tirsdag den 21. april 2015

Gravearbejde og nye planter

Noget af det sjoveste jeg har givet mig i kast med i mange år er anlæggelsen af haven(og den lille butik:-), som nu er kommet under huden, forstået på den måde at at lysten til at roede i jorden er som tørsten efter vand. Og oplevelsen er fordybende og befriende på samme tid.
en af de tre kummer med tulipaner, det ser ud til at de kommer på forskudte tidspunkter, dette er de første i flor, og glæden er STOR
Da vi begyndte på haven for to år siden var der en del frygt forbundet med det, for mit vedkommende, det er mig der graver og anlægger, min mand er den der bygger, og sørger for drivhusets glæder. Først var jeg bange for at lave fejl, og derefter for en gang at skulle miste det hele, på den ene eller anden måde, eller ikke nå at se det vokse op.  Jeg som aldrig har tvivlet på min fysiske styrke, oplevede også tvivlen komme snigende, det er som at lære at køre cykel, jo flere spadestik man tager jo lettere og mere rutineret, man udvider sine evner og kreativitet ved at gøre, som når man laver mad, eller andet, der siges at øvelse gør mester, men jeg tror nu nærmere, at når man øver sig i noget så kan man komme til at mestre det, og da kan det udvikles.....pauseprikker fordi jeg kommer til at fundere over det jeg siger;-)
Det handler meget om at ekspermintere og afprøve ideer til det siger yesss, det kan jeg trives med. En gang troede jeg at jeg brugte de tilgængelige materialer i naturen fordi vores midler aldrig har været store, men sådan hænger det slet ikke sammen, for jeg har selvfølgelig, også, funderet over det spørgsmål.
 
Glæden ved haven er personlig og stor.
klatre hortensia
De sidste par år har alle julegave og fødselsdage ønsker været planter til haven, og de har alle haft navn på. Den anden dag blev jeg 49:-) og der fik jeg blandt andet en klatre hortensia, som står ved køkkenvinduet, jeg forestiller mig hvor smukt det kommer til at se ud.
pinden er en blåregn, Wisteria Frutescens
Jeg fik også to blåregn, og den ene er placeret på husets forside/sydfacade, jeg ser igen for mig et helt fantastisk syn, den anden er placeret ved butikken, den skal både pynte på overdækningen, men også på facaden som ses i indkørslen, det vender mod vest.
Clematis Alpina
Her er det clematissen, den står ved det store birketræ ved butikken, når jeg finder lykkefund rosen på en planteskole, så kommer den til at stå sammen med, det ses fra selve indkørslen.
hjertetræ-Cercidiphyllum japonicum, taget lidt på afstand for at vise placering
Et hjertetræ har jeg ønsket mig siden jeg så Fru Pedersens, aldrig har jeg set noget skønnere i udformningen, du finder hendes blog her. Det står på bagsiden af butikken og skal fungere som lykketræ for den lille butik, man kan forøvrigt også se det fra butikken, da bagdøren er af glas
Jeg graver stadig for at lave rum, i det bare stykke du ser, skal der plantes solbær og ribs, forrige år blev noget af det plantet, dette er en forlængelse, og med åbning, kan se det skal rettes lidt op;-)
Vi har tre typer hæk i området, aronia, som støder op til køkkenhaven, sargentsæbler, og solbær/ribs, og yderligere buksbom ved de flisebelagte terrasser.

Med solskinds og have hilsner
Anette



18 kommentarer:

  1. Kære Anette
    Dejligt at høre om din haveglæde- og ja, tulipaner er skønne og sprøde.
    Fantastiske op af din røde mur!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken!
      Tror det gik lidt tid før det gik op for mig, den med haveglæden, familien har set det meget længe;-) Ja tulipaner er lige til at spise.
      Kram fra Anette

      Slet
  2. Dejligt at læse om din glæde ved haven, nu er det blevet en realitet. Jeg genkender din glæde, tænk at vi kan noget, og vi kan få det til at fungere, ja men det er da super.
    Jeg var ca. samme sted for 10 år siden, men her var ingen at dele det med, det har vi nu her på bloggene, det er dejligt.
    Og så et stor tillykke med de 49 forleden dag :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Ja det er så skønt med den have, at lege med planterne, ja genkender også hvad du siger:-))))) Jeg opdagede bloggene da jeg søgte på forskellige planter i den spæde start, sikke et eldorado, og at høre og læse om erfaringer., er dejligt!
      1000 tak:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  3. Først tillykke med fødselsdagen.... (hvis jeg læser rigtigt :) )
    Glæden ved haven har jeg haft siden barn... det er virkelig et frirum, hvor alle problemer, tanker og hvad der ellers dukker op i løbet af livet forsvinder ..... nogle mediterer, nogle løber og andre graver i haver.....
    Der er ikke så meget der er rigtigt og forkert.... men smag og behag, som heldigvis aldrig kan diskuteres..... og ja.. måske kan planterne sommetider stå bedre et andet sted - så må de jo flyttes.... jeg laver af og til om.... det er en fornøjelse....
    God dag til dig..
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Du læste rigtigt, mange tak:-)
      Hvor må det være dejligt at have haveglæden med sig! Min har nok været druknet i jagten på ukrudt, er glad for at jeg har fået vendt det:-) for blomsterglæden har altid været der.
      Ja der er mange måder at køre på "frihjul" på, godt der er noget for en hver, det er bare med at prøve sig frem.
      Bliver så glad af at læse din kommentar:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  4. Åh hvor fine tulipaner !!!
    Dejligt indlæg - jeg sidder her og bliver glad og takker de højere magter for jeg også har en have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det kan jeg godt forstå Miri, det er utrolig dejligt at have en have, og meget frihed forbundet med det!

      Slet
    2. PS.-) har brugt kørvel i pestoen sammen med andre grønne godter, og det smager skønt, det med kørvel er efter inspiration fra dig, 1000 tak for den:-P

      Slet
  5. Hej Anette.Dejligt indlæg om din haveglæde........................den er vi heldigvis mange der deler.
    Skønne billeder fra din have.Og glæd dig til din klatrehortensia vokser op...........min søster har en vidunderlig der vokser op af huset lige ud for stuen.
    Og stort tillykke med fødselsdagen forleden..
    Jeg ønsker mig også altid planter til min fødselsdag.
    Logger mig ind som anonym da jeg har problemer med Google.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Og det har du ret i, det med at dele haveglæden. Det er nok sådan et syn som det hos din søster jeg har for øje, glæder mig til at følge dens forløb, den har fået en god portion muld, for det sted den er plantet er bare sand.
      1000 tak, det er så dejligt med planteønsker.-)
      Var der ikke noget med at der i dag skulle ske en del med google og opdateringer?? uanset håber det løser sig for dig, for her er ingen problemer, at jeg har opdaget.
      Tak også en rigtig skøn aften til dig!
      Kram fra Anette

      Slet
  6. Hei Anette:)
    Så flott å lese om din hageglede..og prosessen du har gått gjennom.
    Jeg viste heller ikke hvor mye glede det kan gi...et frø som spirer,den første blomsten,lykkes med et prosjekt...før jeg fikk hage..det er bare så herligt og gir masse energi!
    Så må jeg si...elsker din kreativitet!...flotte ting du viser:)
    Gleder meg til å se mer fra hagen din...etter som den vokser frem:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger Marie!
      Og det er jeg glad for du fortæller, det var for mig vældig spændende at opdage de forskellige følelser, der opstod og opstår.
      Det er dejligt at opleve den glæde, og nye energi, godt du også fik have:-)
      1000 tak:-)))
      Dejlig dag til dig
      Hilsner fra Anette

      Slet
  7. Kære Anette, hvor er du god og modig at dele dine tanker om det at blive en rigtig have freak med os. Om usikkerheden og om glæden når det lykkedes. Og nu har du så lige lavet nogle nye bede :o) jeg er vild med din have og dit hjem :o)
    Kram til dig fra mig.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda!
      Tak for du fortæller, for var lidt i tvivl om det gik an at dele det her i det offentlige rum.
      Hi hi du tror mig nok når jeg siger at der er kommet en mere rose mere, og det er ikke lykkefund endnu;-) og jeg som aldrig havde troet jeg skulle have roser i min have er oppe på 7 stk tror du kender det;-)
      Ja til nye bede, men de må stå stille lidt for nogle planer forandrede sig.
      Også et kram fra mig til dig!
      Hilsner fra Anette

      Slet
  8. Anette dine tulipaner er smukke og så utroligt farverig. Blomstrede for dig på din fødselsdag. Jeg ønsker dig alt det bedste, en masse glæde og succes. Du har en smuk have. Med venlig hilsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Monika!
      Er så utrolig glad for farver! 1000 tak for den dejlige kommentar med gode ønsker!
      Alt det bedste til dig!
      Hilsner fra Anette

      Slet