onsdag den 4. juni 2014

Det blå hav, fugle og "ROSER"

I et tidligere indlæg sagde jeg at jeg ville vise mit blå hav af geranium, den staude jeg begyndte med i haven, sidste år bestilte jeg ikke andet end at dele, så snart den begyndte at udvikle sig, for var blevet ramt at en stor lyst til at skabe min egen have. Nu er geraniumen så voldsom her, at noget af den efter blomstring skal flyttes.



geraniumhav set på afstand

min nye fine tvetand

iris her fandt jeg i engene sidste år, nogle smider haveaffald der, jeg kendte ikke farven og var noget nysgerrig
Har en masse "ROSER" til alle de smukke haver jeg ser plantet så smukt og tæt, kan erfare nu at det kræver meget dygtighed, og studier i at opnå en naturlig harmoni, 1000 tak for inspiration!
For mig, på det stadie haven er på nu, et given slip på den tidligere kontrollerede måde at have have på, og bare vente i spænding, i en del af de "huller" der er i blomsterhaven har jeg sået lidt forskelligt. Og nogle af stauderne er villige selvsåere, og der kommer flere hist og pist, noget fjerner jeg andet lader jeg stå. Der er absolut ikke et system jeg med mit blotte øje kan se, men har tænkt over tingene;-). Har også plantet flere blomstrende, også, buske i området, og de må lige gro til, og skabe en smule ro, og højde!

har lidt holdere til lathyrus,som blev sået sent, senere kommer der snor omkring




Og her til morgen fandt jeg ud af hvad det er for en herover, den har en gul pjusket blomst den skønne frøstjerne, egentlig havde jeg ikke søgt efter hvad det var for en fin en, har haft den i flere år, sidste år blev den flyttet et par gange, og det ser ud til at den er helt vild med denne plads, og til morgen slog det mig at det er en violfrøstjerne, havde bare ikke tidligere forbundet den med den farve
op af hegnet er der 3 bærmispl, samt to clematisser,
De 5 af billederne over ses fra vores terrasse, køkken og udestue/indgang, også der vi fodre fugle. Vi har en stor rågekoloni som nabo, og vi skal være meget smarte og observerende for at de ikke invadere haven og æde alt, naboen fodre dem, så de sulter ikke, så alt er indrettet efter det. For to dage siden havde jeg hængt en rimelig stor kurv ud til at fodre i, der gik ikke mange timer før der var sort af råger og mængder af lort, så den måtte fjernes. Har et dobbelt forhold til den fugl, for i guder de larmer, og skider, men oplever at det er en fugl med stor familiefølelse, og yderst yderst intiligent. Vi skyder i luften og larmer med tibetanske klokker, det gør at de ældre fugle flyver pænt rundt om grunden. Men stopper vi i en pæn rum tid(få dage) kommer de igen, yderligere kan de se om det er min mand eller jeg, de har mest respekt for min mand, hi hi, jeg kan komme noget tættere på!

Ønsker alle en god dag!
Anette

16 kommentarer:

  1. Foreslår at du flytter de andre planter, så det blå hav får lov at fylde. Det er jo et perfekt blikfang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina!
      Dejligt med en anden vinkel på det, i går stod løvefod og klokkebusk til en flytning, men skulle lige gå og kigge lidt, så noget af det holder flyttedag! Klokkebusken bliver hvor den er, indtil videre, må bare klippe den fri, til den er vokset sig større.
      Tak for kommentar hilsen Anette

      Slet
  2. Din have og ikke mindst den legende nysgerrige tilgang til den , er en stor inspiration :) Jeg savler over dit blå hav !!! Hvor er det flot ! Jeg elsker altså den blomst :) Rågerne er jeg glad for jeg ikke har i haven, det må jeg ærligt indrømme..

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Miri, hvor blev jeg glad for: for de flotte ord:-) husker jo nok at du ville have flere geranium i din have, kommer du engang til Randers, eller kender en der skal, kan du få en pæn sending af den type der. Tror jeg selv startede med 7 stk sidste år, og som du kan se, helt utroligt, også kan de endda frembringe mundvand:P Rågerne gad jeg også godt være fri for!

      Slet
  3. Dejlige billeder fra din smukke have, men uha, det er da frygteligt med rågekoloni. Du kunne eventuelt prøve at fodre i meget små kurve. Det har jeg stort held med til dompap og mejsefugle. En kurv på højst 10 centimeter i diameter tvivler jeg på, en råge kan lande på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Gitte, jeg har også en lille kurv som jeg hængte op efter inspiration fra dig, og den kommer rågerne ikke i, men det gør de andre, den skulle bare flyttes til fodre pladsen, og vupti, 1000 tak! Den anden kurv, ja den gav erfaring;-! Ja råge kolonien er hæslig, men fuglen er fredet og bor i vores nabos skov, og de vil beholde hver og en, og fodre dem godt, så antallet bare stiger, det må vi omkringliggende forsøge at acceptere, dog med skud fra flere retninger Men vi er nu alligevel glade for naboerne, og ingen stride finder sted, på det grundlag.

      Slet
  4. Uha, det lyder ikke rart, at naboerne fodrer rågerne - jeg kan levende forestille mig, hvor meget de larmer. Men det vigtigste er jo, at I er glade for jeres naboer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. :-))) og de fodre også ræven grævling og hvad der ellers er i skoven, udenfor hegnet, og det er jo hyggeligt, måske jeg skulle tage mit kamera med ned til den fodre plads en dag! Ha en god dag

      Slet
  5. Hej Anette
    Hvor er din geranium smuk, den kan man godt tåle at have flere steder i haven. Hvor er din sti blevet pæn. Nu kan man virkelig se, hvordan den fungerer med alle de smukke planter omkring. Det er smukt med kurve til at fodre fuglene i. Violfrøstjerne ser meget sund og robust ud.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh!
      Ja den er dejlig den geranium, rart at kunne vise stien i et mere gunstigt perspektiv, den skal forlænges så der hvor der er græs på billederne, bliver stenbelagt, men det må vente lidt for urtehaven kræver en del af have tiden nu. Har ikke så meget kendskab, og har ikke lige søgt på den violfrøstjerne, men havde en ide om at de var selvsåere, denne står stødt og vokser sig større, kan end ikke deles, tør i alle tilfælde ikke endnu!
      Ha også en skøn dag
      Hilsen Anette

      Slet
    2. PS Ideen med kurvene tyvstjal jeg fra Madames Huskeblog, der fyldes mos i bunden, og foder i toppen, og et dejligt syn at se fuglene sidde der i:-)

      Slet
  6. Kære Anette, tror vist at de fleste ved hvilken kæmpe arbejde det er at anlægge et nyt bed :-) og din ser allerede skøn ud :-). Kender godt det dermed at skal vente på noget gror til og nogen gange kan det kun gå for langsom, men det er også en del af processen. Nogen gange bliver man positiv overrasket over hvor hurtigt det alligevel går og over resultatet. Ja så er der af og til en svipser, er selv igang med en der ikke helt er blevet som jeg ønskede, men så har jeg jo chancen igen :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit!
      Ja skønt at der er flere chancer og muligheder, vel en del af glæden, at kunne "forbedre";-) studere og nogle gange bare vente lidt.
      Godt naturen gror i eget tempo!
      Og tak for det, og god 5 juni!
      Hilsen Anette

      Slet
  7. Hej Anette.Ja!!! så er jeg her igen.............. flyver meget omkring for tiden.Har jo lige været i det Jyske igen.......Kolding i regnvejr.Og i dag stod den på Mit hjem er mit slot i Frb. Have.
    Din storkenæb er bare SÅ smuk.........har den selv.Og din flisegang er bare blevet så flot.
    Dejlige bede du viser....... men surt med den rågekoloni.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Jette!
      Hvor er det dejligt at i kommer sådan rundt i hele landet, lyder som i er gode til at hygge:-) Nyder også synet af den storkenæb, den jo nærmest lyser, men her på den største plet skal den minimeres en smule!
      1000 tak for kommentaren, og må lige fortælle dig noget ganske særligt. fik en mail fra Claus Dalby(åbnede den for 30 min siden) og jeg er en af de heldige vindere til at komme ud og se hans have, yesss yess, tror jeg vækkede nabolaget, som ikke bor helt tæt på:-D)))))))
      Ønsker dig en skøn dag
      Kram fra Anette

      Slet