mandag den 24. august 2015

Hvad laver man i august


Jeg har spejdet efter sommerfuglene i år, for det vi oplevede sidste år her på matriklen var noget nær magisk, de flagrede rundt og skabte en rigtig skøn stemning. Nu er de kommet igen, dog ikke så store mængder som sidste år, men de er her og det er dejligt..
For nogle dage siden begyndte jeg at klippe forskellige stauder ned(pgu af tørken), samt lave lidt omrokeringer, troede jeg havde disciplinen til at vente til efteråret, men det har jeg stadig ikke, yderligere er det også der den travle tid begynder for mig;-) 
Den store enggræs på billedet lidt i baggrunden er helt fjernet, og kan erfare at det var i rette tid da den var begyndt at at flette rødder med flere af stauderne, noget jeg opdagede da jeg skulle flytte dem. Den høre absolut ikke til på den solrige plads, da den trives alt for godt;-)har enggræssen et andet og mere skygget sted der er den mere rolig, men også knapt så kraftfuld i sit udtryk.

Ford pop fra 1954, er med i dagens indlæg fordi jeg syntes det ser hyggeligt ud
syntes det er et hit at ærteblomsterne fandt op i prydfennikel
her vælter de ud over de store kummer med dahliaer, skal nok så lidt færre i kummerne næste år, men sikke en duft:-)

første gang med gladiolus, jeg plantede en pind ved hvert løg så jeg vidste hvor de var og havde noget at binde fast i
løghøsten er overvældende i år, de blev høstet i lørdags, du kan se mere til det på min instagram hvor mit brugernavn er anettesflora:-)
jomfru i det grønne

er vældig fascineret af bladene på de blå druer som man kan begynde at spise lidt af
de grønne er stadig lidt meget sure
 
vi plantede to hassel i maj, her er det hassel zellernød, som er med en frugt

:-)
Med hilsner og rigtig god dag
Anette

26 kommentarer:

  1. Hej Anette, så skønne billeder fra din smukke have! Hvor må det være dejligt at have druer. Og den gamle Ford er da slet ikke til at stå for :-)
    Ha' en dejlig dag, kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Gitte, ja druerne er skønne, og her er det manden der passer og klipper dem:-) Ja forden har charme. Også en rigtig dejlig dag til dig:-) Kram

      Slet
  2. Så skønne billeder! På et eller andet tidspunkt SKAL jeg have vindruer. Det billede med fennikel og latyrus gemmer jeg lige på pinterest, for det ser da skønt ud :-)
    KH fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Lisbet, ja du da må ha vindruer:-)de to jeg viser her er i drivhuset, vi har også en på en syd/vest gavl, de giver så meget stemning, også smager de godt som modne;-) Dejligt du har lyst til at dele billedet pinterest, tak for det:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  3. Man bliver altid så glad af dine billeder, Anette! Men det med lathyrusserne, ved jeg ikke ... Jeg synes ikke der skal være færre næste år ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor fornøjeligt Nana, det er jeg glad for:-) Nej der er ikke for mange lathyrus, det er bare pladsen der er forkert, for en af dahliaerne bliver meget klemt,lidt af et dilemma;-)

      PS må lige redigere min titel på indlæget ser jeg har skrevet havd i stedet for hvad, hi hi

      Slet
  4. Det ser fint ud, flot med lathyrus og i bronzefennikel. Græsser kan være slemme til at brede sig, godt du fik den væk i tide. God idé med en pind ved gladiolus, så du kan holde øje med dem og binde dem op.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Mange tak:-) Vidste slet ikke at græsser ville opføre sig så voldsomt, for første erfaring var ganske blid;-) Håber at rodnettet på de mindre jeg har er lidt lettere at have med at gøre, hvis de også skulle få lyst til at brede eller så sig. Følte mig også ret smart med pinden, hi hi
      Kram fra Anette

      Slet
  5. I min have bliver der nærmest færre og færre sommerfugle for hvert år. Jeg kan ikke forstå det. Jeg har masser af planter, de skulle bryde sig om - fire-fem forskellige slags sommerfuglebuske bl.a. og et par skove af brændenælder foruden et par hundred meter mirabelletræer, som formelig bugner af frugt, og det er da også på jorden under dem med de overmodnede, smattede bær, at der trods alt er flest sommerfugle i disse dage.

    De første år, jeg boede her på matriklen, var der mange, mange flere. Kan det være de intensive landbrug i nærheden, eller hvad ?

    Glædeligt regnvejr ..... ind imellem!
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jytte!
      Hyggeligt du kigger forbi:-) Jeg har bildt mig ind at det er fordi vi ikke har haft det så varmt i år at der er færre sommerfugle, vi har endda indtil videre haft kålene i fred. Sidste år havde vi en vældig god sommer, aldrig havde vi oplevet så mange sommerfugle her på matriklen. Det med landbruget ved jeg ikke for her er det de samme som har været her gennem de sidste mange år, og jordstykket op af os er nu beplantet med poppel, så der er mange fine ukrudter der kommer frem.....
      Ja det er glædeligt med regn:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
  6. Hej Anette.Jeg er også begyndt at planlægge hvad jeg skal have flyttet rundt på i bedene.
    Der er jo altid noget der ikke trives eller ser forkert ud.
    Bla.mit hvide/gule bed.Mine lathyrus blev ikke noget særligt i år............såede ellers to brev af CDs bedste.
    Her var løghøsten også en stor succes i år.Og er da bare vild med det smukke billede du har taget af jomfru i det grønne.
    Lige nu regner det her................og jeg er ved at finde lidt tøj frem til Nice.
    Rigtig god dag i det jyske knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Det er dejligt at planlægge, det meste af det jeg flytter er noget der ser forkert ud, men irissen skal have mere sol her, de blomstrede slet ikke. Ærgerligt når lathyrus ikke blomstre, sådanne erfaringer har jeg også med frøkenhat i staudehaven.
      Mange tak, med jomfru i det grønne billedet, de tog sig bedst ud sådan, de er altså så fine:-)
      Her kl 18 har vi lidt ophold i regnen, men det trækker op.
      Ønsker jer den bedste tur til Nice, hvor må det være dejligt:-))) måske du deler lidt billeder når du er landet igen::::
      10000 tak også en skøn aften til jer, kram fra Anette

      Slet
  7. Kære Anette.
    Jeg er fuldstændig enig med de andre kommentar. Ærteblomst skal der vel være for meget af, for i min verden kan man næsten ikke få nok af dem.
    Sommerfugle og andre insekter, synes jeg vi har en del af, men ikke så mange som sidste år. Jeg tror at det er det forår vi har haft, som har været kold og har bevirket det hele er forsinket og så sætter varmen pludselig hurtig ind, og de betyder sikkert en del for dem.
    Jeg tør slet ikke begynde endnu at tænke på at flytte planter, fordi varmen og vinden vil jeg være bange for at de blive sat mere tilbage end godt er.
    Vi har desværre ikke fået regn endnu, jeg har ellers haft travlt med at komme hjem for at slå græs, så det var gjort inden regnen kom, men nu skinner solen, så jeg tror ikke at der kommer noget i aften.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten!
      Ja det er sådan en indvirkning ærteblomsterne har, de forføre med deres skønhed og duft, uundværlige. Men lige netop på det sted jeg viser er de ved at kvæle en dahlia, det hele får lov at blive i år, men næste år må jeg blande dahliaer og ærteblomster mere nænsomt:-)
      Lyder rigtigt med vejrforhold-sommerfugle, for de kom frem her i april, og forsvandt, men er kommet tilbage dog mere sparsomt, insekter har der vrimlet af til stor glæde.
      Jeg ved jeg burde vente som du gør med at flytte rundt på stauderne, men men men;-)
      Dejligt med nyslået græs, men ærgerligt i ikke fik vand, her regnede det af og til hen over dagen, og i nat kom der et ordentlig skylle, noget tyder på det skal fortsætte i dag.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  8. Flotte bilder fra ditt herlige univers!
    Og den stilige Ford`n...super flott:)
    Fin uke til deg:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Inger Marie:-) da manden tog den ud af garagen var den som skabt til at stå der;-) Også en fin uge til dig:)

      Slet
  9. Gensyns glæden er stor, kan se at det er vokset godt til og dine latyrus skal du beholde sammen med bronzefennikel, ser skønt ud :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit!
      Ja det var så dejligt at de begyndte at flagre rundt igen og sætte sig hist og pist:-) Ja det vokser men det der ikke er i potter, er meget medtaget af tørken, og træerne smider blade. Ja den succes med lathyrus og fennikel skal gentages bevidst næste år, hvis jeg ellers kan huske det;-) Kærlige hilsner fra Anette

      Slet
  10. Dejlige billeder, rigtig sommer :) Kan næsten dufte dine skønne lathyrus, ja for mange kan man ikke få, men placeringen skal jo overvejes. Da jeg så dine gladiolus billeder kom jeg i tanker om at vi da også har sat gladiolus løg, men ikke set nogen blomster...må ud og se bedre efter.
    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Ulla:-) Følte mig lidt snydt ved at jeg først opdagede gladiolus da de var begyndt at vise blomst, men sådan er det åbenbart ofte;-) god fornøjelse med at opdage dine.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  11. Vi har heldigvis også haft godt gang i sommerfuglene i den sidste tid.
    Har du navnet på den drue med de flotte blade. Jeg overvejer at udskifte den vi har for vi er ikke så vilde med lige netop den drue og bruger dem mest til saft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita!
      Den blå drue er en Rembrandt, vi købte den i plantorama i 2013. Hvis du skifter den ud så god fornøjelse:-)

      Slet
  12. Skøn stemnings rapport for din vidunderlige have :)

    SvarSlet
  13. Meget smuk sommerfugl som jeg vist ikke har set i min have. Der har været mange sommerfugle den sidste tid men de er kommet ret sent i år som med så meget andet i haven. Jeg kan slet ikke flytte rundt på planterne endnu for her er tørke og først her det sidste døgn er der faldet vand af betydning i august. Bilen er bare sej og vældig fotogen.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar

    1. Kære Rose!
      Sjovt jeg tænkte på dig den anden dag da jeg stod og tog billeder af den røde melde, hvor er den flot, 4 af dem er i god vækst:-)
      I går efter det værste regn, var der atter mængder af sommerfugle, de giver altså en endnu mere lyst til haven sammen med alt det andet summen, svirren og pippen, som om hele have livet går op i en højere enhed. Ja du har ret de er nok bare senere i år, sammen med alt det andet, egentlig ret så logisk at det følges ad:-)
      Vores jord- sandjord er også ved at være våd langt ned nu, hvor er det dejligt, håber det går an med det der er flyttet til nu, det ser sådan ud indtil videre.
      Tak, ja den bil har ingen dårlige vinkler:-)
      Kærlig hilsen Anette

      Slet