fredag den 20. juni 2014

Sydenlandsk og nordisk i forening!

Har tidligere fortalt historien om druen, kan ikke finde indlæget, men det er blevet mandens barn, han har to mere i drivhuset, som han beskære og pusler om, og det er så herligt, at se ham som gartner:-) muren vender syd, og den må vente med at blive pudset færdig til frugten er høstet, det er jo et druebarn;-)


Kan tilføje at jeg agter at holde stemningen med det jeg betragter som en varm og tørketålende, med div urter, jorden i området her er sandet med stort S.
Urteområdet er lige udenfor køkkenet, terrassen vender syd-vest.Op af vestmuren står der en figen.
De sorte zink kummer har manden lavet, tidligere havde vi urter i dem, men det fungerede ikke, det hedder vist noget med kvinde kend dine urter;-)i foråret såede jeg zennia i dem, men de nægtede at komme frem, så i sidste øjeblik satte jeg georginer, og de bare skyder helt vildt, jeg gælder mig til det blandede farveflor der kommer, det er mit første år med georgine erfaring.




Elsker finurligheder, troldene fik jeg af min meget savnede bedste for nogle år siden, de stod længe inde, men holder som hende, af at rokere rundt med tingene, så de kom ud og gemmer sig lidt blandt nogle gran rødder og våger over en gryde(ønskebrønd) med sten og vand til fuglene, som forøvrigt elsker at plukke håret af troldene;-)
Pile stativet lavede jeg sidste år, en sølle omgang skud på nogle af grenene var hvad det blev til, så valgte at klippe dem noget ned, og snører dem med reb og sætte en sten i toppen, i bunden står der vild gulerod.

Ønsker dig en helt igennem dejlig fredag
Med hilsen fra Anette

8 kommentarer:

  1. Jeg er vild med de små finurligheder i din smukke have. Dejligt også at læse om din mand og hans vin! Er det mon lammeøre, de høje, slanke, lilla blomster?
    Ønsker dig en helt igennem dejlig fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. De høje slanke er haveklinte, de kan godt minde lidt om lammeøre med de bløde blade, naboen jeg fik dem af troede også at det var lammeøre, den er meget villig til at så sig selv, også let at fjerne igen! 1000 tak Gitte:-D

      Slet
  2. Tak fordi du fortæller, at det er haveklinte! Jeg har dem også, og det er dejligt at få navn på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, ja holder også af at få sat navn på mine "ting":-)

      Slet
  3. Hej Anette.Hvor er det skønt at se billeder fra din dejlige have...............og fint at manden også har sit domæne.
    Har også en Bornholmsk figen i en stor krukke.Og den smukke haveklinte har jeg også et par stykker af.
    Et par rigtige charmetrolde inde i træet............og en fin pileflet med stenen.
    Også en rigtig dejlig fredag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Og det er en stor fornøjelse at have muligheden for at dele billederne fra haven, sjovt som ens syn på tingene kan forandre sig, bare ved at knipse lidt billeder!
      Ja det er dejligt at min mand, også helt af sig, selv får lysten til haven, i år han han oven- i-købet sået næsten hele køkkenhaven til:-)
      Dejligt med et figentræ, vores er stadig lille, fik det sidste år, men ihh du milde hvor smager de danske figner fantastisk!
      1000 tak Jette, kram fra Anette

      Slet
  4. Dejlig terrasse du har mod sydvest :-), og rart når manden også er interesseret i projekter, det nyder jeg selv. Tørketålende planter lyder som en plan og der findes så mange smukke, det ser fint ud:-). Finurligheder kan man ikke få nok af i haven og kan godt lide at du har troldene som minde om din bedstemor, det er en fin detalje i haven og samtidig bliver man mindet om hende og kan sende en kærlig tanke, hvergang man går forbi :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Margit!
      Er også vældig glad for terrassen, og mine finurlige tosserier, det tog mig en god stund at vende mig til hele arrangementet med troldene, for de har det der barnlige islæt:-)
      Har til dette indlæg taget ufatteligt mange billeder, for at føle en form for tilfredshed, og det lykkedes, men det er svært, det med helhedsbilleder;-)
      En dag kommer der billeder af alt det der skal forandres, i min impulsive tilplantninger af blomster haven, for jeg skal til at flytte rundt, skal jeg;-)
      Ha en skøn lørdag aften
      Med hilsen Anette

      Slet