torsdag den 22. december 2016

Opskrift på et juletræ-med ønsket om en glædelig jul

Det er efterhånden blevet en tradition at jeg selv laver vores juletræ, og dermed er der skabt en spænding om hvordan mon det nu kommer til at se ud i år. Jeg har været bagefter med visse ting i år, og foran med andre, så alt i alt går det nok lige op;-) I går kunne jeg ikke vente længere med træet, det plejer at være inde en uges tid før jul. Det er dog ikke blevet pyntet færdigt, der mangler i alle tilfælde mos kogler og papirstjerner.
Opskrift: Man går en tur med hunden, det ville set i bakspejlet have været lettere uden hund, så gå bare uden. Man finder en stak fyr-grene fra et træ der er beskåret på markvejen. Tager det bedste og lader resten ligge. Også slæber man. 
Vel hjemme finder jeg en lang kæp, jeg har efterhånden altid kæppe på lager, men du kan også bare beskære et træ. 
Jeg tager det hele ind på værkstedet, finder min boremaskine og skruer. Saver kæppen til, klipper fyr grenene op ved at kigge på dem og deres svaj. Derefter skrues fyren fast i den kraftige kæp, det er lidt besværligt for grenene er jo ikke flade, så der skal holdes godt fast, så det bliver hvor det skal. 
Jeg fandt en gammel krukke, fyldte den med 6 kg ler, og stak det hele i. Der var mørkt da jeg var færdig, og manglede mos til bunden, så det må jeg finde i dag.
vupti et stk juletræ;-)

Med det vil jeg ønske alle en rigtig glædelig jul, og sige tusinde tusinde tak for vidunderlige kommentarer,  venskaber og kiggen forbi gennem året. Ja så er det en glæde at blogge.


Juleknus og stjernedrys
Anette


47 kommentarer:

  1. Så fint det er blevet og jeg kan rigtig godt lide tanken om at bruge noget som alligevel er klippet af...fra affald til juletræ kan man vel sige.
    Juleknus fra Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Rita:-) Den tanke kan jeg også godt lide. Tidligere havde jeg stor modstand over at fælde et træ for blot en aften, men gjorde det trods alt-for børnene skulle da ikke snydes fordi moren engang var lidt økoflipper;-)
      Juleknus fra Anette

      Slet
  2. Flot juletræ, det kan være Bent skal lave sådan et næste år, han har også ondt af at fælde et træ, bare fordi det er jul. Jeg ser anderledes på det, for der hvor vi køber, er det jo fældet alligevel :) Men jeg kan godt lide dit træ.
    Juleknus og god jul til jer
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lisbeth, det er jeg glad for at høre, for det er altid spændende at vise den slags skævheder:-)
      Jeg kan med lethed forstå Bent;-) spændende om han går i gang med et næste år.
      1000 tak og i lige måde<3
      Juleknus
      Anette

      Slet
  3. Jeg er vild med det træ !!!!!!
    God jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fedt Miri, og mange tak:-))))
      Også god jul til dig:)

      Slet
  4. Aldrig som i aldrig har jeg set så smukt et juletræ. Jeg er da total måløs. Så fantastisk tænk Anette.
    DET ER GUDE SMUKT.
    Jeg er virkelig missundelig på den gode måde. Det der er altså et juletræ. Et eventyr træ.
    Du er i sandhed yderst genial og utrolig inspirerende.

    Masser af varme juleknus til dig med ønske om en fantastisk jul til både dig og familien, med jordens smukkeste juletræ på denne jord.

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow Charlotte altså, hvor bliver jeg glad, 1000 1000 tak for de flotte ord:-)))))
      Sønnen har blot set et billede på sms, han siger det er lidt underligt-at han må have et bedre billede;-) Jeg har lige fortalt ham hvad der er sagt her på bloggen, og at du har sagt at det er jordens smukkeste juletræ, altså igen tusind tak. Han kommer hjem i morgen for at se det og fejre jul med os, og resten af familien <3
      For et par år siden sagde han at mine diy træer var grimme, og han ville bevise det, ved at ligge det op på et Amerikansk forum, hi hi gæt engang... de var elle vilde, så han har taget det op til revurdering.
      Men bortset fra det er jeg også selv yderst tilfreds, det er altid en fed følelse.
      1000 tak, må du og din familie også få den mest fantastiske jul
      Varme juleknus og blide kram
      Anette

      Slet
  5. Hvordan finder man overhovedet på det!?? at lave sit eget juletræ 😄 Det ser virkelig skønt ud!

    Juleknus og Stjernedrys tilbage ❤
    Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. :-))) man ser små hjemmelavede træer i flok, og tænker sådan et vil jeg lave i stort, og det skal være vores juletræ:-) 1000 tak Lisbet, og dejligt med et glimt af dig <3

      Slet
  6. En god jul til deg Anette!
    Takk for alle dine kreative og herlige innlegg dette året :)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Inger Marie:-) Så herligt vi kan kigge med hos hinanden!

      Slet
  7. Hejsa Anette<3
    Wauuv hvor er dit hjemmelavede træ bare så fint og helt sin egen Anette stil:) Super god opskrift og ideen med at bruge det du fandt på din vej syntes jeg rigtig godt om:) Det er vildt charmerende at se på i din stue :) Her hos os har vi fåe tet lille mini juletræ. Vi bor tæt på nogen her i helsted hvor de sælger så den lå lige til højrebenet og hente der. Men skulle da vist have være me så havde vi fået et højere træ hi hi. I min barndom var vi altid ude og fælde træ hele familien det var nu rigtig hyggeligt og dejligt at tænke tilbage på. Endnu engang en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår med tak for de tgamle og de skønne timer vi har haft sammen. Masser af nusser og kærlige klem til søde Santa og Henning:) Juleknus til dig og dine kære <3 <3 <3

    SvarSlet
  8. Åh beklager noget i teksten står ikke helt korrekt :) <3

    SvarSlet
  9. Jeg bliver altså også lige nødt til at kommentere på din flotte grønne plante ved siden af juletræet. Hvad giver du den af gødning? Knus Susanne<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Susanne!
      1000 1000 tak, som jeg har sagt længere oppe er det altid spændende hvordan den slags skævheder modtages. Min mor spurgte om det så skulle ligges på nettet, jeg sagde til hende det kommer an på hvordan det bliver, men kom i tanke om at uanset resultatet så kom det på alligevel, for kan ikke lade være;-) Jeg havde ingen ide om hvordan det skulle se ud før jeg fandt fyrgrenene.
      Som i gjorde i din barndom, sådan gjorde vi også med børnene, og det skulle være rødgran, det var så hyggeligt.
      Hi hi hi du skaber et billede af jeres træ som får mig til at smile stort:-)))
      Min mellemrumstast driller også i disse dage, så jeg kan snildt læse hvad du har skrevet;-)
      Den plante får hvergangsgødning fra april til oktober, sammen med alle de andre. Men denne er altså lidt særlig, købte den som en bette pjevs for mange år siden i rema til omkring en tyver, jeg anede ikke de var så lette at have med at gøre.
      1000 tak igen Susanne, og igen;-) tusind tak for hyggelige timer, med ønsket om en glædelig jul samt et fantastisk godt og lykkebringende nytår til dig og dine. Snus og gøren sig så søde, med tak fra Santa og Henning.
      Juleknus Anette

      Slet
  10. Sikken fed idé - hvor er det blevet flot.

    Rigtig god jul til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Ulla, og 1000 tak igen, med et stort i lige måde:-)))

      Slet
  11. Kære Anette Hvor fantastisk , hvilket juleeventyr med sit eget fremstillet juletræ.det er smukt, ligner noget fra et eventyr! Rigtig glædelig jul til dig dit søde og positive væsen og din familie. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      1000 1000 tak for dine søde ord. Det er dejligt at skabe en stemning af eventyr.
      Igen tusind tak, må du og din kære familie også have en fantastisk dejlig jul.
      Juleknus Anette

      Slet
  12. Ja, hvad kan man ikke lave selv, hvis man har ideerne og er fingernem. Resultatet er blevet flot og spændende. Hos os er vi mere konservative, her er juletræet altid en rødgran, og det må der ikke laves om på.
    Glædelig jul!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Elna:-)hvis jeg ikke havde lavet det selv, havde vores træ også været rødgran.
      Må i også få en rigtig glædelig jul!
      Hilsner Anette

      Slet
  13. Nu avler vi jo juletræer så......, men når det er sagt, er tanken om genbrug af grene jo en rigtig god ide og når resultatet bliver så flot, er det jo fint 😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Er altså også glad for den gran jeg kan købe og skabe noget af:-) Og mange tak for kommentaren Lene:-)))

      Slet
  14. Kære Anette
    Sikke et flot juletræ! Jeg er vild med fyr, netop fordi det er så ustyrligt og svært at arrangere - du mestrer i hvertfald denne:-) Hvert hjem sine juletræer og traditioner - jeg synes at dit er virkelig skønt.
    Rigtig glædelig jul til dig og din familie, tak for dine skønne blogindlæg jeg håber at du forsætter.
    Juleknus fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth!
      1000 tak:-) ja fyr er vidunderlig at bruge, det kalder næsten på leg.
      Jo jeg fortsætter med at blogge, og der er nye tiltag i støbeskeen, som jeg glæder mig til at gøre fysiske i det nye år:-)
      1000 tak må du og din familie også få en rigtig glædelig jul.
      Jule knus Anette

      Slet
  15. Tusinde mange tak søde Anette<3
    Hos os var det også rødgran i min barndom da vi selv fældede juletræ:) Det også kønt. Dit træ har bare sin helt egen charme det så sødt :) Må også være sjovt og se på nettet med forskellige reaktioner på det:) Må jeg vist til at bruge hvergangs gødning du har da været heldig med den lille pjevs der er blevet så stor. Den er så fin. Ha det rigtig godt og vi ses i 2017. Stort juleknus Susanne<3 <3 <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gødning er vejen frem for sunde planter, samt selvfølgelig tilpas med vand/lys. Men tror du bliver overrasket over hvor grønne fingre du får af gødning. Min favorit gødning er hornum, men den i rema er også helt ok.
      Må du også ha det rigtig godt Susanne <3
      Stort juleknus retur fra Anette :-))

      Slet
  16. Jeg synes altså, du er sej, Annette. Hvor er det sjovt og fint, det juletræ. Og processen lyder også sådan. Jeg ville gerne have været en lille julenisse bag en krukke et sted, som ville have kigget med.
    Inderligt - glædelig jul og solhverv til dig og dine kære.
    Jeg synes, du har en fantastisk blog. Nær og ærlig. Og sprudlende af liv, ikke mindst: )
    Mange kærlige hilsner herfra Fyn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh sikke en vidunderlig overraskelse at opdage at det jo er dig som jeg "mødes" med hos Miri, det er altså hyggeligt:-))))
      Hi hi ja du skulle have været med Laila- Jeg vidste jeg selv skulle lave træet, og har summet længe over hvordan og med hvad, for ville ikke ud og fælde en skov, eller bruge mange kr på det. Da jeg gik turen vidste jeg blot at det skulle laves den dag, og jeg var blank som i blank til jeg sidst på turen opdagede fyrgrenene, jeg kan til stadighed forundres over at være så blank og kontrasten med nu ved jeg det, gad vide om det ikke handler om tillid til at det dukker op...
      Tusinde tusinde tak for dine inderlige ønsker, de er skattede <3 og hvor er jeg glad for din oplevelse af min blog, af hjertet tak.
      Må du og dine kære også have den mest velsignede jul
      Kærlige hilsner og knus fra Anette

      Slet
  17. Hvor er det dog et skønt træ, du har lavet Anette - og rigtig meget dig! Endnu engang er jeg blevet inspireret her på din blog, tak for det! God jul til dig og dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Frede, og er glad for at kunne inspirer:-)
      Og tak igen:) du og dine ønskes også en rigtig glædelig jul!

      Slet
  18. Det må jeg lige have noteret med gødning tak for det og helt sikkert der sker en forskel:)
    Stort juleknus Susanne<3

    SvarSlet
  19. Hej Anette
    Vupti ja ja det kan du sagtens sige 😀 Det er da bare helt fantastisk, anderledes og meget spændende.
    En rigtig glædelig jul til dig fra mig.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ha ha;-))) 1000 tak.
      Også en rigtig glædelig jul til dig
      Juleknus Anette

      Slet
  20. For en god idé. Treet ble originalt og fint
    Og du har en spesiell plass i hjertet mitt. Sånn er det bare blitt!!
    Stor Juleklem med ønske om fred og ro!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Birte:-)))
      1000 tak det er dejligt at vide, og meget gensidigt.
      Åh ja bare nyde at være til her og nu:-)))
      Stort juleklem retur

      Slet
  21. Kære Anette.
    Også en glædelig Jul til dig, din familie og dine dyr.
    Må I få en rigtig skøn jul.
    Tak for mange vidunderlige indlæg, for din positive måde at se tingene på og for din store omsorg og opmærksomhed.
    Mange kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane!
      Tusinde tak fra os alle, med ønsket om en dejlig og velsignet jul til jer<3
      Velbekomme, det er en stor fornøjelse at dele, og jeg er utrolig glad for din/jeres respons, som er med til at gøre det en glæde at blogge:-)))
      Også tusind tak for din gavmildhed, varme og betænksomhed.
      Mange kærlige juleknus og hilsner Anette

      Slet
  22. Også glemte jeg at sige, vores to børn/unge mennesker kom hjem i går for at fejre julen med os:-))))) og de syntes begge at træet er langt flottere i virkeligheden. Og ved i hvad det bringer smil frem, og det klæder det med stjerner, mos, kogler og gaver.
    1000 tak for alle skønne og skattede kommentarer, de glæder mig utroligt. Med det vil jeg endnu engang ønske alle en rigtig glædelig jul
    Juleknus og stjernedrys Anette

    SvarSlet
  23. Eventyrligt smukt træ. Rigtig glædelig jul til jer.
    Det er en stor glæde at blogge og dele sin glæde med andre. Jeg håber på at det bliver i det kommende år jeg kommer og ser din butik.

    Kærlig julehilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Anette. Også en rigtig glædelig jul til jer.

      Efter at have færdes rundt på ig og fb i en længere periode, kan jeg mærke, at bloggen er det der passer bedst til mit temperament-selvom de andre medier også er sjove, har jeg truffet valgte om at der er her jeg vil ligge mest energi. Ja det er en glæde:-))))

      Det vil jeg glæde mig til:-) og sig endelig til, når nu når dertil, hvis jeg ikke har åbent, åbner jeg gerne når jeg ved det på forhånd:-)
      Kærlige julehilsner Anette

      Slet
  24. Godt nytt år og takk for et hyggelig bloggår,Anette:)

    SvarSlet
  25. 1000 tak Inger Marie, og i rigtig meget lige måde:-)))

    SvarSlet
  26. Hej Anette. Jeg ønsker dig et godt Nytår og tak for dine dejlige indlæg.Det er da så fint et træ du har kreeret. Måske skulle jeg prøve næste år. I år har vi et meget lille træ, for vi skal have plads til at gå rundt om det. Men vi er også enige om, at det er for lille. Så det skal være et højt smalt træ næste år, også uden at Peter er ved at komme galt afsted med øksen, for at stammen kan være i juletræesfoden. Om 10 dage rejser jeg til Australien, så jeg er "computer fri"

    Kh Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne!
      1000 tak, må du også få et rigtigt dejligt nytår. Jeg kan jo læse at det begynder rigtig god med tur over til familien, altså hvor må i glæde jer.
      Det er altid spændende at vælge eller lave sit juletræ. Fordelen ved dette er at der er plads til gaver i højden. Nu står det ude og hygger, eller kan se det igen igen er væltet, men det holder til det;-)
      Og tusinde tak for dine kommentarer gennem året der er gået, de glæder mig altid utrolig meget- Og er med til at lysten og glæden ved at dele fortsætter:-)))
      Ha en fantastisk dejlig tur og ferie!
      Kærlig hilsen Anette

      Slet