søndag den 5. februar 2017

Gratis gødning, haven og mennesket bag

For en lille stund siden opdagede jeg Mettes blog som er ganske ny, du finder den HER
Mette er en af de mennesker der formår at sætte tanker i gang hos mig, og min måde at have have på.
Jeg har ofte tænkt hvad er jeg da for et have menneske-jeg er ikke økolog, men jeg bruger ingen former for gifte i haven. Af den simple grund at den ikke fungere eller virker gavnlig for jorden, eller andet.
Jeg holder usædvanligt meget af den levende jord, jeg kan ikke forklare hvad det er, udover det at jeg kan føle det-og det er mere end rigeligt for mig. Levende jord dufter og føles! Jeg ved også hvordan slap jord føles. Nåh ja jeg har heller aldrig gødet det store, andet en krukkeplanter, og lidt ved roserne.
Jeg er ikke belæst, jeg gør tingene på intuition og af inspiration.
Jeg er ikke have nørd, men jeg holder meget af at studere det der kommer frem af sig selv i jorden og den mangfoldige frodighed, man også selv kan skabe-begge dele giver en usædvanlig glæde.
Jeg er ordens menneske uden at være det, af den simple grund at for meget orden forpligter, stresser og det vigtigste af alt den keder mig i længden-når jeg keder mig finder jeg på ting, derfor er der med jævne mellemrum oprydninger;-))))
Jeg er ikke den der forspire eller andet, men jeg har et drivhus hvor jeg dyrker af glæden ved maden og den der totale luksus følelse af frodighed.
Jeg er ikke et krukke menneske selvom jeg har krukker, de egner sig usædvanligt godt ved terrasserne. Men krukker skal være praktiske, jeg er nemlig også doven anlagt, selvom jeg er  aktiv. Men nægter at have ting der stresser, og det gør det at se på dårligt vandede krukker eller skrantende planter.
Jeg er ikke en der dimser op med ting og sager alle vegne, men jeg holder af dimserne, og bruger dem på egen måde.
Min stil er nok ganske romantisk, men min tilgang til tingene er ofte ret så praktisk.
Det der i den grad får mit hjerte til at synge er den gode og levende jord, og stemninger, og der er mange måder at gøre det på... og det leder mig hen til en mail jeg fik fra 16 årige Kristian her til morgen. Han har skabt et netværk med gratis gødning, eller rettere sagt heste møg. Du finder siden Gratis Gødning her Det var et tilbud til mig, og hvis jeg ville dele og sprede budskabte så måtte jeg hjertens gerne, så det er hermed gjort, så tilbuddet er til alle;-))) 1000 tak for at der findes sådanne mennesker som Kristian, jeg jubler og jubler. 
Hvis du vil sprede budskabet så del gerne hans side.
Nogle gange kommer tingene synkront og i stimer, det gør de her i tiden, og til både overraskelse og GLÆDE.
Hvis du er have menneske, hvordan vil du så definere dig selv?
Med af frodige og jordglade hilsner
Anette

42 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Herligt at læse dine betragtninger om dig selv om din tilgang til haven. Det er bestemt også sådan, jeg opfatter dig, det er det, der så skønt, du lader dig ikke påvirke men har helt din egen stil.
    Mange af tingene er jeg med på, men jeg må nok tilstå, at jeg er havenørd, Cecil siger, at jeg er nørdet, det tror jeg på :)
    Gratis gødning kan jeg også sagten få herovre, men hunde der ruller sig i det, har jeg ikke lyst til. Hatten af for Kristians gode initiativ, jeg har set det før, men nu deler jeg.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Så herligt at det passer sammen med din opfattelse:-)
      Du er i mine øjne også en af de store havenørder, stor beundring herfra.
      Ja det er altså så fedt gjort af Kristian, jeg fortalte lige sønnen om han, og han blev ligeså begejstret :-)
      Tak for at dele, du ved jeg har set det;-)
      Knus Anette

      Slet
  2. Fedt link at få fingre i. Jeg har allerede brugt den til at finde en lokal møgleverandør. Så får vi se,om gødningsmesteren går videre med det - det tror jeg bestemt.

    SvarSlet
  3. Jeg har jo mine egne gødningsleverandører. Da vi havde æslerne havde jeg rigeligt men der var nærmest ingen der gad have det. Det var åbenbart nemmere at rende rundt med en sæk gødning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det må være så fantastisk givende med de private leverandører:-) du har nok ret i det sidste, for det kræver en vis interesse...

      Slet
  4. Drømmen om god jord har jeg bestemt også, men det kræver masser af arbejde her på vores grå og sandede jord. Jeg tilfører hestemøg og kompost i det omfang jeg kan overkomme, men det bliver vist et evighedsprojekt ;-)Jeg er i den heldige situation, at jeg har let adgang til hestemøg hos noget nær familie.
    Min have fylder rigtig, rigtig meget for mig, og næsten al min fritid bliver brugt på den, så jo....jeg må være en kæmpe havenørd.
    Jeg vil gerne have min have tager sig pæn ud, men ind imellem fylder de uønskede grønne vækster også lige rigeligt, men så må det være sådan! Min have er min legeplads, mit frirum og det er processerne der betyder mest for mig. Jeg vil også gerne se resultater af mit arbejde, men drømmer ikke om den "færdige" have, for så forsvinder min legeplads.
    I min egen have skal det være lysten der driver værket, men travlhed kan jeg ikke helt undgå, når jeg vil det hele: Bygge en 5000m2 have op, drivhus og såning af planter, køkkenhave og bearbejdning af afgrøderne, krukker, masser af blomster og min bod, og så er der jo lige et fuldtidsjob ved siden af ;-)
    En ting er dog sikkert, min have skal ikke stresse mig, så må den hellere være lidt utrimmet i perioder.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for din kommentar omkring haven Vivi. Jeg er tilstadighed imponeret over hvor meget du formår i din have, det er så givende at opleve:-) du er en væsentlig grund at jeg for alvor begyndte at grave endnu mere i min have-så dit havenørderi inspirere langt ud over skærmen, og på utallige måder. Tak!

      Slet
  5. Jeg elsker din intuitive tilgang til haven. Det kommer der meget fint ud af :-) Jeg er ikke havenørd, men jeg opfatter mig selv som havemenneske. Siden jeg som barn fik lov at plukke blomster og lege blomsterbutik i min mormors have, har jeg holdt meget af at opholde mig udendørs og gerne i en have. Jeg kan lide luften og jorden og planterne, men jeg har ikke trang til at samle på en bestemt slags planter, fx. Jeg er fascineret af mennesker der kan den slags, og som ved hvad alting hedder på latin. Jeg kan ligeså godt lide vilde blomster, jeg kun kender det danske navn på :-) Jeg kan godt lide at vi er mange der kan lide have, og at vi har forskellige måder at kunne lide have på ...
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for din beskrivelse af dig som havemenneske Nana. Jeg lever mig helt ind i din beskrivelse, florlet og fin, som det jeg ser du omgiver dig med på bloggen. Just love it.
      Det er virkelig skønt med den mangfoldighed af havemennesker/havebloggere-fristes til at sige, her er højt til loftet:-)))
      Dejlig dag
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  6. Hej Anette. Interessant at høre, jeg har sat tanker i gang hos dig. Jeg får også selv noget ud af skrifteligt at formulere min tilgang til haven. Jeg er lige begyndt, og der er meget mere at sige. Det er perfekt årstid og vejr til at tænke over havelivet. Når foråret kommer, er det andet, der er i gang.
    Jeg kan rigtig godt lide din have, også stativet fortæller mig om stor skabertrang og haveglæde.
    Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette!
      Jo du har sat masser af tanker i gang. Det slog mig at når jeg kommenterede hos dig, følte jeg mig lidt vag i det, som om jeg bare snakkede efter munden;-) Så måtte lige have tingene på skrift, med egen definition. Det giver klarhed i mig.
      Oplever også at du har ufatteligt meget at sige, og at du spænder vidt-det er en spændende blog du er ved at skabe dig.
      Mange tak for rosen
      Hilsner Anette

      Slet
  7. Gule smørblomster i frodigt grønt græs. Det er lige sådan et billede, der får humøret til at stige på endnu en grå februardag. Tak for det!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt og velbekomme Elna:-) Billedet er nede fra engen.
      Hilsner Anette

      Slet
  8. Dejlige havetanker fra dig - er bare vild med din tilgang til det at have have :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ligger en del oplevelser bag sådan en tilgang. Tusinde mange tak Linda:-))
      Stort varmt knus retur

      Slet
  9. Hej. Anette, skønt indlæg med masser af tanker, jeg synes sagtens jeg kan genkende dig ud fra det du beskriver. Hvem afgør om man er en havenørd... ? Hvis jeg skulle betegne mig selv, ville jeg nok sige at jeg er en have elsker, men vedgår at mine ikke-interesserede kolleger nok vil betegne mig som en havenørd, da jeg alligevel ved meget mere om have end de gør. Men her i blogland kan det vist gradueres endnu mere.
    Det var da dejligt med et link til noget gratis gødning, jeg er netop i færd med at søge på eget postnummer. Godt gået af Kristian :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Mange tak:-) Ja hvem afgør egentligt det? tror jeg var så involveret i haveblogverdenen, at jeg havde brug for at få klaring i mig selv, og blev nysgerrig efter jeres definition af jer selv.
      Du har ret i alt du siger, vældig genkendeligt;-)
      I mine øjne er du altså lidt nørdet, og din kærlighed/nysgerrighed til have, vækster og natur skinner stærkt igennem.
      Ja sej knægt:-)))
      Knus

      Slet
  10. Hej Annette, du er da en af mest passionrede have elskere jeg kender og du er helt din egen, med din egen naturlige tilgang til planter og både de vilde og dem der nemmere at styre. Din beskrivelse af dig selv er fuldt ud som jeg ser dig og hvor er det skønt du har din helt egen havenørd stil :o) jeg er ikke nogen havenørd, jeg kan ikke huske hvad mine planter hedder og mine roser de får navneskilte for ellers kan jeg ikke huske hvem de er. Men de er alle købt med hjertet :o)
    Gødning får jeg (hvis ellers jeg henter det) fra min søsters hest. Det er så flot at Kristian har lavet den side, han er en guttermand og han skal altså have ros.
    Jeg vil straks kopiere dit billede og dele hans link.
    Stor varm krammer fra Mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda skønne rosenfe
      Mange tak for alle de flotte ord, smiler over det hele:O))
      Åh ja alle dine roser er købt med hjertet, det ses/mærkes/høres så tydeligt, og din have er æstetisk, den bliver kun smukkere og smukkere, en sand drøm af yndig feminin romantik, hele vejen igennem. Din glæde ved havelivet skinner så stærkt igennem, en fornøjelse at være vidne til.
      Ja ham Kristian skal have masser af ros, jeg håber han se alle dem han får her og andre steder. Dejligt du også vil dele:-))))
      Store og varme krammer til dig fra mig

      Slet
  11. Hvor er det et dejligt indlæg. Sådan som du beskriver dig selv, er også sådan et billede jeg har af dig. Jeg ser også din glæde for det romantiske, men du formår at holde det på et niveau hvor det ikke tager overhånd, som det nogen gange gør hos mig hihi ;o)
    Jeg elsker også at være i haven og "lege" men jeg springer tit over hvor gærdet er lavest. Det er jeg også nødt til, da kræfterne til det helt store, ikke er der. Så jeg gør det jeg kan, og lader noget af haven være lidt vild. Det trives jeg nu også med.
    I år er der ikke så mange store bede, da de blev nedlagt i efteråret, igen på grund af de manglende kræfter. Men jeg har da en lille smule planer og glæder mig meget til at komme igang i år.
    Jeg er jo helt klart til "dimser" og det vil der også blive en del af, og det er til stor glæde for mit barnebarn også. Jeg kan slet ikke stå for alt hvad der er eventyrligt og lidt barnligt, og det nyder Eva i stor stil.
    Hvor er det et flot initiativ af Kristian. Det skal jeg helt bestemt ind at kigge på og dele.

    Jeg ønsker dig en skøn aften
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lone!
      1000 tusinde tak.
      Hi hi jeg er stor romantiker, og nyder i den grad at kigge med hos jer der formå at bo så gennemført romantisk og smukt. Du ved jeg har selv forsøgt, men det virker bare ikke til mit temperament.
      Det er så godt at læse din erkendelse af at gøre det der er kræfter til, og glædes ved det du kan og har, for du kan så meget kreativt.
      Det er sjovt så tydeligt Eva træder igennem ved dit skriv om hende, det må være utrolig skønt at have et barnebarn, og dyrke glæden og det uskyldige barnlige ved tingene sammen med hende<3
      Jeg er vild med at se jer der virkelig glædes ved at dimse, og gør det om og om igen, udelukkende for glædens skyld, så inspirerende og FEDT.
      Hyg dig på Kristians side, og dejligt du har lyst til at dele.
      Ha den dejligste dag
      Knus Anette

      Slet
  12. Hej Anette,jeg har læst dit indlæg flere gange og den fik mig til at tænke. Jeg har ikke ordet i min magt som du,men prøver at skrive lidt alligevel.Min mormor der blev over hundre år og passede sin to tønder land store have til hun var 97,blot kom der flere stole rundt om i haven ,så hun kunne tage en pause efter som hun kom frem.Min mormor var ét med haven og hun læret os at elske naturen og se ting gro,hun lærte os at haven var sjælens fristed.For mig er det vigtig ,at hven har rum og giver oplevelse,men den må aldrig blive en TUNG pligt. Min have skal være sådan, at sjælen er med og der er plads til at gennerationer kan nyde tiden i haven og bare være til i nuet. Ha en god dag. knus herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      1000 tak for din nænsomme kommentar. Du har fået haven ind på aller bedste vis, og ikke mindst formået at leve det gode videre. Imponerende alder din mormor fik.
      Sådan skal min have også være. Det modsatte har jeg prøvet, og ovenikøbet fået stor ros for det på vores tidligere sted. Den dag rosen kom- fra en af naboerne med den mest velfriserede have man kan tænke sig, den dag skete der noget i mig.... jeg stoppede nemlig op for at mærke efter, på det tidspunkt rendte jeg halsende efter alle andre, og glemte mig selv, ikke så rart.
      Derfor stopper jeg jævnligt op og mærker efter.
      Mange tak også en dejlig dag til dig
      Knus Anette

      Slet
  13. Kæreste Anette. Hvor er han sej, Kristian. Jeg jubler, ligesom dig. Hvis han gerne vil ha spredt sit initiativ mere ud, og han læser med her, kommer jeg til at tænke på Alternativet. De vil helt sikkert hjælpe ham med at reklamere også. Hvis han altså får brug for det. De vil elske hans initiativ, som jo både er iværksætteri og bæredygtigt. Og vi andre elsker det også.
    Jeg kan forestille mig, du er intuitiv, Anette. Og fuld af en flod af glæde for livet, jorden og din have. Ligesom du skriver det. Og smitter os andre med. Der findes en skøn børnesang af Thomas Winding, der handler om det der med at være belæst og/eller intuitiv, og den hedder: Man kan ikke vide det, vel? Når man ikke har prøvet det selv.
    Jeg har ikke en have mere, pga flytning og sygdom, men jeg har haft mange haver i mit liv, og der følger mange vidunderlige, sjove historier med, men mest af alt er jeg en vandrer. Ligesom mosekonen. Jeg har nok et stærkt jæger, samler gen endnu indeni, og havet, markerne, dyrene, skovene og bjergene kalder. Altid.
    Derfor har jeg svært ved at blive i en have. Og har vild beundring for jer, der kan og vil. Nære de vidunderlige steder og pletter på jorden, som er hendes og jeres.
    God dag til dig, søde Anette.
    Og klem herfra et sted mellem alle snefnuggene.


    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Laila
      Du har så meget ret iværksætteri sammen med bæredygtighed, er bare et jublende YESSS. Jeg delte også som det første hans side på FB:-)
      Jeg husker slet ikke den sang, og har søgt og søgt med den dukker ikke op. Det er altid dejligt når ens intuitivitet bliver bekræftet af dem, om så det er flere år efter, så røre det altså en lidt ekstra.
      For nogle år siden boede jeg en kort periode i Randers midtby-og der opdagede jeg hvor meget jeg er knyttet til naturen.
      Du lyder som en helt igennem vidunderlig, dyb og spændende kvinde Laila.
      Jeg ynder at sige før jeg begyndte på denne have, da var min have engene og naturen. Det er næsten det jeg også høre dig sige-og friheden i det<3
      1000 tak for din hjertelige kommentar, som også sætter lidt tanker i gang.
      Rigtig god dag til dig
      Varmt klem fra Anette

      Slet
    2. Kære Anette igen: )
      Tak for dine dejlige ord. De rør mig.
      Jeg tjekkede lige sangen herhjemme, og jeg er ked af det, for jeg fik skrevet det forkert til dig, den hedder: Der var en gang en nisse. Thomas Winding, husker jeg, syntes altid han selv var lidt mere en nisse end et menneske. Måske er det derfor, den hedder det. Jeg er også ked af, den handler ikke i detaljer om intuitivitet, det er bare sådan, jeg har tolket og husker den. Jeg håber, du kan bruge den alligevel?
      Intuitivitet er hjerne og hjerte i samspil. Sådan plejer jeg at mærke det. Og som en flod indeni. Det er en utrolig fin ´sans´. Jeg håber, du er glad for din.
      Hvor var det godt, du fandt på at flytte fra Randers og ud på landet. Jeg forstår dig så godt.
      Og at du fandt på at låne engene som have. Det må man godt: ) Og jo, du har ret i det med friheden. Og noget med ens væsen, tror jeg.
      Bedste kram til dig!
      Fra Laila




      Slet
    3. Kære Laila
      Det er jeg glad for, for det er sådan jeg oplever dig, de steder hvor jeg ser dig
      Altså jeg har stadig ikke kunnet finde sangen om nissen, men er til gengæld kommet rundt i Thomas Windings univers, noget er for mig nyt, og andet fyldt med behagelige minder. Et utroligt spændende og behageligt univers at dykke ind i, tak for den reminder
      Sjovt i dit første skriv fik jeg trang til at skrive om intuitionen, og hvordan den på en måde blev væk i barndommen, eller blev mudret til.
      Det er en fin måde du beskriver den på. Jeg føler den selv som klarhed, den nærmeste beskrivelse jeg kan komme uden at bedømme.

      Ja det syntes jeg også-for jeg havde også inden den korte Randers episode, boet på landet stort set hele livet.

      Bedste krammer retur til dig fra mig

      PS Det sene svar skyldes fordybelse i masser af yes oplevelser, og maling med nye farver på væggene:-)))

      Slet
  14. Ja hvor min kommentar er blevet af aner jeg ikke........
    Men så kommer den da bare igen :)

    Jeg er så vil med din beskrivelse. Elsker hver et ord du langer ud over skærmen.
    Din beskrivelse af dig selv er dejlig, varm og i den grad lige dig. Sådan jeg ser dig.
    Du er så helt et menneske og besidder begge sider af alt.
    Ikke så sær du er eftertragtet på så mange skønne måder.
    Du spreder lys og lykke lige der hvor du befinder dig og sætter dine spor.

    Tak for dig sødeste Anette.
    Masser af varme knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. :0))))Så fedt og sikke en glæde du kommer med Charlotte, 1000 tak for dig med<3
      Jeg blev så ufatteligt rørt og ufatteligt glad ved at læse dine ord, og de er læst flere gange:))) Jeg siger det med glæde igen og igen, du har den eksakt samme virkning på mig, en stor fornøjelse at kende dig her på nettet.
      Ha den mest strålende dag
      Masser af varme knus og store krammer
      Anette(som lige holder en pause i det helt store malerprojekt)

      Slet
  15. Kæreste søde Anette<3
    Fantastisk indlæg og skrevet på en meget poetisk og inspirerende måde.
    Du evner og fortælle så man virkelig bliver fanget på en skøn måde og glemmer for en stund hvad ellers der kan forstyrre en:)
    Jeg syntes du har så dejlig og en naturlig have man nyder at besøge og være i :)
    Jeg holder også rigtig meget af have især de gamle haver som vi jo har hos os med gamle træer det har rigtig stor betydning for mig. Jeg holder også rigtig meget af jorden og ville ønske jeg havde kræfterne til endnu mere, men du ved der er en begrænsning på det. Men så længe jeg kan gøre lidt i mit tempo alt after hvad jeg er i stand til bliver jeg super glad. I sin tid da vi flyttede herud var der slet ikke beboet på den ene side af os. Den tid elskede jeg med de åbne marker og heste i baggrunden. Det gav noget helt særligt. Jeg elsker naturen og dens rigdom det livgivende<3
    Vi har haft snakken om vi nok bedre egnede os til og bo på landet. Men skulle have været for mange år siden vi skulle have haft taget affære til det. Men din beskrivelse af det kan blive for friseret kan jeg godt kende og se omkring os.
    Vores havemand der hjælper os engang imellem ville også gerne fælde vores gamle træer men nix det får han sørme ikke lov til. Syntes vores have ville være død og trist uden. Det giver godt nok ekstra arbejde. Men jeg elsker virkelig de gamle træer:) Nå nu blev det vist for meget om mig he he:) Trænger nok lige til og skrive lidt. Stadig lidt skrantende, men lidt bedre:)
    Ha en skøn dag her i vinterkulden :) Mange knus Susanne <3Ps forøvrigt et rigtig flot træk af Kristian med gødning:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa dejlige Susanne
      Jeg elsker at skrive, og det har en utrolig god virkning at sige tingene højt, eller bare det at få sat ord på. Så hvor bliver jeg glad/rørt for at det skrevne kan have den effekt på dig.
      Jeg er vild med at læse om dig og dine funderinger og glæder, og ønsker, 1000 tak for at dele dem her<3
      De store gamle træer er en gave, jeg kan godt forstå jeres havemand ikke får lov at røre dem.
      Ja det er sjovt som byer og områder forandre sig... men det lyder til at i bor det rette sted og med masser af nænsomhed og varme. Det er så dejligt at have skabt sig et hjem med rum og nærvær.
      Jeg håber du stadig er i bedring, eller måske endda på toppen igen, siden dit skønne skriv.
      Jeg har haltet lidt bagefter her i blogverdenen, håber du ser det alligevel. Al min energi er brugt på maling og nogle forskellige i-byen-ture.
      Ha den dejligste dag
      Masser af varme knus og kram fra Anette

      Slet
  16. Tja...på min blog præsenterer jeg mig selv som "havetosset"...men havenørd kan vel også bruges?
    Jeg elsker min have og jeg tænker havetanker mindst to-tre gange hver time. Enten tænker jeg på den kommende sæson; hvad der skal ændres... ligesom jeg tænker MEGET på at jeg skal prøve at holde Åben Have...det glæder jeg mig til.

    Lige så tænker jeg også ofte på CPH Garden, som jeg glæder mig sindsygt meget til at opleve.
    Nå ja...og så bruger jeg også tankeenergi på mit bestyrelsesarbejde i den lokale afdeling af Haveselskabet.

    Selv om natten drømmer jeg ofte om have. F.eks. drømte jeg om clematis en stor del af natten efter jeg havde siddet med kataloget...haha.

    Min have er helt klart den hobby jeg bruger allermest tid på. Mange af mine indendørs sysler (som at male med vintage paint) har jo også lidt med have at gøre, eftersom jeg oftest maler urtepotter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Wow, også wow, også wow igen, jeg tror da også du er både havenørd og "havetosset". Jeg er dybt fascineret af sådan et engagement, tror aldrig jeg har hørt noget lignende før.
      Så spændende at læse om, 1000 tak for din deling, og rigtig god fornøjelse med dit åben-have arrangement til sommer
      Hilsner og god dag
      Anette

      Slet
  17. super indlæg ;O)) nu går vi mod lysere tider

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte:)
      Og velkommen til. 1000 tak for dine ord, og yesss det er jo næsten lyst kl 7, fantastisk:-)))
      Hilsner Anette

      Slet
  18. KJære du, Så fint innlegg med så gode tanker. Dem likte jeg.
    Jeg er absolutt ikke noe hagemenneske men jeg lar meg inspirere av de som kan det.
    Jeg leser og tenker og drømmer og så går jeg videre i livet.
    Og får jeg blomstene i krukkene mine til å trives og bli store og sterke er jeg strålende fornøyd. Ønsker deg en strålende lørdag. KLem

    SvarSlet
    Svar
    1. Kjære Birte
      Det er jeg glad for;-))
      Din fornøjelse og tanker springer helt her til øst Jylland, så fedt, og tak.
      Mange tak, må du få en fantastisk torsdag
      Masser af hilsner og gode klem
      Anette

      Slet
  19. Hej Anette.
    Engang imellem støder man på indlæg som giver stof til eftertanke, således også på bloggen du linker til. Hyggeligt at læse lidt om hvordan du ser på dig selv som havemenneske:-)
    Jeg tænker ikke så meget over mig selv som havemenneske - jeg har levet med haveliv og planter næsten hele mit liv.
    Der er ingen tvivl om at jorden bliver bedre når man tilfører organisk materiale og alt efter om det er blomster eller grøntsager trives de optimalt med den rette næring - har du set Tasha Tudors enorme digitalis? Jeg genbruger gerne havens affald, men jeg køber også organisk gødning fordi mine hunde ville æde og vælte sig i dyregødning hvis jeg brugte det, men det må være fedt at have gratis adgang til det:-)
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Holder også periodisk af at blive eftertænksomt. Tænker selv der er en rød tråd ift tidligere indlæg rundt omkring og det at blogge, og det at være en del af havebloggene. Her gik det i alle tilfælde længere ind, end først antaget;-)
      I 1999 var jeg ansat på en økologisk planteskole, og så med egne øjne hvad gødning gjorde ved planterne, det var lidt som ren magi. Først nu har jeg set:Tasha Tudors enorme digitalis, wow så imponerende.
      Vores hund vil også både æde og rulle sig i hestemøj, ligesom han gør det med det hønsemøj kugler man kan gøde med, gad vide hvor meget der bliver til roserne når han har været der;-)
      Men har også lidt funderinger om det at gøre mellem stauderne i vores sandjord, men måske det skal blive til et indlæg omkring det en dag...
      Frit kopieret fra din tekst:Jeg tænker ikke så meget over mig selv som havemenneske - jeg har levet med haveliv og planter næsten hele mit liv<Så fedt at læse, og meget meget harmonisk, tak for at dele!
      Knus Anette

      Slet
  20. Hejsa Anette <3
    Jeg nyder det rigtig meget hver gang du har et oplæg med dit dejlige skriveri og gør bare så godt :)
    Ja de gamle træer i vores have skal der ikke røres ved. Er noget vi begge to holder meget af. Men sikke de kræfter han har vores havemand havde jeg da bare noget af det:)
    Men rart med en hjælpende hånd indimellem til det grove som han er fantastisk til:)
    Jeg er desværre ikke på toppen endnu fik lige en tur med influenza og høj feber. Men har da formået og lave en lagkage til min mand der idag har fødseldag lige som han gerne vil have den<3 God mad må vi lige vente lidt med:) Ih det lyder så spændende med maler projekter hos dig. Skønt med lidt ture hjemmefra kan der jo også være et behov for selvom man elsker sin plet :) Ønske rdig pøj pøj med det hele Anette<3
    Mange knus og kram Susanne<3
    God weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne 😍 Først kæmpe stort TILLYKKE med din mand. Håber i hyggede jer på bedste vis🍀😀 og hvor må det være hårdt for dig med det du fanger.....og ønsker dig alt mulig god bedring , nu er foråret her snart igen, man har næsten kunnet mærke det de sidste par dage😀😍🍀🍀 masser af knus og gode tanker fra Anette😘 ps skrevet fra tlf er spændt på hvordan det virker. ...

      Slet