torsdag den 29. maj 2014

Skansmose og gøgeurt


På tur i min nærmeste skov, ikke mere end en rigtig god spytklat væk. For ca 9 år siden tilhørte den os, da boede vi længere væk fra den end nu, men trods det har ungerne som nu er voksne mange spændende minder fra den skov, mange klatreture og mange børne krige med kæppe som gevær er blevet leget der, og mængder af skov hindbær og brombær er ædt.
Til højre på stien kommer du til bøgeskoven, en udkigspost ved en af svensker krigene i 1650 tallet, sådan ca, til venstre er den tur jeg vil tage på i dag, det er ned til skansmosen.
th

tv



Første røverhistorie jeg hørte om det sted var at det var dødemandsmosen, og skabte en vis uhygge i mig på daværende tidspunkt, var ræd dengang for at der pludselig skulle blive så sumpet, at jeg sad fast. En anden er at de faldende eller sygelige skullet være blevet smidt der i.


Da vi så flyttede hertil, hvor vi bor nu, kom jeg til at tale med mennesker der havde et mere dybtgående kendskab til området, og flere krige er kæmpet her, der var skyttegrave på marken, og huset vi bor i nu, havde engang tilhørt en meget tyskervenlig person, da 2. verdenskrig stod på, han brugte den ene længe til at opbevare og samle våben i, og stuehuset blev delvist brugt til sovesal for tyskere.
Efter  krigen gik historierne på at der var gravet våben ned, og at hele området blev gennemgravet, men intet vi har hørt til, er blevet fundet.

vores hus i baggrunden

en and kan skimtes



Men der siges at der i området her, igen begynder at komme gamle stenredskaber og andet frem af jorden, jeg finder det yderst spændende.
Turen var længere den dette, resten er lagt under naturgalleriet HER, hvor der også er et billede af gøgeurten, jeg opdagede dem nemlig et helt nyt sted, yderligere er der lidt "skulpture" i landskabet.

Ha en rigtig skøn kristi himmelfart dag!
Hilsen Anette

10 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Hvor er det dejligt at se dine billeder. Jeg er helt vild med skovbillederne, hvor man kan se træstammernes form og struktur.
    Det er en fornøjelse at følge med her på din side.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Sikke nogle skønne omgivelser I bor i, Anette, og det er utroligt flotte billeder. En skov er nemlig rigtig god for børn - jeg er selv vokset op nær en skov, hvor vi lavede huler og klatrede i træerne. Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
  3. Dejligt sted og smukke billeder - tak for turen :-)

    SvarSlet
  4. Ih, hvor er der pænt! Og sikke nogle gode billeder! Det er også sjovt at der er historie knyttet til stedet.

    SvarSlet
  5. Hvor ser det skønt ud...ha' en rigtig god dag.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
  6. Hej Anette
    Skønne, stemningsfulde skovbilleder. Flot lys og gode kompositioner.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  7. Hej Anette.Skønne billeder af en smuk skov.Jeg tror vi alle har minder om VORES skov som børn...........min var Hareskoven
    Som jeg cyklede igennem når vi skulle til vandet og bade.Og senere brugte jeg skoven til at løbe i.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  8. Dejlig natur du bor i, kan godt forstå du nyder det. Sikken en masse historier, nogle er sikker sande, hvor andre måske er røverhistorier ;-), kh Margit

    SvarSlet
  9. En spændende skov med historie ! Og så fin - skoven er god for os mennesker :)

    SvarSlet
  10. 1000 1000 tak for de skønne kommentarer og hilsner!
    Jeg værdsætter også området utroligt meget, for mig er det er som en forlængelse af haven!
    Dejligt at have minder og nye oplevelser i og med naturen, og skønt når der er lidt historier, om det er røvere eller ej;-)
    Øver mig i at tage billeder, og har hårde kritikere i form af unge mennesker:D Nogle ting er bare lettere end andre at tage billeder af, men oplever at når jeg slapper mere af i øvelsen, bliver resultatet langt bedre;-)
    Ønsker alle en dejlig fredag
    Anette

    SvarSlet