torsdag den 8. januar 2015

Jeg er glad for birk og hjerter og meget mere

Og i år er birken kommet endnu mere med ind i binderiet. Jeg har altid holdt af birk. Da vi flyttede her til for ni år siden skulle jeg få birk så hatten passede, på rad og række stod de, nok omkring 25 og dannede mur ud mod den udsigt du kan se her, yderligere var der buskads af syrener, rebis og andet roderi. Som du kan se har vi fjernet det meste, alt var infiltreret i flere rækker af hønsetråd og hegnstråd for at holde ræven ude, gætter jeg på. De birk vi har ladet stå var de pæneste. Birken er en værre fætter utrolig yndefuld, smuk og svævende, flimrende og skøn, barken er heller ikke at kimse af, men den sviner på forskellige måder flere gange om året. Jeg plejer slet ikke at kunne bruge alle de grene de smider af sig, de fleste kom på bålet, men i år er det anderledes, og det ender med jeg må klippe;-)
der er siden billedet er taget plantet flere frugttræer/buske og en kastanje mere, så vi har en kastanjeportal

et af højbedene i køkkenhaven
Da jeg havde lagt hjerterne ind, som du kan se under, måtte jeg altså have lidt frodigt og grønt med i indlæget, for hvor virkede det bare tørt, jeg kiggede lidt i de gamle billeder med birk på. Havenørklerierne begynder at vækkes til live igen, det er som et indre forår, hvor de nye ideer og måder at anskue tingene på dukker op, og der er grundlag for en anden slags fordybelse.

Her er det hjerter, og de er store, dette er det største af dem, hvor falmer den røde farve bare hurtigt mod syd, en sidebemærkning, for jeg drømmer om at få huset malet, men det må vente lide endnu.
En gang i december opdagede jeg Atelier Kari Naturdekorationer og kranse, du kan finde hendes blog her .Jeg fandt mængder af inspiration til mit eget naturbinderi, og følte mig forfrisket. Hjerterne er lavet efter inspiration fra hende.
Min hjemmestrikkede opskrift:-)
Hegnstråd, jeg klippede det i to stykker, for at kunne håndtere og styre det, det ene stykke er lidt længere end det andet, bandt halm stramt om i en passende tykkelse,  samlede de to stykker til hjerteformen. For at få hjertet  helt stabilt og for at få det til at holde til de udendørs spradebasser, bandt jeg kraftige pilegrene på yder og inderside af formen, derefter bandt jeg store mængder af birk godt fast også med vindseltråd og af flere omgange. Jeg ved man kan se halm, men jeg ved også at det hurtigt falder naturligt ind når det har fået noget vand.


Efter hjertebinderiet var der et forfærdeligt svineri, jeg satte mig igen på gulvet, og samlede grene og andre rester med vindselstråd, og det udviklede sig til dette æg, eller krans om du vil. Den består udelukkende af  birkegrene og tråd. Jeg er dybt fascineret af grenenes farver og spil når de sidder så tæt. Ja birketræet har mange kvaliteter:-)


Til slut et billede hvor også birk kan ses, dette er fra en af vores terrasser, og jeg kunne slet ikke huske at jeg havde sået ærteblomster og morgenfruer sammen sidste år, for billedet er fra august 2013, og det måtte da være sidste år;-) kender du det når året lige er skiftet er der noget der lige skal falde på plads?

Med hilsner og ønsket om den dejlig dag
Anette

26 kommentarer:

  1. Jeg har det som dig: er vild med birk i binderi. Det er flot - også i det stramme binderi som hjertet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for linket til Karis blog - sikke en masse inspiration og gode ideer!

      Slet
    2. Hvor herligt:-) jeg kan slet ikke står for det i tiden når det er brugt på den måde. Velbekomme, hendes binderi taler også meget til mit temperament, og det jeg gerne vil have frem, uden at vide det;-)

      Slet
  2. Jeg holder også meget af birketræerne, men må indrømme at de sviner rigtig meget, især hvis der er lus i dem. Det er flotte kranse, men de første billeder vinder helt sikkert i dag hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det har jeg set du gør, for din skov er så køn med de stammer/træer:-) Jeg har endnu ikke haft en birk med lus, heldigvis. Mange tak Lisbeth. Ja det er behageligt det første billede. Ha en god dag på samsø!

      Slet
  3. I rigtig mange mange år var Birken mit ynglingstræ og Lærk. Da jeg flyttede i rækkehus som ganske ung, plantede jeg skam både Birk og Lærk i min lille have :) De blev store på meget kort tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) så kan man da se der sker noget når man lige netop planter de to. Jeg holder også meget af lærk, så dem opstammede på et havebesøg i sommers, så nu har jeg plantet to ved den ene terrasse, og glæder mig til at forme dem, og holde dem i form.

      Slet
  4. Kære Anette
    Ja, Birken er smuk, den skiller sig ud med sin hvide, slanke stamme.
    Jeg kan godt lide dine hjerter, de er så organiske.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMaiken!
      Ja den er og den ses så fint på afstand også. 1000 tak!
      Kram fra Anette

      Slet
  5. Hvor er det smukke billeder! Birk er et af mine yndlingstræer - elsker den yndefulde silhuet :-) Og du kan jo beskære træerne, hvis de bliver for store. Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte. Tænk dig at ligge under sådan en i flot solskind, og noget mere varme. Var inde for at kigge beskæring af birk efter du skrev det, for det aktiverede lidt her.
      Ha en god dag:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  6. Jeg elsker også birketræer, men er en smule overfølsom over for dem, så jeg skal ikke have for mange i nærheden. Vi har to store birketræer, og de får lov til at blive (men, ja, de sviner helt vildt - især om foråret hvor der er sådan nogle små flyvedutter allevegne!)

    Jeg elsker også de to første billeder du viser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigt du lige kan tåle de to er der, for de må også se kønne ud sammen med jeres hus!
      Ja der er sol og sommer:-) jeg begynder nu også at glæde mig til det hele bliver grønt igen.

      Slet
  7. Birketræer er smukke, men jeg kan godt forstå i fældede de fleste, så I endte op med den dejlige udsigt. Dine hjerter er også meget smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Inden vi fældede alle de træer som stod 3-4 meter inde på grunden, var det nærmest magi at træde ud gennem buskadset for at nyde udsigten.
      1000 tak Susanne:-)

      Slet
    2. er selvfølgelig glad for at vi fældede dem;-)

      Slet
  8. Så deilig med så mye fin natur rundt seg :-)
    Hjertene dine er utrolig fine. Skal prøve å lave noen selv :-)
    Ønsker deg en deilig dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er, jeg elsker naturen omkring os, og den er meget vigtig for specielt mig. Mange tak Anne, og god fornøjelse med hjerterne.
      1000 tak også en dejlig dag til dig:-)

      Slet
  9. Birketræer er smukke, men det er dine kranse bestemt også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Vivi, jeg er også yderst tilfreds med dem:-) Ha en rigtig god dag!

      Slet
  10. I har jo også den plads, der gør, at birkene virkelig kommer til deres ret. I grunden synes jeg, der stille og roligt falder en del flere grene ned i år, end der plejer. Også jeg beundrer dit binderi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for at der er mulighed for flere store træer her. Jeg har ikke bemærket det med at der falder flere grene ned i år, måske jeg i disse dage er storforbruger:-) Tak skal du have Marie, det er jeg glad for at høre. God dag til dig!

      Slet
  11. Hej Anette.Ja !!! birketræer er smukke................og dejligt at kunne bruge til at lave dekorationer og kranse af.
    Jeg havde et stort flot et i haven for nogle år siden.................men er desværre overfølsom over for det.
    Har været inde på den side du anbefalede...............og kan godt forstå at du er blevet inspireret.
    Men flotte kranse du binder.Dem er jeg bare vild med.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Hvor er det bare ærgerligt du er overfølsom,, men godt der findes så utroligt mange andre træer til din skønne have.
      Ja den er utrolig inspirerende, og gav mig en lyst til at binde mange flere typer af ting året rundt, og nyder det i disse dage med stilhed.
      1000 tak for de flotte ord:-)
      Også en dejlig dag til dig!
      Kram fra Anette

      Slet
  12. Som altid er det skønne kranse du laver og jeg kan godt forstå at du er faldet for birk, det kan bruges til så meget og man kan få så mange forskellige udtryk frem. Og så holder det, det er ikke at kimse af :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt når tingene holder:-) Jeg tog et sats i går, lod nogle stykker(hjerter) hænge på en stige ved butikken, håber de er der endnu, stigen er der i alle tilfælde, godt tøjret til et birketræ;-)
      Ha en dejlig dag Margit!

      Slet