lørdag den 25. juli 2015

Min lille butik

Det skal ikke kun handle om have, har også et andet hjertebarn, min lille butik,AnettesFlora. Det er sjovt at se hvordan tingene udvikles. I marts sidste år, lavede jeg dette indlæg HER, det har været det mest viste siden. Og jeg undrede mig ,til jeg for et år siden oplevede mængder af spam, og kunne se at netop det indlæg var et af hittene, der må være nogle ord/huller i det for spammere der gør at det er så populært.
Men sjovt er det at kigge på indlægget igen, kan jo let se og føle udviklingen i forhold til at jeg vokser med opgaven og har udviddet mit lager, forfinet mine teknikker eller måske rettere slapper mere af, tingene skal ikke være for alvorlige. Jeg har da heller ikke stillet ekstra op i dagens anledning, vil gerne kunne leve op til det jeg viser i det daglige.
.Jeg elsker at folk kommer her, og har mange reaktioner, langt de fleste udtrykker overraskelse og begejstring, og jeg er blevet god til at tage imod roserne, hvilket har været svært for mig, da jeg også er min egen kritiker, kender du det?


Nogle gange undre jeg mig over ting kan stå i et år uden at en eneste har vist interesse, men oplever at når jeg har undret mig mest, så kommer salget pludseligt. For en stund siden havde jeg mængder af gamle benzintønder i zink, jeg havde lige spurt manden om han ikke ville save toppen af, så jeg kunne bruge dem til at plante i, så fede krukker, det nåede vi ikke, for vupti, og nu er der bare en tilbage;-)

Havde i går besøg af en kræmmer der har levet af faget i næsten 50 år, jeg købte forøvrigt bænke af traller af ham, de dog ikke med i billederne i dag. Men han fortalte at denne tid var den mest underlige han havde oplevet til dato, at man ikke længere kunne regne med sikre sællerter, det som er stor interesse for en dag, kan næste dag være totalt anderledes. Sidder her og tænker på den vejr app jeg har på tlf, den kan man sjældent regne med mere end en time af gangen.


Det bekræftede mig i at når jeg køber ting efter mit hjerte, så er der altid et marked, uanset om nogle ting står længere end andre.

Jeg er gennem butikkens levetid blevet meget mere gavmild ved mig selv, og har accepteret at jeg elsker mange forskellige ting, og nyder at  afprøve, forsøge og skifte ud i eget hjem.
 For en stund siden mødte jeg en der ville sælge ud i sit lager, da bygningen skulle væltes, og det blev til en del vaser og spejle, som er en af dillerne i tiden;-) har lavet en spejlvæg af gamle spejle i egen stue, jeg elsker synet selvom billede kvaliteten svinger om det er morgen eller aften;-)
den overdækkede del af butikken er 12 kvm

den frostfrie del af butikken er 12 kvm
Har fundet ud af at diller er gode:-) uanset hvor jeg kigger hen her på matriklen, om det er ude eller inde, det stykker det hele sammen til en ny helhed., og skaber bevægelse.

Jeg er så småt gået om bord i kranse binderiet, og nyder det, nogle dage vil der være kranse og andre dage ikke.
Kransen her er bundet på tråd, og af blandt andet valmuekapsler og frøstande fra morgenfruer, senneps frøstandende er også rigtig gode i. Ved faktisk ikke hvor længe de holder, men finder det som en dejlig tanke at de pludseligt springer og sår sig selv:-)
en gammel vase med morgenfruer og grønkål








Bare lige kort, i oktober 13 begyndte jeg at binde kranse til salg ved vejen, det gav en følelse af at her er noget jeg vil, for har siden 1991 drømt om at blive selvstændig, men aldrig våget. Men da jeg i forvejen stod uden sikkerhedsnet af noget art var der intet at miste på den økonomiske front. Kransesalget gik så godt at jeg havde et overskud til at købe ind for, og det var nærliggende at det blev genbrug/loppefund. Tingene skulle også være holdbare da jeg på det tidspunkt havde en campingvogn at gøre godt med. Det er sagt tidligere at jeg ikke ville stifte gæld, at butikken skulle vokse af sig selv, det betyder at for at kunne købe noget må der sælges noget, simpelt. Men også en længerevarende proces med at bygge noget op
Jeg er utrolig taknemlig for alle de  tilkendegivelser jeg har fået gennem tiden, fra kunderne, jer bloggere, venner og min familie, de er med til at drive værket, og gøre det sjovt. 1000 TAK

Sikke et dejligt vejr det er i dag, lige hvad planterne trænger til:-)
Hilsner fra Anette

28 kommentarer:

  1. Ja det er dejligt med regnvejr, det kan vi lide. Det ser fint ud i din butik, der er nok at vælge imellem, kan jeg se.
    Flot at du har fået god gang i butikken nu og fine krans, du laver..
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jubler også over al den vand, men en dræbersnegl har lige søgt ly her i huset, det skulle den ikke have gjort;-) Tak skal du have, er også lidt stolt:-) og tak igen.
      Kram fra Anette

      Slet
  2. Kære Anette. Du har også god grund til at være stolt. Det er en så fin lille butik du har, set ud fra billederne. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at se den i virkeligheden, men bare det jeg kan se, gør mig så glad og interesseret. Der er rig mulighed for at få så mange overraskelser, man skal bare se efter når man går rundt. Jeg har kunne her fra min stol i midten af sænderjylland, kunne se flere ting, som jeg gerne ville eje. Men jeg er ikke sikker, men jeg mener at du bor noget langt væk fra mig. Så jeg synes at du skal gå efter hvad dit hjerte siger dig og være tro mod det. Det skaber glade og tilfredse mennesker.
    Her hos os startede med at regne i går aftes og fortsatte hele natten. Her midt på formiddagen er der pause tænker jeg, fordi det ser lidt mørkt ude fra vest, som er ude ved vadehavet. Blæsten river da også godt i grene og bladene drysser ned.
    Så godt er det med vand, bare det også kan stoppe igen.
    Tak for dine fine billeder af den lille butik.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten!
      Hvor lyder det godt det du fortæller, har flere der kommer og siger det samme, at de lige må kigge ekstra, for de ved de ikke har set det hele:-) så kan regne ud, med det du siger at billederne giver et rimeligt indtryk. Du har ret vi bor lidt langt fra hinanden, herfra er der 7 km til Randers.
      Her regner det også stadig, nogle gange mere end andre, så måske der kan blive syltet lidt, finder det ganske hyggeligt med en ENKELT mest-inde-dag.
      Velbekomme, en fornøjelse at dele.
      Hilsner fra Anette

      Slet
  3. Elsker dine kranse og hele din butik :-) Hvor er den blevet stor og flot!
    Jeg elsker jo genbrug og loppemarkeder, og her i Halsnæs har vi Loppefabrikken på Strandvejen i Frederiksværk med en filial i Liseleje. Meget apropos så vil jeg nu tage på loppemarked i Kikhavn i øsende regnvejr :-)
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor bliver jeg glad, smiler over hele 5øren:-))) Spændende vejr at gå på loppemarked i god tur i regntøjet:-) Her er det kun blevet til en tur med hunden.
      Kram og dejlig dag

      Slet
  4. Hej Anette :o) hvis man kunne lave et hjerte her inde på kommentarerne så ville jeg gøre det :o) for jeg elsker din lille butik og til dem der ikke har været der, så vil jeg sige at i bestemt har noget godt til gode :o)
    De ting jeg har købt hos Anette er virkeligt nogle af mine ynglings ting. Godt der er så langt til Randers ellers ville der hurtigt blive fyldt op i Casa Asti :o)
    Det er en god indstilling du har Anette med at der skal tjenes, før der kan komme noget nyt.
    Godt du ikke fik skåret toppen af dine oliedunke, de er jo helt oppe i tiden. Ang det med hvad der er hot eller not så er det vel egentligt smag og behag, jeg syntes der er så mange forskellige tendenser.
    Forsat dejlig dag til dig fra Alma Musen og Mig :o)


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Mangler også <3 og blomster og rigtige smilys med jævne mellemrum, har set det kan fungere hos dem der har wordpress, lille sidespring 10000 tak for den meget flotte omtale, det er tæt på jeg rødmer. Er også glad for at høre du er glad for de ting du har købt:-)
      Egentligt var det også derfor jeg købte tønderne, har også brugt dem i forskellige opstillinger herhjemme, den sidste får heller ikke skåret toppen af, selvom det er en virkelig holdbar zinkudgave af krukker der kunne komme ud af det;-)
      Faktisk er det dejligt at der ikke er en decideret og ensrettet mode, det giver plads til mangfoldighed, men ser jo også som dig der er tendenser-et stort og spændende emne;-)
      Takker, også en fortsat rigtig god dag til dig og den lækre lille prinsesse, kram fra Anette

      Slet
  5. Hvor ser det dejligt ud med alle lopperierne i butikken. Jeg vil gerne ønske dig et stort tilllykke med butikken, du har gjort det meget flot. Jeg synes ikke det er længe siden du startede med campingvognen. Du er en ildsjæl og en iværksætter, jeg beundrer dit motto med ikke at købe nyt ind, inden der er penge til det, var der flere der gjorde sådan, tror jeg det ville være sundere. Jeg selv kunne heller ikke drømme om at stifte gæld i forbindelse med min have, det skal være sådan, at den dag jeg ikke længere har lyst, kan pille skiltet ned og så er det slut.
    Sommerhilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette!
      Og tusinde tak<3 vel det med ildsjæl og iværksætter er jo det jeg også ser du er, og inspirere med! Det er så dejligt at vide der ingen gæld er, fordelen er også at man selv kan følge med udviklingen, mærke sig selv og vokse i takt til rytmen...
      Glæder mig til at se hvad der sker rundt omkring.....Samsø var en stor inspirationskilde til mange ting....
      Kærlige sommerhilsner tilbage fra Anette

      Slet
  6. Hvor kan jeg godt forstå, du er stolt. Det ser så hyggeligt ud. Det er en dejlig følelse selv at have bygget noget op fra grunden - det ved jeg jo fra B&B'en. Og det med at være sin egen største kritiker? Det kender jeg også kun alt for godt. Det er faktisk ret svært at smile og sige tak, selvom det lyder så enkelt. Vi må øve os :-)
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Karen:-) og kan jo læse du genkender den dejlige følelse, og den anden som vi bare må øve os i mange mange gange;-)

      Slet
  7. Så mange fine ting der er at kigge på og godt jeg ikke bor lige i nærheden for så kom jeg sikkert og bortførte noget ret så ofte. Kom da helt til at glæde mig til igen at skulle lave kranse men det varer nu noget tid endnu. Er spændt på om jeg nu kan få det til at virke...synes det hele er forhekset her på bloggen i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det herligt Rita, du er jo som du ved velkommen:-) det er dejligt at binde kranse, bare lidt igen, som en lille opvarmning. Dit skriv virker fint, men husker da min blog var lettere træls, og det var træls:-)

      Slet
  8. Kære Anette Dejlig historie om din butik, du har gjort det rigtig godt og på den rigtige måde. Skønne ting du har, man kunne da få lang tid til at gå med at snuse rundt blandt alle dine skatte. Hav en dejlig aften. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina!
      Er glad for du ville læse med, og tusinde tak:-) det føles også rigtig godt når der er lyst til at kigge oppe og nede ude og inde. Og det er en morsom proces at lave sit eget, som jo nok også vedbliver at være en proces, kan vel sammenligne det lidt med haven, der opstår hele tiden nye ideer.
      Mange tak også en rigtig dejlig dag til dig:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  9. Hej Anette.Rigtig dejligt indlæg om din lille butik og dine tanker bagved.
    Kan godt lide dit tiltag til at være selvstændig.Og jeg synes du har gjort det rigtig godt.Du har bare SÅ mage dejlige ting i din lille butik som jeg gerne ville eje,
    Håber på at komme forbi dig en dag når jeg er på de kanter.Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Mange tak Jette, det er jeg glad for at høre. Det er egentligt lidt sjovt at mindes hvordan min far begyndte på samme måde, dog med andre ting, hans første lager til landbrugsmaskiner var kraftige telte, og sjovt at han havde samme alder som jeg havde da jeg fik campingvognen:-) ikke at det er noget jeg bevidst har været inspireret af, men når jeg kigger i bakspejlet er der flere ligheder, og meget inspiration:)
      Hvor lyder det godt at der er fristelser, det kunne være hyggeligt med besøg af dig engang, jeg skal nok bage lidt:-)
      Dagen i går blev tilbragt i Blokhus, godt med en lille ferie, rigtig god dag til dig!
      Kram fra Anette

      Slet
  10. kaere Anette, such a beautiful garden. I like it veery much.
    best regards from Hamburg Susa

    SvarSlet
    Svar
    1. Dear Suza!
      Thank you very much:-))
      Regards Anette

      Slet
  11. Kære Anette, nu kan jeg ikke styre mig mere, nu må jeg besøge dig,.din have og butik, det ser som vanlig skønt ud :-). Det er fantastisk hvad du har nået på så kort tid, godt gået. :-). Hvilken dag passer ind i din kalender at få besøg :-). Gem lige centrum skiltet.til mig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit! Hvor lyder det godt, hvad med fredag eller lørdag ?hvis det skal være i denne uge, der er der også lovet tørvejr på vores kanter, Centrum skiltet er sat til side, lige en detalje der ikke ses på billedet der står centrum 2, der er selvfølgeligt ingen købetvang;-)
      Vi ses Kærlig hilsen Anette

      PS sig hvis der er andre dage der passer bedre

      Slet
    2. Kære Anette, fredag formiddag vil være fint :-), kh Margit

      Slet
    3. Kære Margit!
      Det lyder super, bager lidt brød, og laver en kop kaffe:-)
      Kærlig hilsen fra Anette

      Slet
  12. Kaere Annette,
    Din butik er utroligt atmosfæriske. Du gjorde et vidunderligt sted. Kranse og hjerter fange deres hjerte, de er meget smukke. Jeg ønsker dig fortsat det fremragende arbejde og succes, jeg ser frem til yderligere relationer. Bedste ønsker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Monika!
      1000 tak for din inderlige og hjertelige hilsen, bliver helt glad:-)
      Med kærlige hilsner Anette

      Slet
  13. Så dejligt et inspirerende indlæg. Tak for det :-)
    Det ser super hyggeligt ud i din butik. Her var der jo en masse ting der kunne friste.
    Efter jeg havde læst dit indlæg, tænkte jeg godt gået. Du er til stor inspiration. Og så har du endda ikke mistet noget på det. God indstilling.
    Jeg ville selv gerne sætte møbler i stand og sælge dem, men jeg har desværre ingen opbevaringsplads.
    Klem fra Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonnie!
      Hvor er jeg glad for at kunne inspirere, og tak for dit skønne skriv, stoltheden og glæden vokser af det.
      Håber at du kommer til det du drømmer om, at der pludselig opstår en ny og uset mulighed/ide der gør det muligt, trods pladsmangel, der er så mange skønne møbler i omløb.
      Klem fra Anette

      Slet