fredag den 5. juni 2015

Forskelligt fra haven og en ny romantisk bog med anbefaling:-)

I Haven:-)

Jeg er blevet ret vild med de mørk bladede, sammen med alt det grønne, her er det en mørkbladet fredløs der får gule blomster, jeg har købt den hos Rita Blomstertøsens have

første blomst udsprunget i pæonen og flere er på vej:-)

De sidste mange dage har jeg følt kulden, regnen og blæsten endeløs. Men da jeg stod op i går morges var glæden stor, luften var mild og solen skinnede, det føltes som en længsel der blev opfyldt. Hele dagen foregik ude og i Tshirt for første gang i år:-)


Se lige de to lærk, begge lever, den ene undre mig hvorfor kommer der ikke gang i den, er det mosegrise eller muldvarper, eller hvad? de står for enden af den store terrasse og skal være opstammede og formklippede i ca den højde de har nu.
Kummerne, 3 i alt, er tilplantet med dahliaer red skin i blandende farver, sidste år var det samme slags, men jeg formåede ikke at overvintre dem, de fik det for varmt i den sidste stund, da jeg i panik flyttede dem fra drivhuset til værkstedet.
overvintrede pelargonier, jeg plejer kun at overvintre en som jeg må vise en anden dag, en kæmpe dronning Ingrid

dette er en af de to dahliaer jeg formåede at overvintre(de 16 andre er døde), denne står i drivhuset, sidste år brød jeg mig ikke om dem, de var tæt på at ryge ud, men måtte jo lave mig erfaring i overvintring, den er pænere i år;-)

første gang med hjemmesået klokkeranke i drivhuset, og den gror godt:-)

min blomstrende grønkålsmark i køkkenhaven

nogle af jordbærrene,vi glæder os

vild kaprifolie i køkkenhavens stamme cirkel

er vild med senneppen

Her er det rose gloire de dijon, den har igen i år haft mængder af lus, og bladende ser lidt medtaget ud, hun står her på 2.sæson og har mindst 60 blomsterknopper :-)
Har længe haft en potte der stod tom, det duer ikke;-) planen var at der skulle en rød acer i, men i tirsdags faldt jeg over denne acer plasmatum dissectum til den nette sum af 40,- i billig blomst. yderligere har jeg lige plantet lavendler op af butikken som er det grå træ, sammen med står også en mølleren og hans kone, hornvioler, samt en blåregn som man lige netop kan ane hvis man ser godt efter th i billedet
På terrassen ved gloire de dijon står også disse gamle zinkbaljer, den ene med hornvioler, og den anden med havehortensia, havehortensia var der 5 for 100 også i billig blomst, i baljen er der to, så kan du se hvor store de er.
her er det rosen chippendale, og jeg som aldrig troede jeg skulle have roser er nu oppe på 8, den sidste nye er en helena lykkefund, hun kom hjem i går

Finder det ganske enkelt ret så stort, jeg har købt min første bog af Claus Dalby, Romantiske haver, det er ren luksus, det er ren velvære, jeg er dybt begejstret, bogen er et mirakel, jeg sidder for mig selv og siger om og om igen, hvor er det smukt, så utrolig godt lavet, hvor er han dygtig, det er ikke bare billeder, men også beskrivelser af blomster,planter og menneskerne der bor med haverne. Jeg er langt fra færdig med at læse den, har lige læst kapitlet omkring Tante Grøns have, forøvrigt der den grønne snor lå;-) 
Den er hver og en krone værd, hvis man overhovedet kan sætte kr på, jeg sætter stor pris på den, og er glad for at Langå boghandel havde den hjemme den dag jeg valgte at køre der ned.

Med solskindshilsner
Anette

29 kommentarer:

  1. Ja, hvor var det dog lækkert, at sommeren kom i går!
    Dejlige billeder fra din skønne have og tusind tak for anbefalingen af Claus Dalbys Romantiske haver! Den må jeg have fat i :-) Kram og rigtig god grundlovsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er helt enige Gitte, jeg har aldrig prøvet at længtes så meget efter noget sommerlignende vejr. Du kan roligt glæde dig til at bladre og læse bogen, den er altså så smuk, og jeg nyder den meget! 1000 tak også en god grundlovsdag til dig:-) Kram

      Slet
  2. Anette,
    georgeous.photo flowers!!!
    Your garden is beautiful.
    Have a nice weekend.
    Hugs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much Monika!
      Wish you a nice weekend too
      Hugs from Anette

      Slet
  3. Kære Anette
    Hvor er der fint og frodigt i din have.
    Grønkålsmarken er så skøn og gul!
    Jeg elsker også mørkbladede vækster- har lige købt den mørke kvan.

    God weekend med sol!

    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. kære JetteMajken!
      Tak skal du have! Udover at grønkålen er flot gul, vrimler det med brombasser der, og ligner det rene svir. Tillykke med den nye kvan, meget lækker sag, jeg såede en i februar, er spændt på om det bliver til noget.
      1000 tak også god og weekend til dig, hepper også på en solrig en af slagsen:-)

      Slet
  4. Kære Anette Du er ikke alene om den det kærlighed til det mørke løv. Det er bare så flot! Fantastisk med alle de knopper i din Glorie de Dijon. Jeg har købt den i år, har haft en tidligere, de gik ud. Så jeg håber denne overlever. Den er så skøn.
    Jeg har også lige investeret i romantiske haver, du har ret , det er en virkelig vidunderlig bog. Rigtig god weekend. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Vi er da vist helt enige hele vejen igennem, det er så dejligt at kunne være kreativ og lege i sin have. Jeg er også imponeret over alle de knopper rosen har, den har til gengæld ikke sat så mange nye skud. Rigtig meget held og lykke med dit nye eksemplar af et vidunder! Læser CDs romantiske haver i små doser, for mig er det en helt anderledes bogoplevelse, just love it;-)))

      1000 tak også en rigtig dejlig weekend til dig.
      Hilsner og kram fra Anette

      Slet
    2. lækre farver i din have.... hvis ikke du har været der, kan jeg kun anbefale et besøg i tante Grøns have.... har været der sidste år og igen i år.... Jytte og John som har haven er de flinkeste mennesker :)
      jeg har forresten også haft fornøjelsen at opleve Claus dalbys paradis i Århus... må sige at min haveinterresse er steget betydeligt efter disse besæg :) og ja både billeder og tekster i hans bøger er fremragende, glæder mig til at læse romantiske haver :)
      K.H
      michael

      Slet
    3. Hej Michael!
      Hyggeligt du kigger forbi her, og dejligt med en kommentar:-)
      Tak skal du have. Jeg har stadig tilgode at se Tante grøns have irl, håber det bliver i år, af alt det jeg har set på billeder rundt omkring og læst er det en stor oplevelse med masser af inspiration. Jeg var en af de heldige der blev udtrukket til et besøg i Claus Dalbys have sidste år, så er man stolt og mega glad, for sikke et paradis, og alle de drømme, måske det også var sidste år du så den....
      Du kan roligt glæde dig til den bog:-)))

      Hilsner fra Anette
      PS mit første rigtige havebesøg var Haven i Hune, efter at have læst om den hos CD

      Slet
  5. Hej Anette, tillykke med din nye bog :o)) jeg overdrev slet ikke da jeg skrev om den vel ?
    Vildt hvor mange kobber der er i din Gloria, jeg glæder mig til at se den når den springer ud.
    Vi har været i geografisk have i dag, hold nu op med planter. Det var synd du ikke var med. Vi var da en del bloggere samlet og jeg kom til at gå lidt amok i blomster.
    Jeg er også ved at blive lidt vild med de mørke vækster, de står så flot til alt det grønne.
    Stor kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      10000 tak, det var din anbefaling der gjorde at den blev ved med at summe rundt, og den anden dag midt i ukrudtshakkeriet i køkkenhaven, smed jeg hakken skrubbede jeg hænder og drog til Langå, nej du har slet ikke overdrevet noget, tror ikke det kan lade sig gøre:-)))
      Har lige kigget rundt omkring på bloggende i forhold til Kolding, det ser så hyggeligt ud, gad godt have mødt jeg plantegale mennesker, bare ikke let at være to steder på en gang. tror gerne du gik blomster-amok:-0)) det bliver spændende at se hvad du har købt.
      Stort kram tilbage fra Anette
      PS Lyder til vi skal til at lege lidt mere med de mørkløvede

      Slet
  6. Hej Anette.Skønne billeder fra din have.....................og de mørke planter og blomster har jeg også i min have.Mørk hyld-masser af alunrod -blærespirereog mange skønne mørke tulipaner.
    Hold da helt op hvor har du mange knopper i din rose.....................har fået de først roser der er sprunget ud.'Og har da lige købt to nye roser................Ghita og Astrid Lindgren.
    Har fødselsdag om nogle uger,og ved at jeg får Romantiske haver.................kan næsten ikke vente.
    Næste år må du med til Kolding og møde alle de skønne bloggere.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tak skal du have, jeg mangler stadig hylden:-) en af de første buske jeg købte var en blærespirea, den har det ikke godt af en eller anden grund, jeg måtte klippe den ned her i foråret, og det har ikke hjulpet, så den skal have en anden plads. Ja det er ret vildt med så mange knopper i en nyere rose. Lækre roser du har købt, kan se du har lavet et indlæg, så kigger ind:-)
      Du har noget at glæde dig til med Romantiske haver, der er også roser i mængder, lige til at savle over:-)
      Ja det trækker i mig at få hilst på jer forskellige bloggere, det ser så hyggeligt ud, og jeg skal da på det marked, men må se hvordan det hele hænger sammen til næste år.
      1000 tak også en rigtig god weekend til dig, kram fra Anette

      Slet
  7. What a beautiful garden ! I love all these lovely flowers !
    Greetings

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much Ela! I am glad to see you here!
      Greetings Anette :-)

      Slet
  8. Skønt at mærke din begejstring. Du har så meget skønt i din have!

    Kh Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet!
      Hvor er det dejligt at du føler den. Er også ufattelig glad for haven, nærmest forelsket, det føles som stor rigdom....tror du kender det..
      Kærlig hilsen fra Anette

      Slet
  9. Det er altid spændende at kigge ind hos dig for der sker så meget i din store skønne have. Træalléen er i øvrigt blevet flot og bliver et fokus punkt i årene der kommer, tror jeg. Jeg kan anbefale Rød Havemelde hvis du ikke allerede har den. Mørke blade og kan også spises. Den er meget flittig til at selvså sig så det gør ikke noget den er étårig. Jeg må da have kigget i Dalbys nye bog; alle er begejstrede!
    Rigtig god aften,
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose!
      Det er jeg glad for du fortæller. Det med alleen er jeg sikker på du har ret i, selvom den ikke syner af meget endnu er det en nydelse/oplevelse at gå gennem den, hvad der videre skal ske i det område må ligge og modne. Har ikke rød havemælde, slog den op, og det lyder jo næsten som en fejl at den ikke er her endnu, elsker at den kan bruges og spises, tak for at fortælle:-)
      Rigtig god fornøjelse med kiggeriet i bogen, jeg forstår jo til fulde begejstringen;-)
      1000 tak og en rigtig god dag til dig.

      Slet
    2. PS også er havemelden skøn at kigge på

      Slet
    3. Klart alléen allerede er en fryd at gå igennem :)! Jeg vil meget gerne sende dig nogle småplanter af Havemelden hvis du sender mig din adresse på haveflora@gmail.com.

      Slet
    4. Hvor er det pænt gjort af dig og 1000 tak! Har netop sendt dig en mail:-)

      Slet
  10. I har en rigtig spændende have. Nyder at se dine billeder fra haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Stationsforstander. Det er jeg glad for, for kan næsten ikke lade være med at vise havebillederne:-)
      God dag til jer!

      Slet
  11. Hvor er der dejligt frodigt hos dig. Vildt og tæmmet. Det er skønt og meget inspirerende :-)

    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren Birgitte, den blev jeg glad for:-)

      Slet
  12. Kære Anette, hvor ser det godt ud, kan nemt se og høre at både dig og planterne trives i stor stil. Du har jo fundet ud af at tulipaner er vanedannende og det samme er jeg sikker på at du også opdager ved roser, bare vent ;-). Jeg syntes jeg har en del planter, men har lige besøgt Lisbeth fra Høneballehaven på Samsø og jeg kan sige dig at hun har mange forskellige og sjældne planter, så der kommer hele tiden ny inspiration og fristelser til en, men det er jo netop det sjove og givende. Så hvor dig og jeg ender henne havemæssigt, det bliver spændende :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      Den med vanedannende roser, ja har allerede 3 steder mere der mangler en rose;-) Høneballehaven og Lisbeth skal vi besøge i år, og det vil også være min første gang på Samsø, glæder mig allerede, for har set dine lækre billeder fra have-turen, den vender jeg lige tilbage til i morgen. Det er en yderst spændende og meget givende haverejse vi har begivet os ud på, og sjovt at forme sin have med inspiration fra mange kilder.....
      Kærlig hilsen Anette

      Slet