torsdag den 8. maj 2014

Havekig og "ukrudt" ved flisegangen

Billederne er et par dage gamle, og græsset nyslået, men kunne næsten ikke nænne at slå det da mælkebøtterne gjorde det hele så smukt.
et kig mod værkstedshaven og over til naboen
min "nye" bænk købt til billige penge på marked, den skal vaskes og have sort olie
hyld som nærmest lå på jorden, sidste år, i skoven;-) og sagde tag mig med hjem. Rundt om er sået gul sennep.

som bunddække ved frugtbuskene er sået morgenfruer i forskellige farver
Som sagt i tidligere indlæg påbegyndte vi hele matriklens anlæggelse sidste år, start skuddet lød ved hele grundens indhegning og drivhusets opførelse. Af profession er jeg blomsterbinder, min tilgang til tingene er uhøjtidelig, kan lide alle typer af haver ,inklusiv den skønne vilde natur.
Vores grund er 2800 kvm, og dette er et udpluk af den, og jeg elsker den. jeg planter lystbetonet, men alligevel er der en form og tanke bag, som yderligere udformes hen af vejen, nogle gange får jeg plantet forkert og det irritere mit øje, men må lade det være til løsningen opstår, og i tiden er det et par frugttræer som skal flyttes(nyplantede for nogle uger siden), det bliver til mange skridt, som at tegne med fødderne, i forskellige former, for at visualisere og føle det. Denne del af haven skal mest bestå af træer, og rum, og lidt rhododendron, ideen er løs, men den skal være frodig og grøn, med intime steder til ensomhed eller hygge, og der skal være mulighed for at nyde udsigten flere steder.

Dette skue står ved den ca 15 meter lange flisegang ned til drivhuset, jeg har valgt at lade jorden dække mere eller mindre af disse forskellige skønheder. Det kan godt være at tingene er kommet af sig selv, men jeg har ikke ladet stå til, der er håndluget, syre brændenælder og græs mm er fjernet fra start af, yderligere er der tyndet ud i det der er. Og igen den anden dag var jeg over for at fjerne lidt mere, for at få sået gul sennep, morgenfruer, og vil tro der også kommer honningurt til.....måske det er upraktisk så tæt ved køkkenhaven;-)
Ønsker dig en dejlig dag
Hilsner fra Anette

18 kommentarer:

  1. Det er en spændende proces, du og haven er midt i. Det er slet ikke så let at finde sådan en balance mellem det helt vilde og det "styrede vilde", som du går efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie! Ja føler også det er lidt spændende:-) Aner pludselig hvor alle de "nye" sorter kommer fra i min have, men de kommer som kaldet. I en anden afdeling af haven har jeg indført nogle forskellige fuldt bevidst, så det må give noget erfaring i det samspil:D

      Slet
  2. En have tankegang efter mit hjerte !
    :)

    SvarSlet
  3. Hej Anette
    Held og lykke med dit haveprojekt.
    Dejlig stor have du har- så der er jo noget at lege med....
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Jette, ja det er en god størrelse til en legeplads:-)

      Slet
  4. En have lige efter mit hjerte - det er spændende finde en balance mellem det helt vilde og det pæne. Ønsker dig en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtig spændende, må se om jeg kan opnå den balance. 1000 tak Gitte:-))

      Slet
  5. Er vild med dine tørresnore, hvor giver de en dejlig stemning i alt det grønne. Fint ukrudtsbed :-) Jeg elsker også når planterne kommer af sig selv, og ja man kan jo bare luge dem væk som man ikke ønsker. Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den tørresnor måtte med på billedet, elsker at hænge tøjet op der:-)))ja det er dejligt når planterne selv finder vej, 1000 tak også en dejlig dag til dig

      Slet
  6. Hej Anette.Skønne billeder fra din dejlige have.Det må være en stor udfordring at få det hele til at gå op i en højere enhed
    Men dejligt med al den plads du har............det kan jeg godt savne i min parselhushave.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Jette!
      Dejligt med nogle drømme, og det er spændende at udføre dem, og se om det bliver som forventet. Ja det er skønt med plads, vi har også boet på forskellige steder, fra 700 kvm til 40 tønderland, og denne str passer fint til os.
      Ønsker dig en dejlig dag
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Hej Anette
    Wau, Det er et dejlig sted I har. Jeg kan virkelig fornemme en dejlig stemning. Jeg kan også lide den lidt vilde have, der måske ikke er planlagt til mindste detalje. Sidste år fik jeg spredt en del frø i bedene, og nu må jeg bare vente og se, hvad det bliver til.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Laleh, det bliver også spændende at se hvad dine frø gør ved din skønne have. Ha en god dag:-)

      Slet
  8. De vilde blomster er så skønne, og i min have skal der også være plads til nogen af dem :-)
    Det er så spændende at anlægge ny have, og se hvad det udvikler sig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en spændende proces på mange måder, og dejligt at nogle ting bare kommer af sig selv! Ha en skøn dag:-)))

      Slet
  9. Hej Anette Dejlige billeder du viser af din have, den bliver så dejlig. Fantastisk med den åbenhed og naturlighed kombineret med blomster pletter. God dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Tina! 1000 tak for kommentaren, også en god dag til dig:-)))

      Slet