onsdag den 26. marts 2014

Mirakel, perfektion og andet der fanger opmærksomheden

På havebordet står disse
I min optik perfektion, et lille mirakel

og en lille hvid viol, aldrig i de 8 år vi har boet her, har den vist sig. Sidste år begyndte jeg for alvor at rode rundt i jorden, måske er det derfor den er kommet frem, den er dybt beundret.
Disse små hornvioler har jeg heller aldrig plantet der, det ved jeg med sikkerhed, måske de er kommet fra en af krukkerne de andre år, fløjet over huset og landet her, jeg ved jeg har haft nogle der ligner.

 Her er det skovens akeleje, som nu står i min have, finder lige et billede fra et andet sted på bloggen
Her er de, billedet er fra skoven
Et hjemmelavet fuglebad, bunden er en fed lampe, lige nu er den bund for et fad jeg fik i min elevtid som blomsterbinder, uha mange år siden, ca 1986, da var det en ekstra gave fra min mester, den var beplantet med husløg, og ligeså in nu som da. Her er lidt krybende sankthansurt, og duftene dejlige skovjordbær, op af hegnet gror to clematis, man kan lige ane den ene her


Og så kom "kronerne" op, mine pludseligt opdukkede martagon liljer. De står i et vildnis her på grunden, tror de kom frem fordi der kom en del mere lys til området, tidligere var der total skygge. Sammen med kom der mange hundrede krokus, har gravet lidt af dem op, de står dybt, og løgene er ikke meget større end hovedet på en knappenål
 I samme område er der i år dukket disse op, 2 stk skilla, som jeg kan se nu, der er sikkert flere.
Vildnisset har jeg vist tidligere,her, sammen med krokussene, det var Anette fra Fru Pedersens have der afklarede hvad det var, altså krokusserne;-) Der er også et billede af liljen i blomst

Sidste år blomstrede min oliven også, det var dog i august, i år er det nu, er spændt på om der kommer noget ud af det, de står i vores udestue/indgang, og kommer ud senere. Lige udenfor er disse

tre plantekasser i sort zink, som er to meter hver i længden, min handy blik-mand har lavet dem, de rammer den store terrasse ind, billeder kommer når der er mere frodigt, i år sået zenia i, første gang med zenia, og spændt på resultatet:-)
Måtte vise dette syn, som jeg på en måde finder skønt

Med naturglade hilsner Anette

13 kommentarer:

  1. Skønt med slige overraskelser! Den hvide viol er virkelig lækker. Mine kejserkroner er i fuld gang med at blive ædt af ækle larver - det er jo slet ikke i orden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt med overraskelser, af den slags:-)) Nej det er ikke i orden, de banditter kan æde kvikgræsset ka de!

      Slet
  2. Det hele ser da bare så hyggeligt ud.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
  3. Hej Anette

    Rigtig skønne billeder. Hvor er din hvide viol sød. Det er dejligt, at naturen kan overraske os på den måde. De gule blomster, du viser, er de virkelig Akeleje? De er rigtigt fine.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Laleh!
      Er også lidt stolt af billederne;-)
      Sjovt nu du spørger om det virkelig er akelejer, da blev jeg i tvivl og søgte på nettet, de eneste der kom frem der er de billeder herfra bloggen.
      Jeg fik det fortalt af en akeleje samler for få år siden, og hun måtte lige ind i skoven og hapse et par stykker, for dem havde hun ikke. Det var som de pludseligt dukkede op, vi har begge færdes i området i mange år, endnu en af de dejlige overraskelser:-)
      Ha en dejlig dag, her skinner solen lystigt
      Hilsner fra Anette


      Slet
  4. Sikke mange dejlige blomsterskatte der dukker op hos dig. Hvor er det herligt. Dejlige billeder. Tak for linket :-) Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er så herligt, med blomsterskattene, i de andre haver jeg har haft er der gjort en del grin med mig, da jeg har værnet om det "særlige ukrudt", selvfølgelig har det givet ekstra erfaringer;-) Tak og velbekomme, også en rigtig dejlig dag til dig:-D

      Slet
  5. Hej Anette.Skønne billeder af forårsvæksterne.Og jeg er bare vild med dine flotte zink plantekasser er spændt
    at se dem med blomster i.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Jette!
      Tak, åh ja så dejligt med al det forår. Glæder mig også til at se dem i fuldt flor. Der har været lidt forskelligt i dem, af blivende blomster, men har ikke været helt tilfreds med helhedsindtrykket, så nu prøver jeg sommerblomster. Zinkasserne ønsker jeg mig også to mere af andre steder, hvor jeg gerne vil skabe lidt rum følelse, men der går nok lidt tid endnu:-)
      Ønsker dig en dejlig dag
      Hilsner fra Anette

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Fine billeder fra din have.
    Det er lidt sjovt, når der bliver ved med at dukke nye planter op, efterhånden som der rodes rundt i jorden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi, ja det er sjovt og ganske spændende, med i købet kommer også andre "ukrudt" som ikke har været her før, men det gør nu ikke noget:-D

      Slet