjort mig, nogle stauder skal man bare passe på, de er lidt for vilde, men du er ved at have styr på dem, kan jeg fornemme. Det bliver mere spændende for hvert år med alting, hvad sker der med den plante, skal der være et nyt bed her osv.
    Efeu har jeg i rå mængder, og da jeg ikke bruger dem til binderi, skal jeg holde meget øje, inden de indtager en rhodo eller andet. Jeg håber, du bliver glad for dine hostaer, nu du har flyttet rundt med dem, de er skønne elementer i haven også selvom de har snoede blade.
    God arbejdsdag i kulden, her er det meget koldt og blæsende til morgen.
    Kram fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Det er altså dejligt at høre, tak for det:-)
      Og hvor er det morsomt at vi faktisk må gøre vores egne erfaringer, tror det er det er der visdom opstår. Jeg er vild med at læse at du har oplevet det samme, og det at haven bliver mere og mere spændende- det giver genklang:-)
      Kan også godt lide hostaer, men nu hvor jeg læser hvad Marie har skrevet-så virker det som grunden til hvorfor de virker lidt kunstige i bedene. Men nu må det prøves, og virker det ikke må de i krukker:-)
      Tusinde tak:-) her er også bidende koldt i dag, med kraftig blæst, så der skal ekstra tøj på.
      Kram Fra midt mellem Randers og Langå:-)

      Slet
  4. Jeg fornemmer at du for alvor er ramt af havebacillen og det er nu ikke den værste sygdom at være ramt af.
    God arbejdslyst og god dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi:-) også dufter den bacille, for det meste, så godt.
      1000 tak og i lige måde Rita

      Slet
  5. Det smukke, vilde udtryk, du så godt kan lide, er vel samtidig let og lidt flagrende. Måske er det derfor, du har problemer med at placere hostaen, som er mere bastant. Det gætter jeg på, fordi jeg har noget af det samme problem med placeringen af sankthansurt, som bliver temmelig steroideagtig på vores lerjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et rigtig godt gæt Marie, jeg havde slet ikke haft den tanke, eller sætte ord på- det er i grunden sært??;-) Tak for svar, det gav mig meget, og på flere områder!

      Slet
  6. Hej Anette. Jeg nyder dine lange indlæg om haven :-). Det er en skøn have du har. Jeg har haft valmuer for første gang i haven og jeg har lært på den hårde måde, hvor meget de bremser de andre stauder. Men jeg synes bare det er så svært at være hård og trække alle de små søde planter op. Men det må jeg lære til næste år :-). Her hos mig skal der også rokeres lidt rundt - det er ikke alt der har stået hensigtsmæssigt. Ha en rigtig god dag og tak for billederne fra haven :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette!
      Først velkommen til, og tak for din kommentar, og dejlige ord.Jeg er glad for at høre du kan lide at kigge med. For jeg har meget glæde af den her slags indlæg, de er altid lidt af en øjenåbner på flere plan. Det er som at give plads, eller ny luft til det hele.
      Hi hi ja den med de små nye planter kender jeg også, og den vidunderlige blomst den sætter, altså men vi må jo lære af vores fascination og nysgerrighed, så der er plads til alle de andre.
      Rigtig god fornøjelse med dine omrokeringer. Var lige inde for at se om du havde en blog, blev lidt nysgerrig;-)
      Mange hilsner herfra Anette

      Slet
  7. Hvor er det dog en smuk og ikke mindst frodig have du har. Der er meget at skulle over nu vinteren venter rundt om hjørnet. Det er så dejligt, at kunne flytte planterne til en ny og bedre plads, og så til foråret se, om man valgte rigtigt. Håber på der stadig er lidt lunt vejr tilbage til os havenørder, så vi kan nå at få klargjort inden frosten sætter ind. Kh Gerd

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gerd!
      Så hyggeligt også at hilse på dig her:-)
      Mange tak for ordene omkring haven, jeg begynder også bedre og bedre at kunne se hvordan det hele bliver.
      Ja det bliver spændende at se det hele næste år, men du har ret der er nok at se til nu, så tørvejr ønskes, og er det lunt så helt i top!
      I år skal der også lægges tulipaner i forhaven, det er helt nyt her, de andre år har de været i kummer, for lige at afprøve.
      Ha en god ny dag
      Hilsner Anette

      Slet
  8. Det er altid så spændende at læse om, hvad du går og arbejder med i haven. Jeg tror du har nået rigtig meget i denne havesæson, både hvad angår anlæg og nyplantninger.
    Jeg er helt vild med de grønne og grå farver i de første billeder - og det lidt vilde look.
    Jeg har også læst Maries kommentar om hostaer, jeg tror lige præcis, hun rammer rigtig. Hostaer er dejlige planter, men de passer ikke ind overalt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt:-))) Det første billede er jeg også lidt glad for, der er zoomet lidt for at få de forskellige nuancer med. Poppelmarken(bondens) er rimelig ny for os endnu, men det er fantastisk at se hvordan de gror, og svajer i vinden, og viser deres grå bagside af bladene.
      Ja det føles som Marie har ramt rigtigt. Og jeg holder ellers meget af hostaer, og deres store rolige overflader. Er spændt på om de kan blive integreret i min have så der kommer et harmonisk udtryk, eller om jeg må nøjes med at nyde i andres.
      Tak for kommentaren:-)
      Hilsner Anette

      Slet
  9. Så for den Anette, nu er du da godt nok gået helt have amok :o) godt du fik sæbeurten op, den er ikke nem at styre. Hostaerne tror jeg altså nok du vil blive glad for, de er gode til at dække i med deres store smukke blade.
    Er lidt spænd på hvad du har fundet på som selskabsplanter til Jacqueline du Pre.
    Glæder mig meget til at se det videre haveforløb.
    Kæmpe Krammer fra Mig :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, Ja da Linda, og du har jo set det irl, inden den store tur. Sæbeurten er kommet helt ned til stykket ud til bondens mark, så der kan den ikke genere. Men det sjover er at de først i år har vist hvad det er de vil, så gik i troen at de var tilforladelige;-)
      Mellem roserne er der løvemund, en fin lidt høj sart rosa geranium, hvide lette skærmblomster som jeg ikke lige kan huske navnet på, og blåhat, og torskemund/hønebalderina. Ikke flere kraftige banditter til roserne nu, hi hi;-)
      Kæmpe krammer tilbage fra mig, med ønsket om en god dag:-)))

      Slet
  10. Lovely autumn photos from the garden!
    I love the garden rose and the grasses!

    Have a lovely weekend!
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Dear Susanna! Thank you so much for your beautiful comment <3
      And a lovely weekend to you too
      Anette

      Slet
  11. Hej Anette.Skønne-skønne billeder fra din frodige have.At have en have er altid en evig kamp om at få harmoni og vildskab til at gå op i en højere enhed.
    Jeg er jo meget glad for alle mine hosta som jeg synes giver en ro i mine bede.Men her er det jo mere organiseret i bede.
    Men hosta i krukker er jeg bare vild med.Kan bruges alle steder på terrasser og indgangspartier.
    Men synes roser skal have lidt luft så man kan nyde de smukke blomster.
    Rigtig dejlig weekend til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 1000 tak for dine søde ord.
      Ja og det er en af de spændende kampe, de giver mange erfaringer. Jeg er næsten færdig med puslespillet for i år, hi hi:-) og nu er jeg begyndt at lægge et farveorgie af tulipanløg i forhaven, jeg er spændt på at se det næste år for der har aldrig tidligere været tulipaner.
      Jeg simpelthen elsker synet af hostaer, og når jeg ser dem hos dig kommer de til sin ret. Har et område jeg vil eksperimentere med dem, sammen med andet bunddække, men hvis jeg ikke når det i år må de komme i krukker eller et af højbedene.
      Weekenden har været god, med masser af socialt, så i dag må blive en stille dag.
      Rigtig dejlig mandag
      Knus Anette

      Slet
  12. Ja, blomster kan vi naturligvis ikke få nok af hos Bloomit! Så send os meget gerne dit billede, i vores "lille" konkurrence: FlowerAwards2016.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for invitationen Simon, må i gemmerne og se om jeg kan finde et godt billede:-) Kendte slet ikke Bloomit, men det gør jeg så nu, eller har læst om det. Tillykke med det nye foretagende, så godt gået!

      Slet
  13. Sikke en have du har Anette. Vild og naturlig. Det har jeg altid syntes.
    Så smuk og eventyrlig.
    Kan forstå du har muldvarper..... jeg er lige ankommet fra Skejby og det første mit øje så var 24 skud i forhaven...... det har vi aldrig haft før. Bliver allerede ved ankomsten til indkørslen meget træt.........
    Men du har nok at se til kan jeg læse:))))))

    God arbejdslyst og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Charlotte:-) Er jo noget forfalden til det vilde, og det bliver i forhaven, tror jeg;-)

      Håber i er okay<3....

      Tror heller aldrig vi har haft så mange muldvarper før, det eneste jeg gør ved dem er at jævne deres skud, det ser ud a- h- t, må se hvor længe mine hippie manerer vare i forhold til de små banditter under jorden.

      Ha også du en fantastisk tirsdag:-)) her skal den nydes sammen med datteren i Århus
      Knus Anette

      Syntes der mangler lidt timer i døgnet i tiden, heldigvis kan vi ikke lave om på det:-))))

      Slet
  14. Kære Anette.
    Jeg er meget begejstret for dine lange indlæg. De første to billeder er meget smukke.
    Jeg savner nogle store massive ting i din lette luftige have. Måske nogle ting som dem Tina forhandler eller din smed kunne lave noget massivt der kunne bruges til et point de vue.
    Er sikker på det bliver rigtig godt til næste år. Dejligt at måtte følge med hos dig. Ønsker dig en dejlig dag.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane!
      Det er jeg glad for at høre, mange tak:-)
      Og hvor er jeg glad for at læse dine input ifht haven, de er meget velkommen, og giver noget hjerne aktivitet, TAK:-)
      Jeg har tidligere kigget og leget med point de vue, samt opstillinger, som forsøg, dengang virkede det ikke, nærmere som rod, da det kunne ses alle steder fra, fordi hækkene stadig er små. Så lige nu klapper jeg hesten, og ser hvordan det bliver når div buske og træer vokser lidt mere til.
      Det er dejligt at dele, og at du har lyst til at kigge med, tak for det.
      1000 tak også en dejlig dag til dig
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
    2. Jeg har gået og tænkt over det jeg skrev til dig og dit svar ang. point de vue.
      Jeg har nærstuderet billederne og kan godt se, at der er små hække rundt omkring. Det vil hjælpe, når de bliver store og klippet i form. Det vil ramme det hele fint ind.
      Jeg kan godt se, at det ikke virker, når man kan se det fra alle sider af haven.
      Knus, Eliane

      Slet
    3. Ja det er ikke let at se hækkene, og slet ikke med den skæve vinkel jeg har taget billederne fra. Er selv spændt som et lille barn til juleaften- både til at klippe hækkene og se hvordan det kommer til at virke.
      Knus Anette

      Slet
  15. Hejsa Anette<3 De smukkeste natur billeder fra dig:) Syntes du har det så skønt:) Den balance mellem det vilde og ikke for pænt og friseret kan godt være lidt svært syntes jeg , men jeg elsker det vilde og naturlige udtryk og syntes du har det så dejligt:) Hvor er den smuk Leonardo da Vinci Rosen og elegant og se på:) De blå lilla asters har det vilde udtryk som jeg rigtig godt kan lide :) De står kønt op mod farven op mod jeres hus:) Åh muldvarper dem har vi også haft en del af i vores have og tror sørme de er begyndt igen herude:) Ja sådan er det jo med have der følger jo noget med:) Skønt indlæg Anette:) Kram Susanne<3

    SvarSlet
  16. Jeg holder meget af de forskellige stemninger og udtryk lidt ligesom os mennesker alt efter hvor godt vi har det og der er overskud til:) Jeg NYDER dine billeder<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Susanne<3 :-)))
      1000 1000 tak. Det er altså lidt af en balance gang mellem de to yderpunkter, men en oprydning gør altid lidt ved det, når man i en periode har eksperimenteret med det vilde.
      Hæ hæ de forbistrede muldvarper, man skal bare vende ryggen til og de er i gang igen, det eneste lyspunkt er at jorden jo må være fyldt med orm, så den er god, den jord:-)))

      Du fik mig lige i det filosofiske hjørne med din sidste besked;-) i søndags fik vi besøg af et af de unge mennesker der er kommet i vores hus med jævne mellemrum, også efter at vores to er flyttet hjemmefra. Han var netop hjemvendt efter en 9 mdrs rejse rundt i de "tungere" dele af verden, og fyldt af oplevelser, han spillede og gøglede sig rundt. Han kom selvfølgelig for at fortælle, om sine oplevelser, jeg elsker det<3 og havde en helt nyudgivet bog med til os, der handler om en af hans venner, men også lidt om ham selv. Jeg er begyndt at læse, det er en følsom bog, og jeg tuder bare jeg røre ved bogen. Den hedder GÅRDSANGER AF EN ANDEN VERDEN, og er skrevet af Malene Fenger Grøndahl

      Nå det blev vist en længere besked;-) bogen vil jeg vise i næste indlæg sammen med noget binderi:-)
      Stort kram og ha en skøn dag Susanne, krammer igen og tak for den dejlige kommentar

      Slet
  17. Hejsa søde Anette<3 Ja det må man sige er lidt af en balancegang men super dejligt når der er styr på det og man får ryddet op:) Hi hi ja de muldvarper er der rigtig mange der er plaget af men som du skriver er jorden jo sund:) Her har vi vist igen Sikke fået besøg af rotter tror vi uffff de er altså ikke velkommen. Vi må holde lidt lidt øje. Ej hvor dejligt med besøg af de unge mennesker lyder til at have været rigtig hyggeligt og skønt at høre om turen og de oplevelser der følger med det så livgivende. Det lyder som en rigtig god bog med mange følelser indover:) Forstår dig godt når det rammer og er jo fordi vi er gode følsomme mennesker og har hjertet på rette sted<3 Det godt når man kan blive bevæget<3 Det lyder som en bog der skal læses måske henover vinteren:) Glæder mig til næste indlæg:) Indtil da ha det rigtig dejligt og velbekomme søde<3 Knuuuus Susanne<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa søde Susanne<3 Ufff til rotter, de skulle helst leve et sted langt fra mennesker-også selvom tamrotter kan være noget så søde;-)
      Det er dejligt når man lige ser og snakker lidt med de unge der engang har været en del af livet.
      Hvis du har lyst kan du låne bogen af mig når jeg er færdig. Ja vi følsomme, er altså følsomme;-) hi hi,tror efterhånden jeg vælger at opleve det som en gave, altså kan ikke lade være med at le.
      Ja det er så dejligt at blive bevæget<3
      1000 tak ha du det også dejligt<3 knuuuss Anette

      Slet
  18. Hejsa Anette<3 Ja uff de rotter er jeg altså ikke glade for men de har jo også været lige lovlig tæt på da vi havde en lille visit af dem på badeværelset uha uha. Ja det super dejligt med besøg af de unge mennesker og mærke det liv de giver med deres besøg:) Det skal vi nyde Anette for tiden da de var hjemme er jo desværre ovre så man må godt blive noget nostalgisk ikke:) Ja er helt klart en gave til os jo lidt forskelligt hvordan den enkelte viser det men jeg elsker når man tør vise sine følelser og glæde over det der kan bevæge en:) Vi ses:) Ha en dejlig weekend og efterårs ferie hvis der er plads og planer for det:) Glad efterårs hilsener fra Susanne<3

    SvarSlet
  19. Glemte lige at skrive ville jeg gerne låne bog af dig engang når muligheden byder sig:) Sødt af dig <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Susanne!
      Husker godt de rotter i havde på badet, gysss..
      Kunne skrive en hulens masse omkring de der følelser, men tror vi vibrere på samme frekvens<3
      Min bliver vist en almindelig uge, indtil videre;-)
      Må du ha en fantastisk skøn tid med alt du har kært.
      Vi ses, når det passer ind i det hele:-)
      Knus Anette

      Slet
  20. Kære Anette<3 Jeg tror du har ret i vi vibrere på samme frekvens omkring følelser<3 Ja vi ses når det hele passer ind og får os en hyggelig god snak sammen<3 Tusind tak Anette og lige over til dig og dine kære<3 Knuuuus Susanne<3

    SvarSlet