tirsdag den 2. december 2014

En kat, en fisk og adventskransen i vores hjem

Stik mod vores tidligere traditioner tog jeg fusen på familien, vores adventskrans var allerede klar lørdag aften, og overraskelsen var til at tage og føle på. I år er den blevet et eventyrligt skatkammer fra naturen. Jeg er i år ekstra fascineret af de grålige toner, og havde købt grå lys til kransen, men måtte skifte dem ud da det kom til at virke letter udtonet, og uden effekt.

Katten øjnede straks en ny plads at ligge på, eller rettere i, for hun placerede sig i midten af kransen, helt perfekt, men det er ikke afbilledet for måtte have hende væk inden hun rigtigt begyndte at lege
 
Har i de sidste dage leget med hjemmelavede småtræer i gran, og skulle selvfølgelig selv have et, bare i en noget større udgave for at give en effekt på købmandsdisken. 
Havde ikke en potte der kunne harmonere med de andre dele, så tog mig en gammel zinkdunk og proppede grangrene og en enkelt kraftig gren i for at få det til at holde, derefter er der viklet vindseltråd om og til sidst bouillontråd i sølv.
Se lige fisken, den er helt ny her i hjemmet, min mand havde fundet den i noget der skulle kasseres, og kom med den til mig, jeg er helt pjattet med den fisk, den er lavet i bronze, og den kunne da ikke gemmes af vejen til efter jul, eller være ude. Nej den skulle have en central plads skulle den, så den fik lige lidt pynt i munden, det ser faktisk lidt skørt ud.

 



Bakken er vældig gammel


Her i huste tænder vi alle lys i kransen samtidigt, husker stadig min mors forargelse for mere end 25 år siden, og ikke nok med det, jeg havde også grønne lys i min første krans. Vi tænder dem alle på en gang fordi jeg finder det mest harmonisk, og elsker at der er mange lys generelt.

Rajah hedder katten, hun er stadig killing, og hun tegner til at blive ret stor, måske fordi der er noget skovkat i hende, gad vide om det er derfor hun har så mange lyde, min mand siger hun prøver på at gø:-))


Det er næsten det eneste pynt vi har i huset, men en ting er sikkert mere kommer til

Med gode hilsner Anette

14 kommentarer:

  1. Hvor er hun kær Rajah...de er bare ikke til at stå for i den alder. Hvem kan da finde på at smide sådan en fisk ud...kan godt forstå du er pjattet med den...det er da bare en nytårstorsk som er kommet lidt for tidligt frem...er da bare så fin der.
    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, ja og julen vare lige til påske;-)
      God dag hilsen og kram Anette

      Slet
  2. Hun er så sød, jeres lille kat, og det er bare så typisk katte at finde nye, mærkelige (og upassende) yndlingsliggesteder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hun er sød:-) det har jeg også erfaret, det med de upassende steder. og i dag er julepynten fundet frem, du milde hun har det sjovt, også i den kasse;-)
      God dag Nana!

      Slet
  3. Du er blevet glad for familieforøgelsen, kan jeg fornemme. En gøende kat er nu heller ikke helt almindelig. Jeg aner ikke en pind om farver og dekorationer, men har på fornemmelsen, at den grå farve er helt afhængig af omgivelserne, som enten gør den udvandet eller flot og ren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har også været en længsel i mange år efter en kat, og det er ekstra sjovt sammen med hunden, som forøvrigt i søvne kan lyde som en ko:-))) Grå er en fin farve der kan skabe mange forskellige udtryk i samspil med andet, men det er noget der skal afprøves lidt mere nok først efter julen.
      God dag til dig:-)

      Slet
  4. die katze ist süß!!! danke für die inspirationen und liebe grüße von angie

    SvarSlet
    Svar
    1. Vielen Dank für die netten Worte. Guten Tag :-)

      Slet
  5. Sikke en vidunderlig adventskrans, elsker grenene med lav og sikke et flot fad, det hele ser sørme lækkert ud. Flotte ideer med træerne, det synes katten åbenbart også ;-) god 2 december.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for de skønne ord, det er jeg meget glad for at høre!
      Den gamle bakke var en jeg bare måtte eje for nogle år siden, den har dog fået lidt vandskader i den tid den har boet her. En dag må jeg tage billeder af de små træer, som er sådan en fin, sød og let ting at lave.
      Rigtig god dag Tina:-)

      Slet
  6. Hej Anette.Skøn adventskrans du har lavet til jer selv.................men alle tingene på din disk ser bare godt ud.Og det gælder også din søde kat.
    Her brænder vi også alle lysene på en gang.................det kan jeg bedst lide.
    Vil også lige sige at jeg er vild med din flotte plakat.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak for de dejlige ord:-) Jeg er også ret glad for plakaten, som vores søn har fået lavet, udover historien har den også de farver vi har på flere af væggene, det opdagede jeg bagefter;-)
      Også en rigtig god dag til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Sikke en smuk adventskrans og en rigtig fin idé at bruge grene med lav. Og så kan jeg slet ikke stå for din søde, lille misling :-) Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte, lavbelagte grene er skønne, de har så mange farver. Hun er kær, fræk og bringer mange smil frem:-), så en kat næsten magen til i aftes i et program med bonderøven, vældig sjovt.
      Kram og dejlig dag til dig!

      Slet