torsdag den 19. marts 2015

Der opstår en følelse af at være nybygger

I dag bliver det til en lille rundvisning, på noget af matriklen. Her under er det en af de tre kummer, som er plantet til med tulipaner i røde gule og orange farver, de står ud for vores køkkenvindue, og på den mest centrale terrasse, det er mit første år med hjemmekøbte tulipan løg, og det er spændende, jeg er helt pjattet med de små kraft kale der bevæger sig op af jorden.


 Her er det forhaven, har vist den mange gange gennem tiden med blog, og to billeder fra  samme vinkel da lyset var så fint. For et års tid siden lavede jeg et indlæg, kaldet for et stykke med bart, du finder det HER, det var før der påbegyndtes stensti.


Her er det fra modsatte vinkel, det føre om til terrassen, og over mod nærmeste naboer som bor i skoven, skyggen er mig i morgentøj;-)

Santa var vældig ivrig her til morgen, han ville være med på alle billeder, men mange af den var bagfra, og på tæt hold, så de er sorteret fra;-)

Jeg graver i etaper, men dette billede er med for at vise hvilken type sand vi har flere steder, her er det muldvarpe i aktion, og de er hurtige i tiden. Jeg vil ikke køre læssevis af jord på, har heller ikke de midler der skal til, så jeg planter det der vil trives her. Dog har de 4 roser vi har, fået noget rosenjord, og det kvittere de for.

 Måske dette billede kan give dig en forståelse af hvad jeg mener når jeg siger at der opstår en følelse af at være nybygger. Vi har dog haft andre huse/haver før, men dette er helt anderledes, for her vil vi bo, alt er fra bunden, og der er opstået helt andre måder at gribe tingene an på end tidligere, og jeg nyder det, for der følger stor frihed med:-)
Denne plads er fantastisk, her er sol og en del læ, stolene kom her til for få dage siden, de skulle brændes sammen med tre andre som står i drivhuset, jeg reddede dem på falderebet, for de er en del mere charmerende end de dersens campingstole, og man sidder også godt i dem. Pladsen ses også fra indkørslen.
 Så er turen kommet til køkkenhaven, noget af det jeg holder utrolig meget af, her er det hvidløg, plantet i efteråret, elsker at hapse en lille tot i forbifarten, sammen med grønkålen som du kan se i baggrunden, den skal forøvrigt have lov at blive stående, for der skulle komme de sødeste små gule blomster i, som jeg glæder mig til at se. Du kan se blomsterne i Katinkas X-faktor indlæg med de gule blomster HER
 Køkkenhaven begyndte manden at fræse for en stund siden, han siger han vil ud og fræse det sidste i dag. Her ser du også resterne fra en lille skov af nordmansgran, og de skal blive stående, det var manden der så dem stå i en cirkel, elsker når han får ideer, han har bestilt rundjern der skal mellem stammerne, det skal på sigt blive en hule i køkkenhaven, og jeg er allerede vild med det. I år skal der sås solsikker i kredsen.
Også et lille kik i drivhuset som det ser ud nu, jeg er i gang med at indrette, og der kommer lidt justeringer hen af vejen. Her ser du nogle af de overvintrede pelargonier, samt halvdelen af de pottede dahliaer. Halmen har jeg opbevaret her, det bruger jeg i binderiet, til flere forskellige formål.Stolen er gammel og grim, men komforten er fantastisk, så den er skjult af det jeg havde ved hånden.

Drømmer om en grønternet voksdug, i går var jeg i byen men fandt ingen, så den må bestilles på nettet. Kurvesofaen købte jeg på et marked for 14 dage siden, det var lige hvad jeg manglede, og man sidder rasendes godt i den. Rosen er en gul potterose.
et lille kik fra drivhuset, hængekøjen er kommet op, elsker synet

lavendler, sten og hornvioler i en zinkbalje ved butikken

et kik fra gårdsplads og indkørsel
Og sikke et vejr, sidder i solen og skriver de sidste linjer, med en kop kaffe ved hånden, det eneste der spolere idyllen i dag er de forbandede råger, de larmer og har forårskuller, som mange af os andre, heldigvis er de stille igen over middag.
Solskinds hilsner
Anette

21 kommentarer:

  1. Dejligt område Anette, jeg kan godt forstå, at I er glade for det.
    Råger ja de er ikke rare at have i nærheden, de larmer frygteligt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) ja det er skønt her! Og igen ja det er ærgeligt de er så larmende, for de er meget intelligente, og har en rørende flok/familie følelse.

      Slet
  2. Så skønt I har det! Du viser tulipanerne når de er sprunget ud, ikke? Må jeg spørge hvor stor jeres grund er? Vi går jo og kikker på nyt sted at bo, og jeg bliver meget grådig efter jord, men jeg skal vist også passe på at jeg ikke får mere end jeg kan overkomme ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro jeg viser dem når de er sprunget ud, er også spændt på hvordan de kommer sådan farve mæssig, for jeg kunne ikke se det på løgene.
      Grunden er 2800 kvm. Men kender godt den der med ikke at kunne få jord nok, det har vi prøvet;-). Rigtig meget held og lykke med jeres hus kikken og salg, for det er spændende!

      Slet
  3. 1000 tak for for en dejlig tur :) Hvor bor I dog dejligt ! Jeg elsker den legende tilgang I har til haven, den kærlige omsorg og taknemmelighed. Skønne billeder !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og tusinde tak fordi du tog med:-) Jeg jublede helt da jeg læste din kommentar, tak for den!

      Slet
  4. I bor et skønt sted, Anette, og du er god til at lave det hele til din helt personlige stil - hvor er det dejligt at læse og at se dine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Gitte, fordi du ville kigge og læse med, det bliver jeg helt glad af:-)

      Slet
  5. Tusind tak for rundvisningen. Sikke da et fantastisk lys I har.. jeg elsker sådan nogle billeder, og elsker hvordan det giver liv og eventyr omkring én.
    Smukt som du har fanget det.
    Mange forårshilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lyset var helt magisk i går morges, man bliver så glad og jeg måtte altså ud at tage billeder! Syntes at tingene allerede i dag grønnes en smule;.). 1000 tak for kommentaren, og mange forårshilsner tilbage til dig fra mig:-)

      Slet
  6. Hej Anette, tak for en dejlig rundtur på i jeres dejlige forårshave. Hvo var det godt din mand så stammerne stod i en rundkreds inden i fik lagt dem ned, det bliver da super fedt med "hulen" bliver færdig. Jeg syntes jeres stensti er så fin, er den bare lagt direkte, uden grus eller andre dikkedarer :o)
    Jeg glæder mig meget til at se det i virkeligheden. Det bliver enten skærtorsdag eller langfredag jeg kommer forbi og henter min lysestage :o) men du hører lige nærmere.
    Rigtig god weekend til dig.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Velbekomme, og en fornøjelse du ville med:-) Ja det var godt set af min mand, nu må vi se hvornår han kaster sig over den næste opgave, men uanset er jeg glad for rundkredsen. Hi hi ja stenene er lagt uden dikkedarer, for det er mig der har lagt dem, dog er de lagt med den dybe del ned af, så der går mange flere sten til, men håber så også at de bliver på sin plads;-))
      Ej hvor hyggeligt at det bliver i påsken, det vil jeg glæde mig meget til.
      1000 tak også en rigtig god weekend til dig.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  7. Hold da op, Annette. Hvor er det et fantastisk sted I bor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er og vi holder utrolig meget af at bo her, yderligere er der mange gode ruter for gåture i naturen:-)

      Slet
  8. Hej Anette.1000 tak for en dejlig rundtur på jeres dejlige grund..................og sikke et fantastisk smukt lys du hat fået med på dine billeder.
    God ide fra din mans side med den lille rundel ved køkkenhaven.
    Og jeg er sikker på at alle din tulipaner bliver et smukt skue når de springer ud.
    Her var det også det smukkeste vejr i går....................men noget trist og gråt i dag.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Velbekomme, og en stor fornøjelse at du tog med! ja lyset og vejret var helt utrolig i går, som en forsmag på det forår der er i vente:-))))her er det også gråt, men dog mildt i dag. Det er dejligt når manden også får ideer, og tager initiativ, og vi har gået og snakket om hvordan og hvad vi ville med den. Tror også det bliver flot med tulipanerne, det er ligesom at få skudt terrasse aktiviteten i gang.
      1000 tak også en rigtig god weekend til dig
      Kram fra Anette

      Slet
  9. Fin rundtur i jeres have :-) I har en dejlig udsigt, og drivhuset er jeg vild med, den har en skøn størrelse :-)
    Jeg synes din jord ligner min, tør og sandet. Jeg kører noget kompost på i min have, som jeg henter på genbrugspladsen, men har heller ikke råd til at få det ene læs gode muld hjem efter det andet. Jeg plejer for det meste at blande lidt kompost imellem, når jeg planter nyt. Det tror jeg på er godt her på den magre jord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en god størrelse og 22 kvm, og det udforskes, nok mange år frem:-) Ja jorden er tør og sandet:- Må nok sige at jeg har stukket en ubevidst løgn ud, når jeg tænker mig om, har næsten, alle træer og buske får sig en portion af ubrugt plantesække jord med som start, at det er godt, ses når der sammenlignes med dem der ikke har fået.......

      Slet
  10. Du ser sgu da godt ud i morgentøj ;-). Og du har da vist også fået forårskuller på den gode måde, hvilke dejlige billeder og man mærker glæden og stoltheden, bevar den for guds skyld. I bor et vidunderligt sted og du har nået så meget på så kort tid, godt gået :-), kh margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ, ja sådanne skygger gør en lidt mere morgenkøn;-) smiler lidt mere, tror vi er mange der har fået forårskuller.1000 tak for de dejlige ord, de er meget rammende!
      kærlige hilsner Anette

      Slet