tirsdag den 3. februar 2015

Kæmpen er flyttet, og den kommende bålplads

Som omtalt i et tidligere indlæg, skulle buksbommen flyttes, den var/er kæmpe og fyldte området du kan se under.
Min far er maskinhandler og jeg spurgte om han ville fjerne den for mig, samt grave ud til den kommende bålplads, det ville han, og kom 2 timer senere med maskinen, og gik i gang, ved ham er der meget tid kort mellem tanke og handling, og jeg kan li det, for mine ide var lagt fast. Har ingen billeder af selve aktionen, for når der arbejdes arbejdes der, og kameraet er lykkeligt glemt.

billedet er ved butikken
Sikke en åbenhed der blev, jeg troede inden den blev flyttet at det var fint med 5 træer på de 7 meter der er, havde slet ikke taget højde for at der ville blive så åbent, det bevirker nu at der skal plantes en hæk af en art og nogle træer som overstandere, hvad det bliver ved jeg ikke helt endnu.
billedet her er taget fra gårdspladsen

Buksbommen blev rykket og gravet op, med kran og minigraver, det meste af den holdt til det, og det der ikke gjorde kan jeg med lethed bruge til andre formål, yderligere kom der også lidt småplanter frem, som på sigt kommer til at skabe rum et andet sted. Og nu håber jeg bare bare at planterne tager fat.
Den skal klippes ned i en passende højde, og ind i en passende bredde, så den bare bliver lidt lækker:-) Santa står ved den nye bålplads, den skal jeg også have rettet til med skovlen, men det bliver så ikke i dag, undskyldningen er sneen. Faktisk var det der mine forskellige pil skulle have været, men de får en meget bedre plads, mere om det en anden gang.
bålplads
Måske du kan fornemme bålpladsen, billedet under er fra sammen niveau som drivhuset, altså ca 70 cm over. Den bagerste del af buskbomhækken som ses over, skal føres op til drivhuset.

Jeg finder det yderst spændende at skulle plante dette område til, få skabt rum, og samtidig beholde udsigten flere steder. Min ide er at området skal være som en grøn, frodig, rolig og naturlig oase, med solrige pletter, og lidt rhododendron .
Jeg har svært ved at forestille mig hvor stort noget bliver, og hvordan det kommer til at virke. Men jeg ved at jeg ikke vil rende rundt med hæksaksen konstant, så det der skal være klippet er til at overskue for mig, for manden har pt ikke lyst til den slags.

Santa elsker sne, se lige hans snude, den hund har så utroligt mange udtryk, i forhold til vores gamle og altid smilende Samojede.

Og det var alt for i dag, og ønsker dig en dejlig en af slagsen
Med hilsner Anette

21 kommentarer:

  1. Spændende projekt at komme i gang med. Godt din far kunne hjælpe med at fjerne den store buskbom. Flot billede af Santa :)
    Hilsen fru Høneballe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fru Høneballe:-) og kan mærke at det er nyt, og skaber lidt usikkerhed. Du kan tro jeg er glad og taknemmelig for at min far ville komme og hjælpe.
      Tak skal du ha:-)
      Hilsner fra fru Nielsen

      Slet
  2. Kære Anette
    Ofte kommer der overraskelser, når man fjerner noget- det er altid svært at forestille sig i virkeligheden. Det bliver hyggeligt med en bålplads. Jeg har en der ligger ned mod vandet- den
    bruger vi meget om sommeren...
    Har fået sne i nat..

    Kram
    Jettemajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jettemajken!
      Tror jeg i lange tider har stavet dit navn forkert ser jeg nu, hvor det er rettet her:-)
      Jeg glæder mig også meget til bålpladsen, sjovt nok har vi de sidste 20 år altid haft et sted til bål, men aldrig noget der er gjort et nummer ud af, bare en bar plet, nu skal pletten bruges til noget andet, og jeg har længe haft et ønske om sådan et" rigtigt" sted. Hvor lyder jeres bålplads skøn, og meget meget romantisk!
      Kram fra Anette

      Slet
  3. Der er da godt nok blevet åbent ved butikken men dejligt med nye ideer som skal føres ud i livet.
    Skønt billede af Santa. Samson gider ikke alt det sne men hygger sig hellere på sofaen.
    Knus fra Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du kan tro der er åbnet op, glæd dig til at se det;-) men føler valget var det rette, og ideerne popper op og forsvinder igen, sådan må det nok være en stund....
      Takker, han er en rigtig snehund, Samsons pels er måske mere egnet til sofaen, eller er han bare en hyggehund:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  4. Elsker når der ikke er langt fra ide til handling :o) så sker der noget og det er der da også hos dig. Det bliver da fedt med en bålplads. Det er sjovt som man nogen gange har svært ved at bedømme str af det rum, nogen gange skal der ikke gøres ret meget så ser det bart ud. Jeg er sikker på det bliver godt med nogle Rhodoer, sommerfugle buske er også smukke og de kan vokse sig hurtigt store og så blomstre de lang tid :-)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også Linda, men har med årene lært at det er ok lige at mærke efter en ekstra gang, men det kender du måske også;-)
      Ja rum kan være svært at bedømme, vi har mængder af god og ubrugt grund/jord, og min fantasi rækker slet ikke til de mængder der kan være i jorden, så tager en ting af gangen, men jeg er så vild med rhododendron, har været det siden jeg som barn så en i skoven, tror det er roen den udviser.
      Hilsner af den kærlige slags, Anette

      Slet
  5. Hyggelig med bålplass - vi har det selv, og den brukes en god del om sommeren :-)
    Fint bilde av Santa - nydelig hund :-)
    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja det er hygge Anne, og det er så dejligt når tingene rigtigt bruges:-) Tak, vi er pjattet med den sjove hund:-)
      Også dejlig aften til dig!

      Slet
  6. Det bliver spændende at følge dit projekt - dejligt at du har en far, der lige kunne flytte din buxbom og grave ud til bålplads!
    Og Santa er slet ikke til at stå for :-) Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er godt at dele, det sætter det hele i et andet lys! Ja det er rigtig skønt, han har hjulpet os meget med alle hans maskiner som han elsker at leget med, vi er taknemmelige!
      Nej vel, vi kan heller ikke stå for ham, krammer fra Santa og mig:-)

      Slet
  7. Hej Anette.Spændende planer du har med dit nye bålsted.........................og godt med lidt god hjælp fra farmand.
    For sådan en stor buskbom er sværd at takle selv.
    Der er godt nok blevet bart ved din butik..............men er sikker på at du nok skal finde en god løsning.
    Fint billede af Santa med sne på snuden.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Glæder mig sådan til et regulært og lidt finere bålsted, og til snobrødene, sorte og halvt baget, bare sådan for de gode minders skyld;-) Er ufatteligt stolt af min far, men også mor, de inspirere meget med deres energi, og er glad for at han hjælper med graverierne, for skulle jeg have gravet den sag op.....pyhhh.
      Ja der er bart, og er glad for dine ord, det er god tillid:-)))
      Fandt ham også så sød med den hvide tot på snuden.
      Tak og en dejlig aften til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  8. Orv, det bliver da fint, Anette! Og du er heldig at du bare kan ringe efter far når du lige skal have flyttet en kæmpe buksbom :-)
    Santa er sød i sneen!

    SvarSlet
    Svar
    1. 10000 tak Nana! Ja føler mig også meget heldig! men ved du hvad... han forskrækkede mig noget så grusomt, han væltede på maskinen, og jeg takker for at han slap uskadt! den gamle trak bare benet ud og sagde, jeg har aldrig prøvet at vælte på sådan en før, så blev maskinen hejst op og kunne køre videre, og mine ben rystede en god stund efter.
      Ja han er kær, og en rigtig snehund:-))))
      En bette kram fra Anette

      Slet
  9. Det er så hyggelig med bålplass, det er anvendelig hele året om en vil.
    Så fin hund du har, god helg til deg Anette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og jeg elsker også et godt bål:-) Tak skal du have Marit, og tak igen også en god søndag til dig!

      Slet
  10. Kære Anette, sikken udsigt i har fået, det bliver spændende at komme igang med nye projekter ( I love it, som Ole Henriksen altid siger ), det kan kun gå for langsom, i hvertfald i min verden, men tror at du har mere ro på :-). Er sikker på at du lader os følge forløbet, så glæder mig til at se hvad det hele ender med, selvom du har skitseret nogle af ideerne :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kære Margit!
      Og jeg glæder mig, ja der er flere planer, og nogle allerede forandret i forhold til beplantning. Faktisk kan det kun går for langsomt;-) men har lært mig selv lige at mærke efter en ekstra gang, og få ro på inden jeg kaster mig ud i tingene, kunne skrive stolpe op og stolpe ned om de erfaringer.
      Herligt med forskelligheder, og du kan være vis på at jeg deler, kan slet ikke lade være;-))
      Hilsner fra Anette

      PS Margit ved ikke om du kigger her, men jeg har forsøgt at kommentere på din blog, og det kan ikke lade sig gøre, og heller ikke at sende dig en mail under en mail i kontakt formular.

      Slet
  11. Tak skal du have Anette, det vidste jeg ikke, men undrede mig godt nok over stilheden. Svigersøn er sat på sagen, så må vi se om han kan finde problemet, kh Margit

    SvarSlet