tirsdag den 15. september 2015

Fortsættelse af de sidste to indlæg

Måske du husker jeg har talt om et marked, hvis ikke finder du det HER, Det bliver søndag den 20 september fra kl 10-16.00, og du er selvsagt hjertelig velkommen:-) Kan fortælle at vi har fået mange, specielt lidt større ting hjem, blandt andet den mest fantastiske gamle høvlebænk.

Det er særligt for mig at reklamere på den måde, det kræver mod i flere henseender, for gad vide om der kommer nogen og hvor mange, og om det virker.
I forhold til markedet, har jeg været i vores nærbutikker, for at hænge flyers op, yderligere har jeg allerede nu skiltet på to særlige steder, så folk har en mulighed for at opdage, eller måske endda huske og få lyst til at komme,  jo jo det giver lidt sommerfugle i maven.

elsker den slags fænomener:-)
I bund og grund handler det også om at tydeliggøre sig, og der fik jeg lige anledning til at vise billedet over, samt let og elegant glide over i den næste del;-)))


Som i ser bor vi på et stræk med mange træer og skov, samt ved en periodisk trafikeret vej, de fleste billeder er taget i går ved 16 tiden, myldretid, det var gråt i gråt, men der var tørvejr, og lunt.
Hvorfor jeg viser dette i dag, er pgu af sidste indlæg om de kritiske haveøjne, og for at vise mere af hvad vi har i tankerne de næste måneder, eller i det mindste inden foråret.

Hækken består af snebær og syrener, dem klippede jeg helt i bund for lidt mere end et år siden, der var intet der kunne reddes, men bag hækken har vi plantet en  hæk af sargents æbler, den havde godt af at få lys, og næste forår kan vi starte med at klippe den. Det er nu mest vildnisset i baggrunden der står for en oprydning, det huer mig ikke, for der er så mange snebær der skal fjernes, og der skal tyndes ud i træer og div.
Sådan lidt i tråd med ;-) jeg lod mig provokere til at klippe hæk i forsommeren, troede ikke jeg kunne fordrage det..... det tog også lidt tid at vende sig til det nye og ordentlige udtryk, men blev så glad for det at den nu er klippet en gang mere.
Bag alle stauderne findes vildnisset, jeg kommer der aldrig, men hunden og alle fuglene gør, jeg vil gerne bevare lidt roderi til fugle og div liv, men samtidig trænger det til en ordentlig oprydning.
På det andet stræk trænger der også oprydning i træerne, mange af dem er delvist gået ud, vi håber at kunne forynge dem med beskæring. Bag læhegnet inde i haven har vi plantet en dobbelt hæk af fyr, da nåletræer er gode til at tage den værste trafikstøj, ved det fra da der stod 70 granner, det var i starten af 13.
Her er det indkørslen, og mellem de to stræk, og vi er startet i det små med at rydde ud i grene og træer, det huer mig ikke når der bliver så bart, men ved jo at det meste vil gro til igen i en pænere udgave.
Billedet er taget fra gårdspladsen som er bag mig, og der en del af de store ting vil kunne findes på søndag:-) hvis der altså som lovet holder tørvejr, ellers flyttes markedet ind på mandens værksted.
Med hilsner
Anette

22 kommentarer:

  1. Snebær breder sig voldsomt. Vi har også for mange! Men lige på denne årstid er de altså ret skønne. Jeg bruger dem også flittigt i buketter. Jeg tror jeg har det lidt som du, for jeg har aldrig været så vild med "pænt" klippede hække, men det ser altså super godt ud som jeres hæk ser ud der foran huset :-)

    SvarSlet
  2. Har også det dobbelte forhold til snebær, for den er så fin:-) meget af forhaven var fyldt med dem engang, og sikke et træls arbejde det er at fjerne dem, men også nu bagefter at holde dem på deres plads. Tak, hi hi ja det virker faktisk ret godt foran huset, og giver lidt modspil til de villige stauder. Alle de hække vi selv har plantet kan heldigvis stå som uklippet, det var derfor vi plantede dem, men må se hvad det bliver til når de når en højde(bredde man kan kalde for en hæk;-)

    SvarSlet
  3. Så spændende med dit marked, Anette ♡
    Jeg elsker snebær - de er så fine på denne årstid.
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er meget spændende Gitte<3 og jeg er ikke en speciel god planlægger, i dag skulle jeg have besøgt Rita-Blomstertøsen, men bilen er itu, så jeg har været ude for at finde noget så jeg kan binde lidt forskelligt til at hygge op med, det var slet ikke en del af planen, men tror det bliver sjovt:-)

      Slet
  4. Hader også at klippe ned, men det bliver så fint bagefter, det vil det også hos dig :-). Håber at du får en god dag på søndag, kender den kilerende fornemmelse af hvor mange kommer der og kommer der nogen over hovdet, jeg krydser fingre for dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det håber jeg også, for som det er nu, er specielt hegnet noget pistent noget:-) 1000 tak for de x fingre, det må bringe held:-)))

      Slet
  5. Den dag tager jeg til plantemarked i Århus Botanisk have, jeg håber du får besøgende til dit marked :)
    Jeg tilslutter mig det med snebær og for den sags skyld rod i læhegn, det har jeg bestemt også, det er ikke nemt at undgå. God arbejdslyst.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Så mødes plantenørderne:-) vidste slet ikke det var der nu, i må hygge jer meget. Og 1000 tak, ved der altid kommer folk om søndagen hvis der er tørvejr, men er spændt på om de sedler jeg har sat op har en effekt...
      Det er sjovt med det roderi, det lange stræk jeg viser har vi ikke gjort noget ved i 10 år, det blev først rigtig synligt da vi fældede de forvoksede granner, snebær er godt nok livlige uanset hvor fine de er. Mange tak!
      Kram fra Anette

      Slet
    2. Lad os håbe det, nu har jeg lavet reklame for dig på facebook og i flere af havegrupperne.
      Kram

      Slet
    3. 1000 1000 tak Lisbeth, bliver meget berørt, tak igen og stort KRAM

      Slet
  6. Hej Anette.Sjovt at se dit hus fra vejen.Og vi har vist alle steder i vores haver hvor der skal klippes og laves lidt om.
    Men jo mere plads jo mere kan planterne og træerne brede sig.
    Håber meget at din markedsdag bliver en succes.............................og at vejret er med dig.
    Synes det ser godt ud med den klippede hæk ud til vejen.Og snebær er ude af min have for flere år siden...........................de bredte sig for meget.
    Er lige kommet ind fra haven hvor jeg har gravet planter op og delt.
    Dejligt at få det gjort på denne årstid,og inden der skal flere løg i jorden.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!
      Tror du har ret, og tak for at fortælle, man vil egentlig helst vise det pæne, eller sådan har jeg det, og det med pladsen har du ret i, for har også et andet sted, men tror det får lov at være som det er de næste mange år, det giver jo også godt med div "flyv/kryb/kravl" sådanne steder;-)
      Og tusinde tak, uanset hvordan dagen forløber vil jeg vise lidt:-)
      Lyder som en god og forfriskende dag du har haft i haven:-) og det med løgene, yess<3
      Også en rigtig dejlig aften til dg, knus fra Anette

      Slet
  7. Jeg er sikker på mange kommer forbi, der er så skønt hos dig :)

    SvarSlet
  8. Jeg håber at du får stort besøg på markedsdagen;) I kommer ikke til at kede jeg med alle de planer du har, men det er en god ide at bevare noget vildnis til fuglene:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Lisbeth:-) Tænker også hvad er det vi har sat i gang, ved at påbegynde en have;-) projekt læhegn har lagt og luret siden vi opførte drivhuset i 13, her er det vist mest mig der har været stopklodsen;-)

      Slet
  9. Mon jeg kan få lov at kommentere nu..i morges ville den ingenting.
    Ville såmænd også bare ønske held og lykke med markedet...krydser fingre for godt vejr.
    Kram fra Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange kan det godt drille, men heldigvis ikke hver dag;-) 1000 tak Rita, ja noget tyder på vi får vejret med os:-)
      Kram fra Anette

      Slet
  10. Hej Anette, hvor ser det pænt og ondenligt ud , ud mod vejen...nu kan man endnu bedre se de skønne ting du sætter som blikfang i indkørslen.
    Jeg er så ærgeligt over at jeg ikke kommer forbi i weekenden, men ønsker dig det bedste marked med en masse købelystene gæster. Har lige set vejrudsigten og det skulle blive godt vejr☺
    Stort kram fra mig.

    SvarSlet
  11. Hej Anette, hvor ser det pænt og ondenligt ud , ud mod vejen...nu kan man endnu bedre se de skønne ting du sætter som blikfang i indkørslen.
    Jeg er så ærgeligt over at jeg ikke kommer forbi i weekenden, men ønsker dig det bedste marked med en masse købelystene gæster. Har lige set vejrudsigten og det skulle blive godt vejr☺
    Stort kram fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda!
      Dejligt du bemærker, for det er yderligere en del af den "oprydning"-som forsættes, at gøre butikken mere synlig, så det er lettere for folk at kunne holde ind.
      1000 tak for dine gode ønsker, og jubiii til det gode vejr der er lovet:-)))
      Stort kram fra Anette

      Slet