torsdag den 11. juni 2015

Blomster herhjemme og madoplevelse på Kähler Villa Dining i Risskov

Blomster og mad høre sammen, på vores spisebord står der altid en buket, ikke at jeg vil vise hverken mad eller buketter i dag, men jeg vil igen vise min forhave,  tale lidt om maden sidst i indlæget, og der må du selv visualisere ud fra menukortet, fra Kähler Villa Dining, som jeg med stor madglæde anbefaler.
For et par dage siden satte jeg mig med en kop kaffe for at finde ud af hvad der skulle gøres i forhaven, den er vild og flere planter står træt, små buske og en enkelt rose var ved at blive væk i det overvældende flor, og de måtte befris.
Egentlig var jeg ked af at skulle røre ved det, men på den anden side så vil jeg gerne at buskene og roserne vokser sig store og stærke, og bliver overstandere, og det kræver lidt mere lys. Kløede mig noget i håret for samtidig ved at jeg må slippe kontrollen for at få sådan en have som jeg drømmer om, ja det er noget af en balance, og jeg stadig føler mig helt grøn i den kunst.
Faktisk er det ret morsomt at der spiller så mange faktorer ind i skabelsen af en have eller et bed. Havde en kunde den anden dag, som med jævne mellemrum er kommet siden jeg startede butikken og haven. Hun roste min forhave til skyerne, og gad godt have sådan en oplevelse på egen matrikel, men hun mente ikke hun evnede det, og i samme åndedrag sagde hun, misforstå mig nu ikke, for egentlig ser det jo let ud, det er bare at lægge nogle rækker sten også fylde planter i;-)

Sagen er at det er det jo bare, ikke mere end det, men når man bliver grebet af det, dukker der meget mere op, og mange nye erfaringer høstes, der gør at det egentligt bliver sjovere, og aldrig kedeligt.
I april 13 begyndte jeg forsigtigt på området jeg viser i dette indlæg, før igen var der blot græs, et stykke have der ikke var ment til nydelse, men bare et stykke mellem hus og vej, og et træls sted at slå græs.
Så i august 13 besøgte vi Haven i Hune, du kan se vores besøg her og her. Efter den oplevelse blev jeg taget med storm, en mild og meget sanselig en af slagsen, for haven satte billede på det jeg ikke vidste jeg drømte om, det var forøvrigt også mit første havebesøg. Nej det er ikke sådan at jeg skal have en have som Anne Just skabte, men den gav mig en oplevelse af at haver ikke har noget som helst med snobberi at gøre, men glæden ved blomster, at skabe og lege, ja mulighederne er mange.

Det billederne viser, er det jeg ser når jeg skuer udover det hele. Går jeg langs stien og kigger ned i bedene ser jeg at der er lidt ukrudt hist og pist, ting der skal flyttes, jeg ser også bare pletter, hvor jeg har sået sommerblomster, kigger dagligt i spænding for at se om de er kommet op. Jeg har også et par områder hvor der ikke er så meget endnu, men alt det kan man kun se hvis man bevæger sig gennem haven.
haven er en sanselig oplevelse, kilde til stor velvære og glæde, den gør mild og blid hvis du er tilladende


billederne er et par dage gamle og meget mere er sprunget ud



Her er det et skråt kig fra den ene ende af forhaven til den anden


Og nu til rosinen i pølseenden, mad mad og atter mad, det første jeg tænker på når jeg slår øjnene op om morgenen, kender du det? I tirsdags glædede jeg mig stort, vi havde bestilt bord på Kähler Villa Dining, for det skal nemlig bestilles på forhånd, man kan ikke bare komme valsende ind fra gaden, det er lidt som når man invitere gæster i sit hjem, ja så er der forberedt og gjort noget ud af tingene, i alle tilfælde når jeg selv inviterer. Vi ankom til den store villa i Risskov, og blev flot modtaget af to tjenere, med lilla forklæder, hvoraf den ene er vores datter:-) vi blev tilbudt en rundvisning i huset, og takkede ja, alle har den mulighed, vi fik ikke særbehandling. Derefter gik turen til vores bord hvor der stod et glas med bobler til velkomst, og lækre snacks, retterne kan du læse på menukortet under, vi valgte også en ostetallerken.
Det skal siges at det er som her hjemme, alle gæsterne får maden på samme tid, og at den bliver præsenteret på en lækker og behagelig måde. Det gør også at der er meget mere ro til at spise og fordybe sig i oplevelsen, lidt som når man selv har gæster, altså er vild med det koncept.
Atmosfæren var hyggelig, og virkede meget hjemmelig, man fik faktisk lyst til at tale med de andre gæster, det virkede naturligt. Pynten og interiøret var forskelligt men matchende, stolene i top, og der manglede ikke plads på bordene heller, blomsterne og lysene var anrettet så det ikke så opstillet ud.
Og maden, virkelig smukt anrettet, det var som at få serveret en dekoration, men ikke overpyntet, og jeg sagde uhmmm, og uhmmm, smagsoplevelser i hver enkelte ret, der var sammensat så det hele gik op i en højere enhed. Og desserten, jeg er normalt ikke til desserter for sødt for mig, men denne, yesss, sikke en oplevelse, der gjorde at jeg ikke længtes efter en forret mere;-) for den var simpelt hen i top. Og både min mand og jeg var mætte og tilfredse. 
Aftenen afsluttedes med en god kop kaffe, en drink, og den mest fantastiske hjemmelavede chokolade, den skal ses, og smages, der var også forskellige smage, også nogle med urter, faktisk lignede det ikke chokolade, men nærmere granitstykker i forskellige farver.
Menuen skiftes ud ca en gang om måneden, og er altid i sæson og med de nordiske råvarer. Du finder deres hjemmeside her hvis du skulle få lyst.
Med hilsen fra Anette

14 kommentarer:

  1. Din have er fantastisk - så fyldt med smukke blomster og blade! Hvor er det fint også med den stenbelagte sti! Når planterne står tæt, slipper du også for at skulle luge en masse ukrudt væk, vil jeg tro :-)
    Sikke en vidunderlig oplevelse det må have været at spise på Kähler VillaDining!
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. 10000 tak Gitte, og du har ret der er ikke meget at luge når det står så tæt, og det der er skæmmer ikke:-) Ja det var en meget meget lækker oplevelse, den var også romantisk;-) kram

      Slet
  2. Kære Anette Det er altså et vidunderligt bed du har fået skabt, men kan godt forstå, at du ønsket, at roserne skal have plads. Sikke en vidunderlig middag I har fået. Sådanne oplevelser kan man leve længe på. ;-) kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      1000 tak:-) Det med roserne, troede ikke de sådan lige ville vige pladsen, men var dog opmærksom på specielt golden celebration, for den stod ekstra gemt, så sidder jeg og læser at roser kan blive kvalt af stærke naboplanter, så der er noget nyt at forholde sig til, vil dog ikke flytte rundt på dem endnu.
      Og det har du ret i, husker du også kender det:-) maden var så utrolig lækker og jeg kunne ikke sådan lige gå hjem og lave noget tilsvarende mad, pgu af de små udsøgte "smage" der var tilsat, og det er dejligt!
      Kærlig hilsen fra Anette

      Slet
  3. Hej Anette.Ja !!! jeg synes også at din have ser rigtig dejlig ud.
    Men kan godt forstå at det kan være svært at finde den rette balance i bedene.
    Her i en alm. villahave gror bedene også til.
    Og synes at det er ærgerligt når planter bliver klemt helt...........eller forsvinder.
    Men du har jo plads til store skønne og vilde bede.
    Men den stor oplevelse er da den skønne middag i fik på jeres datters arbejdsplads.
    Lækker menu.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak! Oplever også at det er en kunst at finde balancen i bedene, og får trang til at flytte rundt, lidt er flyttet i går, men venter pænt til sensommeren med resten, da meget står i knop, og meget af det der er sået vil gå til spilde, eller klipper jeg stauder til så buskene får lys. Tror gerne at det også gror til i din have, det er jo et af målene ikke at have bar jord, og det der får det til at se lækkert ud.
      Ja det var en af de rigtig gode madoplevelser, hvor ALT spillede sammen. Det var også sjovt at opleve Ida i aktion, hun fandt det også morsomt at opleve at servere for sine forældre, for det er jo lidt anderledes;-)
      1000 tak og en rigtig dejlig fredag til dig, kram fra Anette

      Slet
  4. Din forhave ser jo fantastisk ud! Så frodig og fuld af alverdens skønheder - jeg kan godt forstå, du nyder synet!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for de dejlige ord, og godt der findes planter der elsker sandet jord;-) Det er næsten ikke til at forstå at sådan et syn kan nydes så meget, men det kan det:-))

      Slet
  5. Det lyder som en skøn madoplevelse, det er dejligt med forkælelse:-) Din forhave ser smuk og dejlig frodig ud og det sker ikke uden der er tænkt over tingene. Det er jo fantastisk så frodigt et stykke jord kan blive på bare to år og jeg forstår godt at du nyder det og glæder dig over det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var den også, gør det med glæde om, ja det er dejligt at blive forkælet også på en helt almindelig tirsdag:-) 1000 tak, du har ret der er tænkt en del over tingene, og det er sjovt når man kan se hvad der spiller sammen og hvad der ikke gør, planterne har næsten haft fred for at jeg har flyttet rundt med dem i år, og med alt det vand og en smule gødning, ja mon ikke det er en del af det der gør det ekstra frodigt, men imponerende er det at det kan lade sig gøre på blot to år, jeg havde ikke troet det.

      Slet
  6. Hej Anette.
    Din forhave er så flot, jeg syntes du skal lade den være og så rykke roserne et andet sted hen :o) du kan jo sagtens få overstandere i den vilde stil af andre planter. Roserne kan godt li at have plads omkring sig og naboplanter der ikke er for høje. Du har jo masser af plads hvor roserne vil komme til at gøre sig bedre :o) Det er bare et forslag som du kan bruge som du vil.
    Den der middag, din beskrivelse fik tænderne til at løbe i vand, hvor lød det lækkert,Det sted må lige tjekkes ud.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Elsker at få forslag, de rumstere altid, men vil have roser i blandt stauderne, jeg finder det noget så skønt, jeg skal dog have flyttet rundt så de får de rigtige naboer, men nu klipper jeg bladene af de stauder der dækker for meget, og er så optimistisk at jeg tror jeg tålmodigt kan vente med at flytte rundt til efteråret;-) vi får se.
      Kan godt forstå tænderne løb i vand, og det er faktisk meget rimelige priser de har, de er også kåret to år i træk, som årets bedste madoplevelse i Århus:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  7. Kære Anette
    Jeg elsker din begejstring og havetanker.
    Hvor er der fantastisk frodigt i din have!
    Vidunderligt syn!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
  8. kære JetteMajken!
    Ej hvor herligt altså:-) og 1000 tak for at fortælle:-)
    kram fra Anette

    SvarSlet