fredag den 10. juli 2015

Drømme dejlige Høneballehave på Samsø

Jeg er betaget, nærmest forelsket, jeg har set det smukkeste af det smukkeste, og det er igen tæt på at tårerne triller. I onsdags holdt manden og jeg ferie, bare en dag,men sikke en dag. Vi tog turen til Samsø, en ø for madelskere/friske råvarer og blomster, maden vil dog ikke være en del af dette indlæg, men en have så smuk som Lisbeth alias fru Høneballe har skabt, ikke helt alene, for hendes mand Bent har en finger med i spillet.


Jeg er slet ikke kompetent til at fortælle om plante navne som Lisbeth er, jeg spurgte om mange, fik mange fortalt, men kan på stående fod blot huske nogle få. Så hvis du vil vide om navne og de vækst vilkår de har hos hende må du følge hendes blog Høneballehaven, hvor Lisbeth gavmildt deler næsten hver dag, du finder bloggen HER, og spørger du, eller blot ønsker at sige hej, da får du svar, noget jeg selv holder meget af.

Billederne er taget i blæsevejr, og lidt regn, om end jeg ikke bemærkede det voldsomt før jeg valgte at bruge kameraet. Håber inderligt at du oplever bare lidt af det jeg oplevede i haven, hvor motiverne stod i kø.

Jeg forsøger at gengive mest muligt fra Lisbeths have, også selvom roserne slog mig helt omkuld, aldrig har jeg set noget smukkere, må sige at da vi kom til lågen, til den nye del af haven, og jeg fik synet af enorme rosenbede da sprang tårerne  frem i øjnene, det eneste der kan hamle op med det, er synet af et nyfødt barn.



Noget ved jeg med sikkerhed, jeg skal have næsten rene rosenbede, eller bed, nok ikke helt i de mængder, Den perfekte plads for rosenbedet er fundet, egentlig en udvidelse af den enkelte rose der allerede var i fantasien.

Min mand Kim er ikke på nogen måde haveinteresseret, men kunne mærke at han var blevet følsom, og spurgte mig om det var sådan en have jeg skulle lave. Det er det ikke, for det kan jeg ikke, men jeg er blevet noget så grueligt inspireret, for det Lisbeth viser og fortæller er noget jeg kan identificere mig med som menneske.


Jeg har altid haft et specielt og lidt anstrengt forhold til paryk buske, det forhold ændrede sig på et split sekund til betagelse.
Her er det nordbedet, og jeg blev helt betaget og egentlig overrasket over at se måden Lisbeth havde brugt former og farver, der fungere også uden blomstring. Selv er jeg glad for rhododendron uanset stadiet. De er et must have i min have, og skal da lige love for at min horisont blev udvidet, for der er så mange slags, med og uden dufte, både i blomst og løv, og med spændende løv, det var rørende at høre Lisbeths begejstring for løvet som var det der var mest af på dem netop nu.





Nej det er slet ikke kedeligt, der er farver så lækre, sammensætninger jeg end ikke ville have tænkt ville gøre sig spændende sammen, der er dufte, der er dejligt, der er planteglæde, og stor kærlighed til planterne, der er passion, og jeg er vild med det hele!



Snoede stier er der alle steder, og flot græs, spændende og sjældne træer som jeg ville ønske jeg havde haft mere fokus på, men så meget kan jeg ikke rumme på en gang. Vi er sikre på at vi skal til Samsø igen, smage og se mere af dejlige ø, og ikke mindst se Høneballehaven igen, hilse på Lisbeth og Bent som er utrolige skønne mennesker, jeg er glad for at have mødt.



ørkenbedet




Lisbeth og Bent, 1000 tak for nogle fantastiske timer, som både Kim og jeg nød. Tak for alle de mange og skønne stauder, som nu har fået plads i min have, kan vel sige at der er lidt Samsø jord her, og noget af Høneballehaven.  Tak for dejlig kage, for gæstfrihed, og for at ville vise mig haven i sneglefart;-)
Til alle andre tak fordi i havde lyst til at kigge med, håber i nød turen.
Med venlige hilsner Anette

PS siger dig at jeg var træt da jeg kom hjem

41 kommentarer:

  1. Selv tak søde Anette
    Nu er det mig, der bliver rørt. Sikken et indlæg og sikke billeder, som jeg først skal til at nyde nu. Du har virkelig formået at vise din betagelse af min have i både tekst og billeder og også at udtrykke min egen glæde ved min have. Tak for det - og kom endelig igen.
    Jeg kan godt forstå, at du var træt, da du kom hjem. Du var en af de gode at vise det til, du stod ikke bare og snakkede om alt muligt andet, imens vi gik rundt, nej du var fuldstændig fascineret af det du så. En skøn oplevelse at vise dig haven.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad og rørt over det du siger Lisbeth<3 og jeg får stadig næsten tårer i øjnene når jeg kigger billederne fra dagen hos dig, og det er en helt ny oplevelse. Om du aner hvor mange gange jeg ville sige ihh og åhh, og nej hvor fint, var nød til at stoppe mig selv lidt;-) en ny epoke inden for have er begyndt. tak og du kan tro jeg kommer igen:-)
      Kram fra Anette

      Slet
    2. Det vil vi glæde os til :)
      Kram

      Slet
    3. Det vil vi også:-)
      kram kram

      Slet
  2. Tak for turen. Jeg håber jeg på en eller anden måde får mulighed for at se det hele selv engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita!
      Velbekomme, jeg håber med dig:-) for det er en oplevelse, og den nye færge er flot ligger godt i vandet.

      Slet
  3. Sikke en vidunderlig oplevelse! Og tusind tak også til dig Anette for at vise billeder og fortælle om jeres dag! Jeg holder utrolig meget af at se på blomster, buske og træer og at få inspiration fra andres haver.
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. En fornøjelse Gitte:-) Jeg kan forstå dig til fulde, det er sådan en glæde at opleve alt det forskellige og "grønne".
      kram fra Anette

      Slet
  4. Hvor er det bare et fint indlæg fra "vores allesammens Høneballehave" :) Når man ser Lisbeth og Bents have for første gang lige nu, hvor alle roserne er så frodige sammen med de smukke stauder, de fine træer og buske og alt rhodo-løvet, så kan man simpelthen ikke andet end blive helt betaget og slået omkuld. Jeg har set haven 4 gange, både i maj og i juni og senest her for 14 dage siden. Jeg må også sige at det er en vidunderlig have, som bare bliver flottere og flottere og der skal en del haverunder til for at få det hele med, eller også skal man rundt i sneglefart, som jeg kan forstå at du gjorde. Tak for de smukke billeder og den dejlige stemning, du her anslår :)
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Vores allesammens Høneballehave:-) herligt! Jeg tror trods min langsomme fart at haven kræver flere gensyn, man kan jo stå på et sted og blive ved med at opdage,jeg opdagede slet ikke alt. Dejligt at høre dig beskrive, det gør jo lidt ekstra nysgerrig:-)
      Tak.
      Hilsen fra Anette

      Slet
  5. Overvældende! Både billeder og din skønne fortælling! Sikke en rosenrigdom. Jeg ser jo billeder fra Høneballehaven nærmest hver dag, men det er fantastisk at se haven gennem din linse - tak for rundturen og din store begejstring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret Frede, Høneballehaven er overvældende smuk, forstod slet ikke mig selv da tårerne pressede sig på, men Lisbeth sagde at hun også havde oplevet det ved andre.1000 tak fordi din dejlige kommentar:-)))

      Slet
    2. PS fint nyt profilbillede du har fået!

      Slet
  6. Kære Anette, jeg bliver "næsten" helt misundelig på dig, men jeg har jo også været der og vil også gerne igen. Forstår godt at du blev betaget :-). De roser kunne jeg godt tænke mig at se, måske kunne vi lave en blogtur, så bliver det heller ikke så dyrt at tage derover. Hvis du er frisk, er jeg også frisk på en tur til næste år, måske i rosentiden igen, det må vi se :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      Jeg forstår dig nemt, men det du viste på din blog var også en stor appetitvækker:-) Jeg er frisk, så lad os være friske sammen næste år:-)
      kærlige hilsner Anette

      Slet
    2. Ja det må du bestemt, det ville være hyggeligt:-) Lisbeth snakkede også om blogtræf, og hvor hyggeligt det var:-)

      Slet
    3. Jeg ville bestemt også melde mig under blomsterfanen ;-)

      Slet
    4. Hvor herligt Tina, bliver helt glad:-)

      Slet
    5. Jeg vil også være med...............please !!!!

      Slet
    6. Ej hvor hyggeligt Jette, glæder mig til at møde jer alle:-)

      Slet
  7. Du kan tro jeg nød turen! Tak for den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre, en fornøjelse at dele, så velbekomme:-)

      Slet
  8. Hej Anette. Tak for nogle herlige billeder. Utroligt - når man ser så mange af Lisbeths billeder, at man så pludselig ser haven på en helt ny måde med dit kamera, får endnu mere lyst til at se haven igen og med roser. Vores egen roser lader stadig vente på sig med det store flor, der er rigtig nok forskel på Samsø og Vendsyssel. Mange hilsner fra Ulla Milbak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Velbekomme, og hvor er det dejligt at kunne bringe sådan en lyst frem:-) For roserne, du milde for 2 år siden troede jeg ikke jeg skulle eje en eneste, men de er kommet til, og nu har jeg bare sådan en lyst til roser. Der er også forskel på Randers og Samsø, Høneballe stauder er højere og længere fremme end mine, og kunne andre steder se at fignerne er langt større:-)
      1000 tak for din kommentar!
      Mange hilsner tilbage fra Anette

      Slet
  9. Hej Anette.Vidunderlige drømmeagtige billede kavalkade fra Høneballehaven.Kan jo se at den er blevet mere frodig siden jeg var der.......................og har jo set både når alle rhodoerne blomster.Men ikke mindst når alle de smukke og velduftende roser blomstre.Det er sjovt at du også blev betaget af nordbedet.Jeg gik lige hjem og lavede mig eget Høneballebed nede i min baghave med trædesti igennem.
    Ja !!! vi må derover igen.Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      1000 tak, ja frodighed er dominerende.
      Husker da du anlagde dit Høneballe bed, enten sad jeg da på sidelinjen, eller også var jeg begyndt at blogge, men husker betagelsen, for sådanne bede er skønne, elsker dem meget for den ophøjede ro, også selvom de for eget vedkommende nu har fået flere farver året igennem. Rhododendron har jeg selvsagt tilgode;-)
      Mange tak også en rigtig dejlig weekend til dig.
      Kram fra Anette

      Slet
  10. Hej Anette. Det var nogle fantastiske billeder og du har lige præcist fanget sjælen i Høneballehaven. Jeg var der for 14 dage siden og haven er virkelig helt fantastisk. Jeg er meget imponeret over hvordan du er lykkedes med dine billeder for der er virkelig stemning og sjæl i dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte!
      1000 tak for de skønne ord Birgitte, er så glad for du fortæller og oplever jeg har fanget sjælen og stemningen i Høneballehaven, det gør mig ydmyg, og beæret på samme tid<3 Dejligt du også har oplevet den,, alle der har muligheden/lysten skulle gøre det.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  11. Hej Anette, så fik du dit ønske om at se Høneballehaven opfyldt :o) og du fik den oplevelse som er så fantastisk. Jeg er vild med dine billeder af den højt elskede Høneballehave og din beskrivelse, man bliver slået helt bagover af alt den skønhed. Jeg blev helt stille denne her gang da vi var der for 14 dage siden, det bliver jeg gerne når jeg tager noget ind der gør indtryk. Lisbeth og Bent er nogen af de sødeste mennesker og jeg er så benovet over at de selv passer det hele så smukt og har lyst til at vise det frem til alle os der kommer forbi.
    Jeg elsker høneballehaven.
    Og det glæder mig meget at du fik set den :o))
    Stort kram og god weekend fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Ja jeg gjorde og har fablet om det i et års tid, vi søgte allerede på ledige steder at bo i april, da var alt stort set udsolgt. men godt der var tid hos Lisbeth og Bent, hæ hæ vi er vist ved at være mange der elsker Høneballehaven, og det er let at forstå:-)
      Da du for en stund foreslog mig et rent rosen bed, da var jeg slet ikke til den slags, og nu skal jeg have et bag butikken, hurtigt som tingene forandres;-)
      Også rigtig god weekend til dig og stort kram tilbage fra Anette

      Slet
  12. Kære Anette fantastiske billeder og så skønt at læse din begejstring som også oser ud af billederne. Det var godt du kom over i dette vidunderlige univers af skønne vækster, vidunderligt sat sammen af de skønneste planter i haven Lisbeth og Bent. Kan godt se, at deler sket en del på de uger, der er gået soden jeg selv var der. Det er så spændende at se og læse gennem andre bloggers øjne for skønt vi har den samme kærlighed,udtrykker den sig helt forskelligt fra den ene til den anden. Tak for sønt indlæg. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Ja det er så dejligt og spændende at vi udtrykker os forskelligt. Jeg nød i den grad også dit indlæg fra HAVEN:-) 1000 tak fro dine skønne ord, dem sætter jeg pris på!
      Kærlige hilsner og god dag fra Anette

      Slet
  13. Dejligt, dejligt indlæg og smukke billeder. En tur over til Lisbeth står også højt på min ønskeliste. Det er et fortryllet sted.
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen!
      1000 tak, jeg forstår dig til fulde:-) og fortryllet er et godt udtryk.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  14. Kære Anette
    Hvor er det et dejligt og rørende indlæg du har lavet her og ledsaget af nogle meget meget smukke billeder:-)
    At blive så inspireret så man nærmest ser lyset er noget af det bedste man kan opleve - pludselig forstår man hvad man vil. Det er da noget som man kun kan røres over:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth!
      1000 tak. Ja det var be-rørende at besøge Høneballehaven og det gav sådan en utrolig og behagelig ro, og som du siger pludseligt ved man hvad det er man vil.....
      Oplever/tænker efterfølgende at det er morsomt, man kan følge sin haves historie gennem tiden, med forskellige inspirationskilder og trends, og alligevel er der en rød tråd, der gør at man har sat sit eget præg på tingene, afpasset til temperamentet.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  15. Wouw, for en omgang skønne billeder du har taget hos fru Høneballe. Jeg var der igår og deler din begejstring, her er virkelig noget at glædes over og man kan blive ved med at finde nyt. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Friis:-)Ja der er meget at se hos fru Høneballe, det tog nogle dage for mig at fordøje alle de indtryk. Gad vide hvor længe man skal gå der for at se det hele;-) og herligt at i lige kunne lave et lille blogtræf.

      Slet